Transakce dokončena. Gigant Cisco za více než miliardu korun kupuje brněnský startup Smartlook
Smartlook firmám pomáhá chápat chování uživatelů, nyní dojde k integraci tohoto řešení do dalších produktů technologického obra.
Petr Janošík a Ondřej Machek, zakladatelé firmy Smartlook
Zatímco globální investiční trh propadl a startupy mají větší problém uzavírat investiční kola nebo se musí spokojit s výrazně horšími podmínkami než dříve, Petr Janošík má neustálý úsměv na tváři. Startup Smartlook, který zakládal před sedmi lety, totiž odkoupilo americké Cisco. Brněnské řešení, jež firmám pomáhá pochopit chování uživatelů na webech a v mobilních aplikacích, technologický gigant integruje do svých vlastních produktů.
Cisco o záměru odkoupit Smartlook informovalo již v dubnu s tím, že dokončení transakce očekává do konce druhého kvartálu. Ve čtvrtek pak zprávu oficiálně potvrdilo. Společnost ani samotný Smartlook přitom nechtějí výši transakce komentovat. Podle zdrojů CzechCrunche, které měly k transakci blízko, se přitom cena mohla pohybovat i kolem hranice dvou miliard korun.
„Pocit je to podobný, jako když dokončíte státnice. Takoví ti motýli v břiše a neustálý úsměv na tváři,“ říká pro CzechCrunch Petr Janošík, který nyní bude dále pokračovat jako marketingový ředitel v Cisco AppDynamics. „Připravte se na lepší přehled o uživatelské zkušenosti, pokročilou analytiku a možnosti řešení problémů,“ nastiňuje další plány.
Smartlook vznikl v roce 2016 jako produkt ve společnosti Smartsupp. V roce 2020 se pak vyčlenil do samostatné firmy a zároveň získal investici přesahující osmdesát milionů korun od trojice fondů – nizozemského Airbridge Equity Partners s přispěním předešlých a českých investorů Novira Capital a Reflex Capital. Téměř šedesátiprocentní podíl ve firmě doteď podle oficiálních dat držel Petr Janošík, druhý zakladatel Ondřej Machek měl podíl na úrovni devíti procent. Airbridge držel třináct procent, české fondy Novira a Reflex pak po deseti procentech.
„Pro Reflex jde samozřejmě o krásný deal. Ale myslím, že spokojeni jsou všichni, zakladatelé, investoři, zaměstnanci i Cisco. V rozvoji i v exitu Smartlooku jsme hráli významnou aktivní roli, věřím, že i Petr Janošík je s pomocí od nás spokojený,“ komentuje pro CzechCrunch Ondřej Fryc, zakladatel fondu Reflex Capital.
Zmiňovanou investici Smartlook využil zejména na expanzi do Spojených států. Jeho tým čítá přes devadesát lidí, kromě Brna má kanceláře také v Praze, ve Velké Británii i za oceánem. Ze Severní Ameriky mu proudí více než třetina příjmů. Podle informací CzechCrunche měl přitom Smartlook – který jsme zařadili do výběru 25 českých startupů, jež se vyplatí sledovat – koncem loňského roku opakující se roční tržby (ARR) na úrovni kolem 120 milionů korun. Prodej za miliardy korun tak startup ohodnotil výrazným násobkem tržeb.
Miliardové exity zatím mezi českými zakladateli nejsou moc běžné. V roce 2021 nastal jeden, kdy australský Zip odkoupil fintech Twisto za více než dvě miliardy korun (a v mezičase jej opět prodal). Loni byly miliardové exity dva – za startup Around zaplatilo americké Miro přes šest miliard a startup Alter (původně Facemoji) odkoupil Google za více než 2,5 miliardy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsSmartlook na webech a v aplikacích sleduje a analyzuje chování uživatelů a poskytuje tak přehled o jejich interakcích. To jeho klientům umožňuje zlepšovat uživatelský zážitek. Cisco věří, že nástroj by mohl posílit možnosti produktu AppDynamics a nové platformy Cisco FSO, aby vyhovovaly rostoucím požadavkům zákazníků.
Pro samotné Cisco není Smartlook prvním startupem, který u nás kupovalo. Ještě před deseti lety odkoupilo Cognitive Security zakladatelů Martina Reháka, jenž nyní buduje další startup Resistant AI (tento týden od investorů získal nové stamiliony), a Michala Pěchoučka, v současnosti technologického ředitele společnosti Gen (dříve Avast). Globální gigant toto řešení následně rozvinul do platformy, kterou dnes využívá 25 milionů uživatelů v největších globálních korporacích. Předloni Cisco akvírovalo také slovenský startup Slido, v širším regionu ve stejném roce koupilo také maďarský Banzai Cloud a loni srbský Syrmia Networks.
Bude u nás Cisco nakupovat opět? „Cisco dlouhodobě usiluje o růst prostřednictvím strategie interních inovací, akvizic, investic a strategických partnerství. Akvizice vnímáme jako způsob, jak podpořit růst společnosti na nejvyšší úrovni, a zároveň jak prosazovat celkové strategické cíle společnosti. Budoucí akviziční plány však nekomentujeme,“ odpovídá Jiří Janoušek, mediální zástupce Cisca pro Česko.