Trh e-commerce padá, malé a středí e-shopy ale rostou, hlásí Shoptet. Utržily 14 miliard
Podle dat největší e-shopové platformy u nás za druhý kvartál letošního roku lidé navzdory krizi více cestují a užívají si volného času.
Češi obecně šetří, což se již více než rok projevuje v klesajících obratech maloobchodníků, ať už jde o ty v klasických prodejnách, nebo na internetu. Shoptet, na jehož řešení funguje více než třicet tisíc e-shopů, navzdory tomu hlásí vzrůstající trend oblíbenosti nákupů u malých a středně velkých internetových obchodníků. Jejich souhrnný obrat na platformě v Česku podle vyjádření firmy dosáhl ve druhém kvartálu celkem čtrnácti miliard korun.
Obrat byl podle Shoptetu během posledních tří měsíců o osm procent vyšší než v prvním kvartále letošního roku a oproti druhému kvartálu loňska se zvýšil o devatenáct procent. Podle dat srovnávače Heureka přitom měly e-shopy napříč všemi velikostmi ve druhém kvartálu meziročně prodat o osm procent zboží méně, na platformě Shoptetu ale obecně fungují spíš menší a střední firmy.
Lidé jsou však i podle Shoptetu opatrnější a vybíravější a hledají alternativy k vybraným značkám a druhům zboží a ve větší míře srovnávají ceny. „Nejrychleji rostou menší e-shopy se specifickým sortimentem zboží a často úzce profilovanou komunitou zákazníků. V dnešní době, kdy jsou lidé znepokojeni růstem cen, jim e-shopy nabízejí možnost jak snadno a rychle najít tu nejvýhodnější nabídku,“ vysvětluje Samuel Huba, ředitel Shoptetu, přes nějž e-shopy loni prodaly zboží za 59 miliard a samotná firma navýšila obrat na 415 milionů korun.
E-commerce pod drobnohledem
- CzechCrunch představil unikátní žebříček 100 největších e-shopů v Česku.
- Jeho součástí je také velký datový přehled o trhu.
- Současnou situaci na trhu v anketě hodnotí přední tváře české e-commerce. V prvním díle odpovídá Grizly, Alensa, GymBeam, Růžový slon a Ovečkárna.
- Ve druhém díle pak Factcool, Bonami, Astratex a Spokojený pes.
- Ve třetím díle Rohlík, Košík, Lidl a Datart.
Velké firmy podle Huby doplácejí jak na drakonický marketing a časté změny cen, tak na jednotlivé krize, se kterými se musely za poslední roky potýkat. Nejprve v době covidových opatření velmi často docházelo k narušení či úplnému přerušení dodavatelských řetězců, poté se velké podniky začaly potýkat s enormní inflací a s tím souvisejícím skokovým zvyšováním cen. „Menší a středně velcí podnikatelé jsou už ze své podstaty nuceni umět se rychleji adaptovat, díky tomu jsou na tom dnes lépe,“ doplňuje Huba.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPřestože e-commerce jako celek prochází v porovnání s loňskem poklesem, obecně se očekává, že už koncem následujícího kvartálu by se trh mohl vrátit k přirozenému růstu. O to více ale záleží na jednotlivých segmentech, podle Shoptetu hlásily největší navýšení obratu ve druhém kvartálu e-shopy zaměřené na cestování (o 45 procent), naopak více než třetinový propad zaznamenaly sběratelské předměty a propad o sedmnáct procent hlásí také segment erotických pomůcek, který právě v prvním kvartále letošního roku dominoval v nárůstu obratu.
„V porovnání s loňským rokem vidíme růst v oblasti volnočasových aktivit. Ty začínají být oblíbené i s nástupem témat wellbeingu a vyváženosti osobního a pracovního života. Zároveň je ale z dat patrné, že lidé mají navzdory krizi a zdražování stále potřebu se odreagovat a investují do své duševní pohody,“ komentuje Huba.