Trojnásobný růst za tři roky. Upvest, který patří Komerční bance, loni profinancoval tři miliardy

Platforma Upvest umožňující investovat do developerských projektů hlásí rychlý meziroční růst. Zakladatelé tvrdí, že má hodnotu přes miliardu.

Peter BrejčákPeter Brejčák

david-musil-a-petr-volny-upvest-minInsider

Foto: Upvest

David Musil a Petr Volný, spoluzakladatelé Upvestu

0Zobrazit komentáře

Platforma Upvest, která lidem umožňuje investovat do developerských projektů, je loni profinancovala dohromady v objemu 3,17 miliardy korun. V roce 2022, kdy startup odkoupila Komerční banka, to přitom byla necelá miliarda. „V roce 2024 jsme zároveň celkem investorům distribuovali 857 milionů korun,“ hlásí zástupci Upvestu pro CzechCrunch.

Ruku v ruce s tím měly růst i tržby na celkem 136,7 milionu korun a ziskovost před zdaněním (EBT) měla dosáhnout 72 milionů korun. V černých číslech se přitom Upvest, v němž Komerční banka drží podíl ve výši 96 procent skrze svoji dceřinou společnost KB Smart Solutions, udržuje již třetím rokem – za poslední dva roky šlo o jedenáct, respektive pět milionů korun po zdanění.

Svůj rychlý meziroční růst Upvest vysvětluje třemi hlavními momenty, jedním z nich je návrat likvidity na rezidenční trh a s tím spojená vyšší dluhová kapacita rezidenčních projektů. Druhým je akvizice jedné z největších realitních transakcí loňska, tedy nákup podílu ve výši pětadvacet procent v Centru Černý Most.

Třetím významným momentem pak měla být nově uzavřená partnerství s developery, jejichž projekty platforma financuje. „Jednalo se zejména o navázání spolupráce se společností CPI Property Group a financování jejích projektů Clarion Congress Hotel Brno, OC Nisa a Kolbenova Park. Dalším důležitým obchodním partnerem se stala i skupina Sekyra Group, které jsme poskytli mezaninové financování v rámci rekapitalizace kancelářské budovy Opatov Office Park,“ přibližuje spoluzakladatel Upvestu Petr Volný.

Rok 2024 Upvest uzavřel s více než šesti tisíci aktivně investujícími klienty, jejich průměrná investovaná částka se měla zvýšit z 97 tisíc na 114 tisíc korun. Průměrná aktivní expozice klienta pak měla být ve výši 611 tisíc korun. „To potvrzuje již dřívější trend, že produkty Upvestu přitahují jednotlivce a entity s vyšším investovatelným kapitálem,“ komentuje Volný.

Pro letošek platforma neočekává výraznější změny vývoje na trhu nemovitostí, proto má i klesnout meziroční tempo jejího růstu. „Cílem je dále rozvíjet dluhovou strategii a navázat spolupráci s dalšími významnými developerskými skupinami, které na našem trhu působí, a potvrdit spolupráci se stávajícími obchodními partnery, jako jsou Finep, Crestyl, J&T Real Estate, CPI Property Group a další,“ říká Volný.

Komerční banka do Upvestu poprvé vložila peníze v roce 2020. O dva roky poté již hlásila, že platformu přebírá úplně, a dle odhadu CzechCrunche mohl být Upvest oceněn kolem hranice sto milionů korun. Banka tehdy předpokládala, že se jí podaří tuto valuaci během nejbližších let zněkolikanásobit – a podle aktuálního vyjádření startupu se jí to povedlo.

„Jsme toho názoru, že při EBT ve výši 72 milionů, pohledu na aktuální růst a výhledu na další růst Upvestu a s přihlédnutím ke struktuře nákladů a výnosů se můžeme bavit o valuaci přes jednu miliardu korun,“ komentuje Volný. Podle CzechCrunche ovšem jde spíše o optimistickou valuaci, která by znamenala přibližně čtrnáctinásobek zisku před zdaněním.

Podle analýzy portálu First Page Sage se aktuální násobky zisku u fintechů podobné velikosti počítají kolem desítky, což by naznačovalo hodnotu kolem 720 milionů korun. Analýza od Capstone Parnters pak ke konci loňska u fintechů zmiňovala 5,1násobek ročních tržeb, což by u Upvestu znamenalo valuaci kolem 700 milionů.

Že je herní průmysl v krizi? Jak kde. Kdo koupil akcie japonských studií, může teď slavit

Díky modrému ježkovi, milovníkovi schovávání se v krabicích i lovci monster, co není Geralt, rostou japonské videohry někdy až rekordním tempem.

good-game-22

Foto: Sega / Capcom

Sonic a Leon Kennedy z Resident Evila. Dva videoherní hrdinové, díky kterým Japonské hry rostou

0Zobrazit komentáře

Není snad týdne, aby se nepsalo o nějakém propouštění nebo rušení celého videoherního studia. Do toho dvě obří firmy, francouzský Ubisoft a Electronic Arts z USA, úplně neoslnily svými výsledky a akcie na to hned zareagovaly. My se ale podívali na trochu růžovější část herního průmyslu. Na opačný kout zeměkoule, kde se skvěle daří akciím modrého ježka, lovců monster nebo milovníka schovávání se do krabic.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Poznali jste hry (a jejich tvůrce) z předchozí věty? Gratulujeme – a teď se s námi ponořte do čísel. Světoví videoherní giganti Ubisoft a EA v posledních měsících nenaplnili cíle. Následovalo propouštění, zeštíhlování, klesání hodnoty akcií. V kontrastu k těmhle západním firmám a škrtům, kdy celosvětově loni přišel o místo každý desátý videoherní vývojář, je tu ale část trhu, kterého jako by se podobné problémy moc netýkaly a kde se akcie v poslední době dostaly i na rekordní čísla. Japonsko.

Přitom ještě loni v létě to nevypadalo moc pozitivně. Japonské akciové trhy zažily na začátku srpna Černé pondělí, kdy je ovládla panika kvůli strachu z recese. Logicky to způsobilo i pád akcií herních společností – a že jich není málo. Máme tu Sony, Nintendo, Capcom, Konami, Bandai Namco…

Stačil ale jediný den a většina se vyškrábala zpátky ke svým původním hodnotám. Však se podívejte na čísla společnosti Kantan Games, která se právě japonskému hernímu průmyslu věnuje: hodnota akcií Nintenda sice původně spadla o 15 procent, ale během čtyřiadvaceti hodin vzrostla o 12 procent. Sony si po šestiprocentním poklesu polepšilo dokonce o 8 procent. A tak dále.

Když se pak analytici na konci loňského roku podívali na shrnutí, řada velkých japonských herních společností se chlubila vysokými čísly. Index Nikkei 225, který sleduje výkonnost top japonských firem obchodovaných na tokijské burze, vzrostl během loňského roku o 19 procent. Kdežto velké herní společnosti měly (až na výjimky) často nárůst třicet, čtyřicet procent. To se sice může zase změnit, ale aspoň loni to v Japonsku šlapalo.

Nejdravější bylo z hlavních hráčů Konami, které můžete znát třeba díky značkám jako Metal Gear nebo Silent Hill. Právě druhý díl téhle hororové série dostal loni remake, který si odnesl i nejedno ocenění, navíc se dařilo sportovnímu titulu eFootball. A hodnota akcií jeho vydavatele během loňska vyrostla o více než 90 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším zajímavým hráčem byla Sega. Ta už před lety opustila výrobu vlastních konzolí, nicméně ani v současnosti není na odpis. Patří jí třeba modrý ježek Sonic, o kterém loni vyšel už třetí film s celosvětovými tržbami skoro půl miliardy dolarů. Fun fact: jde tak o třetí nejúspěšnější film… Keanu Reevese. Každopádně akcie Segy za celý rok zaznamenaly více než čtyřicetiprocentní nárůst.

A pojďme se podívat ještě na jednu firmu, které brzo vychází další díl ze série o lovení a kuchání obřích potvor Monster Hunter. Akcie Capcomu loni vyrostly o více než 40 procent a letos v únoru se vyšplhaly na úplný rekord. Přitom japonská firma nedávno připustila, že v uplynulém kvartálu nedosáhla plánovaných zisků. Jenže řada jejích her, kam patří třeba ještě hororová série Resident Evil, se poslední roky dobře prodává a vyhlídky jsou zase pozitivní.

kingdom-come-good-game

Přečtěte si takéŠest věcí, co mě štvou na Kingdom Come 2Šest věcí, co mě štvou na Kingdom Come 2: Středověký superman, podvod na Jindru i zbytečný realismus

Zato zmíněný Ubisoft nedávno připustil, že prodeje jeho videoherních Star Wars nakonec nenaplnily očekávání. A to samé EA se svým nástupcem fotbalové série FIFA nebo s novým dílem Dragon Age. Samozřejmě ale tyhle dva případy ze Západu neznamenají, že všichni mimo Japonsko jsou na tom bídně. Což dokazuje i pár novinek z posledních dní, které najdete níže.

A vůbec, vždyť takové české Kingdom Come: Deliverance 2 dokázalo za jediný den prodat milion kopií – a dva miliony se blíží rychleji, než ve Warhorse Studios čekali. Abyste nepropásli to nejzajímavější info nejen o Warhorse a KCD2, nezapomeňte si přihlásit náš herní newsletter.

Top novinky ze světa her

📅 Nová Mafia dorazí v létě, GTA VI prý opravdu letos na podzim. Take-Two Interactive oznámili čtvrtletní výsledky (tržby 1,36 miliardy dolarů, podobné jako loni) a s nimi opět potvrzují termíny svých her.

🃏 Co kdybychom si dali partičku gwintu? Karetní hra ze Zaklínače vyjde díky Xzone už letos v létě. A v češtině.

😮 Jestli nemáte dost Japonska, pak mrkněte na plejádu nových trailerů a ukázek v rámci State of Play od PlayStationu. Dorazili Snake, závodící Sonic i další díl Onimushi. A z těch mimo Japonsko i remaster Days Gone nebo chystaná hra od jednoho z hlavních tvůrců GTA V. Ovšem nejvíc nás asi zaujal filmeček ke hře Saros, novince od studia, které před pár lety uchvátilo Returnalem.

💸 Skupině Embracer, pod níž spadají i Warhorse Studios, výrazně spadla cena akcií… ale z jasného důvodu – své impérium rozděluje na tři menší části. Teď na burzu samostatně zamířilo deskoherní Asmodee a akcie Embraceru už zase stoupají.

📚 Vyšla nová česká hra Plot Twist. Jste v ní spisovatel a píšete bestsellery. Připomíná Game Dev Tycoon, i když první recenze nejsou úplně skvělé.

💰 Obří firmy Krafton (PUBG) a Roblox Corporation (ehm, Roblox…) ještě víc narostly. Prvně jmenovaná za rok 2024 navýšila tržby o 42 procent na rekordních 1,9 miliardy dolarů s provozním ziskem 826 milionů (meziroční nárůst o 54 procent!). Druhá loni v tržbách vyrostla o 29 procent na 3,6 miliardy dolarů a snížila ztrátu na 915 milionů.

🌍 Je tu nová Civilizace! Akorát na rozdíl od kritiků schytává od hráčů docela bídu – málo obsahu, podivné ovládání, zjednodušování…