Turbulentní rok Slevomat ustál a utržil 1,8 miliardy korun. Propad přibrzdila rekordní letní sezona

Výkonný ředitel Slevomatu Ladislav Veselý

Foto: Slevomat

Loňský turbulentní rok přinesl výzvy zejména firmám působícím v cestovním ruchu, což se nevyhnulo ani největšímu tuzemskému prodejci cestování a zážitků. Slevomat, jehož vedení před rokem převzal Ladislav Veselý, během jara spadl na deset procent a jeho zaměstnanci pracovali jen na poloviční úvazky. V nabídce se přitom firma zaměřila zejména na domácí cestování, což se ukázalo jako správné rozhodnutí – Slevomat díky tomu zažil rekordní letní sezonu.

Prodeje domácího cestování loni Slevomatu vyrostly o 50 procent ve srovnání s doposud rekordním létem z roku 2019. Zároveň se největší tuzemský zážitkový portál zaměřil na segment prodeje zboží lokálních výrobců a prodejců, který rostl o devět procent. Celkově tak hlásí nadprůměrné hospodářské výsledky.

Tržby Slevomatu loni dosáhly na 1,8 miliardy korun, což je o 27 procent méně než v rekordním roce 2019, kdy utržil 2,5 miliardy korun. Podle vyjádření pro CzechCrunch se firmě i nadále podařilo zůstat v zisku. EBITDA, tedy zisk před úroky, odpisy a daněmi, byla vykázána ve výši 90,5 milionu korun.

„Chtělo by se říct, že loňský rok škrtáme, ale celkové výsledky ve srovnání s trhem nebyly zdaleka tak špatné. Například letní sezona byla co do prodejů pobytů v tuzemsku rekordní,“ komentuje loňské výsledky Veselý.

Zážitkový portál dokázal díky orientaci na tuzemský cestovní ruch ustát globální otřesy. Ke zmírnění vlivu vládních nařízení mu pomohla například širší nabídka hotelů během hlavní letní sezony, kde jen prodeje pobytů v Praze vykázaly meziroční růst o 162 procent.

slevomat

Sídlo Slevomatu v pražském Karlíně

Foto: Slevomat

„Zajímavý růst jsme dále zaznamenali v kategorii zboží, kde nám k lepším výsledkům pomohla podpora drobných výrobců a prodejců potravin, pochutin, alkoholu i rukodělných výrobků. Právě o jejich zboží byl zejména během lockdownu mnohem větší zájem,“ doplňuje ředitel Slevomatu.

Společnost se chce v letošním roce vrátit k silnému růstu z konce roku 2019, což ovšem bude významně ovlivněno dalšími dopady vládních opatření. Slevomat nicméně předpokládá, že i letos bude převládat v cestovním ruchu poptávka po dovolené v Česku.

„Věříme, že se nám podaří navázat na úspěch z loňského léta a nadále upevníme svoji pozici nejvýznamnějšího hráče v oblasti cestování,“ říká Veselý s tím, že by neměla působení českého portálu žádným způsobem ovlivnit ani jeho mateřská skupina Secret Escapes, která se zaměřuje takřka výhradně na cestování a je pandemií koronaviru taktéž významně zasažena.

Ve Velké Británii a Německu je už totiž podle Veselého znát lehké oživení dané optimistickou náladou z vakcinace a lidé si už začali kupovat letní zahraniční dovolené, na níž byznys skupiny Secret Escapes stojí. Oproti roku 2019 je však pořád o 70 až 80 procent níž.

„Skupina má zajištěné financování na další špatný rok a přitom čeká, že už to bude lepší rok. Takže se negativního vlivu nebojím. Bývalo by to přišlo už loni, ale zachovali se hodně dobře. Sami dost propouštěli, nás k ničemu netlačili a chápali, že díky šíři nabídky je u nás situace dost jiná,“ dodává Veselý. Slevomat je dle něj aktuálně druhou nejsilnější firmou v celé skupině.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.