Typická Němka, co miluje Schumachera. F1 má vůbec první závodní inženýrku, působí ve stáji Haas

Laura Müller otevírá ve světě formule 1 novou kapitolu. Její povýšení na závodní inženýrku týmu Haas značí měnící se genderovou dynamiku motorsportu.

Laura Müller

Foto: Depositphotos / YouTube MoneyGram Haas F1 Team

Laura Müller, nová závodní inženýrka stáje Haas

0Zobrazit komentáře

Doby, kdy start motorsportového závodu signalizovaly ženy s šátkem nebo vlajkou a byly jakousi ozdobou v muži dominovaném oboru, jsou dávno pryč. Ačkoliv v těchto sportech muži převládají i nadále, stále častěji do nich pronikají i ženy. A některé z nich už dokonce probourávají skleněné stropy. Třeba jako Laura Müller – historicky první závodní inženýrka ve formuli 1, která bude ve stáji Haasu spolupracovat s pilotem Estebanem Oconem.

V posledních letech patří k těm horším týmům. Nekonkurenceschopnost jeho monopostu a problémy s financováním působily v předchozích sezónách Haasu značné problémy, o to spíše po ztrátě hlavního sponzora v podobě ruské společnosti Uralkali. S tou stáj ukončila spolupráci po plnohodnotné ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022.

Od té doby byl tým v rámci světa formule 1 jakýmsi fackovacím panákem, kterému se nic moc nedařilo a který byl spojován s častými problémy. V sezóně 2024 se ale situace začala pomalu otáčet a Haas se začal zlepšovat – tým skončil v Poháru konstruktérů sedmý, což bylo jeho nejlepší umístění od roku 2018. Přesto se ale potýkal s nízkou efektivitou. To ale teď chce radikálně změnit.

Je to klišé, jsem Němka a miluju Michaela Schumachera.

I proto provedl Haas v posledních měsících zásadní restrukturalizaci a na pozici závodní inženýrky nově dosadil Lauru Müller. Třiatřicetiletá Němka, která byla doteď v Haasu inženýrkou výkonnosti a zajišťovala, aby byly monoposty nastaveny pro co nejlepší výkon pilota, se tak stane vůbec první ženou ve formuli 1, která bude vyšší post zastávat. Konkrétně bude spolupracovat s Estebanem Oconem, jedním z nových jezdců týmu, který v minulé sezóně závodil za Alpine.

Müller měla k motorsportu vztah už v dětství, během puberty se od něj vzdálila a znovu se k vášni vrátila až na vysoké škole – rozhodla se proto studovat strojní inženýrství. Následně se zaměřila na dynamiku vozidel a studium spalovacích a elektrických motorů. „Vždycky mě zajímal motorsport. Je to klišé, jsem Němka a miluju Michaela Schumachera,“ nechala se nedávno slyšet.

Kariéru pak začala ve vytrvalostním automobilovém závodu Le Mans, kde pracovala s týmem DragonSpeed. Později získala další zkušenosti v DTM, německém šampionátu touringových vozů, a u týmů podporovaných Porsche, což ji nakonec přivedlo až do formule 1. Tam se stala v roce 2022 výkonnostní inženýrkou pro MoneyGram Haas.

Během svého působení u stáje se v posledních letech osvědčila natolik, že si teď vysloužila pozici závodní inženýrky. Jedná se o klíčovou osobu, která během závodních víkendů zodpovídá za strategii, nastavení monopostu i samotnou komunikaci s jezdcem. Müller se tak stane hlavním spojovacím článkem mezi týmem a Oconem.

Jessica Campbell

Přečtěte si takéNa střídačku jednoho z týmů NHL se poprvé postavila ženaPřevlékala se v kumbále, teď hokejisty trénuje. Na střídačku týmu z NHL se poprvé postavila žena

„Když se podíváte na to, kolik máme v týmu inženýrek, je to rozhodně více než dříve. Ale není to tak, že bych si Lauru vybral proto, že je žena. Nezáleží nám na národnosti nebo pohlaví. To, na čem záleží, je práce, jak můžete zapadnout do týmu, jak můžete maximalizovat výkon. Věřím, že Laura je správná volba,“ uvedl šéf týmu Ajao Komacu. Podle něj má navíc Müller s Oconem společnou charakteristiku – velkou dávku odhodlání.

Nová role Laury Müller však není jedinou změnou, která Haas čeká. Na pozici vedoucí strategie nastoupí v březnu Carine Cridelich, která přichází z Red Bull Racing Bulls, a závodním inženýrem pro druhého jezdce Olivera Bearmana se stane Ronan O’Hare. Bearman je přitom v týmu také nováček, už dříve za něj ale jel dva závody, když zaskakoval za tehdejšího pilota Kevina Magnussena.

Ačkoliv byly historicky ženy v královně motorsportu spíš výjimkou, jejich zastoupení je každým rokem širší. Ve stáji Red Bullu působí v současnosti třeba Hannah Schmitz, a to rovnou jako hlavní strategická inženýrka. U Sauberu se pak angažovala i Ruth Buscombe, ta teď ale pracuje jako expertka a komentátorka pro média.

Podle průzkumu ESPN z roku 2021 tvořily ženy sice 38 procent z tehdejších 569 zaměstnanců a zaměstnankyň vedení F1, v jednotlivých týmech bylo ale jejich zastoupení výrazně nižší – a to navzdory tomu, že 40 procent fanoušků Formule 1 jsou ženy.

Ve snaze změnit genderovou dynamiku se pak formule 1 snaží podporovat větší zapojení žen prostřednictvím iniciativ jako je F1 Academy, která se zaměřuje na rozvoj talentovaných mladých závodnic. Jako generální manažerka akademie v současnosti působí Susie Wolff, popularizátorka sportu a manželka Toto Wolffa, šéfa týmu Mercedesu.

Z Vimperku na Havaj a dál. Cyklo aplikace Rouvy koupila australskou konkurenci a jezdí se s ní Ironman

Společnost Rouvy zprostředkovává cyklistům realistické videoprojížďky na trenažérech. Teď se po Vueltě stala oficiálním partnerem i série Ironman.

Luboš KrečLuboš Kreč

samkovi

Foto: Rouvy

Petr (vlevo) a Jiří Samkovi

0Zobrazit komentáře

Sice se o nich tolik nemluví, ale bratři Petr a Jiří Samkovi, kteří stáli u vzniku cyklistické aplikace Rouvy, jsou příkladem globálního technologického úspěchu z Česka. Konkrétně z Vimperku, kde jejich startup začínal v areálu bývalých kasáren. Dnes s nimi šlapou stovky tisíc lidí po celém světě, obrat počítají ve stovkách milionů korun a jsou či byli oficiálním partnerem věhlasných závodů Tour de Suisse a Vuelta a nově i Ironman.

Ironman a jeho poloviční varianta Ironman 70.3 patří k nejtěžším sportovním závodům světa. A také nejprestižnějším – kromě domovské Havaje se triatlonová série rozšířila na většinu kontinentů a pravidelně se jejích zastávek účastní tisíce profesionálních i amatérských závodníků. Ti musí v případě plnohodnotného Ironmana uplavat 3,9 kilometru, uběhnout 42,2 kilometru a na kole ujet 180,2 kilometru.

Ti, kdo budou nyní na Ironmana trénovat, budou mít díky pětiletému kontraktu s Rouvy k dispozici oficiální tratě ve virtuální podobě. A vlastně nejen oni. „Každý si může v prostředí domova opakovaně vyzkoušet cyklistickou část závodu, ověřit správně zvolené tempo a budovat rutinu, která je potřebná k úspěšnému dokončení tak těžkého závodu,“ říká Petr Samek, který český startup vede.

Série závodů Ironman se každoročně účastní statisíce lidí z celého světa a část z nich jsou nováčci. Právě ti jsou lukrativní cílová skupina pro Rouvy. Už teď si na domácích trenažérech mohou projet trasy Ironman 70.3 v Mont Tremblantu, Zell Am See či Jönköpingu. Další budou přibývat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cílem Rouvy je s pomocí Ironamana posílit především na zámořských trzích, kde je triatlonová komunita mimořádně silná a kde působí i hlavní konkurenti. Jednoho z nich, australskou platformu FulGaz s 20 tisíci platícími zákazníky, nyní česká firma koupila. „Patří k našim menším konkurentům. Jsou silní v USA a Austrálii,“ vysvětluje Samek strategii akvizice.

Rouvy sice oficiální čísla o tom, kolik má uživatelů, nezveřejňuje, nicméně podle odhadu CzechCrunche by se po spojení s FulGazem mohl počet předplatitelů přiblížit 200 tisícům. Měsíční předplatné vyjde na 333 korun. Těch, kteří si Rouvy aspoň někdy vyzkoušeli a jsou registrovaní v databázích společnosti, je pak hodně přes dva miliony globálně.

nahled

Foto: Rouvy

Náhled obrazovky při závodu Ironman 70.3 v Zell am See

Už během jara získají předplatitelé k dispozici i dlouho očekávaný nástroj s názvem Rouvy Route Creator, který nyní běží v beta testovací podobě. V podstatě jde o to, že si lidé nasadí na helmu či na příď auta GoPro kameru s GPS a nasnímají si svou oblíbenou trať. Speciální software ji pak zpracuje a budou ji jezdit na domácím trenažéru včetně stoupání či klesání.

Ostatně přesně takhle Rouvy v úplných začátcích vzniklo: Petr a Jiří Samkovi jsou vášniví cyklisté a přes zimu je štvalo, že musí šlapat na trenažéru ve sklepě a koukat do zdi, případně na film. Proto si začali natáčet své oblíbené cesty a pak je převáděli po úpravách do vlastního cyklistického softwaru. A v roce 2017 se z toho začala ve Vimperku rodit firma.

„Dlouhodobě se nám daří meziročně růst o více než 40 procent a za rok 2024 jsme ještě úspěšnější. Naši uživatelé, cyklisté, jsou velmi spokojení a to nám samozřejmě významně pomáhá i v organickém růstu,“ dodává Petr Samek. On i jeho bratr už v Rouvy, respektive mateřské společnosti VirtualTraining, ale nedrží kontrolní podíl, majoritu prodali v roce 2021 investiční skupině Pale Fire Capital v čele s Janem Bartou a Dušanem Šenkyplem.

Právě s jejich pomocí začalo Rouvy agresivněji cílit na zahraniční expanzi, a to včetně nynější akvizice australského FulGazu. Hodnotu obchodu nechtěla žádná ze stran přiblížit, Petr Samek nicméně prozradil aspoň loňské ekonomické výkony své firmy – tržby překonaly 400 milionů korun, předloni to bylo „jen“ 266 milionů, zároveň se už překlopila do zisku.