U jakých her jste se nejvíc báli? Tohle je naše top 6, vrchol odvahy byl mariňák v Aliens vs. Predator

Do našeho hrůzostrašného halloweenského herního výběru se dostali vetřelci, ale i skličující Sanitarium nebo adaptace Lovecrafta.

good-game-spooky

Foto: Sierra / Remedy Entertainment / DreamForge

U jakých her jste se nejvíc báli?

0Zobrazit komentáře

Chtěli jsme takhle na Halloween připravit pár tipů na strašidelné videohry. Znělo to jako skvělý nápad, ale postupně jsme zjistili, že jsme srabi. Takže tady máte šest doporučení ne nutně na horory, ale jednoduše na hry, které nám zůstaly z různých důvodů v paměti a báli jsme se jich v dětství i jako drsní dospěláci.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Michal: Pavlíno, je Halloween! Spooky sezóna! Co ty a strašidelný hry?

Pavlína: Nemám je ráda. Je mi z nich nepříjemně, někdy až fyzicky zle. Nezvládám ani filmové horory, protože se leknu každýho hlasitějšího zvuku. A u her je ten problém, že se na ně nejenom díváš, ale jsi i aktivně jejich součástí.

M: Ale nějakou scary videohru jsi určitě hrála. Jaká byla ta nejděsivější?

P: Asi nejnepříjemnější hra, se kterou jsem měla co do činění, je Soma. Nejde ani tak o to, že by tam na tebe skákala ohavná monstra nebo jsi musel střílet do hord zombies, je to vlastně existenciální příběh – akorát s těmi hororovými prvky okolo. Řešíš, co znamená být člověkem a ještě hůř: být úplně, naprosto sám. Cítil ses někdy u hry podobně? Tak, že tě nelekala, ale děsila tě její atmosféra?

M: Lidi se mi budou smát, ale první Diablo. Jako fakt. To bylo peklo (haha, get it?). I když teda i to mě dokázalo vylekat. „AHHH, FRESH MEAT!“ od Butchera se mi vrylo do paměti až příliš hluboko. Hrál jsem ho jenom ve dne.

P: Jak ses mohl bát u něčeho, co vidíš shora a vypadá to tak… staře?

M: Protože jsem byl malej, kolem postavičky máš málo světla, jdeš doslova do pekla a všude kolem jsou monstra. Jak se u toho můžeš NEbát?! Ale abych ti ještě odpověděl na otázku, tak adventura Sanitarium. Kdysi dávno jsem hrál demo ze Score nebo Levelu a bylo to hrozný psycho. Pak jsem si na GOGu pořídil plnou hru a částečně toho litoval. Začneš jako chlápek se zafačovaným obličejem a amnézií v nemocnici (což je samo o sobě creepy a ta nemocnice je samozřejmě divná). Pak je tam prokletej karneval s dýňovýma divnodětma, aztécký lidský oběti… hrozně nepříjemná hra. Doporučuju.

P: Cédéčka v herních časopisech vůbec byla skvělá příležitost, jak se dostat ke hrám, po kterých bych sama v obchodě asi nesáhla – anebo by mi je rodiče (logicky) ve 12 letech nekoupili. Takhle jsem třeba narazila na Aliens vs. Predator 2, moji první „strašidelnou“ hru. Měla jsem na výběr, za koho chci hrát, ale ještě jsem byla malá a neohrabaná… Takže jsem z nějakýho důvodu vždycky hrála za mariňáka a dostávala od vetřelce i predátora přes hubu. Pamatuju si, jak jsem nechápala, co se děje, do toho mi pípal radar a baterka poblikávala, ale nedokázala jsem se od té hry odtrhnout. A pořád jsem v úzkých chodbách umírala a umírala…

M: Ty mi čteš myšlenky, protože skutečnost, že jsem jedničku a dvojku Aliens vs. Predator dohrál za mariňáka, považuju dodnes za vrchol osobní odvahy! To je ale všechno celkem starý. Co něco novějšího?

P: Vím, že kdekdo by spíš zmínil jeden z dílů Alana Wakea, ale pro mě byl extrémně zneklidňující Control od stejného studia. Obzvlášť pasáže v rozšíření, které si z Alana Wakea dost půjčuje. Rozsvěcíš tam lampičky, všude okolo je tma a divná černá hmota a do toho po tobě jde… něco. Každopádně i celý Control díky zasazení do chladných chodeb kanceláří působí stísněně, ale zároveň tak nějak blízce a víc uvěřitelně než, já nevím, sci-fi z vesmíru. Že je divná atmosféra často mocnější než hmatatelná monstra, ti potvrdí i filmy Davida Lynche.

M: To mi připomíná mou modernější fóbii. Mám rád Lovecraftovy knížky. A kamarád mi doporučil The Sinking City. Že to prý není vůbec moc strašidelný, jen atmosférický. Že to není ani tolik akce, ale místama spíš i adventura. Tak jsem to rozehrál, mám v tom asi 39 minut a bojím se k tomu vrátit. Dík, Marku. Snad tě sežere šoggot.

P: Musíš překonat strach, Michale. Překonat sám sebe jako Rocky.

M: Když já se bojím.

Soma. Diablo. Aliens vs. Predator. Control. The Sinking City. Jsou to nejstrašidelnější hry všech dob? To rozhodně ne. Zanechaly v nás nesmazatelná traumata? To rozhodně ano. A jestli máte pro strach uděláno, dokažte svou odvahu a přihlašte se k odběru našeho newsletteru Good Game. Zjistíte tak třeba to, jak dopadl remaster Horizon Zero Dawn anebo proč zrovna hrajeme Pharaoh: A New Era.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Top novinky ze světa her

⚖️ Poslanci schválili videoherní dotace. To je hooodně ve zkratce popsaná novela o audiovizi, která ve své nové podobě kromě filmů podpoří právě i herní tvorbu. Tedy pokud ji podpoří Senát. Více o tom, jak by to mohlo fungovat, nám řekl předseda české vývojářské asociace Pavel Barák.

⚔️ Čeští videoherní vývojáři z Warhorse Studios zveřejnili finanční výsledky za rok 2023 – a vykázali výraznou ztrátu. Utráceli zřejmě za už blížící se Kingdom Come: Deliverance 2.

💰 Dotace pro videohry jsou téma nejen v Česku. Německo spustilo grantový program pro začínající herní studia, která po dobu roku a půl podpoří v přepočtu 70 tisíci korun měsíčně.

🐉 Divnolidi se na internetu sice snaží vařit kdovíjaké kontroverze – ale Dragon Age: The Veilguard se povedla! Aspoň podle většiny prvních recenzí (80 až 90 na Metacriticu podle platformy), včetně první české na serveru Zing.cz.

❌ Že online střílečka Concord byla obrovský fail, jsme už psali. Velké plány s rozpočtem mnoha desítek (možná i stovek) milionů dolarů teď dostaly nejhorší tečku – ani ne dva roky od akvizice Sony zavřelo studio Firewalk. A taky firmu Neon Koi. O práci přijde přes 200 lidí.

🤠 Indiana Jones and the Great Circle je adventurová akce jako řemen, píše Šárka Tmějová z webu Games.cz, která si chystanou hru od tvůrců moderního Wolfensteina už mohla vyzkoušet. Těšíme se, Indy rozhodně nepatří do muzea!

🎃 Halloween je čas dýní. A na Steamu zrovna vyšla nová česká hra Combine 2 Pumpkins od sólo vývojáře Zbyňka Zelinky, ve které… kombinujete dýně. Vyzkoušejte demo – nebo si ji rovnou za pět éček kupte.

Warhorse Studios utrácí za Kingdom Come 2. Poprvé v historii studia se propadli do mnohamilionové ztráty

Nejvýraznější meziroční změnou ve finančním výkazu Warhorse je značný nárůst provozních nákladů. Vzrostly skoro o 300 milionů.

Michal MančařMichal Mančař

kingdom-boxed

Foto: Warhorse Studios

Do jakých šlamastyk se Jindřich s kumpány dostane v Kingdom Come 2?

0Zobrazit komentáře

Čeští videoherní vývojáři z Warhorse Studios zveřejnili finanční výsledky za rok 2023 – a poprvé od vydání svého historického hitu Kingdom Come: Deliverance vykázali výraznou ztrátu. Spolu s poklesem tržeb totiž studiu, které v současnosti dokončuje druhý díl Kingdom Come, výrazně vzrostly provozní náklady.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Ztráta 184,7 milionu korun. Právě zveřejněná výroční zpráva jedné z nejvýznamnějších domácích herních firem ukazuje v položce výsledku hospodaření historický propad do minusu. Za období od 1. dubna 2023 do 31. března letošního roku klesly i tržby Warhorse Studios, a to na 119 milionů z předloňských 153 milionů.

Firma, která vznikla v roce 2011, ale větší byznys rozjela až v roce 2018 s vydáním své prvotiny Kingdom Come: Deliverance, nikdy nevykázala takovou ztrátu. To nicméně není nijak alamarující vzhledem k tomu, že aktuálně finišuje druhý díl titulu zasazeného do českého středověku.

Nejvýraznější meziroční změnou ve finančním výkazu Warhorse je značný nárůst provozních nákladů. Ty činily 367 milionů korun, skoro o 300 milionů korun více než předloni. Zástupci Warhorse výsledky nekomentovali, zřejmě však jde o výdaje spojené s blížícím se vydáním Kingdom Come 2, jež se pyšní rozpočtem seriálu na Netflixu.

Kingdom Come: Deliverance 2 mělo vyjít ještě letos, nedávno ale vývojáři oznámili odložení KCD2 na 11. února příštího roku. Shodou okolností do období, kdy mají vyjít těžkotonážní tituly Civilization 7 a předem odsuzovaný, ale stále vysokorozpočtový Assassin’s Creed: Shadows.

Podobně jako u předchozích výsledků výroční zpráva zmiňuje, že Warhorse se už několik let zaměřují prakticky výhradně na pokračování. „Od července 2019 do března 2024 souvisejí všechny náklady s vývojem a tvorbou nové hry, ostatní činnosti související s opravami [první] hry a jejích dodatků byly zcela ultumeny, s výjimkou rozšíření na konzoli Nintendo Switch v březnu roku 2024,“ uvádí s odkazem na konzolovou odbočku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dokument také připomíná mateřskou skupinu Embracer, do níž Warhorse Studios (podobně jako například brněnští Ashborne Games, autoři legionářské strategie Last Train Home) patří. Ta po velkých a ne vždy povedených akvizicích letos oznámila plán na restrukturalizaci a proměnu na tři společnosti. Podle výroční zprávy nicméně nemá vedení Warhorse o rozdělení „takové informace, které by ovlivnily její fungování“.

Kingdom Come: Deliverance se s blížící se premiérou čím dál víc představuje v různých ukázkách, koncem léta na herní konferenci Gamescom tvůrci zveřejnili přes dvacet minut záběrů ze hry. Ty ukazují jak grafickou, tak obsahovou proměnu hry – Kingdom Come 2 je v mnoha ohledech násobně větší než první díl. A hlavně hráče vezme do středověkého klenotu českých zemí, do bohatého města Kutná Hora.