UFC se spojuje s wrestlingovou organizací WWE. Vzniká kolos v hodnotě 21 miliard dolarů

Dvě nejslavnější bojové organizace světa, wrestlingová WWE a UFC pro zápasy v MMA, jdou pod jednu střechu společnosti Endeavor.

Filip HouskaFilip Houska

Zápas profesionálního wrestlingu pod organizací WWE

0Zobrazit komentáře

Zatímco profesionální wrestling je předem domluvená, choreografická zábava pro diváky, smíšené bojové umění naopak představuje ryzí, mnohdy brutální akci na krev. První disciplínu reprezentuje organizace WWE, tu druhou pak UFC, tedy dvě největší světové značky ve svých oborech. A teď budou fungovat společně. Ve světě sportovní zábavy totiž vzniká nový obří kolos, jehož hodnota dosahuje skoro půl bilionu korun.

Americká skupina Endeavor, která operuje v oblasti médií a talentů, oznámila, že slavnou wrestlingovou organizaci WWE s více než sedmdesátiletou historií přebírá pod svá křídla a slučuje ji se zápasnickou organizací UFC, již v roce 2016 za zhruba čtyři miliardy dolarů koupila. Spojením tak vznikne nová, veřejně obchodovatelná firma s hodnotou přes 21 miliard dolarů. Obchod má být uzavřen v druhé polovině roku.

„Jedná se o vzácnou příležitost vytvořit globální, čistě sportovní a zábavní společnost,“ řekl Ariel Emanuel, šéf Endeavoru a také šéf nově vznikající firmy, ve které bude mít většinový, konkrétně 51procentní, podíl právě Endeavor, přičemž zbytek ve výši 49 procent se rozdělí mezi stávající akcionáře WWE. Trh ovšem na novou zprávu nezareagoval úplně optimisticky – akcie obou značek po ohlášení mírně klesají.

Za správný krok směrem kupředu to ovšem považuje Vince McMahon, většinový vlastník WWE. Právě on totiž kupce pro svou organizaci hledal dlouhé měsíce, než se dohodl s mateřskou společností UFC. „Ariel a Endeavor pro rozvoj značky UFC odvedli kus práce – téměř zdvojnásobení příjmů za posledních let. Jsem přesvědčen, že je to ten nejlepší výsledek pro naše akcionáře,“ zmínil McMahon.

Ten bude v nové zábavně-sportovní firmě, jejíž název nebyl dosud zveřejněn, zastávat roli výkonného předsedy, s čímž měl zkušenosti také z WWE. Ostatně v nejslavnější wrestlingové organizaci byl dlouhých čtyřicet let i šéfem, loni v červenci se ovšem provalilo, že měl různým ženám platit za mlčenlivost o údajných aférách a nevhodném chování, což ho donutilo na post CEO rezignovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spoluřediteli WWE se stali jeho dcera Stephanie a Nick Khan – a minimálně druhý zmíněný si práci nadále zachová, ve firmě totiž bude dohlížet na wrestlingový byznys jako takový. V nově vznikajícím podniku, který má na burze vystupovat pod tickerem TKO (zkratka pro technický knockout, způsob ukončení v bojovém umění), bude mít svou roli i prezident UFC Dana White, pro kterého se prakticky nic nemění.

Důvodem, proč Endeavor do této transakce, jež WWE ohodnocuje na 9,3 miliardy dolarů, jde, jsou nové zdroje příjmů a nevídaný marketingový potenciál. Alespoň podle experta na bojové sporty Michala Petrgála. „WWE je především skvěle strukturovaná firma, která si dokáže obrandovat prakticky cokoliv. Díky tomu má zajištěné příjmy z různých stran a není přímo závislá na daných shows,“ říká pro CzechCrunch.

„Endeavor si už dlouhodobě uvědomoval vysokou hodnotu WWE a pro každoroční generování obrovských peněz (loni WWE vydělalo 1,3 miliardy dolarů – pozn. red.) je to skvělý přídavek do portfolia. Oproti UFC, které už má také pod sebou, dokáže navíc díky svému produktu obsáhnout celé rodiny s dětmi. Má tedy mnohem širší demografický záběr,“ doplňuje Petrgál, který bojové sporty i moderuje v televizi.

Podstatnou otázkou pro běžného diváka, bez kterého by žádná z organizací neměla tak velká renomé, je ovšem to, jak se tato změna dotkne jeho. Lze zaslechnout i názory, jestli se náhodou z UFC, které nabírá na popularitě také v Česku, nestane podobné „divadelní představení“, na jakém je vybudované WWE. Obě značky jsou totiž v pravém slova smyslu bojové, jedna je však teatrální, druhá naprosto seriózní.

„Na televizních obrazovkách se to s výjimkou cross platformní spolupráce patrně nijak neprojeví. WWE a UFC bývaly v minulosti velkými rivaly, především v oblasti pay-per-view (jednorázová platba za sledování přenosu – pozn. red.) a zacílení diváka, než se UFC chytilo velkého boomu a z hlediska běžného diváka dokázalo v mnohých ohledech WWE utéct. Pak víceméně přirozeně docházelo k postupnému štěpení fanoušků,“ říká Petrgál.

„Každá z firem si šla svojí cestou. I když se teď dostanou pod jednu střechu, určitě podle mě budou nadále vedeny jako dvě samostatné firmy uvnitř jedné takzvané matky. Pokud nedojde k nějakému zemětřesení ve vedení WWE, potažmo politickým tahanicím, tak se to produktu jako takového moc nedotkne. Je to podobné tomu, když došlo k prodeji UFC v roce 2016. Prakticky až na formu placení přímých přenosů a jejich cenu se nic nezměnilo,“ dodává.

I přes to (nebo možná právě proto), že jsou zápasy WWE a profesionálního wrestlingu jako takového domluvené, naplánované a řádně nacvičené, se těší čím dál větší pozornosti. „Je třeba si uvědomit, že WWE dokáže týdně odvysílat pět hodin živého obsahu s publikem ve formě týdenních pořadů, což je něco unikátního v oblasti televizní zábavy,“ komentuje Petrgál a dodává, že oblibou se už dostává na úroveň hlavních sportovních lig v Americe.

Dlouhé roky ovšem WWE pokulhávalo po stránce kreativity, kdy zápasy neměly takový náboj – a prostředí bylo sterilní, nijak inovativní. „Zacyklilo se to. WWE nebylo schopno předvádět kvalitní kreativní produkt na pravidelné bázi. To se ale výrazně změnilo v roce 2022 s odtajněným skandálem McMahona. I když to už nyní vyšumělo, tak největší dopad přišel právě ve změně fungování po stránce kreativity a struktury,“ říká Petrgál.

Kreativitě ve WWE teď pomáhá vedle slavných wrestlerů i třeba influencer Logan Paul – a možná do toho více šlápne i samotný Endeavor, který má s WWE velké plány. „Toto bude UFC 2.0,řekl Emanuel pro CNBC. Co přesně si ale pod tím představit, je zatím otázkou.

Když pořádně svítí slunce, utrácíme víc. Meteocentrum umí předvídat chování počasí i zákazníků

Predikční modely postavené na strojovém učení pomáhají s předvídáním chování klientů. Z toho těží marketéři, obchodníci i elektrárny a teplárny.

meteocentrum1

Foto: Meteocentrum

Bohuslav Zeman, zakladatel společnosti Meteocentrum

0Zobrazit komentáře

Jaro pomalu, ale jistě klepe na dveře. A s ním i daleko větší počet slunečných dní. Radost z toho mají nejen příznivci vitamínu D, ale také obchodníci. Dle statistik totiž dokáže slunce pozitivně proměnit náladu zákazníka, kterému se pak snadněji otevírá peněženka. Jaký vliv má počasí na chování spotřebitelů, dokáže v komplexních predikčních modelech tvořených umělou inteligencí předpovídat společnost Meteocentrum, o jejíž služby mají zájem klienti nejen ze sektoru obchodu a služeb, ale také velcí hráči na poli energetiky či třeba policie.

Když v roce 2008 Bohuslav Zeman coby student vysoké školy spouštěl portál Meteocentrum, chtěl veřejnosti nabídnout především kvalitní nástroj na předpověď počasí, který podle něj v té době chyběl. Meteocentrum tehdy přineslo některé úplné novinky, jako je například předpověď počasí po hodinách a pro konkrétní lokality.

Na webu začaly postupně přibývat i další funkce a kromě veřejnosti začaly výstupy Meteocentra zajímat i firmy. „Zpočátku se jednalo čistě o meteorologická data a předpovědi, postupně jsme se však setkávali s požadavky na různé aplikované modely – ať už to byla předpověď výroby energie z obnovitelných zdrojů, speciální parametry pro zemědělství a dopravu nebo třeba vliv počasí na služby a prodej,“ vysvětluje Bohuslav Zeman.

Okolo původně ryze informačního nástroje se tak postupem času vyvinula celá meteorologicko-technologická firma, která začala pro klienty dávat dohromady aplikované predikční modely pod značkou ForecastsCloud.

Počasí je druhý nejdůležitější faktor ovlivňující náladu spotřebitelů hned po ekonomické situaci

„Firmám dnes například predikujeme poptávku po jejich produktech, protože zjistily, že dokážeme dodat velmi zajímavá data a služby a třeba i optimalizovat marketingové sdělení. Zkrátka víme, co, kdy, kde a jak zákazníkům ukázat, abychom maximalizovali účinek sdělení, protože počasí má vliv na nás všechny a všude,“ vysvětluje Bohuslav Zeman.

Pod vlivem počasí

Aniž bychom si to uvědomovali, počasí má na naše spotřebitelské chování skutečně velký vliv. Po stavu ekonomiky dokonce druhý největší. Když prší, je větší zájem o pláštěnky, když sněží, platí to u termoprádla. A pokud je teplo, jdou na dračku zase tílka. Jedná se o celkem logické chování spotřebitele, jsou tu ovšem i méně zjevné rysy.

V momentě, kdy je pošmourno či prší, rostou tržby prodejcům zboží pro domácnost, nábytku a také oblečení. Některé studie dokonce hovoří o tom, že spotřebitelé, kteří jsou vystaveni většímu množství slunce, jsou ochotni za zboží zaplatit více. A právě s těmito údaji pak mohou efektivně pracovat obchodníci i marketingové agentury.

Predikční modely Meteocentra dovedou společnostem pomoci k vyšším obratům a úsporám

„Předpovídáme nákupní náladu zákazníků a tím pomáháme optimalizovat efektivnost reklamních kampaní. Nebo třeba na základě předpokládaného engagementu v online prostředí lépe cílit komunikaci na sociálních sítích nebo v newsletterech,“ vysvětluje Bohuslav Zeman.

Obchodníci zase mohou na základě znalosti o tom, jaké přichází počasí, lépe koordinovat zásobování. Platí to především u rychloobrátkového zboží. Pokud bude svítit slunce, je lepší mít na skladě více nápojů a potravin ke grilování. Znát přesnou předpověď se však v poslední době stalo důležité také pro teplárny a elektrárny.

Milionové úspory

Podle Zemana je důvodem volatilita, kterou na energetické trhy přinesly poslední roky. „To s sebou přináší nové výzvy pro efektivitu a požadavky na optimální plánování. A energetika je z velké míry ovlivňována počasím – jak na straně spotřeby, tedy jak moc svítíme nebo topíme, tak na straně výroby. Ovlivňuje produkci z obnovitelných zdrojů, efektivitu turbín a tak dále,“ vysvětluje Zeman. Podle něj je ladění modelů na míru potřebám energetického trhu často několikaměsíční proces a spolupráce se tak rozbíhá delší dobu, i přesto se ale elektrárnám či teplárnám takové modely vyplácejí.

Podle Zemana jsou všeobecně podniky díky predikčním modelům schopny ušetřit i jednotky milionů ročně. Za příklad dává právě energetiku, kde jsou klienti, mezi které patří i ČEZ, dle Zemanových slov schopni snížit náklady i o více jak deset procent oproti stavu před optimalizací. Cena samotné služby Meteocentra se pak odvíjí od požadavků na výstup, podle Zemana se však většinou pohybuje ve vyšších desítkách tisíc korun měsíčně pro jednotlivý produkt či model.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Většinou spolupracujeme dlouhodobě i v rámci konzultací, dohledu a jsme spíše partneři než jen dodavatel služby,“ dodává Zeman s tím, že jeho společnost každý rok roste o desítky procent, ovšem v minulém roce se obraty z poptávky po snížení nákladů v energetice, obchodu a službách navýšily o 230 procent.

Přesto je Meteocentrum stále relativně malou společností s přibližně desítkou expertů a obraty v řádech vyšších jednotek milionů korun ročně. To však společnosti nebrání, aby ve velkém investovala do jednoho ze stavebních kamenů svých predikčních modelů, a to umělé inteligence a strojového učení.

Přesnější předpověď počasí i chování spotřebitelů

Dnes společnost umělou inteligenci využívá ve dvou úrovních. První se týká vytváření samotných předpovědí počasí, které vždy vycházejí z některého z meteorologický modelů, jichž je celá řada. Jak vysvětluje Zeman, pro různé lokality a druhy počasí je vždy lepší použít jiný model. Jeden umí pro danou oblast lépe bouřky, jiný zvládá zimní inverze, další zase dobře předpovídá třeba noční teploty.

„Naše modely se učí na historických datech a minulých předpovědích. Ty porovnáváme se skutečností a na základě toho následně vhodně kombinujeme různé modely s cílem minimalizovat budoucí odchylky a dosáhnout co nejpřesnější možné předpovědi,“ vysvětluje zakladatel Meteocentra.

V druhém případě je strojové učení využíváno k vytváření predikčních modelů, které samotnou předpověď počasí překračují. „Aplikované modely se učí na minulých datech zákazníka – ať už se jedná o výrobu či poptávku v energetice, prodejnost vybraných produktů či poptávku ve službách. Tato data pak kombinujeme s další spoustou našich dat – nejen meteorologických, ale i ekonomických a z oblasti psychologie spotřebitelů. Na tomto všem se model učí predikovat požadovaný výstup,“ vysvětluje Zeman.

meteocentrum2

Foto: Meteocentrum

Společnost tvoří své predikční modely s pomocí strojového učení

Ze schopností umělé inteligence dnes těží například i policie, se kterou Meteocentrum pracuje na mapách kriminality a predikci zločinnosti v konkrétních oblastech, kde hraje počasí také významnou roli. V neposlední řadě však umělá inteligence slouží i široké veřejnosti, protože stojí za předpovědí počasí na webu Meteocentra.

Podobně jako před lety se i dnes snaží firma svým uživatelům nabízet inovativní funkce. Brzy by tak měla být k dispozici například přesná předpověď počasí až na 30 dní dopředu. Společnost však přináší zcela nové nástroje i mimo samotný portál Meteocentrum.

Odborníci i široká veřejnost mohou nově využívat schopnosti online kalkulačky v API Meteocentra jménem MeteoSource. Ta po zadání potřebných dat dokáže vypočítat výrobu energie ze solárních panelů a větrných elektráren. Mezi zadávané parametry patří nejen přesná lokace, ale u solárních elektráren také jejich výkon či sklon a orientace panelů. Predikci je navíc možné vyhledávat až osm let zpětně a udělat si tak relativně přesnou představu o tom, kolik energie by právě na vaší střeše konkrétní solární elektrárna generovala.

Právě vývoj podobně inovativních funkcí spolu s vylepšováním veškerých výstupů je to, na co se chce Meteocentrum podle Bohuslava Zemana soustředit i v budoucnu. A byť v současné době již několik zahraničních klientů společnost má, Zeman by chtěl inovativní nástroje dostávat k firmám sídlícím za hranicemi naší země stále více.