Kuchyně za cenu domu. Robotický systém značky Moley je splněným snem všech, které nebaví vaření

moley

Foto: Moley Robotics

Robotická kuchyň od Moley dokáže sama uvařit oblíbené jídlo

0Zobrazit komentáře

Pro někoho vášeň, pro jiné otravná rutina u plotny s výsledkem, který nemusí být podle představ. Spíše než na své kulinářské schopnosti se proto mnozí spoléhají na služby Dáme jídlo nebo Wolt (o to víc v dnešní době), případně jdou za jídlem do ulic. Již brzy by se ovšem mohlo začít vařit i u těch nejortodoxnějších odpůrců domácího vaření. Společnost Moley Robotics totiž míří na trh s robotizovanou kuchyní, která zvládne tisíce receptů.

Díky řešení Moley by mohla příprava jídla v domácích podmínkách v budoucnu vypadat tak, že si dotyčný nasadí teplé ponožky, nalije si sklenku vína a bude sledovat, jak mu robotické rameno míchá s omáčkou, smaží maso a k tomu dusí zeleninu. Moley Robotics ovšem nejprve začínalo u klasických spotřebičů, typicky mixérů a chytrých lednic.

Svůj první prototyp robotické kuchyně firma představila před pěti lety, aby začátkem tohoto roku byla s přepracovanou verzí připravena na první komerční instalace přímo v domácnostech. Tím se zásadně liší od ostatních firem, které též vyvíjejí systémy automatizace přípravy jídla, ovšem jejich řešení jsou určena především do komerčního provozu.

moley-roboticka-kuchyn6

Foto: Moley Robotics

Robot je schopen vařit z předem připravených surovin

Takovou kuchyň nedávno představila třeba společnost Karakuri, jejíž jednotka DK-One funguje jako robotická kantýna nabízející nutričně vyvážené pokrmy. Vraťme se však k řešení společnosti Moley, která sází na dvojici robotických ramen zavěšených na stropních kolejnicích, díky nimž se zvládnou pohybovat nad pracovní plochou a sporákem.

Na něm vaří za pomocí speciálního nádobí stejné značky, přičemž design kuchyně byl navržen tak, aby byl co nejpřívětivější pro úchop robota. Ten je schopen nádobí detekovat optickou kamerou a senzory, přidávat do něj přísady a vše zahřívat na indukční varné desce. Po uvaření pokrmu umí robot jídlo nandat na talíř i si po sobě uklidit. Vaří však jen z vybalených, očištěných, nakrájených a jinak zpracovaných surovin.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Uvařené jídlo by mělo dosahovat těch nejvyšších kvalit, na hony vzdálené od polévek z automatu. Moley totiž spolupracuje s šéfkuchaři, kteří mu pomáhají sestavovat recepty. Výpisem jednotlivých ingrediencí a postupem přípravy však tato spolupráce ani zdaleka nekončí – kuchaři své pokrmy rovnou pro Moley vaří pod dohledem technologie 3D snímání.

Díky ní je zařízení schopno vnímat i ty nejmenší nuance v pohybech kuchaře, které si pomocí algoritmů převádí do svého rejstříku pohybů. Postupem času chce firma nabídnout až pět tisíc receptů a jejich postupů přípravy, takže výběr toho, co si dát k večeři, bude velkou výzvou.

Tento proces probíhá skrze displej, na kterém si majitel zařízení může vybírat ze světové kuchyně, volit si jídla vyhovující nejrůznějším dietám, popřípadě vybírat dle svých oblíbených surovin. U každého pokrmu vidí, jak dlouho bude dané jídlo připravováno, kolik porcí při něm vznikne a jaká je jejich nutriční hodnota.

moley-roboticka-kuchyn2

Foto: Moley Robotics

Systém úchopu vznikl ve spolupráci se společností Schunk

moley-roboticka-kuchyn5

Foto: Moley Robotics

Nádobí je ergonomicky tvarované pro potřeby robota

Recepty ovšem nemusí přidávat jen profesionálové. Vzhledem k tomu, že jsou kuchyně koncipovány tak, aby je mohl obsluhovat i člověk, chce Moley časem umožnit komunitě přidávat vlastní recepty. To je také důvod, proč není vizuální stránka kuchyní Moley jen čistě užitková.

Lze o ní mluvit jako o vysoce designové záležitosti, ve které nechybí luxusní doplňky v podobě mramorových či onyxových desek, nádobí z mosazi, leštěný hliník či pozlacená nerezová ocel, přičemž vše lze dále personalizovat pomoci různých povrchových úprav linky i přídavných lišt.

Kuchyň v hodnotě domu

Je jasné, že pořízení podobné kuchyně nebude levnou záležitostí, a lenost se v tomto případě skutečně prodraží. Podle společnosti se cena instalace některé z prémiových kuchyní, označených jako Moley R, pohybuje okolo 248 tisíc liber, tedy přibližně 7,3 milionu korun. V nabídce je však i levnější řešení, Moley X, které nestojí tolik, co rodinný dům, ale jen jeho půlku.

moley-roboticka-kuchyn4

Foto: Moley Robotics

Kuchyně spadají do kategorie maximálního luxusu

Jedná se o konfiguraci, která neobsahuje onu technologii robotických ramen, svému uživateli však nadále nabízí vychytávky, které mu pomohou s vařením. Jedná se například o inteligentní spotřebiče či vybavení, jako je dotyková obrazovka zprostředkovávající recepty. Tato dostupnější verze vychází na 99 tisíc liber, tedy zhruba tři miliony korun.

Podle Moley jsou takto vysoké cenovky v pořádku, jelikož jde o „průlomovou technologii určenou především pro profesionály a nadšence, kteří neváhají za inovace platit“. Zakladatel a ředitel Moley Mark Oleynik dodává, že ceny nabízených řešení by měly časem klesat s tím, jak bude narůstat objem výroby.

Má se vylepšovat i efektivita celého procesu a k lepšímu budou posouvány i některé funkce produktu. Přesto se očekává, že spíše než ze strany soukromníků budou mít o řešení společnosti Moley Robotics největší zájem hotely, restaurace a další podobné podniky.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Sony nakonec elektromobil prodávat nebude. Dál ale testuje autonomní technologie a PlayStation v autech

sony-vision-s3

Foto: Sony

Sony drží projekt Vision S při životě. S jeho masovou výrobou však nepočítá

0Zobrazit komentáře

Je tomu více než rok, co se Sony na veletrhu CES postaralo o pořádné pozdvižení, když představilo svůj vlastní elektromobil Vision S. Informace prolétla médii jako blesk a všichni si kladli otázku, kam s tímto projektem Sony míří. Chce se stát plnohodnotnou automobilkou, nebo jen demonstruje své technické schopnosti? Nyní je ovšem jasno. Vision S zůstane pouhým konceptem, na kterém Sony testuje své technologie s přesahem do automotive.

Tuto informaci se však dozvídáme až nyní, po roce plném otázek, testování a kusých informací, které neustále podněcovaly zvídavost. Po premiéře vozu Sony oznámilo, že se projekt přesouvá zpět do Štýrského Hradce, kde bude dále vyvíjen v rámci partnerství se společností Magna Steyr. Následně se projekt na půl roku odmlčel, aby automobilka zničehonic v červenci oznámila jeho testování na silnicích v okolí Tokia.

To opět probudilo živé diskuse. Pokud Sony vůz testuje na veřejných silnicích, je jeho produkce poměrně reálná, ozývalo se z řad některých expertů. Jenže informace o tom, že provádí testy v okolí japonské metropole, byla tím jediným, s čím si veřejnost musela vystačit na dalších šest měsíců. Vision S se totiž opět odmlčelo. Jeho poslední výstup proběhl tam, kde to všechno začalo.

sony-vision-s2

Foto: Sony

Vozy vznikají ve Štýrském Hradci

Na letošním CES Sony uvedlo nové video, v němž dává jasně najevo, že Vison S neposlalo k ledu, ale do zasněženého průsmyku kdesi v Evropě. Vůz na klikaticích ukázal, že jeho autonomní technologie dokáže fungovat i na úzkých silnicích v ledovém sevření. Sony se navíc nechalo slyšet, že plánuje další podobné testy v jiných regionech. Ta nejdůležitější otázka však stále nebyla zodpovězena: stane se Vision S produkčním vozem?

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jasnou odpověď získal až web Car and Drive od jednoho z mluvčích společnosti, který řekl: „V současnosti neplánujeme masovou produkci či prodej vozu. S očekáváním, že se mobilita stane do budoucna významným megatrendem, zkoumáme, jak může Sony smysluplně přispět do éry autonomního řízení.“

Sony by chtělo sehrát svou úlohu hned na dvou frontách. Vision S pro něj představuje testovací mulu technologií autonomního řízení vozidla. Sony však i jako významný hráč na poli entertainmentu hledá možnosti, jak posádku, která se již nemusí věnovat řízení, mohla na dlouhých cestách zabavit.

sony-vision-s1

Foto: Sony

Interiér konceptu elektrického sedanu Vision S od Sony

O autonomii schopnosti vozu se stará zhruba 40 senzorů, které sledují interiér i exteriér vozu. Sony tvrdí, že vůz momentálně nabízí autonomní schopnosti odpovídající úrovni 2+. Ve své výbavě má například adaptivní tempomat, automatické parkování a systém pro autonomní změnu jízdního pruhu. V budoucnu by Sony chtělo systém upgradovat až na čtvrtou úroveň, ve které by měl vůz zvládnout většinu situací bez nutnosti lidského zásahu.

Co se zábavy týče, Sony využívá Vision S pro testování audiosystému nazvaného 360 Reality Audio. Jeho jednotlivé reproduktory jsou rozmístěny ve voze tak, aby měl každý z cestujících vlastní zvukový zážitek v co možná nejvěrnější podobě. Z dlouhodobého hlediska chce Sony do vozů implementovat technologii z PlayStationů a 5G připojení pro co nejlepší herní zážitek.

Se Sony Vison S se tak určitě definitivně neloučíme, ale dělat si na něj místo v garáží je v tuto chvíli zbytečné. Smutnit ovšem nemusíme. Představa cest v autonomním režimu strávených hraním her v doprovodu pořádného audia je neméně lákavou záležitostí.