Umělec, který tvořil na střechách Tchaj-wanu. Matěj Macháček posouvá možnosti malby na papíře
České mladé umění ukrývá spoustu talentů, které stojí za objevení. Jedním z nich je Matěj Macháček, jehož dílo bude letos k vidění i na Tchaj-wanu.
Bývalé industriální budovy představují ideální místo pro umělkyně a umělce ze všech oborů. Velká okna zaručující dostatek denního světla, vysoké stropy a často i příjemná odtrženost od okolního světa totiž vytvářejí skvělé podmínky pro tvorbu. V jednom takovém objektu, vklíněném v Libni mezi řadami železničních kolejí a sadem Třešňovka, našly své zázemí více než dvě desítky současných českých tvůrců. Mezi nimi je Matěj Macháček, jehož ateliér zaplňují velká plátna plná kontrastních barev a výjevů, které působí na první pohled snově, všechny v sobě ale nesou otisk prožité reality.
Výrazně modrý strom, jehož větve zarůstají do země a vytvářejí kořenový systém. Pohled na krajinu protkanou industriálními budovami, vodními nádržemi a stožáry elektrického vedení. Hustá městská zástavba v mlžném oparu. Postava lukostřelce, který napíná tětivu luku a zasazuje do ní šíp. Ústřední motivy obrazů Matěje Macháčka, který v roce 2017 dokončil studia na pražské Akademii výtvarných umění, se možná liší, všechny ale vypráví jeden příběh – jsou součástí mystického světa, který umělec v průběhu let vytvořil.
„Svou tvorbu vnímám jako jedno nekončící dílo. Je odrazem aktuálního dění, ale i toho, co poznávám já sám. Je v ní také jedna důležitá část, která je přímo inspirována mými cestami na Tchaj-wan – jejím prostřednictvím vytvářím příběh. Když jsem v roce 2015 odjel na zahraniční stáž na tento tropický ostrov, zásadně to proměnilo můj umělecký projev,“ začíná zapáleně vyprávět mladý umělec, sotva se za námi zavírají dveře jeho ateliéru. Do něj přijíždíme obrovským nákladním výtahem.
Prostorná místnost hýří sytými barvami a každá její část je zaplněna velkými plátny. Matěj Macháček si stoupá k jednomu z nich. Nese název Woven Origin a zachycuje strom, který odráží skutečnou scenérii z jednoho tchajwanského parku. Jde o fíkovník banyán, v Asii rozšířenou dřevinu se vzdušným kořenovým systémem. Umělec ho ztvárnil rytmickým střídáním linek, díky čemuž má divák pocit, že se před ním jeho koruna pohybuje. To, že se na obraze větve stromu mění na kořeny, je otisk reality. Jeho výrazně modrá barva však nikoliv.
„Na tohle místo jsem se mnohokrát vracel, dělal si z něj různé záznamy a poznámky. Když v roce 2020 přišla pandemie, v myšlenkách jsem cestoval a scenérie se stromy z tohoto parku začal malovat ve svém pražském ateliéru. Obrazy jsem posunul do snové až fantaskní roviny a modré odstíny tento záměr výrazně podpořily. Nechal jsem se také volně inspirovat vzdálenými horizonty sytě modrých tónů z renesančních obrazů. V té době jsem vytvořil rozsáhlý cyklus velkoformátových obrazů, který jsem následně vystavil na samostatné výstavě Blue Tree v galerii Bold,“ vysvětluje Matěj Macháček.
Umělec se často navrací ke svým zkušenostem s malbou na papír. První čtyři roky na AVU se totiž věnoval především akvarelové malbě. Její lehkost a charakter chtěl dostat i do velkoformátových obrazů olejem a akrylem, což se mu však dlouho nedařilo. „Měl jsem tendenci svou dosavadní tvorbu výrazně změnit a najít si nový přístup k malbě. A to se mi podařilo až tehdy, když jsem odjel na půlroční stáž do Tchaj-peje, kde jsem začal prozkoumávat možnosti akvarelu a tušové malby na větších formátech rýžového papíru. Na AVU jsem byl v ateliéru profesora Michaela Rittsteina, který mi v tomhle ohledu dal obrovský prostor a svobodu pro seberealizaci, což pro mě bylo velmi důležité.“