Umí skvěle prodávat a naučí to i vás. Co stojí za úspěchem značek Angry Beards, Žufánek či Buga
Přímý prodej zákazníkům je sice delší cesta, ale zato horší. Dokud se to nezlomí. Pak je to fantazie, říká Tomáš Čech z Angry Beards.
Úspěšní četší podnikatelé se podělí o své zkušenosti, jak prodávat zboží bez prostředníků
V Česku patří mezi výrobce, kteří do velké míry spoléhají na vlastní síly a zákazníky oslovují napřímo. Zatímco běžnou praxí výrobců je prodávat své zboží přes různé distributory a obchodníky, značky jako kosmetika pro muže Angry Beards, módní Buga nebo lihovarnický Žufánek zvolily těžší cestu. Když se ale daří, výsledek stojí za to. V čem mohou jejich zkušenosti s přímým prodejem (takzvaným D2C, z anglického direct to customer) inspirovat i další výrobce? A jak jejich know-how může pomoct i samotným obchodníkům?
Odpovědi zazní na dalším ze série e-commerce eventů CzechCrunche, který se koná již v pondělí 16. října od 17:30 v pražské Spojce Karlín Events. S hosty se pobavíme o tom, co obnáší přímý prodej a proč může dávat strategický smysl, i když se to ze začátku nezdá. Probereme, jak nejlépe začít a jakým chybám se raději vyhnout. Odnesete si tak přímé zkušenosti zástupců českých výrobců a dalších obchodníků. Spíkři se budou zároveň účastnit networkingu po skončení oficiální části akce, kdy se s nimi můžete pobavit v rámci osobních rozhovorů.
Petra Šindlerová před lety v Chrudimi rozjela vlastní módní značku Buga se šicím strojem z Lidlu, loni již prodala oblečení za 130 milionů korun. Zboží za více než sto milionů ročně prodávají také výrobci mužské kosmetiky, „co má koule“ – Angry Beards. Tomáš Čech značku spoluzakládal v roce 2017 a zákazníky zaujal specifickým marketingem. Martin Žufánek pak patří mezi nejvýraznější lihovarníky v zemi.
Tuto trojici řečníků jsme nyní oslovili s několika otázkami a jejich odpovědi nastiňují, jak nad přímým prodejem přemýšlejí. „D2C je sice delší cesta, ale zato horší. Dokud se to nezlomí. A pak je to fantazie,“ říká například Čech.
Kolik zboží prodáváte přímo a kolik zprostředkovaně přes obchodníky?
Petra Šindlerová: 100 procent si prodáváme sami.
Tomáš Čech: 80 procent D2C, 20 procent B2B (prodej firemním zákazníkům, často obchodníkům – pozn. red.).
Martin Žufánek: Aktuálně je to 35 procent přímý prodej, 65 procent přes obchodníky.
Co je podle vás nezbytné pro to, aby výrobce uspěl s modelem D2C?
Petra Šindlerová: Trpělivost. Dlouhodobé a vlastně neustálé budování brandu, například vytváření kvalitního obsahu. Reagovat pružně na zpětné vazby od zákazníků. Zákaznická péče. V neposlední řadě dostatek finančních prostředků pro rozvoj a odvaha občas zariskovat.
Tomáš Čech: Mít z p*dele kliku a využít všechno, co D2C oproti B2B nabízí.
Martin Žufánek: Nezbytný je robustní prodejní systém, přes který nebude mít zákazník žádný problém se ke zboží dostat, bez překážek ho nakoupit a v případě jakékoliv komplikace okamžitě vyřešit reklamaci. Můžete mít jakkoliv skvělé zboží, ale pokud selže cokoliv z předchozího, je úspěch skoro nemožný.