Úspěšný seriál The Mandalorian byl natočen téměř bez zelených pláten. Podívejte se, jak revoluční systém funguje

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-mandalorian-ilm

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian

0Zobrazit komentáře

I kdyby měl být The Mandalorian zdaleka nejdražším seriálem všech dob a na první řadu dostal stejný rozpočet jako nový film Star Wars, stále by si nemohl dovolit stejné vizuální efekty. Jednak si nemůže dovolit strávit tolik času v post-produkci a jednak by stejným obnosem musel pokrýt více než dvojnásobnou délku. Společnost vytvářející speciální efekty, Industrial Light & Magic (ILM), však nyní na videu poskytla fascinující pohled do řešení tohoto problému.

Pokud je to možné, nejlepší je vždy natáčet ve skutečných lokacích nebo kulisách a pracovat v co největší míře s „praktickými“ efekty, jak to typicky dělá například Christopher Nolan. Výsledkem je v mnoha případech uvěřitelnější konečný film, jednodušší práce s kamerou a kromě dalších aspektů i výkony herců, kteří si nemusí představovat, na co reagují, ale mohou se soustředit na samotný přednes.

Čím více je ovšem dění filmu vzdáleno každodenní realitě, tím náročnější až nemožné je se tímto pravidlem řídit. Filmy Star Wars se většinou snaží v co největší míře využívat modely a loutky, s produkcí cestovat na vzdálená místa připomínající cizí planety a stavět obrovské sety i pro jednotlivé scény. Ani vysokorozpočtový seriál typu The Mandalorian si něco podobného nemůže dovolit, nemluvě o tom, že někdy se velkým zeleným plochám před kamerou zkrátka nelze vyhnout.

Proto může mít nový systém použitý při tvorbě hraného seriálu ze světa Star Wars dalekosáhlé důsledky pro natáčení jakéhokoliv typu projektu. Zelené plochy, které mají být nahrazeny virtuálním prostředím až na obrazovce počítače v postprodukci zcela nahrazuje velkými LED obrazovkami postavenými kolem celého natáčecího placu. 

Virtuální prostředí zobrazují rovnou při natáčení. Jsou vysoce interaktivní, což znamená možnost je měnit téměř v reálném čase. Všichni filmaři s nimi tedy mohou bezprostředně pracovat, od režiséra přes kameramana a osvětlovače až po herce a samozřejmě scénografy. Jak vysvětlují tvůrci ve videu ILM, je otázkou vteřin například změnit pozici hory nebo natáčet západ slunce deset hodin vkuse.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jistě není potřeba mít s natáčením jakékoliv zkušenosti, aby tyto možnosti jasně působily jako revoluční. Zároveň neznamenají, že výsledek působí méně reálně. Pozornější diváci si v určitých scénách Mandaloriana mohli všimnout trochu zvláštně působícího pozadí. Zveřejněný klip však ukazuje, jak velká část „lokací“ byla natáčena před obrazovkami se zcela realistickým efektem.

the-mandalorian-ilm2

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian se obešlo bez zelených pláten

the-mandalorian-ilm3

Foto: ILM

Herci si díky novému systému nemusí představovat, co kolem nich je

Jak systém funguje, jsme o trochu blíže popsali už v dřívějším článku. Tvůrci seriálu The Mandalorian spojili síly s vývojáři herního enginu Unreal, který umožnil rychlé renderování fotorealistických virtuálních trojrozměrných prostředí a běží na něm například populární hra Fortnite. Filmaři je pak nemuseli využívat pouze k orientaci, ale přímo je natáčet a nechat dále téměř neupravené v konečném produktu.

radim-smicka-boxed

Přečtěte si takéV devíti lidech dělají byznys za 85 milionů korun ročně. Radim Smička by ale Bazoš neprodal ani za miliarduV devíti lidech dělají byznys za 85 milionů korun ročně. Radim Smička by ale Bazoš neprodal ani za miliardu

Kromě snížení nákladů a zjednodušení režie, práce herců a komponování záběrů je použití obrazovek zajímavé také v tom, jak fyzicky interagují s objekty před nimi. Například odrazy na naleštěné kovové helmě titulního hrdiny seriálu nebylo nutné složitě renderovat v počítači, ale zachytila je přímo kamera. Jak zmiňuje magazín The Verge, seriál The Mandalorian nebyl prvním případem použití této technologie, byla zde nicméně použita v dosud zdaleka největším měřítku.

Společnost ILM má v plánu nový systém pojmenovaný jako StageCraft dále rozvíjet a poskytnout ho jako kompletní řešení celému filmovému a televiznímu průmyslu.

mandalorian-vfx

Foto: ILM

Kancelář „klienta“ Wernera Herzoga byla téměř kompletně vytvořena jen virtuálně

the-mandalorian-ilm4

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian

the-mandalorian-ilm5

Foto: ILM

Natáčení seriálu The Mandalorian

Helma Muhammada Aliho či letadlo bratří Wrightů. Americká muzea zveřejnila miliony snímků svých unikátních sbírek

helma

Foto: Smithsonův institut

Boxerská helma patřící Muhammadu Ali

0Zobrazit komentáře

Smithsonův institut zastřešuje hned několik muzeí, vzdělávacích center a dalších institucí spravovaných vládou Spojených států. Jejich návštěvníci se mohou kochat naprosto unikátními předměty spojenými nejen s historií Spojených států. K tomu, abyste si je mohli prohlédnout, však již nemusíte letět přes oceán.

Institut totiž zveřejnil téměř tři miliony fotografií ve vysokém rozlišení, díky kterým si můžete prohlédnout největší poklady institutu v pohodlí svého domova.

Mají muzea dávat své digitalizované sbírky volně k dispozici na internet? Dilema, ke kterému každá z institucí přistupuje po svém, což může vést i k vyhroceným sporům, jak se nedávno stalo v případě vystavované busty královny Nefertiti.

smithsonuv-institut2

Foto: Smithsonův institut

Velitelský modul Apolla 11

Zcela opačný postup než Egyptské muzeum v Berlíně nyní zvolil Smithsonův institut, který dal celému světu možnost prohlédnout si alespoň virtuálně největší poklady, které ve svých sbírkách uchovává. Navíc lze s fotografiemi nakládat zcela podle vlastního uvážení, a to díky otevřené licenci.

Institut pojmenovaný po britském vědci a svém zakladateli Jamesi Smithsonovi byl založen roku 1846 coby nástroj pro šíření znalostí na území postupně se formujících Spojených států. Institut se od té doby rozšířil na dnešních 19 muzeí, 21 knihoven, devět výzkumných středisek, a dokonce i zoologickou zahradu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dodnes se o něm mluví jako o národním muzeu Spojených států, protože ve svých sbírkách uchovává na 155 milionů exponátů, které se ve většině případů váží právě k této části světa. Návštěvníci mají vstup do všech zařízení institutu, která jsou rozmístěna po celých Spojených státech, zdarma. Většinu financí dodává institutu americká vláda a zbytek financují soukromí dárci, licenční poplatky či členské příspěvky.

smithsonuv-institut1

Foto: Smithsonův institut

Letoun Amelie Earhartové

Ročně instituce navštíví až 30 milionů návštěvníků, kteří se mohou kochat skutečně unikátními exempláři. Pokud se spokojíte alespoň s jejich virtuální prohlídkou, můžete tak učinit díky 2,8 milionu zveřejněným digitálním fotografiím a trojrozměrných modelů ve velmi vysoké kvalitě, které zachycují část celé sbírky i s podrobnými popisky.

Na snímcích jsou k vidění různé dobové artefakty, umělecká díla, písemnosti a modely. To vše pod licencí Creative Commons Zero, která umožňuje s publikovaným materiálem nakládat zcela libovolně bez nutnosti uvádění autora. Smithsonův institut doufá, že tento krok přispěje k hlubší edukaci všech zájemců a zároveň podpoří některé výzkumné projekty, popřípadě pomůže vyřešit některé prozatím nezodpovězené otázky.

smithsonuv-institut4

Foto: Smithsonův institut

Tréninkové rukavice podepsané Cassiusem Clayem

Digitalizace exponátů trvala roky a stále se jedná jen o její zlomek. Muzeum se bude snažit i nadále digitální galerii rozšiřovat, již nyní ale ví, že některé exponáty raději zveřejňovat nebude. Důvodem jsou například stereotypní a etické otázky, které by mohl daný materiál vyvolávat.

„Ve svých sbírkách máme věci, které podporují stereotypy různých kultur, protože to je produkt našeho světa, my je chceme zachytit, abychom jim lépe rozuměli, nechceme však tyto stereotypy dále udržovat,“ vysvětlil pro magazín Wired jeden z důvodů nezveřejňování celé sbírky Effie Kapsalis, jeden z hlavních autorů projektu.

Americké dědictví na jednom online místě

A co patří mezi vůbec nejzajímavější exponáty? Zájemci si mohou například prohlédnout boxerskou helmu Muhammada Aliho nebo tréninkové rukavice Cassiuse Claye. Na své si přijdou i milovníci létání, kteří mohou obdivovat leteckou kombinézu i letadlo Amelie Earhartové či letadlo, se kterým poprvé letěli bratři Wrightové.

copterfilm

Přečtěte si takéTvoří letecké záběry pro Netflix, Apple i Amazon. Český Copterfilm má s drony svůj zářez i na letošním Super BowluTvoří letecké záběry pro Netflix, Apple i Amazon. Český Copterfilm má s drony svůj zářez i na letošním Super Bowlu

Nechybí ani fotografie živočišných druhů desítky až stovky let konzervovaných v alkoholu. Značnou část galerie tvoří fotografie uměleckých děl od obrazů a sochy až po do dobové reklamní cedule či nákresy květin z herbářů.

Vypsat jen základní kategorie by zabralo několik odstavců, takže vám spíše doporučujeme nahlédnout do galerie a vyhledávat vše, co vám přijde zajímavé. A nemusíte se omezovat pouze na Smithsonův institut. Ke zveřejnění svých digitalizovaných sbírek se v poslední době rozhodla celá řada světových muzeí.

npg-npg_81_m6-min

Foto: Smithsonův institut

Fotografie Abrahama Lincolna

Evropské sbírky v digitalizované podobě si můžete prohlédnout například na portálu Europeana Collections a exponáty umístěné v tuzemských muzeích zase na portálu eSbirky.