Uvnitř “tajného” investičního fondu Airbnb, který měsíčně vydělává přes 5 milionů dolarů
Jeden z největších startupů vůbec Airbnb, za kterým stojí trojice zakladatelů v čele s Brianem Cheskym, si během několika posledních let vybudoval pozici jedničky na poli krátkodobých pronájmů mezi lidmi. Vzhledem ke své masivní expanzi a boji s místními regulacemi nicméně Airbnb dlouhou dobu nevykazovalo žádný profit. Něco se ale změnilo.
Za poslední rok Airbnb vykázalo zisk 93 milionů dolarů při obratu 2,6 miliard a největší otázkou pro minulý i tento rok byl vstup Airbnb na burzu – to se ale nestalo a podle CEO Briana Cheskyho se tak nestane ani letos. Takové rozhodnutí se nelíbilo CFO společnosti Laurenci Tosimu, který vzal část peněz z prostředků firmy a postupně je investoval do vlastního interního fondu.
Ten během několika měsíců nakoupil množství akcií, dluhopisů s fixním výnosem či měn a dostal fond do situace, kdy vydělává zhruba 5 milionů dolarů měsíčně v čistém profitu, což představovalo jen za minulý rok téměř třetinu všech zisků Airbnb. Jeho “tajný” plán se ovšem nelíbil právě Brianu Cheskymu, který se s ním začátkem tohoto měsíce rozloučil, především na základě sporů ohledně přerodu Airbnb na veřejně obchodovatelnou společnost.
Podobným způsobem investuje i Apple, který vede vlastní kapitálovou investiční společnost Braeburn Capital, jenž je zahalena tajemstvím. Informace o fondu Airbnb i o profitu jako takovém jsou založeny na emailech, které měl možnost vidět server Bloomberg, takže se reálná čísla mohou mírně lišit, nicméně pro Airbnb to znamená velmi pěkný finanční polštář, který by mohl zjednodušit IPO v roce 2019.
Proti IPO je i největší investor Airbnb
Chesky si našel své zastání proti IPO také u největšího investora Airbnb, prestižního investičního fondu Sequioa Capital, který vlastní přibližně 13 % celého startupu. Společně s Tosim po jeho odchodu navíc odešla i hrstka dalších zaměstnanců, která nesouhlasí s dalším postupem firmy. Vedení Airbnb tak musí brzy najít náhradu za ně i CFO, stejně jako nové tváře na roli CMO a řízení byznysu v Číně, kde Airbnb roste ohromným tempem.
Foto: Ken Yeung / Flickr, Airbnb