Už uslyšíte přijíždět i Teslu. Elektromobily v Evropě nově musí při jízdě vydávat zvuk

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-model-s-4

Foto: Tesla

Tesla Model S

0Zobrazit komentáře

Jak se na silnicích objevuje stále větší počet elektromobilů, debatuje se také o tom, zda nepředstavují větší nebezpečí pro chodce a obecně provoz ve městě. Vzhledem k prakticky neslyšitelnému elektrickému motoru totiž přijíždějící elektromobil snadno přehlédne například člověk na přechodu, který se často řídí hlavně zvukem a dostatečně se neohlédne. Evropská unie se proto rozhodla zakročit.

Od pondělí 1. července musí být všechny nově představené elektrické i hybridní vozy vybavené speciálním zařízením, které při jízdě přidá elektrickému motoru zvuk, jako kdyby byl spalovací. Takzvaný generátor plynulého zvuku AVAS (acoustic vehicle alert system) budou muset používat elektromobily při rychlosti nižší než 20 km/h.

Evropská unie argumentuje tím, že právě při takové rychlosti je vysoká pravděpodobnost, že se budou elektromobily a auta obecně pohybovat v blízkosti chodců, například na přechodech, a jelikož v tu chvíli prakticky není slyšet ani valení se kol po vozovce, upozorní je právě umělý zvuk motoru.

jaguar-i-pace2

Foto: Jaguar

Elektrický Jaguar I-PACE

Generátor plynulého zvuku má mít intenzitu 56 decibelů, nicméně v novém předpisu není stanoven žádný konkrétní zvuk ani frekvence, o jakou by se mělo jednat. Bude tedy zajímavé sledovat, s jakým zvukem se jednotlivé automobilky vytasí. Stanoveno je pouze to, že musí být vydávaný zvuk kontinuální s intenzitou 56 decibelů a stoupat či klesat podle toho, zda elektromobil zrychluje či zpomaluje.

Jak nicméně upozorňuje magazín New Atlas, 56 decibelů není zrovna dvakrát hlasitých, přičemž tuto hladinu přirovnává ke zvuku běžící klimatizace či elektrického kartáčku. Například dieselové vozy při projetí vydávají zhruba 85 decibelů.

bmw-vision-m-next1

Přečtěte si takéBurácení elektromobilu. Slavný hudební skladatel Hans Zimmer vytváří zvuk pro elektrické motory BMWBurácení elektromobilu. Slavný hudební skladatel Hans Zimmer vytváří zvuk pro elektrické motory BMW

Přidání zvuků tichým elektromotorům kvituje například britská organizace Guide Dogs pomáhající nevidomým. Podle ní by nicméně měly elektromobily vydávat zvuk nejen při pomalé jízdě, ale za všech okolností.

Jak budou zvuky elektromotorů vypadat, si budeme muset u většiny automobilek ještě počkat, nicméně například Jaguar nebo Nissan už některé možné zvuky ukázaly. Připomínají například letadlo nebo vesmírnou loď a poslechnout si je můžete níže.

https://www.youtube.com/watch?v=yJTc6ZrODOY

Prozatím nové nařízení platí od 1. 7. 2019 pro všechny nové typy elektromobilů a hybridů. Od roku 2021 už nicméně budou muset systémem AVAS disponovat všechny nově prodané či importované elektrické i hybridní vozy, nehledě na typ vozu, na evropských silnicích. Některé elektromobily byly vybavené tímto systémem již nyní, ale řidič ho obvykle mohl deaktivovat. Tato možnost již nyní bude taktéž zakázána.

Celé nařízení se nicméně pouze čtyř- a vícekolových vozidel, nikoliv motorek nebo elektrokol. Podobná novinka se probírá také ve Spojených státech, ale k jejímu schválení zatím nedošlo.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Volkswagen spouští vlastní carsharing s elektromobily. Se Škodovkou ho přiveze i do Prahy

volkswagen-weshare-carsharing2

Foto: Volkswagen

Elektrický carsharing WeShare od VW

0Zobrazit komentáře

Sektor sdílení automobilů začíná v Evropě nabírat na obrátkách, o čemž svědčí i vývoj na českém trhu. Aktuálně je u nás nabízeno řadou carsharingových společností několik stovek sdílených vozů a navíc si další půjčují přímo lidé mezi sebou. Rostoucí oblibu carsharingu zaznamenávají také velké automobilky, pro které se stává oblast služeb mobility velkým tématem. Jednou z nich je také Volkswagen.

Německá automobilka nově spouští vlastní carsharingovou službu pojmenovanou WeShare, která je prozatím k dispozici v Berlíně. Do hlavního německého města přináší 100% elektrickou flotilu 1 500 e-Golfů, které později doplní 500 elektrických e-Upů a v polovině příštího roku také zbrusu nové modely ID.3.

Berlín však nebude jediným místem, kde bude Volkswagen vozy půjčovat. Již v příštím roce plánuje se službou WeShare expandovat do Hamburku a hlavně do Prahy, kde se bude na službě podílet i Škoda Auto, která patří do koncernu VW.

Zatím však nepředbíhejme a vraťme se do Berlína. Služba WeShare je zde dostupná na ploše přibližně 150 kilometrů čtverečních, která se rozprostírá převážně v centru města a také v některých okrajových oblastech, kam nejsou zavedeny vlakové linky. S postupným rozšiřováním flotily chce Volkswagen oblast nadále rozšiřovat.

volkswagen-weshare-carsharing1

Foto: Volkswagen

Elektrický carsharing WeShare od VW

Celá služba pracuje na tzv. free-floating systému, který nemá centrální místo, odkud je vozy zapotřebí vyzvedávat a také je sem vracet, ale pronájem je ukončen tím, že je vůz zaparkován ve vymezené zóně a o nic víc se již není potřeba starat. Podobně v Česku fungují například italský carsharing Anytime nebo autíčka a nově také motorky Revolt.

K tomu, aby bylo možné službu WeShare využívat, je tak zapotřebí vlastnit chytrý telefon a kreditní kartu. Podmínkou je také věk minimálně 21 let a držení řidičského průkazu nejméně jeden rok s tím, že řidič musí mít navíc trvalé bydliště na některé z německých adres. Cena služby je zpočátku nabízena za zvýhodněný poplatek 19 centů na kilometr (necelých 5 korun). Od září bude tento tarif navýšen na 29 centů za kilometr (necelých 8 korun).

mov-lausanne

Přečtěte si takéOlympiády se budou řídit z nejekologičtější budovy světa. V Lausanne vyrostl nový designový Olympijský důmOlympiády se budou řídit z nejekologičtější budovy světa. V Lausanne vyrostl nový designový Olympijský dům

Dobíjení vozů budou zpočátku obstarávat zaměstnanci Volkswagenu, ale později budou vozy dobíjet i samotní zákazníci. V rámci nové služby se Volkswagen domluvil s potravinovými řetězci Kaufland a Lidl, na jejichž parkovištích vybudoval 70 nových nabíječek, které podpoří kvalitu nabízených služeb mobility.

Velká ryba v rybníku

Volkswagen by mohl představovat skutečně velkého hráče na poli carsharingu, a to nejen v Německu. Christian Senger, člen představenstva Volkswagen pro digitální automobily a služby, řekl: „S takto konzistentní a širokou nabídkou se vzdalujeme konkurenci. Máme mimořádně dobré postavení, abychom se mohli podílet na rozšiřujícím se trhu sdílení automobilů.“

Německý carsharingový trh nabízí skutečně velký potenciál. Od roku 2010 zde vzrostl počet uživatelů sdílených vozů ze 180 tisíc na téměř 2,5 milionu a trend růstu pokračuje i nadále. Podobným vývojem si prochází i carsharingový trh v České republice, i když zde jsou čísla s ohledem na počet obyvatel o poznání nižší.

Volkswagen WeShare

Foto: Volkswagen

Elektrický carsharing WeShare od VW

Do služeb mobility v tuzemsku začíná pronikat i mladoboleslavská Škoda Auto, která v příštích měsících spustí službu CareDriver, která přináší do mobility přidanou hodnotu v podobě péče ze strany řidiče. I ta přichází z Německa, kde ji Škodovka úspěšně otestovala, a nyní ji přináší na domácí trh. V rámci společného podniku s Leo Expressem pak provozuje i P2P carsharing HoppyGo, ve kterém si půjčují auta lidé mezi sebou.