Uzemněné letouny 737 Max a černý rok Boeingu. Největším výrobcem dopravních letadel je po osmi letech Airbus
Nebesa mají po dlouhých osmi letech nového vládce. Stala se jím společnost Airbus, která uzmula Boeingu titul největšího výrobce dopravních letadel na světě. Vděčí za to především problémům Boeingu s letadly 737 Max, které jsou již několik měsíců přikovány k zemi a které přivodily profesní konec i samotnému šéfovi celého Boeingu Dennisu Muilenburgovi.
Rok 2019 v podání amerického Boeingu byl skutečně jedním velkým neúspěchem, který jej stál pozici jedničky mezi výrobci dopravních letadel. Tento titul si od něj s radostí přebral evropský Airbus, největší rival Boeingu, který na něj čekal od roku 2011 – a vítězství je to drtivé.
V nebi snad není větších rivalů, než jsou tyto dvě společnosti, které za poslední tři desetiletí předvedly klasickou přetahovanou. V té si vždy po dekádách prohazovaly první a druhé místo. Do roku 2002 dodával více letadel Boeing, od tohoto roku do roku 2011 to byl Airbus a od roku 2011 zase Boeing.
Airbus měl přitom od roku 1989 téměř každoročně navrch, co se týče objednávek, ovšem Boeing byl schopen dodávat letadla efektivněji. V roce 2018 se ale Airbus začal na Boeing dotahovat i co do počtu dodávek a letošní prvenství bylo po řadě ran, které Boeing utržil, v podstatě samozřejmostí.
Jak uvádí deník The Telegraph, Airbusu se letos podařilo dodat 863 letadel a získat 718 nových objednávek (tyto údaje ještě nejsou pro rok 2019 zcela kompletní). Naopak Boeing dodal pouze 345 letadel a jeho konečný počet objednávek k listopadu 2019 se dostal do záporného čísla -84.