V 17 letech odjel studovat do USA a už se nevrátil. Jan Bednář v podcastu popisuje, jak se ShipMonkem žije svůj americký sen

Jan Bednář, zakladatel startupu ShipMonk

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Přeletět Atlantik a začít žít ve Spojených státech svůj americký sen může znít jako ta nejotřepanější podnikatelská fráze, ale u Jana Bednáře ji nejde nepoužít. Čerstvě třicetiletý podnikatel odjel do Ameriky v sedmnácti studovat a už se nikdy naplno nevrátil. Na Floridě rozjel velký byznys v logistice, jeho startup ShipMonk, který se zařadil i do našeho výběru CC25, počítá tržby ve stovkách milionů dolarů a miliardy korun už dnes ukazuje i konto samotného Bednáře. V CzechCrunch Podcastu teď svůj podnikatelský příběh představuje.

„Když mi bylo 17, začal jsem v Americe kupovat věci, které tu byly levnější a u nás se vůbec neprodávaly, a vozil jsem do Česka,“ popisuje středoškolské začátky svého podnikání Jan Bednář, který v podcastu odhaluje, jak z malého přivýdělku na škole nakonec vznikl jeden z nejrychleji rostoucích startupů v oboru, kde je dnes velká konkurence. Navíc se bavíme o americkém trhu, tedy o tom možná vůbec nejsložitějším.

Sám dlouho podnikal bez investorů, na vše si musel s kolegy vydělat sám, i proto je ShipMonk dlouhodobě v zisku. Svůj podíl ve firmě začal prodávat až v poslední době, kdy za něj inkasoval několik miliard korun. A teď hlásí: „Počkejte ještě pár týdnů a bude z nás další jednorožec.“ Český startupový svět by tak měl po Rohlíku Tomáše Čupra brzy poznat další firmu, jejíž hodnota překročí miliardu dolarů.

V podcastu Jan Bednář popisuje, co člověk potřebuje k tomu, aby ve Spojených státech uspěl, proč nefandí firmám, které jsou přefouknuté obrovskými investicemi, a také vysvětluje, co ho v byznysu dál žene kupředu. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Janem Bednářem řeč?

***

Do svých šestnácti hrál Jan Bednář na juniorské úrovni slušně hokej, pak se ale zranil a nakonec se místo sportovní kariéry rozhodl pro tu byznysovou. Vydal se proto studovat do USA, kde se učil podnikatelské poučky, účetnictví či marketing, a sám pak mohl nové poznatky ihned uplatňovat v praxi, protože při studiích stále více rozvíjel byznys s posíláním zásilek, nejprve hlavně do Česka a postupně i dál.

Díky studiím se naučil dobře anglicky, pochopil, jak americké prostředí funguje, a po škole se pustil do podnikání naplno. „Velká výhoda lidí, kteří přijdou do Ameriky odjinud, je, že se dokážou na věci koukat jinak a inovovat je. Zároveň to ale chce velký kus práce, aby je lidé brali vážně,“ popisuje tradičně náročné podnikatelské začátky Jan Bednář, který původně přiletěl studovat na Floridu a už na jihovýchodním pobřeží USA zůstal.

V CzechCrunch Podcastu popisuje, jak se postupně jeho projekty vyvíjely, když začal stoupat dolar a nákupy v USA už nebyly pro Čechy tak výhodné a zajímavé. Tehdy se Jan Bednář dal do řeči s větším e-commerce hráčem, který chtěl pomoci právě s logistikou, a přestože tehdy Jan Bednář se svými kolegy o tomto trhu příliš nevěděl, na nabídku okamžitě kývl.

„Řekl jsem mu, že to nějak vymyslíme, a hned jsme začali hledat další zákazníky,“ popisuje Bednář s úsměvem začátky ShipMonku, jak se dnes jeho startup jmenuje. Na začátku sice nevěděli, jestli jdou správnou cestou, ale nakonec se ukázalo, že takzvaný fulfillment byl trefa do černého. I díky tomu, že se v následujících letech ještě více rozjelo nakupování na internetu, které na logistice do velké míry stojí.

ShipMonk dnes svým partnerům zajišťuje vše od skladování, balení až po rozesílání zásilek, má aktuálně přes 1 200 zaměstnanců a rozloha jeho skladů dohromady dosahuje na 100 tisíc metrů čtverečních. V loňském roce nakopnutém pandemií, která nakonec firmám navázaným na e-commerce spíše pomohla, ShipMonk utržil 150 milionů dolarů (přes 3,26 miliardy korun) a letos to má být znatelně víc.

jan-bednar2

Jan Bednář, zakladatel startupu ShipMonk

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

„Jsme důkaz toho, že i bez peněz investorů se dá postavit silná firma, když jste kreativní. Peníze, které se vyberou od investorů, jsou ne vždy správná cesta a ne vždy mají správný dopad,“ říká Jan Bednář a v podcastu dál podrobně rozebírá, proč od začátku nechtěl přijímat velké investice od externích partnerů a raději budoval ShipMonk pozvolna a tak, aby si na sebe od začátku dokázal vydělat.

Až když firmu dobudoval do určité velikosti, začal ji odprodávat. Koncem loňského roku prodal část svého podílu za více než šest miliard korun, pár týdnů nato přidal další deal za více než miliardu a nyní říká, že již brzy přijde další velký obchod, který by měl podle všeho hodnotu ShipMonku přenést přes bájnou hranici miliardy dolarů. Z Bednářova startupu se tak stane takzvaný jednorožec. Kdy přesně to však bude, zatím neprozrazuje.

V CzechCrunch Podcastu se Jan Bednář zamýšlí také nad budoucností celé firmy, proč by s ní chtěl vyrazit na burzu a zda už ví, co bude dělat, až nebude v ShipMonku. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.