Z letenského Stalinu až do Afriky, kde staví skateparky. Mosambik mě naučil, že je život skvělý, říká Martin Loužecký

Filip HouskaFilip Houska

Martin Loužecký, spolutvůrce projektu Skate World Better

0Zobrazit komentáře

Skateboarding byl pro Martina Loužeckého vášní již od dětství, rozhodně ale tehdy netušil, že svou zálibu přetvoří v něco, co bude pomáhat chudé africké společnosti. Pražský skejťák, který své sportovní řemeslo piloval na letenském Stalinu, teď v jihovýchodní Africe staví skateparky a přibližuje krásy nové olympijské disciplíny i těm, kteří o ni nikdy nezavadili. A jak přiznává, až nevyzpytatelný Mosambik mu ukázal, jak skvělý může být život.

Budování nových skateparků zajišťuje v rámci projektu Skate World Better, který vznikl před dvěma lety s cílem dostat skejtování i do těch nejchudších oblastí světa. Aktuálně má na kontě dvě skateboardingová zázemí v mosambickém hlavním městě Maputo a příští rok chce i do Zambie a Svazijska. Ovšem nebýt jeho píle, sebekontroly, nadšení a nápomocného týmu, pravděpodobně by nic takového neuskutečnil.

I když je Loužecký rodilým Pražanem, spoustu času tráví v zahraničí, kde se mu zalíbilo právě dánské hlavní město. Studuje tam totiž africká studia, na která se přihlásil po dokončení bakaláře v oboru teritoriálních studií v Praze. „K Africe mě to vždycky táhlo. Je to podceňovaná oblast s obrovským ekonomickým potenciálem. Můj dědeček byl navíc kartograf a mě doteď baví její místa poznávat i z mapy,“ vzpomíná Loužecký.

Kodaň navíc sehrála klíčovou roli v tom, čím se Loužecký zabývá dnes. Ve škole dostal za úkol vymyslet jakýkoliv projekt, který by se týkal Afriky. Rozhodl se proto spojit jeho milovaný skateboarding s pomocí tamní společnosti a naplánoval výstavbu skateparků. „Měl jsem jasnou představu a věděl jsem, že během třetího semestru studia můžeme být v Africe,“ dodává Loužecký.

martin-louzecky-1

Foto: Archiv ML

Martin Loužecký v Mosambiku

Vzhledem k tomu, že měl odjakživa slabost především pro postkoloniální Afriku, na kterou je ostatně velmi dobře vybaven i jazykově (mluví anglicky, portugalsky i francouzsky), zvolil si pro realizaci nového projektu Mosambik. „V rámci kodaňské subkultury jsem se setkal i s několika Mosambičany, což se pro start výstavby skateparku velmi hodilo,“ doplňuje šestadvacetiletý jezdec.

Právě tamní komunita Mosambičanů mu zajistila úplně první kontakty, přes které se mohl alespoň částečně napojit na dění v tomto africkém státě. Jak Loužecký pro CzechCrunch zmiňuje, většina z nich má rozvětvené rodinné vazby a „všichni znají všechny“. „Kamarádství je nadevše. Stačí jeden člověk, který vás zvládne napojit na jeho strýce, jenž má známého, který vše zařídí,“ dodává.

Ani takový kontakt však ještě nemusí nic znamenat. Pořád je totiž řeč o Africe, kde všechno nefunguje tak, jak jsme zvyklí z Evropy. Celý proces každopádně musel začít u Loužeckého, který na svém plánu začal spolupracovat se dvěma spolužáky z Kodaňské univerzity. Společně tak v roce 2018 dali vzniknout iniciativě Skate World Better a chystali se na první krůčky vstříc přibližování skejtu i dětem, kterým stačí k radosti hudba nebo déšť.

Podpora lidí a ohromná tragédie

Plán zněl jasně: postavit první moderní skatepark v Maputu, tedy hlavním městě Mosambiku. Ačkoliv Martin Loužecký nikdy nebyl tím typem člověka, který uměl vše dokonale plánovat, rozhodl se, že tomu věnuje naprosté maximum. „Je mi blízké začínat práci na seminárkách pár hodin před nutným odevzdáním,“ dodává s úsměvem a současně zmiňuje, že všechny aktivity spojené s projektem musel skloubit se studiem i obživou.

„Pro každého, kdo není ze Skandinávie, je Kodaň docela dost náročná na přežití. Hlavně teda z hlediska peněz,“ říká Loužecký. I tak ale po večerech řešil nutné papírování spojené s ustanovením organizace Skate World Better, rozesílal e-maily s žádostmi o spolupráci a napojoval se na potenciální sponzory, kteří by týmu poskytli potřebné finance. To se mu nakonec podařilo přes crowdfunding, protože měl projekt obrovskou podporu veřejnosti.

swb-1

Foto: Archiv ML

Mosambické děti a jejich první skejtové lekce

„Znát to bylo hlavně v Kodani, jelikož je tam skejtová kultura silně zakořeněná. Ostatně patří mezi jedny z nejzásadnějších míst pro rozvoj skateboardingu jako takového. Podporu nám vyjadřovali jak Evropané, tak i Mosambičané, se kterými jsme se tam spřátelili,“ popisuje Loužecký a vzpomíná na momenty, kdy studenti obdivovali jejich trička s mapou Afriky, na které byl Mosambik vyznačen.

Protože plánování výstavby zahájil už zhruba devět měsíců předtím, než se měl do Maputa osobně vydat, dokázal včas sehnat i pracovníky, kteří by skatepark postavili. Spojil se totiž s partou nadšenců z organizace Wonders Around the World, která čítá členy ze Švýcarska, Německa, Rakouska a dalších zemí, přičemž všichni mají jeden cíl: pomáhat. Ať už za peníze, nebo zadarmo. Loužecký byl nucen zvolit variantu číslo dva.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pak se ovšem přihodila událost, která celý projekt téměř potopila. Člověk, jenž byl hlavním partnerem celé iniciativy přímo v Mosambiku a vlastnil pozemek, z neznámých důvodů spáchal sebevraždu. V době, kdy měl Loužecký se svým týmem na papíře prakticky vše připravené. „Byla to velká tragédie. Byl jsem ve spojení i s jeho rodinou, ale neptal jsem se, proč to udělal. Pro nás to bylo nešťastné v tom, že se kvůli dědickému řízení vše hrozně zamotávalo,“ dodává.

„Uvědomil jsem si, že život je vlastně skvělý ve svých základních mantinelech.“

Ve Skate World Better se ale nevzdali a do Mosambiku skutečně odletěli. V Africe pak měli zhruba dva dny na to, aby vše zařídili – tedy především aby zajistili onen slíbený pozemek, na kterém měl skatepark vyrůst. To se vzhledem k okolnostem nakonec nepodařilo a Loužecký musel přistoupit k plánu B – sehnat cokoliv, kde by se skateboardingové zázemí dalo vybudovat.

S trochou štěstí se mu podařilo obstarat nové pozemky, které mu nabízela široká veřejnost. Ukázalo se, že jich je celkem dost, žádný ale nebyl natolik velký, aby se tam původní park dal realizovat. Proto se Loužecký rozhodl, že místo jednoho vlajkového skateparku nakonec vybuduje dva menší – jeden přímo v centru Maputu a druhý na jeho samotném okraji, kde skoro nikdo nebydlí a nevede tam ani normální silnice.

swb-3

Foto: Archiv ML

Práce na jedné z několika ramp

Následně začal počítat peníze. Potřeboval zhruba jeden milion korun, který nakombinoval od podporovatelů a z vlastních kapes. Vzhledem k radikální změně plánu se ale vychýlil i rozpočet. „Peníze jsme logicky potřebovali nejen na materiál, ale také na logistiku. Na přepravu nářadí, desek, betonu i pro přejíždění z jednoho místa na druhé. A aby toho nebylo málo, náš pronajatý dům se v těsné blízkosti stavby opravdu nenacházel,“ vzpomíná Loužecký.

Část financí spolykaly také úplatky. Policie v Mosambiku totiž nejede podle žádných evropských standardů a jak spolutvůrce Skate World Better uvádí, tamní oficíři patří k těm největším gangsterům. Jednou jim například zabavili vybavení přímo ze staveniště, údajně zcela bezdůvodně. Podruhé Loužeckého obvinili z kouření marihuany, také prý bez opodstatnění. A to vše stálo tisíce a tisíce korun. I tato překážka se ale dala zvládnout.

Dělníci na značkách, děti v pozoru

Jakmile Loužecký se svým týmem zajistil vše potřebné k zahájení výstavby dvou skateparků, potřeboval na místo dostat lidi z Wonders Around the World. A to formálně nebylo vůbec jednoduché. „Do Mosambiku se dá dostat klasicky na dovolenou, ale je tam složitý proces s hotely a podobně. Jednodušší je možná zvolit formu zvacích dopisů, ovšem ani v tomto případě nejde o procházku růžovou zahradou,“ říká.

Zvací dopis totiž podle všeho může poslat pouze rodilý Mosambičan a je limitovaný k pozvání tří lidí. Členů z Wonders Around the World mělo ale přiletět okolo čtyřiceti, a tak měl Loužecký novou výzvu: obcházet neznámé občany v okolí a žádat je, ať takový dopis vystaví. Vzhledem k tomu, že věděli, co dělají, nakonec vše vyšlo. Dělníci dorazili do centra stavitelského dění a začalo se makat.

swb-7

Foto: Archiv ML

Hotový skatepark

I když jim pohodlnou práci narušovala policie, která se potulovala okolo a cíleně jim házela klacky pod nohy (pravděpodobně s nadsázkou řečeno), dvojice skateparků se podařila dokončit. Všechny ocelové trubky, beton i dřevěné formy, na základě kterých se základní rampy a překážky tvoří, se zvládlo dát dokupy. A děti z okolí neskrývaly velkou radost.

„Tamní vláda vůbec nepodporuje volnočasové aktivity. Sice si tam můžete zaběhat na otevřených plážích, ale to je asi tak jediné. Pokud tedy na zem nechcete položit pantofle a udělat si z nich fotbalovou branku. Věřím, že jsme vybudováním těchto skateparků podpořili rozvoj sportovních aktivit, a dennodenně mě těší, když se ke mně dostávají zprávy, jak se na skateparcích jezdí,“ libuje si ústřední postava Skate World Better.

swb-4

Foto: Archiv ML

Montáž prkna

Jen o sjíždění ramp, naskakování na raily a učení se nových triků to ovšem není. Skatepark, který se nachází v centru Maputa, slouží i jako místo pro kulturní vyžití. Mohou se tam promítat jak filmy, tak pořádat různá čtení nebo výstavy. Nehledě na to, že se tam děti snaží poznávat skateboardingovou historii, jejíž prapůvod se datuje ke 40. letům minulého století, kdy první desky vznikaly ze surfových prken.

Z Mosambiku do Zambie a ještě dál

Ačkoliv Mosambik není žádnou Mekkou skateboardingu, komunita prknařů je tam velmi slušně rozšířená. Dosud jí však chybělo ono moderní pojetí, které by mělo přicházet s vybudovanými skateparky. Děti tam jezdí zpravidla na starých skejtech, které od totální destrukce mnohdy dělí jedno nepovedené ollie, a překážky si tvoří z patníků. Nebo zkrátka jen sjíždí opuštěné ulice.

„Mosambik sousedí s Jihoafrickou republikou, kde je skateboarding coby sportovní disciplína velmi rozvinutý. Jezdí se tam od devadesátek. Navíc je JAR tradiční destinací surfařů, kam se sjíždí ti nejlepší z Kalifornie nebo Austrálie, takže to má ke všemu velmi blízko. Problémem byl doposud jen materiál na výstavbu ramp a prkna. A to jsme teď dovezli my,“ přibližuje tamní situaci Loužecký.

swb-5

Foto: Archiv ML

Pracovní parta spolu s natěšenými dětmi

Teď má tato subkultura v Mosambiku zažívat lepší časy. A pokud Skate World Better dostojí svých slov o tom, že bude s tamní komunitou udržovat aktivní kontakt a celou scénu podporovat, je možné, že se tam vyrojí více nadějných jezdců, kteří by to mohli dotáhnout až na olympiádu. Stačí málo.

V roce 2021 se pak iniciativa chystá také do Zambie a Svazijska, kde už má koupené pozemky a připravené designy pro podobu nových parků. Spolu s tím vším ale hledají sponzory a případné partnery, které jim celý proces pomohou rychleji dotáhnout a poskytnout potřebné finanční prostředky.

Skate World Better mimo jiné vyjednává i zakázku na největší skatepark v Africe, o tom ale Loužecký zatím příliš mluvit nechce, jelikož je vše zatím v rané fázi. A vzdálenější budoucnost? Ta je podle něj stále otevřená. Chtějí pokrýt co největší množství států jihovýchodní Afriky včetně Malawi nebo Madagaskaru a jednou by nějaký projekt chtěli spáchat i v Praze, odkud nyní vše vzdáleně dirigují.

swb-9

Foto: Archiv ML

Nadšení

Mosambik ale minimálně pro Loužeckého zůstává zemí, která v jeho životě nespočet věcí změnila. Především pak přístup ke všemu, co Evropané dennodenně řeší. Mosambičan se neustále směje a je šťastný z toho, co má. I když toho zpravidla tolik nemá. Evropan se naopak stresuje kvůli malichernostem. „Uvědomil jsem si, že život je vlastně skvělý ve svých základních mantinelech,“ uzavírá spolutvůrce dost možná jedné z největších skejtových iniciativ, které Afriku kdy potkaly.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Od ovoce až po zbraně. České Precismo chce oskenovat celý svět a jeho 3D modely zlepšují nejen nákupy v e-shopech

Iva BrejlováIva Brejlová

precismo-11Story

Foto: Precismo

Zdeněk Glazer a Mikoláš Herskovič, zakladatelé Precisma

0Zobrazit komentáře

Ten robot sám o sobě tak zajímavý není. V továrnách ho mají po celém světě, prostě tam něco montuje nebo lakuje. Tady, pár kilometrů za Prahou, je ale přísně střežený. Když se k němu přiblížím, Mikoláš Herskovič ze startupu Precismo mě nespouští z očí, aby mě ani nenapadlo ho třeba vyfotit. Je obklopený stovkami světelných pásků (tzv. světelnou klecí) a s jejich záblesky snímá to, co leží na stolku. Obvykle rychlostí 15 snímků za vteřinu, ale během mrknutí oka jich umí udělat i stovky.

V suterénu Precisma se zkrátka reálné věci stávají virtuálními. A ve virtuálním světě čekají na to, co s nimi všichni uděláme. „Původně jsme chtěli udělat nezávislou databanku 3D objektů a nabízet je virtuálním světům, technologiím a dalším platformám, se kterými bychom spolupracovali. Skenovat všechno, co nám přijde pod ruku. Ale technologii, která by to uměla, jsme nenašli. Museli jsme si ji vyrobit,“ říká Herskovič, spoluzakladatel a šéf Precisma.

Společně s druhým zakladatelem, technickým ředitelem firmy a dlouholetým kamarádem Zdeňkem Glazerem, mu to zatím zabralo zhruba tři roky. Včetně přípravy vlastního softwaru, který pracuje s prvky umělé inteligence a strojového učení a zdokonaluje se s každým naskenovaným objektem. Takový přístup oslovil investiční fond Koopeo Ventures, s jehož pomocí Precismo vzniklo. Další peníze firma obdržela letos, kdy se dohodla s fondem Nation1. Ten jí dal na expanzi a další rozvoj technologií necelý milion eur, zhruba 26 milionů korun.

precismo

Foto: Precismo

Zakladatelé Precisma Zdeněk Glazer a Mikoláš Herskovič hodlají oskenovat celý svět

Startup svými objekty pomáhá provozovat e-shopy a zákazníci si díky jeho technologii mohou prohlédnout jakýkoliv detail zboží, které nakupují, čistě online. Pomáhá i obchodům ve virtuální realitě, ve kterých si můžete pořizovat virtuální vybavení ve svém virtuálním životě na počítači, samozřejmě za reálné peníze. Případně kontrolovat kvalitu výrobků. „Ve 3D modelech dokážeme objevit povrchové defekty a praskliny, které výrobci při aktuálně používaných optických kontrolách nemají šanci odhalit,“ vysvětluje Zdeněk Glazer.

Teď Precismo digitalizuje portfolio produktů Procter&Gamble, což jsou modely, které se právě dostaly do e-shopů v tuzemsku. Pro představu, jak výtvor vypadá, je možné kouknout na Alzu. Firma ale digitalizuje řadu věcí – od spotřební elektroniky, oblečení, obuvi, zbraní, ovoce i zeleniny až po pomůcky do dílny nebo bytové doplňky. Herskovič ani nestíhá z hlavy všechny oblasti vyjmenovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Konkrétní klienty ale většinou zmiňovat nechce. Řada projektů je v běhu a velká část pod dohodou o mlčenlivosti. „Líbí se mi přesnost, s jakou dokáží v Precismu pracovat. Jejich řešení má potenciál značně přispět k rozvoji virtuálních obchodů, a to globálně. Již nyní Mikoláš a jeho tým slaví úspěchy za hranicemi Česka, a právě jejich expanzi a růst chceme v rámci investice podpořit nejvíce,“ říká k investici Marek Moravec z fondu Nation1.

První velkou akcí se pro firmu stal veletrh CES. „Tam se o nás dozvěděli velcí hráči a chtěli si ověřit, co umíme. To byli naši první zákazníci. Když nad tím tak přemýšlím zpětně, mohli jsme si nechat zaplatit asi stokrát tolik a asi by na to kývli,“ směje se Herskovič. Výraznou expanzi do zahraničí i další technologický posun slibuje firma pro příští rok. K tomu plánuje otevřít skenovací laboratoře v relevantních městech po celé Evropě. A také v USA.

Je libo trochu rosy?

Aby se jedna jediná věc stala z reálné digitální, jsou obvykle potřeba tisíce snímků téhož předmětu. Robotické rameno se totiž hladce hýbe a přístroj z něj posílá hromadu dat do počítače, kde se pak ze snímků reálné věci stává zase 3D objekt. Třeba obyčejnou botu Precismo sestaví zhruba ze dvou tisíc fotek. Výsledkem pak není fotografie a nejde ani o video.

A kdybyste se podívali na všechny obrázky, které počítač zpracovává, většina by vám ani nedávala smysl. „Člověk pochopí, na co se kouká, zhruba tak na čtvrt procentu fotek. Přístroj snímá sérii pohledů mnoha rovin. Třeba takové, které mají za úkol identifikovat jen odlesky. Když se na takový obrázek podíváte, uvidíte jen skvrny. Nemáte šanci pochopit, co stroj snímal,“ říká Glazer.

Software pracuje s objekty nasnímanými ve více než 1 000 různých světelných podmínkách, z nich pak sestavuje totožnou věc, pouze virtuální. Ve správném prostředí s ní poté můžete otáčet, házet nebo si ji třeba pověsit na stěnu. Pokud tedy mluvíme o virtuálním objektu a pověšení na virtuální stěnu. Kromě toho přináší i jiný pohled na věc do reklamního a filmového světa.

precismo-1

Foto: Precismo/CzechCrunch

Proces skenování

Mezi zhruba čtyřicítkou lidí, které firma zaměstnává, je například producent, střihač nebo režisér. Ti zpracovávají záběry něčeho, co vůbec neprošlo optikou kamer při natáčení. Představte si klasické reklamní video na holicí strojek: odlesk světla na břitech, záběry ze všech stran, strojek levitující ve vzduchu, orosená rukojeť. Prakticky cítíte dotek hlavy strojku, o které vám říkají, že perfektně kopíruje ohyby vašeho těla.

Kdybyste se zamysleli, je asi jasné, že velká část těch věcí je přidaná za pomocí digitální techniky. Ale klasicky pro natočení takové reklamy se strojkem v ruce tvůrci skutečně začínají. S Precismem ne. Příběh spotu sice možná připravil klasický režisér, kapky, úhly pohledu i odlesky a další podmínky našeho světa ale přidával jen programátor. Díky tomu, že kdysi dávno scanner ve světelné kleci převedl strojek do počítače s takovými detaily, že na ně třeba imaginární světlo reaguje přesně podle toho z reálného světa.

My vás to naučíme

Precismo začalo fungovat před třemi lety. Spoluzakladatelé měli za sebou podnikatelskou minulost i další projekty – Herskovič působil v audiovizuální společnosti, Glazer se uplatnil v 3D animaci videa. Vycítili, že virtuální světy, stejně jako světy rozšířené reality, budou růst, a proto chtěli vytvořit obrovskou databanku věcí, kterými by šly vybavit.

Chodíte se bavit do virtuálního světa? Pak budete potřebovat stůl, židle i třeba hodinky na ruku. Chcete si vylepšit fotografii z opravdové pláže na sociální sítě? Přidejte si z databáze libovolné mušle. Anebo se režisérovi nelíbí, že natočená scéna postrádá mísu s ovocem? Může dodat nádobu i ovoce přesně podle vašich představ, bez asistence širokého týmu lidí a za minimálních nákladů.

Teď se z jejich 3D modelů dají udělat fotografie, video či objekt pro augmentovanou nebo virtuální realitu. Fotka jako výsledek produktu z této databáze zabere řádově vteřiny. Když firma zjistí, že chce dát ve videu větší důraz na jinou část zboží, za pár vteřin má Precismo hotovo.

„Nabízíme celý balíček. Formáty do mobilních telefonů pro rozšířenou realitu, fotky, videa. Chceme, aby měl klient maximální zkušenost. Chceme to mít ve svých rukou, abychom mu ukázali, jak může výsledek vypadat. Ale je to pro nás trochu nutné zlo,“ uvádí Herskovič. Plánuje, že si zákazníci takový výstup jednou budou obstarávat sami.

Skenovali jsme všechno, co jsme měli po ruce. I boty, ve kterých jsme přišli.“

Než se klasicky budou schopni ponořit do všeho, na co jim Precismo s virtuálními 3D objekty může být dobré, připravili pro ně Herskovič a Glazer třeba i ukázkový obchod ve virtuální realitě. Teprve tady – tedy ideálně s 3D brýlemi na obličeji a ovladači v rukou – se pořádně projeví detaily, které stroj při skenování zachytil. A právě sem mě Herskovič také bere.

Po jedné ze stěn jsou na regálech vysázené páry bot. Zvedám jednu z nich a opravdu si ji se zaujetím prohlížím a otáčím ze všech stran. Pobavilo mě totiž, jak je sešmajdaná a trochu špinavá. Herskovič sleduje na svém monitoru, co vidím. Hned tuší, proč jsem se tu zastavila. „Tohle je testovací prostředí. Skenovali jsme všechno, co jsme měli po ruce. I boty, ve kterých jsme přišli,“ vysvětluje.

Název Precismo má odkazovat hlavně na to, že startup vytváří opravdu přesné kopie čehokoliv. Precizní je ale i jeho spoluzakladatel. Řeší řadu detailů, pyšný je třeba na způsob, jak virtuální svět reaguje, když mu změníte podmínky. Jsou tu připravena světla, která můžete přemístit nebo posouvat. Můžete s nimi osvětlovat i předměty okolo a skutečně na nich vidět odraz a změnu barvy.

Virtuální předměty ve vašich rukou

To je ostatně jeden z hlavních „taháků“, na které Herskovič upozorňuje. „Třeba jen nasvítit reklamní produkt při klasickém natáčení nebo focení je otázka i několika hodin. U nás si kluci hýbou virtuálně se světýlkem tak, jak chtějí a kdy chtějí. Je to úplně jiná dimenze,“ popisuje nadšeně Herskovič.

Zařízení dokáže skenovat i takové povrchy, které jiným zobrazovacím technikám dělají velké potíže: lesklé, hladké i kovové plochy. „Pokud bychom chtěli, jsme v tuto chvíli schopni za týden vygenerovat kolem stovky produktů. I když dost záleží na tom, o čem se bavíme. Když to budou jablka, je to jiné, než kdybychom skenovali složité broušené vázy,“ dodává Glazer.

precismo

Foto: Precismo

Mikoláš Herskovič a Zdeněk Glazer, zakladatelé Precisma

Kromě samotného skenování si Precismo vytvořilo zajímavou zkratku do budoucnosti, a to způsobem, jakým se jeho digitální objekty dají zobrazit v telefonech. Nechává to totiž na přístrojích. Pošle ho ve formě malého balíčku, třeba o sto kilobajtech. A samotný objekt pak vypočítá konkrétní telefon.

„Samozřejmě čím lepší telefon, tím lépe to vypadá. Ale pointa je v tom, že i ten, kdo má horší nebo starší přístroj, vidí objekt na maximu toho, co jeho telefon umí. Takže vlastně nejlépe, jak to jen jde. Za dva roky ten model nezestárne a stále ho vidíte v té nejvyšší možné kvalitě,“ popisuje Herskovič. I teď podle něj totiž ten dobrý telefon dokáže zobrazit asi pětinu celkové kvality, kterou si stáhl.

lukas_strandel_ceo_futured_01

Přečtěte si takéMyslel si, že je nesmrtelný. Lukáš Strnadel dostal první atak s prvním klientem ve Futured a teď radí, jak jim předejítMyslel si, že je nesmrtelný. Lukáš Strnadel dostal první atak s prvním klientem ve Futured a teď radí, jak jim předejít

Součástí technologie jsou navíc i mechanismy zpětné identifikace. Když je předmět zdigitalizovaný, dá se i poznat, takže když položíte například tablet na stůl a namíříte na něj foťák svého telefonu, dokáže vám říct, na který model tabletu se díváte. A pak jsou tu možná další použití v oblasti rozšířené reality. Když se teď podíváte na produkt Precisma do rozšířené reality přes mobilní telefon, můžete si ho dát třeba na zem nebo na stůl, obcházet ho, zmenšovat či zvětšovat. Nebo i obracet. Všechno to jsou pokyny přes prsty obrazovky.

Ale i toto bude brzy zastaralé. Pokud totiž teď do prostoru před telefon dáte ruku, ukáže vám ji vždy, bez ohledu na to, jestli ji dáváte do vzdálenosti před, nebo za danou věc z databáze Precisma. Nejnovější iPady a iPhony už ale mají senzor LiDAR, který jim pomáhá lépe chápat velikost objektů i jejich vzdálenost. Takže až to zkusíte příště, možná už vaše ruka zmizí za virtuálním zbožím. „Následně tak s tímto zbožím budete moci natažením ruky před mobil i hýbat,“ představuje si Herskovič.