V Brně opravuje funkcionalistické skvosty a říká: Můj odkaz? Třeba to, že lidem vydělám peníze

Igor Fait, zakladatel Jet Investment, zachraňuje nemocné firmy, opravuje architektonicky cenné vily, sbírá moderní umění a ví, jak vydělat miliardy.

Luboš KrečLuboš Kreč

money-maker-2023-fait
0Zobrazit komentáře

Brněnský patriot Igor Fait umí vydělávat jako málokdo. Ne náhodou patří k nejrespektovanějším českým kapitalistům. Do fondů své skupiny Jet Investment shromáždil od investorů, mimo jiné z řad dalších úspěšných podnikatelů, už hodně přes deset miliard korun. I proto často přemýšlí, co po něm vlastně zbyde, jaký bude jeho odkaz. A právě o tom pohovoří na investiční konferenci Money Maker, kterou CzechCrunch pořádá v úterý 21. listopadu v pražském prostoru Cubex.

V českém byznysovém rybníčku patří sedmapadesátiletý Fait k mimořádně pestrým postavám, byť se obvykle drží stranou pozornosti a pražských reflektorů. V Brně, kde žije, opravil několik špičkových funkcionalistických vil a otevřel vlastní galerii s moderním uměním, jehož je vášnivým sběratelem. Člen žebříčku sta nejbohatších Čechů se netají ale ani vášní pro drahá auta, v jeho garážích parkoval luxusní koráb Rolls-Royce Cullinan i supersport McLaren P1.

Výrazně na sebe upozornil restrukturalizací průmyslových podniků Kordárna Plus nebo MSV Studénka, které zachránil ve složité situaci, transformoval a se ziskem prodal. Jeho skupina Jet Investment už ale dávno není lokálním hráčem, působí i v Německu, Polsku nebo ve Velké Británii. V Česku je pak hodně viditelný jí vlastněný energetický holding Tedom Group. Patří mu i výrobce součástek pro elektrárny 2JCP.

Do trojice fondů Jet 1, Jet 2 a Jet 3 v průběhu let shromáždili Fait a spol. přes 10 miliard korun. Peníze mu svěřili jak jiní podnikatelé, tak institucionální investoři. Kromě toho před časem rozjel i realitní fond Jet Industrial Lease, který, zjednodušeně řečeno, kupuje od firem jejich haly a následně jim je zase pronajímá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Podnikatelský odkaz vnímám v několika rovinách. Jednou z nich je, že vydělávám peníze jiným lidem. To není malá věc. Oni je pak mohou použít na něco prospěšného,“ říká Igor Fait, který svého času usiloval i o brněnské výstaviště. A právě o tom, jak přemýšlí o svém odkazu a co jej motivuje, aby se angažoval i mimo byznysové sféry, bude hovořit na Money Makeru, investiční akci roku, která proběhne v úterý 21. listopadu v pražském prostoru Cubex na Pankráci.

Na pódiu se Fait potká se známým advokátem Radkem Pokorným, majitelem právní kanceláře Pokorný, Wagner a partneři. Ten otázce odkazu byznysmenů rozumí také mimořádně – nejen že je sám aktivním investorem a podnikatelem, ale na jeho rady a pomoc spoléhala a spoléhá plejáda předních postav zdejší byznysové scény. Málokdo má takový přístup k nejvlivnějším a nejbohatším lidem Česka, jako má právě on.

Na investiční konferenci Money Maker je k dispozici ještě několik posledních lístků. I další řečníci na akci, která poběží celý den, budou z byznysové extraligy. Marek Dospiva z investiční skupiny Penta promluví o stavbě Masaryčky a dalších investičních plánech, Tamara Kotvalová z Carollina pohovoří o předávání firmy, Tomáš Čupr z Rohlíku vysvětlí, jak přemýšlí o investování, Mojmír Hampl rozebere kondici české ekonomiky, Ivana Tykač představí exkluzivně výsledky průzkumu o ženách v ekonomice, manželé Ivana a Tomáš Janečkovi popíšou, jak vybudovali unikátní síť montesorri škol Duhovka…

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb

O investice se zajímá polovina Češek. Nejsou tak sebevědomé jako muži, ale mohou být stejně úspěšné

Společnost Amundi zjišťovala, jak investují ženy v Česku. Zájem kontinuálně roste, a už se tak nejedná o ryze mužskou disciplínu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jelinkova-marketa

Foto: Amundi

Markéta Jelínková, portfolio manažerka Amundi

0Zobrazit komentáře

Zajistit se na stáří, ochránit své peníze před inflací nebo mít finanční podporu pro své děti. To jsou obecně platné důvody, proč se pustit do investování. A podle nejnovějšího průzkumu investiční společnosti Amundi jde právě o tyto faktory, které v Česku stále více motivují i ženy. O investování se podle nejnovějších dat zajímá téměř polovina Češek. V porovnání s mužskou populací je to pouze o sedm procent méně. „Vidíme, že ženy si začínají uvědomovat důležitost úspor a potřebu se o ně starat,“ říká Markéta Jelínková, portfolio manažerka Amundi, které patří mezi přední evropské správce aktiv.

O tom, že je důležité investovat, slyšíme v posledních letech ze všech stran. Debaty ještě zesílila vysoká inflace, která požírá úspory ležící na běžných účtech větší rychlostí než dřív. Společnost Amundi proto ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK v říjnu letošního roku zjišťovala, jak k investicím přistupují ženy – často se totiž mluví o tom, že tato oblast bývá hlavně mužskou doménou.

„Průzkum nám potvrdil, že zájem o investování mezi ženami kontinuálně roste a již dávno se nejedná o ryze mužskou disciplínu. Podle výsledků se za posledních pět let podíl investorek do 44 let dokonce zvýšil o deset procent a samotný potenciál trhu je ještě mnohem výš,“ komentuje Markéta Jelínková. Z téměř poloviny Češek, které se o investování podle průzkumu zajímají, investují pravidelně tři čtvrtiny.

Také ženy v Česku investují stále více

Každá šestá Češka využívá různé investiční produkty, přičemž zdaleka nejpopulárnější jsou podílové fondy. Ty volí ženy stejně často jako muži (41 procent). Proti mužům naopak ženy méně investují do akcií, komodit, dluhopisů nebo kryptoměn. Obecně ženy častěji volí konzervativnější možnosti. Nejčastěji své peníze svěřují bankovním odborníkům (57 procent) či investičním společnostem (39 procent) a méně než muži sází na aplikace. Při výběru konkrétního typu investice je pak pro ženy nejdůležitějším kritériem likvidita (62 procent), následuje výkonnost a úroveň rizika.

„Ženy nejčastěji vybírají konzervativnější investice s nižším rizikem a menší volatilitou, což souvisí s jejich příjmy a úsporami, které jsou obecně nižší. Průzkum odhalil, že úspory žen jsou o 85 tisíc menší než u mužů, přičemž téměř polovina žen (45 procent) dokáže měsíčně uspořit maximálně do pěti tisíc korun a 30 procent dokonce nedisponuje žádnými úsporami. Ženy proto preferují likvidní aktiva, aby měly rezervu a jistotu rychlého přístupu k hotovosti pro případ potřeby,“ vysvětluje Jelínková z Amundi.

Mezi muži při výběru investice dominují především faktory výkonnosti a úrovně rizika. Ženy také třikrát častěji než muži (38 procent vs. 11 procent) dají na doporučení a je pro ně důležitý vliv investice na životní prostředí (19 procent vs. 10 procent). Ženy podle průzkumu nejčastěji investují do 20 tisíc korun ročně – v průměru přes 1 600 korun měsíčně – a proinvestují každý rok v průměru o 30 tisíc korun méně než muži.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jedním z faktorů, proč v tomto ohledu ženy za muži zaostávají, je podle zjištěných dat sebevědomí. Jen devět procent žen by označilo své investiční znalosti za dostačují, zatímco téměř polovina (47 procent) je považuje za průměrné a 44 procent dokonce za podprůměrné. Naopak téměř třetina mužů (30 procent) považuje své znalosti za dostatečné.

„Sebedůvěra je v investování velmi důležitá. A právě ta ženám často chybí, což je velká škoda. Ženy to ale dokážou dohnat tím, že investují pravidelně, dlouhodobě, jsou rozvážné a kladou důraz na bezpečná a stabilní portfolia. Ve výsledku tak mohou být stejně úspěšné jako muži, kteří se naopak velmi často snaží porážet trh, a to může být kontraproduktivní,“ dodává Markéta Jelínková.

Důležitým faktorem je v oblasti investic také to, proč člověk vůbec investuje. Zdaleka nejsilnější motivací žen je zajištění se na stáří (62 procent) a ochrana peněz před inflací (44 procent). U mužů jsou motivy podobné a deset procent všech dotázaných, žen i mužů, odpovídalo, že investují také proto, aby finančně podpořili děti. Mezi finančními produkty pro tyto potřeby nicméně i nadále dominují zejména spořicí účty či stavební spoření.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb