V Brně se slaví. Skinners ovládli Kickstarter a na nové ponožkoboty získali bezmála 24 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

skinners-5-min

Foto: Skinners

Petr Procházka, spoluzakladatel a šéf Skinners

0Zobrazit komentáře

„S koncem kampaně nelze jen bouchnout šáňo, nese to s sebou i pár dalších povinností. Teď už si ale připíjíme,“ hlásil mi včera v jedenáct večer Petr Procházka na otázku, zda ho neruším. Zastihl jsem ho v době, kdy se svým týmem oslavoval velký úspěch. Skinners totiž uzavřeli rekordní kampaň na Kickstarteru, prostřednictvím které dokázali na novou generaci ponožkobot vysbírat bezmála 24 milionů korun.

O tom, že brněnská firma pod Procházkovým vedením znovu využije síly crowdfundingu, jsme psali už v říjnu. Skinners vyrazili na Kickstarter s cílem nabrat alespoň 40 tisíc dolarů na vývoj nových, upravených ponožkobot. Takových, které by vypadaly skoro totožně jako původní generace, akorát by lépe odváděly vlhkost a byly o něco odolnější. Tyto návrhy ostatně vycházely i ze zpětné vazby zákazníků první verze.

Protože takzvané skinnersky mají uživatele po celém světě, očekávalo se, že minimálních 40 tisíc dolarů tvůrci překonají. Už za úvodních šest hodin od spuštění kampaně měli tuto hranici jistou a věřili, že to dotáhnou alespoň na částku 654 tisíc dolarů, na které se zastavila původní kampaň. I to ovšem byla příliš nízká meta, když jim nakonec fanoušci poslali přesně 1 096 205 dolarů.

skinners-6

Foto: Skinners

Skinners uvádí novou generaci svých ponožkobot

„Hvězdy nám přály a nakonec jsme těch dolarů vybrali o něco víc. Velmi si cením toho, že jsme se na Kickstarteru zařadili do tzv. million dollar clubu, jelikož vybrat sedmimístnou částku se podaří jen asi 0,1 procenta všech spuštěných kampaní,“ dodává pro CzechCrunch šéf firmy Petr Procházka, který původně první prototyp ponožkobot vyrobil pro svého kamaráda, jenž si poranil nohu a nemohl chodit v klasické obuvi.

S takto úspěšnou kampaní se navíc Skinners zařadili na druhé místo v žebříčku českých společností, které na Kickstarteru vybraly nejvíce peněz. Hned pod herní studio Warhorse Studios, jež slavný crowdfundingový portál ovládlo před šesti lety se hrou Kingdom Come: Deliverance. Na ní se vybralo zhruba 1,1 milionu liber, což bylo tehdy přibližně 36 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Je skvělé, že firma získá vlastní kapitál na další růst a tým se může plně soustředit na tvorbu nových produktů, které na trhu chybí, nebo potřebují inovovat. To, že jsme během 45 dnů utržili od 13 tisíc zákazníků po celém světě přes milion dolarů na produkt, který fyzicky neviděli, je skvělý argument pro získávání nových distribučních partnerů či investorů,“ chválí si Procházka.

Skinners tak možná ještě v těchto hodinách oslavují a připravují se na to, jak v přepočtu 23,8 milionu korun z Kickstarteru dále použijí. Ačkoliv jsou upravené ponožkoboty alfou a omegou, nechtějí se zastavovat pouze u nich. „Vybrané peníze nepůjdou jen na vývoj skinnersek, ale i na další věci, které zatím nechci prozrazovat. Zároveň budeme chtít doplnit tým o nové tváře,“ říká jejich šéf.

I když kampaň na Kickstarteru skončila, Skinners stále běží na další podobné platformě – Indiegogo. Aplikovali totiž stejný princip jako u první crowdfundingové akce, která jim dohromady na obou službách vynesla zhruba 2,2 milionu dolarů. Jednoduše tam „nabídku“ po skončení Kickstarteru přesunuli a dali lidem možnost si je nadále pořizovat. Tím se budou načítat i peníze. Podle Procházky jde o záležitost, jež potrvá pár měsíců.

Qerko spojuje síly s Restu pro rezervace v restauracích. Zaplatit iPhonem přes QR kód už můžete i bez aplikace

Peter BrejčákPeter Brejčák

lukas-kovac-qerko

Foto: Qerko

Lukáš Kovač, zakladatel startupu Qerko

0Zobrazit komentáře

Český startup Qerko pomalu dobývá lokální restaurace, ve kterých zákazníkům zjednodušuje placení přímo z telefonů pomocí QR kódů, a uvádí několik novinek. Ve spolupráci s největším tuzemským online gastronomickým průvodcem Restu uživatelům nově přináší funkci v podobě rezervace stolů přímo v restauracích a spouští i možnost používat aplikaci bez nutnosti její instalace.

Podle zakladatele a šéfa Qerka Lukáše Kovače jde o zvlášť užitečnou novinku pro následující týdny, kdy podniky sice budou otevřené, ovšem jejich kapacita bude limitována maximálně jen na polovinu z celkové možné obsazenosti. „Naším cílem je maximální zpříjemnění zážitku z návštěvy restaurace, proto jsme se rozhodli spolupracovat s Restu,“ uvádí.

„Na pár kliknutí si přímo v aplikaci uděláte rezervaci, stejnou aplikací zaplatíte, dáte obsluze spropitné a také dáte prostřednictvím recenze do restaurace vědět, jak se vám návštěva líbila,“ doplňuje Kovač, jehož představa je, aby bylo placení v restauracích neviditelné.

qerko_platba_1

Foto: Qerko

Aplikace Qerko zjednodušuje návštěvy restaurací

Nová funkce v aplikaci Qerko funguje jen u podniků, které pro správu rezervací využívají právě Restu. Jak během jarního rozhovoru pro CzechCrunch uvedl šéf služby Jiří Moskal, takových bylo v tuzemsku necelých osm stovek. Se samotným Qerkem přitom aktuálně spolupracuje 300 restaurací.

Novinka je uživatelům k dispozici zdarma a za zprostředkování rezervací si nic neúčtuje ani Qerko. Podnik platí jen klasický poplatek, na kterém je domluvený s Restu. Konkrétní seznam provozoven je možné najít v aplikaci Qerka v sekci Kam zajít – v den jejich otevření jde o necelou stovku podniků.

„Věřím, že možnost rezervovat si místo ve vybrané restauraci přímo z Qerka bez nutnosti přecházet do jiné aplikace, na jiný web nebo do restaurace dokonce volat bude pro uživatele vítanou novinkou a restaurace osloví více hostů,“ doplňuje Moskal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další záležitostí z dílny Qerka je pak možnost na iPhonu používat aplikaci bez nutnosti její instalace, respektive přes doplňkovou službu App Clip, kterou Apple uvedl v rámci iOS 14. Uživateli tedy stačí naskenovat příslušný QR kód, čímž se spustí aplikace ve zjednodušené verzi, přes kterou zaplatí svou útratu.

Ačkoliv se Qerko, které loni na svůj rozvoj získalo několik milionů korun od skupiny Miton, zaměřuje zejména na QR kódy, zkouší i jinou funkční strategii. Uživatelům s telefony, jež jsou vybaveny čipy NFC, dokonce umožní aplikaci otevřít, aniž by museli kódy skenovat. Zkrátka bude stačit přiložit zařízení ke QR kódu na stole a aplikace se spustí.

qerko

Foto: Qerko

Na iPhonu můžete zaplatit i bez aplikace Qerko

„Naším cílem je digitalizace a modernizace gastronomie. K tomu potřebujeme využívat ty nejnovější technologie a všechny možnosti, které se nabízí. Právě proto jsme se rozhodli, že App Clip i NFC čipy začneme naplno využívat co nejdříve, abychom zákazníkům přinesli ten největší možný komfort a pohodlnost při používání naší aplikace,“ říká osmatřicetiletý startupista.

„Okamžité otevření aplikace při přiložení k NFC tagu a možnost jejího využívání bez instalace, pouze jako App Clip, jsou dalším stupněm našeho vývoje. Určitě se těšíme na nové možnosti pro modernizaci gastronomie. NFC tagy fungují i u smartphonů využívajících systém Android, avšak App Clips jsou pouze pro iPhone,“ dodává Kovač.