V čele automobilky Nikola končí její zakladatel. Řeší se, zda její vodíková auta a technologie vůbec existují
Až doposud psal Trevor Milton téměř pohádkový příběh plný vodíku, obřích investic a smělých vizí o tom, jak učinit budoucnost dopravy daleko ekologičtější. Jenže tomu všemu je konec. Zakladatel Nikoly nebyl schopen odolat tlaku, který byl na něj a celou automobilku v posledních týdnech vyvíjen, a s definitivní platností končí na pozici šéfa vlastní společnosti.
Neuběhl ani měsíc a Milton se propadl z absolutního vrcholu na úplné dno. Nějak tak by se dala popsat trajektorie, kterou šéf automobilky Nikola zažil. Ještě před pár týdny si přitom přiťukával sklenkou bublinek s představiteli automobilky General Motors, která jeho společnosti poskytla investici ve výši dvou miliard dolarů a zajistila výrobu elektrického pick-upu Badger.
Jenže to bylo naposledy, co měl Milton v souvislosti se svou automobilkou úsměv na tváři. Týden poté přišlo ze strany společnosti Hindenburg Research upozornění na řadu polopravd, manipulací a lží, kterých se měl devětatřicetiletý podnikatel spolu se svou firmou dopustit. Od klamavých spotů až po prezentování se technologiemi, které reálně vůbec neměla.
Do jaké míry jsou obvinění pravdivá, mají nyní za úkol zjistit vyšetřovatelé z americké Komise pro cenné papíry (SEC), ovšem některé indicie naznačují, že v minimálně několika bodech má nejspíše Hindenburg pravdu. Sama Nikola potvrdila, že její očekávaný vodíkový kamion ve spotu skutečně nepoháněla žádná pohonná jednotka, ale jen a pouze gravitace, když sjížděl z kopce.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodezřele působí i záběry z místa výstavby nové továrny Nikoly, které se objevily na youtubovém kanále Oneshot Creative. Na nich je vidět, že i po několika měsících prací se zde provádí jen několik málo terénních úkonů. Nikola se ve své zprávě pokusila některá obvinění vyvrátit či uvést na pravou míru. Ovšem poslední Miltonova zpráva je jasným důkazem toho, že je v Nikole skutečně něco v nepořádku.
Čas se rozloučit
Zakladatel automobilky totiž na Twitteru (a následně i v oficiální tiskové zprávě) oznámil své rozhodnutí uvolnit funkci výkonného ředitele a člena představenstva Nikoly. „Nikola je a vždy bude součástí mě samotného. Ale měla by se soustředit na své poslání měnit svět, nikoliv na mě. Proto jsem oslovil představenstvo a oznámil odchod z postu výkonného předsedy,“ napsal a nechal se slyšet, že má i nadále v úmyslu bránit se obviněním, která proti němu byla vznesena.
Do jaké míry bylo Miltonovo rozhodnutí skutečně dobrovolné, se nejspíše nikdy nedozvíme, a pokud ano, určitě ne v blízké době. Snad by se tak mohlo stát v rámci memoárů, které možná jednou sepíše. Jeho jmění americký magazín Forbes aktuálně odhaduje na 3,3 miliardy dolarů, přičemž podstatnou část tvoří právě držené akcie Nikoly. Milton je s více než 20% podílem jejím největším akcionářem, což mu v celém podniku i nadále zajišťuje určité rozhodovací pravomoci.
Na Miltonovu pozici bude nově dosazen Stephen Girsky, bývalý místopředseda General Motors a člen představenstva Nikoly, který má více než třicetileté zkušenosti s vedením podniků. Na základě všech pochybností, které okolo automobilky aktuálně panují, je nyní velkou otázkou, jaké karty Girsky reálně dostane do rukou a jak zajímavou partii s nimi bude schopen sehrát. Pro automobilový průmysl by byla škoda, pokud by se ukázalo, že esa, se kterými se Nikola chlubila, nemají ve skutečnosti žádnou hodnotu.