V čele automobilky Nikola končí její zakladatel. Řeší se, zda její vodíková auta a technologie vůbec existují

nikola-milton

Foto: Nikola/CzechCrunch

Trevor Milton už není šéfem automobilky Nikola, kterou založil

0Zobrazit komentáře

Až doposud psal Trevor Milton téměř pohádkový příběh plný vodíku, obřích investic a smělých vizí o tom, jak učinit budoucnost dopravy daleko ekologičtější. Jenže tomu všemu je konec. Zakladatel Nikoly nebyl schopen odolat tlaku, který byl na něj a celou automobilku v posledních týdnech vyvíjen, a s definitivní platností končí na pozici šéfa vlastní společnosti.

Neuběhl ani měsíc a Milton se propadl z absolutního vrcholu na úplné dno. Nějak tak by se dala popsat trajektorie, kterou šéf automobilky Nikola zažil. Ještě před pár týdny si přitom přiťukával sklenkou bublinek s představiteli automobilky General Motors, která jeho společnosti poskytla investici ve výši dvou miliard dolarů a zajistila výrobu elektrického pick-upu Badger.

Jenže to bylo naposledy, co měl Milton v souvislosti se svou automobilkou úsměv na tváři. Týden poté přišlo ze strany společnosti Hindenburg Research upozornění na řadu polopravd, manipulací a lží, kterých se měl devětatřicetiletý podnikatel spolu se svou firmou dopustit. Od klamavých spotů až po prezentování se technologiemi, které reálně vůbec neměla.

nikola_tre3

Foto: Nikola

Chystaný elektrický tahač Nikola Tre

Do jaké míry jsou obvinění pravdivá, mají nyní za úkol zjistit vyšetřovatelé z americké Komise pro cenné papíry (SEC), ovšem některé indicie naznačují, že v minimálně několika bodech má nejspíše Hindenburg pravdu. Sama Nikola potvrdila, že její očekávaný vodíkový kamion ve spotu skutečně nepoháněla žádná pohonná jednotka, ale jen a pouze gravitace, když sjížděl z kopce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podezřele působí i záběry z místa výstavby nové továrny Nikoly, které se objevily na youtubovém kanále Oneshot Creative. Na nich je vidět, že i po několika měsících prací se zde provádí jen několik málo terénních úkonů. Nikola se ve své zprávě pokusila některá obvinění vyvrátit či uvést na pravou míru. Ovšem poslední Miltonova zpráva je jasným důkazem toho, že je v Nikole skutečně něco v nepořádku.

Čas se rozloučit

Zakladatel automobilky totiž na Twitteru (a následně i v oficiální tiskové zprávě) oznámil své rozhodnutí uvolnit funkci výkonného ředitele a člena představenstva Nikoly. „Nikola je a vždy bude součástí mě samotného. Ale měla by se soustředit na své poslání měnit svět, nikoliv na mě. Proto jsem oslovil představenstvo a oznámil odchod z postu výkonného předsedy,“ napsal a nechal se slyšet, že má i nadále v úmyslu bránit se obviněním, která proti němu byla vznesena.

trevor-milton2

Foto: Nikola

Trevor Milton na premiéře modelu Nikola One

Do jaké míry bylo Miltonovo rozhodnutí skutečně dobrovolné, se nejspíše nikdy nedozvíme, a pokud ano, určitě ne v blízké době. Snad by se tak mohlo stát v rámci memoárů, které možná jednou sepíše. Jeho jmění americký magazín Forbes aktuálně odhaduje na 3,3 miliardy dolarů, přičemž podstatnou část tvoří právě držené akcie Nikoly. Milton je s více než 20% podílem jejím největším akcionářem, což mu v celém podniku i nadále zajišťuje určité rozhodovací pravomoci.

Na Miltonovu pozici bude nově dosazen Stephen Girsky, bývalý místopředseda General Motors a člen představenstva Nikoly, který má více než třicetileté zkušenosti s vedením podniků. Na základě všech pochybností, které okolo automobilky aktuálně panují, je nyní velkou otázkou, jaké karty Girsky reálně dostane do rukou a jak zajímavou partii s nimi bude schopen sehrát. Pro automobilový průmysl by byla škoda, pokud by se ukázalo, že esa, se kterými se Nikola chlubila, nemají ve skutečnosti žádnou hodnotu.

Adidas ukázal své nejrychlejší běžecké boty. V Praze s nimi rovnou překonal světový rekord při půlmaratonu

Filip HouskaFilip Houska

adidas

Foto: Adidas

Nový model adizero adios Pro od Adidasu

Kvalitní obuv je pro elitní běžce alfa a omega, ovšem vytvořit takovou siluetu, která by splňovala striktní nároky na pohodlí, odolnost a rychlost, stojí velké úsilí. Adidas to však vzal jako svou další výzvu a představil ty „nejrychlejší“ boty, v nichž by se sportovci nejen cítili dobře, ale svými dobrými výkony rovnou překonávali rekordy. A právě takový úspěch si nyní německý sportovní gigant připisuje.

Na start pražského půlmaratonu Prague 21.1 km pod hlavičkou organizace RunCzech v Letenských sadech dorazily 5. září v časných ranních hodinách tři desítky světových běžců. Všichni měli stejný cíl: zaútočit na historicky nejlepší půlmaratonské časy, k čemuž jim měly pomoci nové boty od adidasu, které se na oválu díky své růžovo-modré barevné kombinaci zvlášť vyjímaly.

Celý svět pak mohl sledovat prvotřídní výkon keňské reprezentantky Peres Jepchirchirové, která s modelem adizero adios Pro zaběhla nový rekord v čistě ženském závodě, když se na stopkách po protnutí cílové pásky objevil čas 1:05:34. Mužský závod ovládl Kibiwott Kandie s časem 58:38, což je pátý nejlepší čas všech dob.

adidas-3

Foto: Adidas

Peres Jepchirchirová, která s modelem adizero adios Pro zaběhla nový rekord v ženském závodě

Zda se skutečně projevila síla nové technologie, na které adidas ve svých dílnách pracoval, je komplikované určit. I při běžeckém závodě jde obvykle o souhru více okolností, ale německý sportovní gigant teď každopádně představil novou zbraň, která má elitní běžce posunout opět o kus dál.

Novými postupy k rychlejším výkonům

Běžecké boty s názvem adizero adios Pro představil adidas poprvé letos v červnu a hned od začátku byly na nové adizero kladeny nejvyšší nároky. Německá značka totiž chtěla vytvořit takové boty, které by patřily k nejrychlejším na světě. A proto se její designéři uchýlili do biomechanické laboratoře, aby přišli s těmi skutečně „nejrychlejšími“ technologiemi.

Výsledkem vývoje byla technologie zvaná EnergyRods, která je tvořena pěti tuhými pláty s karbonem. Ty jsou zasazeny uvnitř super lehké mezipodešve zvané LightstrikePRO, která zajišťuje tlumení i výbušný odraz. Právě dvě jmenované technologie mají zajistit perfektní splynutí běžcova chodidla s celou botou, což je zásluhou i karbonových plátů, jež kopírují nártní kost.

adidas-1

Foto: Adidas

Nový model adizero adios Pro od Adidasu

Designéři se soustředili na to, aby dokázal běžec udržet s adizero adios Pro na nohou maximální rychlost po delší dobu. K tomu dopomáhá také lehká pěna a jednovrstvá pletenina s vnitřním vyztužením, která je využita na svrchní část. Podešev je pak z lehké gumy, který by neměl zvyšovat hmotnost boty – ta tak zůstává na 246 gramech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Poprvé svou unikátní novinku adidas nabídl už během června. Tehdy však šel do prodeje jen velmi limitovaný počet kusů, který se podle vyjádření firmy vyprodal během patnácti minut. Proto nyní adidas na úspěch modelu adizero Adios Pro navazuje s upravenou verzí, která je určena pro běžce po celém světě.

Horkou novinku odprezentoval právě v rámci půlmaratonu Ready for the Restart pod hlavičkou organizace RunCzech a od 14. září si nové běžecké boty od adidasu může vyzkoušet kdokoliv – do online prodeje na adidas.cz/running za cenu 5 299 korun už vstoupily.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Adidas. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

adidas-2

Foto: Adidas

Složení nové siluety adizero adios Pro