V českém Ant Studiu škrtli pátek. Se čtyřdenním pracovním týdnem dokázali zvýšit obrat i zisk
Poprvé to Petr Vataha řekl nahlas při osobním koučinku. Byl unavený. A když měl navrhnout řešení, jak z toho ven, napadlo ho to, co občas slýchal u zahraničních firem: škrtnout jeden den z pracovního týdne. „Původně to byl jen takový nápad. Kouč mě do toho tak trochu hodil. Pomohl mi tím ovšem překonat strach do toho jít,“ říká dnes Vataha, zakladatel Ant Studia. Celá firma přešla na čtyřdenní pracovní týden před rokem. „A nelituji,“ dodává Vataha.
Marketingová agentura, která pomáhá firmám s jejich prezentací v internetovém prostředí i mimo něj, na tom netratila, jak ukazují výsledky za loňský rok. A vlastně i za ten předchozí. Aby totiž společnost bezbolestně přešla na zkrácený pracovní týden, dohodli se tu na konci roku 2019, že následující rok bude motivační. Pokud zaměstnanci dokážou dosáhnout dohodnutých výsledků, pracovní týden se jim natrvalo zkrátí.
Skutečnost ale očekávání předčila výrazně. V roce 2020 se totiž firmě podařilo proti tomu předchozímu zisk víc než zdvojnásobit a překonat 6,3 milionu korun. Přitom šlo zároveň o rok pandemický. A tak firma – jak slíbila – skutečně oficiálně škrtla jeden z pracovních dnů.
S tím ovšem, ještě překvapivěji, obrat ani zisk nepřestaly růst. Firma zisky za rok 2021 dokázala postrčit ještě skoro o osm procent směrem vzhůru na 6,8 milionu korun. Obrat stoupl z 46,5 milionu na víc než 62 milionů korun.
„Pátek beztak všichni vnímají jako malou sobotu. Od oběda mívají lidé napůl upuštěno, jednou nohou už jsou ve víkendu. Tak jsme si reálně vyzkoušeli z tohoto dne opravdu víkend udělat,“ hlásí Petr Zápotocký, CEO společnosti.
Ant Studio patří k velkým online marketingovým agenturám a má asi 1 500 klientů. Většinu z nich tvoří malé společnosti, ale kolem 150 z nich se řadí k těm velkým. Firma dlouhodobě pracuje například pro Siemens, obklady Rako, cementové směsi Cemix, město Mariánské Lázně nebo řetězec zábavních DinoParků.
Na pravidelný čtyřdenní pracovní týden se firma připravovala rok. Zásadně jí k tomu pomohli zaměstnanci. A dnes se Ant Studio ve svém zkráceném týdnu tak dobře zabydlelo, že jeho CEO říká, že je docela možné, že si část klientů změny ani nevšimla.
Neuměli si to představit
Na sklonku roku 2019 to ale tak snadno nevypadalo. Ve chvíli, kdy zmíněný kouč Vatahu k akci postrčil, tu zprávu lidé ve firmě ani nechápali. Čtyři dny práce místo pěti? Petr Zápotocký tehdy zastával pozici ředitele marketingu pro klienty a viděl reakce přímo kolem sebe. „Spousta lidí si to ani nedokázala představit,“ popisuje. Představení plánu připravil celofiremní dotazník, kde se ptal, jakou podobu kratšího týdne by vlastně lidé uvítali.
„Jestli je lepší zkrátit si pracovní dobu každý den nebo si udělat volný celý den. Případně který. Nebo co se stane, když klient v ten volný den zavolá. Celkem 83 procent pracovníků řeklo, že jim to nevadí. Že nemají problém něco vyřídit. To byla příjemná zpětná vazba,“ popisuje Vataha. „Stejně to do té doby fungovalo s klasickým víkendem. Pokud měl klient zásadní problém nebo naplánovanou akci, tak jsme jej pro něj řešili i v sobotu,“ vysvětluje Zápotocký.