V Itálii kotví tajemná obří jachta Šeherezáda. Novináři vypátrali, že by mohla patřit Putinovi

Pokud by plavidlo za 15,6 miliardy korun skutečně vlastnil ruský prezident, vztahovaly by se na něj sankce a italské úřady by ho mohly zabavit.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

putinyacht1-min

Foto: FBK

Putinova superjachta Šeherezáda

0Zobrazit komentáře

Jestliže je mezi nejbohatšími lidmi světa nějaký statusový symbol, je to luxusní jachta. Více než stometrové koráby opatřené heliporty, vířivkami a opulentními apartmány stojí stovky milionů dolarů a veřejnost se obvykle rychle dozví, kdo je jejich majitelem. Neplatí to ale vždy.

Záhadami byla až doposud opředena jachta nazvaná pohádkovým jménem Šeherezáda, která aktuálně kotví v italském přístavu Carrara. Novináři ze skupiny kolem ruského aktivisty Alexeje Navalného teď přinesli důkazy, které mají značit, že patří ruskému vůdci Vladimiru Putinovi. Jelikož se na něj vztahují sankce evropských států, mohla by být jachta úřady zabavena.

Když si na Wikipedii otevřete seznam největších jachet světa podle délky, na prvním místě najdete pravidlo Azzam, v překladu Odhodlaná, patřící prezidentovi Spojených arabských emirátů. Na třetím místě je jachta Eclipse, kterou vlastní jeden z nejbohatších Rusů Roman Abramovič, na pátém pak Dilbar, která patří dalšímu ruskému oligarchovovi Ališeru Usmanovi.

O něco níž je pak právě Šeherezáda. Je přitom první na seznamu, u níž byla kolonka majitele ještě donedávna prázdná. Ke dva roky starému plavidlu za astronomických 700 milionů dolarů (15,6 miliardy korun), které je dlouhé 140 metrů, má šest palub, dva heliporty, saunu a další vychytávky, se oficiálně nikdo nehlásí.

putinyacht2-min

Foto: FBK

Šeherezáda má šest palub, několik vířivek a dva heliporty

S informací, že skutečně patří Vladimiru Putinovi, pracoval už v roce 2019 deník The New York Times, ale jasné důkazy chyběly. Jestli je totiž o majetku ruského vládce něco známo, pak je to jeho neprůhlednost – přestože vlastní cenný majetek po celém světě, vždy ho schovává za bílé koně.

Jak na Twitteru zveřejnila investigativní novinářka Marija Pevčichová, spolupracovnice Alexeje Navalného z Protikorpuční nadace (FBK), Šeherezáda je oficiálně vlastněna firmou Beilor Asset Ltd., offshorovou společností na Marshallových ostrovech. Spojit s Putinem se ji Pevčichové podařilo díky seznamu členů posádky, kde jsou uvedeni všichni od kapitána přes důstojníky až po pomocné síly.

Na zveřejněném seznamu je zajímavý především fakt, že všichni členové posádky jsou ruské národnosti, kromě britského kapitána Guye Bennetta-Pearce. Když s ním deník The New York Times dělal rozhovor, Putinovo vlastnictví nepřiznal, pouze potvrdil, že majitelem jachty je Rus.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další důkazy, které investigativci kolem Navalného shromáždili, však hovoří poměrně jasně. Rusové na seznamech jsou totiž zároveň zaměstnanci ruských státních ozbrojených složek, konkrétně FSO (Federální ochranná služba). To je v podstatě agentura, která ochraňuje prezidenta Ruské federace a stará se o běžnou administrativu a správu jeho života a majetku.

Hned za kapitánem je v seznamu první důstojník Sergej Grišin. Pevčichová a spol. jeho jméno našli v telefonních seznamech pomocí „speciální aplikace“ jako „Sergej G FSO“. Přestože členové FSO zpravidla pracují v utajení, novinářům se povedlo s jednotkou spojit i řadu dalších jmen. Například lodníka Anatolije Furtela. Podle uniklých databází je registrován k práci na ulici Furmanova 10 v ruském Soči.

Přesně na tomto místě přitom sídlí místní pobočka FSO, která se stará o správu Putinova letního sídla Bocharov Rušej nacházejícího se v témže městě. Kompletní seznam i zdroje dat si můžete prohlédnout v původním článku v ruštině. Celkem je jen na prvních dvou listech seznamu třiadvacet lidí, ze kterých je s FSO spřízněna téměř polovina.

 „V Itálii, tisíce mil od Moskvy, zaměstnává lidi, kteří jsou oficiálně uvedeni jako Putinova ochranka a osobní personál. Stejní lidé, kteří Putinovi zajišťují život v jeho sídlech, létají do Itálie pracovat na jedné z nejdražších jachet světa,“ uvedla Marija Pevčichová.

Jednoho z členů posádky se povedlo spojit také s Putinovou předchozí jachtou Graceful. Ta byla po dokončení Šeherezády převedena do vlastnictví Gennadije Timčenka, ruského oligarchy a dobrého přítele ruského vládce. Ve skutečnosti ale nejspíš stále patří Putinovi.

Je nicméně velkou otázkou, zda Putin o svou novou jachtu skutečně přijde. Jak totiž popsal server iRozhlas, do jeho vlastnictví papírově spadá jen malý byt a vydělává 140 tisíc dolarů ročně (3,1 milionu korun). Postupné investigace (i týmu okolo Alexeje Navalného, který byl v úterý odsouzen na dalších devět let vězení) však odhalily mnohem větší majetek, včetně opulentního paláce na pobřeží Černého moře.

Odhady Putinova skutečného majetku se liší. Asi nejvyšší číslo uvedl Bill Browder, americký finančník, který v roce 2017 před Kongresem vypověděl, že Putinovo bohatství se pohybuje okolo 200 miliard dolarů. To by z něj v té době udělalo nejbohatšího člověka planety. Další odhady jsou přibližně poloviční.

Zásadní zprávy dne – každé všední ráno!

V newsletteru CC Daily vám každé všední ráno přineseme ty nejzásadnější zprávy, které by neměly uniknout vaší pozornosti.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Berlínská Gigafactory startuje. První Modely Y evropské výroby předal sám Elon Musk

Téměř dva roky od prvního kopnutí do země se spustí továrna Tesly. Díky přenesení výroby do Evropy Muskova automobilka ušetří na clu a na dopravě.

tesla-gigafactory-berlin

Foto: Tesla

Gigafactory Tesly v Berlíně

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla má více než deset závodů, ovšem kompletní vozy sjíždějí z linek pouze několika z nich. Jedná se o továrnu ve Fremontu, od roku 2019 také o továrnu v čínské Šanghaji a dnešním dnem se seznam výrobních míst rozrůstá o německý Berlín. Právě dnes totiž z výrobních hal tamní Gigafactory vyjely první evropské Modely Y, které předal sám Elon Musk.

Evropská Gigafactory je příběh, který se začal psát ještě před bouřlivým covidovým obdobím. Kde přesně by mohl evropský výrobní závod stát, doprovázela řada spekulací, přičemž někteří tipovali i Českou republiku. Netrefili se jen těsně, protože na podzim roku 2019 Tesla oznámila, že její evropský závod bude stát nedaleko Berlína v oblasti Grünheide a že první vozy si zde majitelé budou moci vyzvednout v polovině roku 2021.

Tesle se dlouho nedařilo sehnat potřebné povolení k zahájení provozu od braniborských úřadů a příliš nenahrávala ani pandemická situace. To se nakonec podařilo získat na počátku tohoto měsíce, téměř dva roky od prvního kopnutí do země. Datem oficiálního předání prvních vozů se tak stal 22. březen roku 2022. Právě dnes se otevřela vrata závodu, ze kterých vyjelo několik desítek zbrusu nových Modelů Y s vyraženým logem Made in EU. Ty slavnostně předal jejich novým majitelům sám Elon Musk.

Vzhledem k tomu, že Tesla má alespoň prozatím v plánu produkovat v Německu pouze Model Y, přizpůsobila tamní Gigafactory tomuto vozu na míru. To by se mělo promítnout především do kvality zpracování vozu, kterou zkušenější oko pozná hned na první pohled. V souvislosti s vozy od Tesly se totiž kritici často pouštěli do nepříliš kvalitního karosářského zpracování automobilů ze Spojených států, u kterých se mezi jednotlivými díly karoserie objevovaly asymetrické a někdy skutečně velké mezery.

Jak informuje Forbes, tento problém by měly vyřešit speciální lisy, díky nimž se bude karoserie vozu skládat pouze ze dvou velkých výlisků, které roboti následně svaří k sobě. Elon Musk dokonce v jednom ze svých tweetů oznámil, že Tesla chce být u Modelu Y přesná na tisíciny milimetru. Německá preciznost by se však mohla odrážet i v dalších částech vozu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Teslu je přitom velmi důležité, aby Model Y dosahoval kvality jiných vozů vyráběných v Evropě. Není tajemstvím, že Musk do elektrického crossoveru s českými cenovkami startujícími na 1,75 milionu korun vkládá velké naděje. Tesla se totiž poslední dobou veze na velmi úspěšné vlně.

Každý kvartál jsou její hospodářské výsledky o něco lepší a daří se i v doručování vozů. Model 3, ze kterého Model Y vychází, navíc těží ze stále sílící vlny elektromobility, která zaplavuje Evropu. V loňském roce se stal s více než 140 tisíci doručených kusů nejúspěšnějším elektromobilem na starém kontinentu.

Tesla chce postupně gloriolu Modelu 3 přenést také na Model Y a evropská Gigafactory se má v této snaze stát důležitým nástrojem. Díky přesunu výroby do Evropy může Muskova automobilka ušetřit na clu a také na dopravě, která se i díky vývoji posledních dní stává stále nákladnější. A v neposlední řadě zde bude hrát svou roli i čas dodávky. Podle internetových stránek Tesly vychází odhadovaný termín dodání dnes objednaného Modelu Y na květen. A to je skutečně silný argument, zejména pro ty, kteří neradi čekají.

tesla-gigafactory-berlin

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Přesto jsou zde i důvody, proč objednávku do Německa prozatím neposílat. Jak informoval server InsideEVs, Modely Y budou z berlínských výrobních linek prozatím vyjíždět vybavené aktuálními bateriovými články 2170. V japonském Panasoniku se však pomalu, ale jistě pečou zcela nové a revoluční bateriové články 4680, které by měly zásadně a velmi pozitivně ovlivnit jak cenu Modelu Y, tak i jeho dojezd a výkon. Jejich masová výroba se rozjede v následujících dvou letech a měly by se dostat i do vozů vyrobených v Berlíně. O kompletaci až půl milionu elektromobilů ročně se bude starat až 12 tisíc lidí.

Kromě Elona Muska se dnešní velké slávy zúčastnil také německý kancléř Olaf Scholz a ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck či braniborský premiér Dietmar Woidke. Přítomní však byli i aktivisté, kteří od počátku upozorňují na to, že Tesla výstavbou porušila některé ekologické normy, a kteří byli dalším z důvodů průtahů zahájení provozu. Trnem v oku jim je především masivní kácení lesního porostu na ploše přesahující 150 hektarů.

Proslov, který si Elon Musk na dnešní den připravil, by neměl vyhazovat do koše. První vyrobené Modely Y totiž byly spatřeny také ve výrobním závodu v Texasu. Jeho oficiální otevření je naplánováno na letošní duben, a tak bude projevů brzy opět zapotřebí. Tentokrát však nebude muset Elon Musk absolvovat dlouhou cestu napříč kontinenty. V Texasu totiž sídlí on sám a sídlo zde má od minulého roku také sama Tesla.

Zásadní zprávy dne – každé všední ráno!

V newsletteru CC Daily vám každé všední ráno přineseme ty nejzásadnější zprávy, které by neměly uniknout vaší pozornosti.