V Lovosicích vyrostlo 12 nabíjecích stanic napájených z vodní elektrárny. Nechybí ani nové Superchargery od Tesly

Patrik SvatošPatrik Svatoš

ionity_-2

Foto: Ionity

Audi e-tron GT na nabíjecí stanici od Ionity

0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety bychom nabíjecí stanice pro auta u silnic hledali jen marně, ovšem s tím, jak roste segment elektromobility, se zvyšuje i poptávka po tzv. nabíjecích hubech, které jsou využívány především při dlouhých cestách. Nově takový systém vznikl v severočeských Lovosicích a potěší jak majitele vozů od Tesly, tak řidiče ostatních elektrických aut.

V Lovosicích je nyní k dispozici dvanáct ultrarychlých nabíjecích stojanů. Čtyři od Ionity o maximálním výkonu 350 kW a osm Tesla Superchargerů třetí, nejnovější generace. Ty dokážou nabíjet Model 3 výkonem až 250 kW a zajistit mu tak dojezd 120 kilometrů za pět minut.

Naopak paradoxem nabíječek Ionity je skutečnost, že jejich plný teoretický výkon 350 kW zatím neocení žádný existující vůz. Dosavadní využitelné maximum činí 270 kW a zvládá jej například námi vyzkoušené Porsche Taycan či jemu podobné Audi e-tron GT.

Veškerá elektřina potřebná pro jednotlivé stanice putuje do nabíjecího hubu z nedaleké vodní elektrárny. Dá se tedy říci, že jde o zcela zelenou energii bez omezení výkonu. Nicméně v případě nenadálých komplikací je celý hub připojený i na klasickou elektrickou síť, ze které si umí vzít potřebné množství energie.

ss-ionity_-4

Foto: elektromobily.org / teslaowners.cz

Nabíjecí stanice Tesla Supercharger v Lovosicích

Všechny čtyři stojany od Ionity jsou na stanovišti dokonce dimenzovány tak, že mohou nabíjet svým maximálním výkonem současně. Co se Superchargerů týče, tak při maximálním obsazení se mezi čtyři stojany dělí výkon 400 kW. V praxi lze tak nabíjet až osm aut od Tesly při výkonu 100 kW.

Lovosice ovšem nejsou jediným místem, které mohou řidiči aut od společnosti Elona Muska využívat. Tesla své Superchargery otevřela také v Plzni, kde je k dispozici šestice stojanů druhé generace, a rovnou osm nabíječek je v Českých Budějovicích, respektive před vjezdem do města směrem od Prahy.

Během několika dní tak v Česku vyrostlo šestadvacet nových a rychlých nabíjecích stojanů, což elektromobilitě jako takové jen pomůže. Cesta z Prahy do Drážďan, Lince nebo Norimberku tak může být daleko snazší, a to především pro majitele elektrických vozů značky Tesla, kteří už mohou využívat Superchargery i na dálnici D1, v Brně nebo Olomouci.

Elektromobilitu samozřejmě velkou měrou podporuje i zmíněné Ionity. To vzniklo ve spolupráci automobilek BMW, Daimler, Volkswagen, Ford, Porsche a Audi, k nimž se loni přidalo Hyundai, a klade si za cíl budovat nabíjecí stanice napříč celou Evropou. Ty následně slouží jako doplňková služba pro všechny elektrické modely od těchto hráčů.