V mrakodrapu nad Brnem čarují datoví kouzelníci z intecs pro Marks & Spencer, Dr. Max i Notino

Firma patří k předním odborníkům na datovou analytiku v cloudu a Microsoft Power BI. Má pět desítek zaměstnanců a cílí na tržby přes 70 milionů korun.

Luboš KrečLuboš Kreč

intecs-1

Foto: intecs

Majitelé intecs Luboš Bednář a Radim Hampel

Radim Hampel a Luboš Bednář jsou nadšení ajťáci, kteří se netají tím, že mají rádi čísla a dokážou hovořit o databázových programech jako o adrenalinovém zážitku. Skvěle se doplňují, přesto jsou každý úplně jiný, téměř jako čínská filosofie jin a jang. Právě díky sehrané spolupráci se jim ale podařilo v Brně vybudovat silnou vývojářskou společnost intecs, která aktuálně zaměstnává pět desítek lidí, v příštím roce cílí na tržby přes 100 milionů korun a meziročně roste o 40 procent. Mezi její klienty patří podniky jako Dr. Max, Marks & Spencer nebo Notino.

Dr.Max už dávno není jen největší lékárenská síť ve střední a východní Evropě, ale také digitální továrna, která denně vyprodukuje ohromné množství dat. Jak v e-shopu, tak ve více než dvou tisících kamenných pobočkách. A když před dvěma lety Dr. Max hledal někoho, kdo by pomohl v prostředí Microsoft Power BI vytvořit reportingový systém pro tisíce aktivních uživatelů, obrátil se právě na experty z intecs.

„Byla to hodně náročná zakázka, bylo třeba konsolidovat data z osmi trhů, museli jsme také proškolit týmy analytiků a pomoct jim vytvořit komplexní datové modely,“ říká šestatřicetiletý Bednář s tím, že nyní jsou lékárny ze skupiny Penta největším klientem firmy. Hned ovšem dodává: „Zakládáme si ale na rozmanitosti, nechceme být závislí jen na pár velkých zákaznících. Celkem máme stovku klientů, drtivá většina z nich se k nám opakovaně vrací a zůstává s námi.“

To ostatně platí i pro dvojici historicky prvních klientů Marks & Spencer a Notino, kteří jsou úzce spjatí i se vznikem intecs. Britská oděvní značka, respektive její česká filiálka byla prvním významným klientem Radima Hampela, který firmu, tehdy ještě jako Intelligent Technologies, v roce 2007 zakládal. Luboš Bednář zase pracoval tou dobou jako externí datový konzultant pro internetový obchod s kosmetikou, původně známý jako Parfums.cz. „Sháněl jsem někoho k sobě, už jsem všechno sám nestíhal,“ směje se třiačtyřicetiletý Hampel. Seznámili se přes doporučení, až dodatečně zjistili, že v minulosti oba pracovali ve stejné firmě IPS, jen každý v jiné době.

Od začátku se zaměřovali na to, co uměli nejlépe a s čím měli zkušenosti – na práci se systémy od Microsoftu a na budování datových skladů. Časem k tomu přibylo zpracování a analytika firemních dat na zmíněné platformě Power BI. „Tu a tam jsme přemýšleli, zda si nerozšířit záběr i o jiné systémy a platformy. Ale protože jsme na microsoftích technologiích vyrostli, rozumíme tam všem funkcím a nastavení, věříme si, že nás v nich nic nezaskočí. A to je pro nás klíčové. Vlastně se nám nikdy nestalo, že by zákazníci nebyli spokojení a že bychom jim neuměli pomoct,“ zdůrazňuje Radim Hampel.

Při budování své firmy kladou důraz na organický růst, práce jim musí dávat smysl a nechtějí dělat byznys jen pro byznys. Naopak startupová dravost některých jiných technologických firem je jim cizí. „Nikdy jsme nemuseli o zakázky bojovat, vnucovat se, vždycky přicházeli klienti za námi a my si mohli vybírat. Je pro nás proto důležité, abychom s nimi hráli fér,“ připomíná Bednář, který intecs manažersky řídí, zatímco Hampel se dnes stará hlavně o obchod a strategii.

Z rozdělení jejich funkcí ve firmě, která aktuálně zaměstnává pět desítek lidí, ale do konce roku očekává, že jich bude k šesti desítkám, je zřejmé, kdo je jin a kdo jang. Zatímco Luboš Bednář je typ budovatele a organizátora, který věci rád posouvá vpřed, Radim Hampel je tím, kdo si cení stability, rozvahy a dlouhodobých partnerských vztahů se zákazníky i dovnitř do firmy.

int

Zázemí společnosti intecs

Zatímco řada firem uprostřed covidové pandemie přemýšlela kudy dál, Bednář s Hampelem nevěděli, kam skočit dřív. Do toho přišel mladší spolumajitel s nápadem, že by se mohli přestěhovat z centra Brna, kde už jim kanceláře byly malé, do mrakodrapu nad Královým polem. „Uvolnilo se tam místo ve dvacátém patře s krásným výhledem na celé město,“ vzpomíná Bednář s tím, že přesun z údolí na kopec byl neplánovaným začátkem komplexní transformace firmy.

Postupně totiž došlo kromě nového sídla i na redesign webu, novou vizuální identitu, nové jméno (z Intelligent Technologies vzniklo intecs)… „Všechno se změnilo, jen lidé a zákazníci zůstali, celé to byla samozřejmě Lubošova akce,“ usmívá se Radim Hampel a připouští, že i když měl zpočátku obavy z rychlosti změn, nakonec se podařilo vše dotáhnout – klienti i zaměstnanci kvitovali modernější a svižnější styl, který z podniku začal vyzařovat.

„Od roku 2018 přidáváme čtyřicet procent rok co rok, takže loni jsme v tržbách skončili nad padesáti miliony, letos bychom měli pokořit hranici sedmdesáti milionů,“ chlubí se Bednář. Kvůli velkému zájmu o služby datové analytiky a tvorby datových skladů postupně předali řadu kompetencí svým kolegům: „Vedoucí jednotlivých týmů mají u nás dnes mnohem větší odpovědnost, oni jsou zodpovědní za úspěch zákaznických projektů.“

intecs

  • Vzniklo v roce 2007 pod názvem Intelligent Technologies.
  • Radim Hampel a Luboš Bednář drží každý polovinu firmy.
  • V roce 2022 dosáhla firma obratu přes 50 milionů korun.
  • Sídlí v Brně, má přes 50 zaměstnanců.
  • Jejím zákazníky jsou společnosti jako Dr.Max, Notino, Rossmann, Astratex nebo DB Schenker.
  • Zaměřuje se na datové sklady, reporting v Power BI, plánování a forecasting, digitální transformace.
  • Je certifikovaným partnerem společností Microsoft a Keboola.

Nebojí se, že by zájem klientů mohl opadnout? „Toho se nebojím. Digitalizace je a bude téma ještě mnoho let a objem dat, se kterými se analyticky pracuje, se bude stále zvyšovat. A cloudové technologie, které používáme, tuto transformaci ještě urychlují,“ říká Radim Hampel s tím, že situaci by jim mohl zkomplikovat leda Microsoft, kdyby se dostal do nějakých nečekaných problémů: „To ale, když se koukám na to, jak se mu poslední dekádu daří a jak skvěle byznysově funguje, není moc pravděpodobné.“

Firmu proto čeká další růst. Do konce roku plánuje, že rozšíří svůj tým o desítku lidí a příští rok přibudou další. Je tak dost pravděpodobné, že kanceláře s výhledem na jihomoravskou metropoli budou intecs brzy zase malé. Co pak? „Přemýšlíme, že bychom otevřeli novou pobočku. Ale ne v Praze, spíš třeba v Bratislavě, možná v Ostravě. Určitě ale v Česku či na Slovensku. Žádný Londýn, natož Silicon Valley. To není náš svět. My se radši držíme nohama na zemi, tak se cítíme dobře. A zjevně nám to tak jde,“ uzavírá Luboš Bednář.

CC Premium

Partnerem článku je společnost intecs