Valuace startupů spadly hodně, mají už ale aspoň realističtější požadavky, říká Ondřej Fryc
Posun k udržitelnému byznysu a profitabilitě je jasný všem, popisuje partner fondu Reflex Capital. Ten má na startupy přes půl miliardy korun.
Ondřej Fryc, zakladatel fondu Reflex Capital
Valuace světových startupů v posledním roce padaly i o vyšší desítky procent, v Česku sice nebyl tento trend tak viditelný, to ale ani zdaleka neznamená, že by tu nebyl. Zatímco během covidových let u nás hodnota mladých inovatitních firem často šplhala i na desetinásobek jejich ročních tržeb, aktuálně se pohybuje na úrovni čtyř- až šestinásobku. Této situace si je dobře vědomý i Ondřej Fryc z fondu Reflex Capital. Jeden z nejvýraznějších českých venture kapitálových investorů neočekává, že by se současná situace kolem valuací startupů měla zásadně měnit. To ovšem nijak nesnižuje jeho chuť je podporovat.
Reflex Capital do nového roku vstupuje s novou silou – koncem loňska totiž uzavřel svůj třetí fond, ve kterém má pro startupy připravených 22 milionů eur, tedy přes půl miliardy korun. „Může to vypadat, že dvacet milionů je málo, že jiní mají padesát nebo sto. My ale nesoutěžíme ve velikosti fondu, ale v jeho návratnosti pro naše investory. V tom chceme být nejlepší,“ přibližuje Fryc s tím, že pár investorů fond také odmítl.
Padesátiletý Fryc si jméno v byznysu vybudoval díky tomu, že založil e-shop Mall, dovedl jej k miliardovým obratům a později jej dvakrát prodal. Získané prostředky pak vložil mimo jiné i do Reflex Capital, který vznikl v roce 2012 a Fryc v něm aktivně působí od roku 2016, kdy definitivně opustil svět e-commerce. Samotný Reflex patří mezi nejvýraznější fondy u nás a podpořil startupy, které se pak prodaly i za miliardy korun – jako loni Smartlook či v roce 2020 Webnode.
V rozhovoru pro CzechCrunch Fryc přibližuje, jak na tom aktuálně Reflex je a jak funguje, jak se v posledních letech změnil startupový trh, samotné očekávání zakladatelů i valuace mladých firem. Vysvětluje také, proč nedávná novela zákona o zaměstnaneckých akciích nebude podle něj fungovat, jak by měla, proč by vláda měla řešit imigraci i to, proč by Čechům obecně pomohlo, kdyby více cestovali.
Třetí fond Reflex Capitalu jste uzavřeli s částkou 22 milionů eur, tedy na podobné úrovni, jako byl váš druhý fond. Proč jste necílili na víc?
Neděláme velké fondy, investory jsme proto i odmítali. Děláme specifické investice v určitých fázích firem, nejšťastnější jsme kolem jednoho až dvou milionů eur. S větším fondem bychom měli podpořených startupů až moc, nedokázali bychom pořádně vnímat dění uvnitř a přinášet zakladatelům dostatečnou přidanou hodnotu.
Pracujete s klasickou VC poučkou, že každá investice do startupu vám má teoreticky zaplatit celý fond?
To je klišé, my tak nepracujeme. Snažíme se, aby měla každá firma potenciál a aby každá investice dávala smysl. I kvůli tomu si nehrajeme na velikost fondu – může to vypadat, že dvacet milionů je málo, že jiní mají padesát nebo sto. My ale nesoutěžíme ve velikosti fondu, ale v jeho návratnosti pro naše investory. V tom chceme být nejlepší.
Daří se vám to?
Třetí fond jsme teď začali, druhý ještě neukončili, takže se to těžko počítá. Můžete si to počítat na papíře, kde je ale otázka, jak to děláte. Jestli startupy, které se ještě neprodaly, budete valuovat posledním tržním kolem nebo jinou metrikou. Když jsme například dělali investici do startupu před třemi lety a ten od té doby nové kolo neuzavřel a vyrostl desetinásobně, máme si v tabulkách navýšit vnitřní valuaci desetinásobně? To je takové hraní s čísly.
My ve fondu nemáme žádné institucionální investory, nemáme žádné veřejné peníze ani EIF (Evropský investiční fond, pozn. red.). Máme jen privátní investory, což znamená, že nejsme nuceni k tomu, abychom si podobným způsobem s čísly hráli a počítali si papírové zisky. O návratnosti se rozhodne, až když bude fond skutečně ukončený a portfolio prodané.
Jakou návratnost máte u prvního fondu?
Tam také ještě nemáme všechno uzavřené, většinu už ano a vnitřně si to samozřejmě sledujeme. U všech našich venture kapitálových investic z prvního fondu dosahujeme v průměru 30procentní návratnosti ročně. Díky těmto výsledkům se k nám přidávají také externí investoři, ti v prvním fondu nebyli, šlo o naše vlastní prostředky.
Startupy závislé na neustálém přísunu externích peněz teď mají získávání financí výrazně náročnější. Protistrana si to pomalu začala uvědomovat.
Na trhu se mluví o tom, že investoři nemají moc peněz nebo likviditu, a hodně fondů tak má problém vůbec získat peníze. Naopak vy říkáte, že jste investory odmítali, na základě čeho se v takových případech rozhodujete?
Uzavřít fond a ještě jej přeupsat bez velké snahy vnímám jako hezké ocenění naší práce. S investory to máme podobně jako se startupy – je to o lidech. Chceme s nimi mít přátelský vztah, společný „vibe“ i hodnoty, abychom se vzájemně cítili dobře. Pracujeme specifickým stylem, například nemáme klasický reporting, na který mohou být investoři zvyklí u jiných fondů s evropskými penězi. My nechceme vyplňovat tabulky pro tabulky, dávat zprávy o vlivu na životní prostředí či gender ranky, chceme dělat naši práci, kvůli které tady jsme – pracovat se startupy a zvyšovat jejich hodnotu.
Jakým způsobem jejich hodnotu zvyšujete, zapojujete se aktivně do řízení?
U nás mají jednotliví partneři hluboké vertikální kompetence. Nefungujeme tak, že bychom si rozdělili portfolio a každý z nás chodil na boardy daných startupů a hlásil tam obecné hlášky typu „musíš víc delegovat“ nebo „podívejme se na poměr CAC/LTV“ (poměr nákladů na získání zákazníka a jeho takzvaná celoživotní hodnota – pozn. red.). Podnikatel nepotřebuje, aby jej v tomto někdo školil. Naši partneři znají do hloubky své oblasti a v nich podle potřeby pracují pro všechny firmy v portfoliu.
Co je vaše osobní vertikála či specializace?
Moje oblast je čistě strategická, nemám žádnou hlubokou kompetenci. Nerozumím tolik technologiím jako třeba Michal Táborský, takže se do toho necpu. Ale vím něco o tom, jak budovat hodnotu ve firmách, jak je škálovat a jak je potom prodat. Takže jsem partnerem pro zakladatele ve strategických diskusích, kam firmu směřujeme, pro koho ji budujeme, kdy si jít po kapitál, kdy firmu prodat a jak má prodej vypadat. Vlastně tím řídím i všechny exity, protože s nimi mám mezi partnery největší zkušenosti.
Už delší dobu se mluví o tom, že investoři a VC fondy jsou na startupy přísnější, valuace spadly. Zvykli si na to již i zakladatelé?
Určitě se změnilo nahlížení na valuace i byznysovou udržitelnost. Startupy závislé na neustálém přísunu externích peněz teď mají získávání financí výrazně náročnější. Protistrana si to pomalu začala uvědomovat. Ještě před půl rokem až rokem byly projekty, které poptávaly financování, pořád zamrzlé v covidu, kdy byly valuace úplně jinde, a očekávaly, že budou pořád stejné. To už se teď tolik neděje, setkáváme se s mnohem realističtějšími požadavky.
Valuace byly na desetinásobku tržeb. Teď máte dobrý deal, když je to šestinásobek. Menší firmy dosáhnou na čtyřnásobek.
O kolik valuace spadly?
Hodně. Startupy s modelem B2B SaaS (firemní zákazníci a software jako služba – pozn. red.) se většinou ohodnocují na základě násobku tržeb ARR (opakující se roční příjmy, pozn. red.) a bylo běžné, že tato hodnota dosahovala desetinásobku. Teď máte dobrý deal, když je to šestinásobek, menší firmy, které se hůř škálují, dosáhnou na čtyřnásobek. Jde o výrazný pokles.
Očekáváte, že valuace zůstanou na této hladině i letos, nebo začnou opět stoupat?
V tomto roce žádný boom neočekávám, současná situace ještě potrvá. Ale nejsem si jistý, jestli je model valuace na násobku ARR udržitelný. Mnohem důležitější teď bude EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. red.) a mnohem více se bude sledovat, zda startup dodržuje takzvané „rule of 40“ (pravidlo, že kombinovaná míra růstu tržeb a ziskové marže by měla dosáhnout alespoň 40 procent – pozn. red.)
Vnímají to tak i zakladatelé startupů?
Tento posun k udržitelnosti byznysu a profitabilitě je jasně patrný všem.
Změnily se během poslední doby samotné startupy – třeba jejich zaměření?
Ještě před dvěma lety tady byl covid a projektů nebylo moc, všechno se točilo kolem zdraví a nápady byly hrozně nekreativní. To se hodně změnilo, lidé se potkávají a sdílí různé úhly pohledu, takže startupy jsou svým zaměřením diverzifikovanější. I co se týče nového přínosu ve společnosti, oproti covidu to je nyní nebe a dudy.