Velezkušený Phil Schiller předává v Applu své marketingové žezlo. Patří mezi nejvýraznější postavy po Jobsově éře
Už to vypadalo, že největší úterní zprávou ze světa Applu bude, že iMac dostal vylepšenou přední kameru. Nenechte se mýlit, poměrně velká zpráva to skutečně je, protože jablečné počítače byly dlouho kritizované za mizerné kamery, které se obzvlášť v karanténě hojně využívaly. Nakonec je ale zásadnější skutečnost, že (zatím jen napůl) odchází Phil Schiller.
Není úplně běžné, že víte, kdo ve firmě řídí její marketing. Jenže u Applu je zase všechno trochu jinak. Marketing je centrální součástí celé firmy, kolem které se točí většina jejích vynálezů a aktivit. Nejde jen o to, jak se daný produkt prodá zákazníkům, ale i jak vypadá a funguje. Hlavním mozkem celého marketingového týmu byl dlouhé roky právě Phil Schiller.
Poprvé nastoupil dnes čerstvě šedesátiletý Schiller do Applu v roce 1987. Ani po více než třiceti letech nikam neodchází, ale jeho role bude nově výrazně menší. Svou pozici senior viceprezidenta globálního marketingu v nejužším vedení firmy předává. Jeho nový titul zní „Apple Fellow“, což nemá český ekvivalent, ale fellow je v překladu kolega či spolupracovník. Firma tak označuje kolegy se zásadním přínosem, mimo jiné třeba spoluzakladatele Steva Wozniaka.
„Phil pomohl Applu stát se společností, jakou je dnes, jeho přínos je neuvěřitelně široký a silný. Ve své nové roli bude dál sdílet své myšlenky a rady, které definovaly jeho dekády v Applu,“ uvedl výkonný ředitel firmy Tim Cook. Právě Schiller patřil po jeho nástupu do čela Applu mezi nejbližší spolupracovníky, což o něm mohl říct také Steve Jobs.
„Pracovat v Applu na tolika produktech, které miluji, s tolika skvělými přáteli – Stevem, Timem a mnoha dalšími – byl pro mě jako splněný sen,“ prohlásil Phil Schiller. Byl to on, kdo patřil ke klíčovým postavám, jež společně se Steve Jobsem v 90. letech zachránili Apple od tehdy takřka nevyhnutelného krachu.
Nakonec společně s dalšími z firmy vybudovali jeden z největších technologických kolosů na světě. V Applu ostatně Phil Schiller nestrávil celou kariéru, ale vrátil se právě v roce 1996, kdy ho při svém návratu zlanařil sám Jobs. Byl to pak opět právě Schiller, který Jobse jako první nahrazoval na ikonických konferencích, když spoluzakladatel Applu nemohl ze zdravotních důvodů vystoupit.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTechnologický novinář a analytik Michael Gartenberg, který dříve v Applu pod Schillerem pracoval, ostatně nazval jeho krok největší manažerskou změnou od odchodu Steva Jobse, který předal žezlo Timu Cookovi definitivně v roce 2011. A to svou pozici před časem opustil také slavný designér Jony Ive. S Applem ovšem alespoň prozatím své vztahy Schiller úplně nepřetrhává, naopak. Jeho přímým nadřízeným bude nadále Tim Cook.
„Poprvé jsem začal pracovat v Applu, když mi bylo 27. Letos mi bylo 60 a je čas na některé plánované změny v mém životě. Budu tu pracovat tak dlouho, jak mě nechají, ale zároveň si chci v následujících letech udělat více času na mou rodinu, přátele a pár osobních projektů, na kterých mi velmi záleží,“ uvedl Schiller, který v 80. a 90. letech působil také v Macromedia, FirePower Systems či Nolan, Norton & Co.
Klíčové je zejména to, že bude mít rodák z města Natick ve státě Massachusetts dál na starost jednak konference Applu a také App Store. Co se týče akcí, stál Phil Schiller například ze nedávnou velkou vývojářskou konferencí WWDC, která se letos vůbec poprvé odehrála kompletně online. Mnohem důležitější bude ale jeho dohled nad obchodem s aplikacemi pro iPhony, iPady a Macy.
Apple se totiž dostal pod palbu kritiky ze strany vývojářů za to, že si od nich při prodeji aplikací v App Storů a nákupech v aplikacích bere příliš vysoké provize, které ztěžují konkurenční boj a naopak zvýhodňují aplikace Applu. Hlasitým kritikem je na příklad Spotify a poslední hojně medializovanou kauzou byla aplikace Hey.
Co víc, Spotify loni podalo stížnost u Evropské komise, která nyní praktiky Applu prošetřuje. Do toho byl na koberečku před americkým Kongresem Tim Cook, který podobně jako jeho kolegové z velkých technologických firem musí odrážet obvinění z toho, že budují příliš velké monopoly, které neprospívají trhu. Schiller tak bude mít podle všeho na starost jako šéf App Storu zejména tuto kauzu.
Většina ostatních marketingových aktivit již připadne jeho nástupci Gregu Joswiakovi, jemuž nikdo neřekne jinak než Joz. Také jeho už můžeme znát z některých konferencí Applu a přestože zatím nemá takové jméno jako Schiller, de facto všichni, kdo technologickou scénu sledují, se shodují, že je tím nejlepším a neméně schopným nástupcem.
To ostatně potvrdil i Tim Cook, který počítá s bezproblémovou změnou v čele klíčové divize, kterou marketing v Applu bezesporu je. Globální marketingový tým totiž řeší vše od produktového managamentu a produktového marketingu přes vztahy s vývojáři, průzkum trhu a business management až po vzdělávací, korporátní a mezinárodní marketing. Sám Joswiak pak nabídne v nové roli více než 20 let zkušeností přímo z Applu.