Velká fintechová investice nese ovoce. Český Roger letos i díky KB profinancuje faktury za více než 6 miliard
Adam Šoukal, spoluzakladatel a CEO startupu Roger
Adam Šoukal chodil roky po konferencích a vyvracel mýty o tom, jak v Česku funguje spolupráce mezi velkými, konzervativními bankami a mladým, dravým světem startupů. Měl pravdu, že nic takového tu dlouho neexistovalo. Nakonec se ale právě jeho fintech Roger stal jedním těch, kdo mezi prvními prolomil ledy, a společně s Komerční bankou ukázal, že to i v Česku půjde. Investice v řádech stovek milionů korun hovořila jasnou řečí.
„Snažil jsem se všechny trochu provokovat, jak jsem to pořád opakoval, až se nakonec ledy pohnuly,“ směje se v rozhovoru pro CzechCrunch čtyřiatřicetiletý brněnský rodák, který před založením vlastního byznysu nabíral zkušenosti ve světovém finančním centru v Londýně a teď už osmým rokem vede platební instituci Roger.
V londýnské bance Banco Santander poznal, jakým problémem mohou být pro malé podniky dlouhé splatnosti na fakturách. Začal proto budovat finančně-technologický startup založený na tzv. faktoringu, tedy odkupu krátkodobých pohledávek, které následně v online aukcích draží mezi více než tisícovkou investorů. Firmám tím pomáhá za poplatek ve výši pár jednotek procent rychleji proplácet faktury, aby na ně nemusely čekat třeba několik měsíců.
Na začátku si mohl nechat o spolupráci s velkou bankou, která startupu zásadně rozšíří obzory, jen zdát. V Česku ostatně dlouho ani žádná větší kooperace mezi bankami a startupy skutečně nefungovala. Hodně se o tom mluvilo, ale u slov zpravidla zůstávalo. „Myslím, že teď už bych musel svou oblíbenou hlášku poupravit,“ usmívá se Šoukal, který si nyní může na web vedle loga své firmy hrdě „vylepit“ i to Komerční banky.
Blahodárný účinek loga velké banky
Není to jen gesto. V konzervativním bankovním světě má záštita takové společnosti, navíc z globálně uznávané skupiny Société Générale, skutečnou váhu a brněnskému startupu Roger okamžitě rozevřela dveře. „Dříve jsme dostávali padesát poptávek měsíčně, teď je to i díky Komerční bance padesát poptávek denně,“ pochvaluje si Šoukal.
Ani spolupráce Komerční banky a Rogeru se však nezrodila přes noc. Stojí za tím několik let tvrdé práce. Šoukal si se svým týmem musel důvěru banky, aby se do startupových vod opravdu naplno pustila, odpracovat. Odměnou mu nakonec byla jedna z největších fintechových investic v Česku, v níž jsou zapojení výhradně tuzemští hráči.
První námluvy začaly už v září 2017, kdy Adamu Šoukalovi zavolal šéf faktoringu Komerční banky. Třetí největší tuzemskou banku v počtu klientů zaujalo, že Roger umí obsloužit klienty, které sama Komerčka nezvládne, a tak se začalo pracovat na pilotu. „Dělali jsme ho rok a spustili ho až na konci roku 2018,“ popisuje Šoukal spolupráci s velkým korporátem. Delší lhůty ho však s ohledem na předchozí kariérní zkušenosti nemohly vyvést z míry.
Překvapení, zato milé, přišlo až ve chvíli, kdy byl pilot spuštěn. „Jejich bankovní poradci zavolali padesáti firmám a my z toho podepsali přes patnáct smluv. Konverzní poměr byl kolem 30 procent, to bylo něco, co jsme nikdy nikde neviděli,“ vzpomíná Šoukal. Přestože se pilotní projekt s Komerční bankou nadmíru povedlo, vyhráno ještě nebylo.
Cesty obou firem se nakonec po půl roce rozešly. Komerční banka chtěla na služby Rogeru exkluzivitu, ale zároveň ho nechtěla pustit na všechny své klienty. To pro Adama Šoukala nedávalo z dlouhodobého hlediska smysl, a tak se rozhodl jít dál opět vlastní cestou. V roce 2019 i tak přes Rogera a jeho faktoring protekly faktury za 2 miliardy korun a úspěšně rozjel financování dodavatelského řetězce, kde získal i svého hvězdného klienta, Alzu.
„Konverzní poměr byl kolem 30 procent, to bylo něco, co jsme nikdy nikde neviděli.“
V rámci proplácení faktur dodavatelům největšího tuzemského e-shopu dnes otočí přes miliardu ročně, přičemž za loňský rok profinancoval faktury celkem za 2,9 miliardy. Ale to už poněkud předbíháme. Komerční banka se totiž po čase ozvala znovu, tentokrát již s jasnou nabídkou – obnoví se spolupráce a banka si rovnou ve startupu koupí podíl.
„Pochopili jsme, že nás žádná banka nepustí do svého klientského portfolia, aniž by měla ekvitu,“ říká Šoukal k tomu, proč nakonec na nabídku Komerční banky kývl. Na rozdíl od mnoha jiných fintechů přitom nebyl ničím tlačen. „Byli jsme firma, která sice nerostla tak rychle jako jiné, ale zase jsme si na sebe vždy vydělali. Další peníze jsme nutně nepotřebovali,“ popisuje.
Banka jako nejlepší volba
Nabídku od Komerční banky proto v Rogeru pečlivě zvážili. Když si však udělali kolečko se všemi potenciální zájemci a vyslechli si rady od největších světových hráčů na poli faktoringu, rozhodnutí bylo jasné: banka je nejlepší volba. „Věděli jsme, že můžeme navázat na úspěšný pilot a že to bude fungovat. Zároveň jsme zjistili, že pro strategického partnera, jako je banka, máme větší hodnotu než pro venture kapitálového investora,“ říká Šoukal.
Peníze od VC fondu si vzal Roger jednou v začátcích, když potřeboval investovat, aby utekl vznikající konkurenci, ale smysl v tom jít si pro rizikové peníze znovu už Šoukal neviděl. Naopak u Komerční banky věděl, že má v portfoliu desítky tisíc klientů, které mohou být potenciálně klienty i pro Roger. A také věděl, že je v zájmu banky, aby je uměla obsloužit.
„Jde o firmy, které náš produkt potřebují. Dostávají peníze od velkých odběratelů, ale nejsou tradičními bankovními produkty úvěrovatelné. A my pro ně máme ideální řešení. Spojení Komerční banky a Rogeru je tak pro obě strany výhodné řešení – my jejím klientům nabídneme skvělou službu za dobré peníze a všichni vydělají,“ vypočítává výhody spojenectví banky a startupu Šoukal.
Jeho slova potvrzují i v KB. „Roger má jedinečné řešení, které přímo naplňuje aktuální potřeby našich klientů. Za svou existenci již dokázal, že ví, jak na to – tedy má funkční byznys model a skvělou klientskou value propozici, která ve fázi škálování může z partnerství s bankou neobyčejně profitovat v Česku i v zahraničí,“ říká Patrik Nový, šéf KB Smart Solutions, která má v bance startupy na starost.
Právě banky přitom kolem startupů dlouho jen našlapovaly. Objevovaly se menší vlaštovky různých spoluprací, ale šlo spíše jen o oťukávání a o investicích nemohla být řeč. Nakonec do toho loni takzvaně řízla právě Komerční banka. Prostřednictvím své dceřiné společnosti Smart Solutions rozjela startupové investice ve velkém a vedle Rogeru investovala desítky milionů korun také do Lemonera a Upvestu.