Velkolepý Super Bowl je tady. Nad hlavami hráčů bude viset tisíc tun moderních technologií

Filip HouskaFilip Houska

sofi-samsung

Foto: Samsung

Obří displejový panel na stadionu SoFi

0Zobrazit komentáře

Už za pár hodin vypukne nejsledovanější sportovní událost roku – Super Bowl. Finálový zápas americké NFL, ve kterém o věhlasnou trofej Vince Lombardyho letos zabojují týmy Los Angeles Rams a Cincinnati Bengals, každý rok přináší něco extra. Jinak tomu nebude ani teď – vedle slibného poločasového hudebního vystoupení půjde o technologie, které jsou na stadionu použité. A ta hlavní ještě nikdy na tak velké události použita nebyla.

Letošní Super Bowl, který zahájí americká hymna okolo zítřejší půl jedné ranní středoevropského času, se uskuteční na stadionu SoFi, v domovské aréně týmů Los Angeles Rams (jednoho z finalistů) a Los Angeles Chargers. Už ta samotná je výjimečná – její vybudování totiž stálo zhruba pět miliard dolarů, respektive 108 miliard korun, a je vybavena vysoce moderními technologiemi, které mají zpříjemnit zážitky zejména divákům.

Vzhledem k tomu, že je stadion od základu stavěn pro dva odlišné týmy, snaží se být co nejvíce univerzální. Nikde se nenachází žádné trvalé transparenty, respektive vlajky, loga ani značky týmů. O to vše se postará více než 2,6 tisíce displejů o rozlišení 4K, které veškerý obsah přenáší digitálně. Ty se nachází v halách, prodejních stáncích i dalších prostorech. Konkrétně pro Super Bowl pak bylo nutné zajistit i spolehlivý přístup k aplikacím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přítomní diváci, kteří za vstupenky zaplatili v průměru od tří do šesti tisíc dolarů (65 až 130 tisíc korun) a může jich být na místě lehce přes 70 tisíc, tak přímo tam mohou využívat mobilní aplikace pro navigaci napříč stadionem a zjišťovat, kde si třeba mohou dát občerstvení. V telefonu pak mají přímo i elektronické vstupenky – s papírovou se na Super Bowl dnes už skoro nikdo nevydává. To nejzajímavější ale visí zhruba sedmatřicet metrů nad hlavami hráčů.

Na „stropě“ arény je zavěšen obří, 360stupňový panel od Samsungu s plochou přes šest tisíc metrů čtverečních a váhou zhruba tisíc tun. A byť je na tomto místě zavěšen už od poloviny předloňského roku, ještě nikdy nebyl využíván tak, jako tomu bude během Super Bowlu. Zobrazovat má hlavně nejrůznější vizuály s aktuálním skóre, statistiky o hráčích a možná bude vyzývat i fanoušky ke skandování.

Vedle vynikající zobrazovací plochy s celkem osmdesáti miliony pixelů má panel zajišťovat i dostatečné ozvučení – má být vybaven ekvivalentem až 1,5 tisíce reproduktorů domácího kina. Sekundovat by měl i poločasovému hudebnímu vystoupení, o které se letos postarají slavní rappeři Eminem, Snoop Dogg a Eminem, producent Dr. Dre a zpěvačka Mary J. Blige.

Super Bowl začne v pondělí o půl jedné ráno. Na českém trhu jej odvysílá stanice Premier Sport 2.

Koncert i pro 100 milionů lidí. Na Super Bowlu vystoupí rapoví bozi, show zakončí Foo Fighters ve virtuálním vesmíru

Filip HouskaFilip Houska

super-bowl

Foto: Pepsi Co.

Hudební sestava pro poločasovou pauzu během Super Bowlu

0Zobrazit komentáře

Když se blíží Super Bowl, jde v Americe vše stranou. Vyvrcholení sezóny v NFL patří každoročně k té největší sportovní události, kterou sleduje klidně přes 100 milionů lidí. Především Američanů, nicméně díky atraktivitě finálového zápasu se dostává do všech koutů planety. Své renomé má Super Bowl i díky poločasové pauze, která je pro svá hudební vystoupení mnohdy sledovanější než samotný zápas. A letos tomu díky zajímavému listu interpretů nemusí být jinak.

Letošní Super Bowl, který se americkou hymnou zahájí v pondělí o půl jedné ráno středoevropského času, slibuje znovu velkolepou show. Po minulém ročníku, kdy se mikrofonu uprostřed hřiště chytil jeden z nejpopulárnějších zpěváků současnosti, The Weeknd, se nyní na své představení chystají legendy globální rapové scény.

Jedním z nich, kdo v ostře sledované poločasové pauze zápasu, ve kterém poměří síly týmy Los Angeles Rams a Cincinnati Bengals, bude uznávaný hiphopový producent Dr. Dre, mimo jiné člen kultovního uskupení N.W.A a spoluzakladatel vydavatelství Death Row Records. Právě jeho vliv a konexe pomohly zásadním způsobem postavit rapovou scénu na západě Spojených států.

Po jeho boku bude stát i rapper Snoop Dogg, o kterém bylo znovu hodně slyšet v uplynulých dne, kdy oznámil, že koupil zmíněné hudební vydavatelství Death Row Records, jež nastartovalo jeho hvězdnou kariéru. Spolu s tím vydal i novou studiovou desku Back on Death Row, o které diváci na letošním Super Bowl také nejspíš uslyší.

https://www.youtube.com/watch?v=h3NhX6-5mO0

Do centra stadionu SoFi v kalifornském městě Inglewood, kde se finálový zápas prestižní soutěže v americkém fotbalu odehraje, zavítá také držitel třinácti cen Grammy Kendrick Lamar, který se pod kůži rapovým fanouškům vryl v roce 2012 deskou good kid, m.A.A.d city. Ta je považovaná za jedno z nejlepších hiphopových alb po roce 2010.

Aby toho nebylo málo, už tak silný line-up doplní všem známý Eminem, který si navíc chystá jednu specialitu – ke stadionu přiveze i svůj relativně nový koncept restaurací Mom’s Spaghetti, pojmenovaný po jedné z jeho nejznámějších skladeb. Ve formě pop-upu by v ní měl personál nabízet různé druhy těstovin, respektive špaget. Ikony rapu doplní zpěvačka Mary J. Blige.

Další hudební vystoupení se chystá i po skončení Super Bowlu. Toho se ujme americká rocková kapela Foo Fighters, nicméně v okolí fyzicky nebude – naopak svůj koncert odehraje v takzvaném metaverzu, virtuálním vesmíru, o kterém v posledních měsících hodně mluví Mark Zuckerberg a jeho společnost Meta. Věří, že se v něm budou lidé střetávat a interagovat jako ve skutečném světě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

invoice

Přečtěte si takéZeptali jsme se mladých lidí, zda by šli pracovat zadarmoJsou zkušenosti adekvátní odměnou za stáž? Zeptali jsme se mladých lidí, zda by šli pracovat zadarmo

Virtuální koncertní show, kterou bude režírovat veterán v oblasti hudebních videoklipů Mark Romanek (známý pro spolupráce s Nine Inch Nails, Red Hot Chilli Peppers, Madonnou či Taylor Swift), se uskuteční živě a zdarma jak na oficiálních účtech Foo Fighters na Facebooku a Instagramu, tak na VR headsetu Meta Quest (dříve Oculus Quest).

Vedle velkého finálového zápasu a hudebních představení je Super Bowl ale atraktivní také pro inzerenty – firmy, které se nebojí za odvysílání reklamy během Super Bowlu vynaložit miliony dolarů. Stanice NBC, která zápas vysílá, již začátkem února oznámila, že má všechny reklamy na Super Bowl vyprodané. A cena? Několik půlminutových spotů se prodalo za rekordních sedm milionů dolarů za kus. Tedy více než 150 milionů korun.