Velkolepý Super Bowl je tady. Nad hlavami hráčů bude viset tisíc tun moderních technologií

Filip HouskaFilip Houska

sofi-samsung

Foto: Samsung

Obří displejový panel na stadionu SoFi

0Zobrazit komentáře

Už za pár hodin vypukne nejsledovanější sportovní událost roku – Super Bowl. Finálový zápas americké NFL, ve kterém o věhlasnou trofej Vince Lombardyho letos zabojují týmy Los Angeles Rams a Cincinnati Bengals, každý rok přináší něco extra. Jinak tomu nebude ani teď – vedle slibného poločasového hudebního vystoupení půjde o technologie, které jsou na stadionu použité. A ta hlavní ještě nikdy na tak velké události použita nebyla.

Letošní Super Bowl, který zahájí americká hymna okolo zítřejší půl jedné ranní středoevropského času, se uskuteční na stadionu SoFi, v domovské aréně týmů Los Angeles Rams (jednoho z finalistů) a Los Angeles Chargers. Už ta samotná je výjimečná – její vybudování totiž stálo zhruba pět miliard dolarů, respektive 108 miliard korun, a je vybavena vysoce moderními technologiemi, které mají zpříjemnit zážitky zejména divákům.

Vzhledem k tomu, že je stadion od základu stavěn pro dva odlišné týmy, snaží se být co nejvíce univerzální. Nikde se nenachází žádné trvalé transparenty, respektive vlajky, loga ani značky týmů. O to vše se postará více než 2,6 tisíce displejů o rozlišení 4K, které veškerý obsah přenáší digitálně. Ty se nachází v halách, prodejních stáncích i dalších prostorech. Konkrétně pro Super Bowl pak bylo nutné zajistit i spolehlivý přístup k aplikacím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přítomní diváci, kteří za vstupenky zaplatili v průměru od tří do šesti tisíc dolarů (65 až 130 tisíc korun) a může jich být na místě lehce přes 70 tisíc, tak přímo tam mohou využívat mobilní aplikace pro navigaci napříč stadionem a zjišťovat, kde si třeba mohou dát občerstvení. V telefonu pak mají přímo i elektronické vstupenky – s papírovou se na Super Bowl dnes už skoro nikdo nevydává. To nejzajímavější ale visí zhruba sedmatřicet metrů nad hlavami hráčů.

Na „stropě“ arény je zavěšen obří, 360stupňový panel od Samsungu s plochou přes šest tisíc metrů čtverečních a váhou zhruba tisíc tun. A byť je na tomto místě zavěšen už od poloviny předloňského roku, ještě nikdy nebyl využíván tak, jako tomu bude během Super Bowlu. Zobrazovat má hlavně nejrůznější vizuály s aktuálním skóre, statistiky o hráčích a možná bude vyzývat i fanoušky ke skandování.

Vedle vynikající zobrazovací plochy s celkem osmdesáti miliony pixelů má panel zajišťovat i dostatečné ozvučení – má být vybaven ekvivalentem až 1,5 tisíce reproduktorů domácího kina. Sekundovat by měl i poločasovému hudebnímu vystoupení, o které se letos postarají slavní rappeři Eminem, Snoop Dogg a Eminem, producent Dr. Dre a zpěvačka Mary J. Blige.

Super Bowl začne v pondělí o půl jedné ráno. Na českém trhu jej odvysílá stanice Premier Sport 2.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Koncert i pro 100 milionů lidí. Na Super Bowlu vystoupí rapoví bozi, show zakončí Foo Fighters ve virtuálním vesmíru

Filip HouskaFilip Houska

super-bowl

Foto: Pepsi Co.

Hudební sestava pro poločasovou pauzu během Super Bowlu

0Zobrazit komentáře

Když se blíží Super Bowl, jde v Americe vše stranou. Vyvrcholení sezóny v NFL patří každoročně k té největší sportovní události, kterou sleduje klidně přes 100 milionů lidí. Především Američanů, nicméně díky atraktivitě finálového zápasu se dostává do všech koutů planety. Své renomé má Super Bowl i díky poločasové pauze, která je pro svá hudební vystoupení mnohdy sledovanější než samotný zápas. A letos tomu díky zajímavému listu interpretů nemusí být jinak.

Letošní Super Bowl, který se americkou hymnou zahájí v pondělí o půl jedné ráno středoevropského času, slibuje znovu velkolepou show. Po minulém ročníku, kdy se mikrofonu uprostřed hřiště chytil jeden z nejpopulárnějších zpěváků současnosti, The Weeknd, se nyní na své představení chystají legendy globální rapové scény.

Jedním z nich, kdo v ostře sledované poločasové pauze zápasu, ve kterém poměří síly týmy Los Angeles Rams a Cincinnati Bengals, bude uznávaný hiphopový producent Dr. Dre, mimo jiné člen kultovního uskupení N.W.A a spoluzakladatel vydavatelství Death Row Records. Právě jeho vliv a konexe pomohly zásadním způsobem postavit rapovou scénu na západě Spojených států.

Po jeho boku bude stát i rapper Snoop Dogg, o kterém bylo znovu hodně slyšet v uplynulých dne, kdy oznámil, že koupil zmíněné hudební vydavatelství Death Row Records, jež nastartovalo jeho hvězdnou kariéru. Spolu s tím vydal i novou studiovou desku Back on Death Row, o které diváci na letošním Super Bowl také nejspíš uslyší.

https://www.youtube.com/watch?v=h3NhX6-5mO0

Do centra stadionu SoFi v kalifornském městě Inglewood, kde se finálový zápas prestižní soutěže v americkém fotbalu odehraje, zavítá také držitel třinácti cen Grammy Kendrick Lamar, který se pod kůži rapovým fanouškům vryl v roce 2012 deskou good kid, m.A.A.d city. Ta je považovaná za jedno z nejlepších hiphopových alb po roce 2010.

Aby toho nebylo málo, už tak silný line-up doplní všem známý Eminem, který si navíc chystá jednu specialitu – ke stadionu přiveze i svůj relativně nový koncept restaurací Mom’s Spaghetti, pojmenovaný po jedné z jeho nejznámějších skladeb. Ve formě pop-upu by v ní měl personál nabízet různé druhy těstovin, respektive špaget. Ikony rapu doplní zpěvačka Mary J. Blige.

Další hudební vystoupení se chystá i po skončení Super Bowlu. Toho se ujme americká rocková kapela Foo Fighters, nicméně v okolí fyzicky nebude – naopak svůj koncert odehraje v takzvaném metaverzu, virtuálním vesmíru, o kterém v posledních měsících hodně mluví Mark Zuckerberg a jeho společnost Meta. Věří, že se v něm budou lidé střetávat a interagovat jako ve skutečném světě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Virtuální koncertní show, kterou bude režírovat veterán v oblasti hudebních videoklipů Mark Romanek (známý pro spolupráce s Nine Inch Nails, Red Hot Chilli Peppers, Madonnou či Taylor Swift), se uskuteční živě a zdarma jak na oficiálních účtech Foo Fighters na Facebooku a Instagramu, tak na VR headsetu Meta Quest (dříve Oculus Quest).

Vedle velkého finálového zápasu a hudebních představení je Super Bowl ale atraktivní také pro inzerenty – firmy, které se nebojí za odvysílání reklamy během Super Bowlu vynaložit miliony dolarů. Stanice NBC, která zápas vysílá, již začátkem února oznámila, že má všechny reklamy na Super Bowl vyprodané. A cena? Několik půlminutových spotů se prodalo za rekordních sedm milionů dolarů za kus. Tedy více než 150 milionů korun.