Věříme, že máme na víc. Majitelé e-shopu Bezvavlasy vysvětlují, proč na burzu poslali méně akcií
Akcie firmy Bezvavlasy si za první den na burze připsaly 20 %. Její zakladatelé v rozhovoru popisují, proč jich nabídli méně, než plánovali.
Spolumajitelé Bezvavlasy.cz František Novotný a Aleš Hudeček
Majitelé e-shopu Bezvavlasy.cz během posledních deseti let nenápadně vybudovali úspěšný byznys, po e-commerce hráči Notino jde o druhého největšího prodejce vlasové kosmetiky v Česku. Ročně roste v desítkách procent a letos zákazníkům v Česku, Maďarsku a na Slovensku prodá zboží za více než půl miliardy korun. Aby František Novotný a Aleš Hudeček podpořili další růst firmy, rozhodli se s ní vstoupit na trh Start pražské burzy. S jejich akciemi se začalo obchodovat ve středu.
„Pro nás jde o velký milník. Firmu jsme vybudovali od nuly z garáže a vyrostli jsme na půl miliardy,“ vypráví v rozhovoru pro CzechCrunch Aleš Hudeček. „Vstup na burzu je otázka prestiže,“ doplňuje svého kolegu František Novotný. Ještě před začátkem obchodování však společně udělali nečekané rozhodnutí. I když poptávka investorů po akciích firmy převyšovala nabídku, rozhodli se prodat menší než původně plánovaný počet akcií.
„Věříme, že reálná hodnota naší společnosti je ve skutečnosti vyšší,“ uvedli ve vysvětlení. Opírají se hlavně o dosavadní hospodářské výsledky společnosti. Ta loni utržila 450 milionů korun s hrubým ziskem před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) ve výši 41,3 milionu.
Během prvního dne, kdy se s akciemi Bezvavlasy začalo obchodovat, se ukázalo, že podobný názor o ceně akcií sdílí také investoři – z upisovací ceny 490 korun se hodnota jednoho kusu zvýšila na 590 korun a připsaly si tak 20,41 procenta. A Hudeček s Novotným věří, že časem investorům přinesou zajímavé zhodnocení. „Budeme rádi, když se firma z růstového příběhu za šest až sedm let překlopí do dividendového,“ komentují své dlouhodobé plány.
Pro CzechCrunch majitelé firmy mluví o rozhodnutí prodat menší objem akcií, o tom, jak se jejich byznysu daří v letošním roce, který je ovlivněný nejistou hospodářskou situací, i o plánech, kterými chtějí Bezvavlasy udržet v růstu.
Poptávka investorů po vašich akciích překonala nabídku. Proč jste se rozhodli ji nevyprodat podle původního plánu?
Aleš Hudeček: Myslíme si, že hodnota firmy je i navzdory současné ekonomické situaci vyšší. Za dobu, kdy jsme stanovili rozmezí 490 až 630 korun za akcii, se v našem byznysu událo několik věcí a vidíme, že cena akcie by mohla být za několik let dvojnásobná až trojnásobná. Proto jsme dospěli k rozhodnutí, že neprodáme tolik procent. Koneckonců jsme byznysmeni. I pro nás je to investice.
František Novotný: Hlavním důvodem bylo zalistovat firmu na burze, pro nás nešlo o exit. Prodali jsme třicet procent akcií, zbytek nám zůstává a vidíme velký potenciál růstu.
Například na Twitteru se v reakci na to ozvala vlna kritiky…
Aleš Hudeček: V tomto kontextu je podstatná informace, že malí investoři nebyli kráceni. To se týkalo jen velkých investorů jako Starteepo, případně pana Šury. Pokud někdo zadal příliš vysokou objednávku, krácení bylo o maximálně několik procent.
František Novotný: Dva hlavní investoři, tedy Stareepo a pan Šura, řekli, že jim toto snížení nevadí, což pro nás v rozhodování také hrálo roli. Velcí si nakonec vzali míň, ale malé investory jsme nekrátili. Některé reakce byly právě o tom, že jsme možnost investovat vzali malým investorům, to ale vůbec není pravda.
Kdy jste cenové rozmezí za akci stanovovali?
Aleš Hudeček: Na burzu jsme plánovali jít dřív, takže původní rozpětí bylo vyšší, mezi 530 až 750 korunami. Vzhledem k ekonomické situaci jsme tuto cenu konzultovali a dostali jsme radu, abychom ji o něco snížili.
František Novotný: Kdyby situace nebyla taková, jaká aktuálně na trzích je, pravděpodobně bychom akcie upsali dráž. To je ale minulost. Důležité pro nás je, že jsme zalistovaní. Věříme v budoucí růst. A že investorům, kteří do nás investovali, přineseme zisk.
Nebudujeme vysoké obraty na úkor zisku, byznys má podle nás vydělávat, nejsme téměř vůbec zadlužení.
Jakým způsobem jste cenové rozpětí stanovili?
František Novotný: Vždy jde o násobky EBITDA, které jsme si mysleli, že jsou rozumné. Když je konjunktura, jsou násobky výrazně vyšší, než když je za rohem krize. Cenu jsme řádově snižovali o asi 30 procent, předtím jsme očekávali hodnotu firmy kolem 750 milionů korun, nakonec jsme očekávali 620 milionů.
Aleš Hudeček: Od začátku jsme ziskoví. I proto si myslíme, že firma takovou hodnotu má. Nebudujeme vysoké obraty na úkor zisku, byznys má podle nás vydělávat, nejsme téměř vůbec zadlužení. V e-commerce nám to přijde jako ojedinělý projekt. Že jsme o tom i vzhledem k současné době nepřesvědčili také investory, je věc druhá.
S ohledem na to, co se obecně děje na trzích – byla právě nyní vhodná doba na vstup na burzu?
Aleš Hudeček: Vstup na burzu jsme začali řešit asi před dvěma lety, ještě před IPO Pilulky, celý proces se rodil dlouho. Bohužel se nám prodloužila doba spuštění nového e-shopu, vstup na burzu jsme chtěli navázat na něj, aby se příležitost více líbila investorům.
Kdy mělo dojít k IPO podle původního očekávání?
František Novotný: Kdyby spuštění e-shopu dopadlo podle plánu, vstupovali bychom na burzu již před rokem.