Vibrátor se stal běžnou výbavou domácností. Růžový slon i díky tomu za čtyři roky vyrostl čtyřikrát
Sex býval tabuizován a pomůcky považovány za něco perverzního. Růžový slon to mění už 20 let a Adam Durčák na tom staví úspěšný byznys.
Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona
V roce 2018 prodal zboží za 40 milionů korun. Za další dva roky se dostal na dvojnásobek a loni obrat zdvojnásobil opět, tentokrát na 167 milionů korun. Výhledově do roku 2026 pak chce vyrůst na jednu miliardu. Sexshop Růžový slon, který je známý hlavně díky svému e-shopu a pravidelně sbírá ocenění zákazníků, letos oslavuje dvacet let na trhu. Byznys zakladatele Adama Durčáka hezky roste, každých den sedm dnů v týdnu přitom zákazníkům pošle 300 až 500 objednávek s průměrně třemi až čtyřmi položkami. A rozhodně se nechystá polevovat.
Při kulatých narozeninách zakladatel našel příležitost ohlédnout se za dosavadním vývojem. „Růžový slon již není žádný nezkušený náctiletý, má za sebou první důležité životní zkušenosti a experimentování. S přibývajícím věkem navíc prohlubuje své znalosti ve vlastní identitě a poznávání, má tendence k navazování dlouhodobých vztahů. Stejně tak i my se snažíme o budování dlouhodobého vztahu s našimi zákazníky,“ komentuje Durčák, který je jediným vlastníkem firmy, v rozhovoru pro CzechCrunch.
Historie Růžového slona se přitom začala psát už před více než dvaceti lety. Dnes dvaačtyřicetiletý Durčák původně v Havířově provozoval internetovou kavárnu, kde také prodával hry a software. Nejúspěšnější byly erotické hry, které se mimo jiné prodávaly na erotických veletrzích. Právě tam se seznámil s několika dodavateli a od erotických her to už byl jen malý krůček k založení samostatné prodejny.
V roce 2002 tak v Havířově Durčák otevřel první kamennou prodejnu erotických pomůcek pod (ne zrovna sexy) názvem Sexshop Havířov, o rok později ji rozšířil o půjčovnu VHS kazet a video kabinky. V roce 2008 spustil e-shop Růžový slon a stejně přejmenoval i kamenný obchod. S postupným růstem došlo na zvětšování a modernizaci prodejny i skladových prostor pro e-shop a rozšířil i zahraniční stopu – v roce 2019 expandoval na Slovensko a letos také do Maďarska.
Od starých sexshopů pro muže k luxusním butikům
Internet přitom změnil i segment erotického zboží na nepoznání. Před dvaceti lety existovaly pouze kamenné prodejny, jejichž součástí byly půjčovny VHS kazet a videokabinky, přičemž podle Durčáka tento koncept „starých sexshopů“ byl zaměřen výhradně na muže. S postupným vývojem kamenné sexshopy doplnily i e-shopy a výrazně se rozšířil také sortiment zboží pro ženy nebo pro páry.
„V online prostředí nakupuje každý. Během posledních dvaceti let došlo k transformaci starých sexshopů zaměřených na muže na moderní butiky pro páry a ženy, které jsou podobné luxusním módním obchodům. Jedná se o hezké, moderní prodejny, které nejsou přeplněné zbožím,“ ohlíží se Durčák.
Ruku v ruce s tímto vývojem se měnila i cílová skupina nakupujících. Zatímco dříve více nakupovali muži středního věku, dnes se o erotické hračky, tipy nebo rady ohledně sexu obecně zajímají všechny věkové skupiny – jak mladší, tak starší. Průměrný věk zákazníků se dokonce mírně zvýšil, protože na internetu i v tomto segmentu začali více nakupovat lidé ze skupiny 45 až 60 let.
Společenské trendy podle Durčáka vedly k tomu, že zákazníci dnes berou sex jako běžnou součást života a nebojí se do něj více investovat. Průměrná hodnota nákupů se zvyšuje, lidé si nyní dopřávají kvalitnější a dražší pomůcky než předtím. Pomůcky zároveň uživatelé obměňují častěji než kdysi, podobně jako i mobilní telefony. A na vlně zájmu roste také Růžový slon.