Viděli jsme závěr Temného případu. Čtvrtá řada slavného seriálu si hraje s nadpřirozenem i diváky

V pondělí vyjde poslední díl čtvrté řady detektivního hitu Temný případ s podtitulem Noční krajina. My jsme ho už viděli a věříme, že bude stát za to.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

td3

Foto: HBO

Hlavními hvězdami nového Temného případu s podtitulem Noční krajina jsou Jodie Fosterová a Kali Reisová

0Zobrazit komentáře

Počátkem února roku 1959 na výpravě v ruském pohoří Ural záhadně zemřelo všech devět členů výpravy Igora Ďatlova. Incident známý pod označením „Zánik Ďatlovovy výpravy“ patří k nejznámějším neobjasněným případům, a tudíž kolem něj existuje několik konspiračních teorií zahrnujících tajné vládní projekty, mimozemšťany nebo nadpřirozeno. Právě to si bere za námět také čtvrtá řada seriálu Temný případ, jejíž poslední epizoda vychází příští týden. My jsme ji už viděli a můžeme prozradit, že vyústění celého vyšetřování skoro jistě neodhadnete.

Temný případ se na HBO poprvé objevil už před deseti lety. Diváky traumatizoval svojí zápletkou plnou rituálních vražd, kultu smrti a detektiva s hlubokou nenávistí vůči lidstvu a z tehdy prakticky neznámého tvůrce Nica Pizzolatta učinil jedno z nejvěhlasnějších jmen v televizi. Následující dvě řady, vydané v letech 2015 a 2019 a mnohými stále velice dobře hodnocené, nedokázaly tak docela navázat na úspěch té první a budoucnost seriálu byla nejistá. 

Sám Pizzolatto nakonec z projektu coby hlavní kreativní síla odešel věnovat se spíše filmové tvorbě a obnovený seriál dostala na starost scenáristka a režisérka Issa López. Na jedné straně se pokusila navázat na základní stavební kameny Temného případu, ať už jde o hrůzné vraždy, složitou konspiraci nebo postavy detektivů s hlubokými jizvami na duši, na druhé se ale vydala vcelku výrazně jiným směrem.

Zatímco předchozí řady seriálu se odehrávaly ve slunném, někdy až dusivém prostředí Kalifornie nebo Louisiany, novinka se vydala do nejsevernějších míst obydlené části naší planety na Aljašce. Fiktivní město, nebo spíše osada, Ennis se nachází v místech, která se na několik týdnů v roce ponoří do neustálé noci, což už tak mrazivé atmosféře arktického prostředí dodává na úzkosti. Kdežto v minulosti byla „temnota“ v českém názvu seriálu spíš metaforická, tentokrát je zcela doslovná.

Policie zde vyšetřuje záhadnou, přímo bizarní smrt všech členů zdejší vědecké operace, která ve vývrtech ledu z hloubky zemského pláště hledala prý způsob, jak prodloužit lidský život. Postupně se přitom odhaluje, že současný případ má nejeden styčný bod s nevyřešenou brutální vraždou aktivistky před několika lety.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je zásadní aspekt, svede totiž dohromady někdejší kolegyně Liz Danversovou a Evangeline Navarrovou a donutí je přímo konfrontovat svoje vzájemné antipatie. Podobně jako v předchozích řadách ani v Noční krajině prakticky nenarazíme na postavu, která by neřešila traumata z minulosti, psychické problémy nebo náročné životní situace. Někdy kvůli tomu seriál působí až příliš vykonstruovaně ponuře, zvlášť v kontrastu s pár pozitivními hrdiny.

Na druhou stranu má díky tomu López více prostoru pro několik emočně vypjatých scén, v nichž sledujeme proplétající se osudy postav poražených ať už okolnostmi, nebo vlastní mentalitou. Noční krajina dává svým hrdinům obecně mnoho času až do té míry, že upozaďuje hlavní dějovou linii s řešením případu a zpomaluje tak vyprávění.

Znovu však jde o záměr, seriál totiž spíše než příběh sledující policejní vyšetřování funguje jako horor a místo dalších vodítek jím hýbou spíše nadpřirozené síly. Tento aspekt byl jistou součástí Temného případu vždy, zde však nejde o okořenění jinak realistického děje, ale o stěžejní prvek, který divákům zcela explicitně neustále klade otázky po tom, čemu věřit.

kali-reis-jodie-foster

Foto: HBO

Ústřední pár detektivů v novém Temném případu tvoří ženy

Na první pohled to působí nečekaně až nemístně, López ovšem nadpřirozeno využívá také jako součást kultury původních Američanů a různými způsoby ho vplétá do jednotlivých dějových linií, ať už jde o psychicky nemocnou sestru Navarrové, nebo střet životních přístupů dvou policistek pracujících na případu. Aniž bychom prozrazovali příliš, samotné vyústění pak podává uspokojivou odpověď, ale zároveň si nechává otevřená vrátka pro jinou interpretaci.

S Noční krajinou Temný případ ztratil část ze svojí temné filozofizující poetiky, která v první řadě do úst Matthewa McConaugheyho vkládala existenciální úvahy o čase a smyslu lidství, ve třetí zase diváky prováděla životní tragédií hrdiny celoživotně posedlého jedním případem.

Čtvrtá řada je mnohem více přímočará a chybí jí určitý vjem sofistikovanosti, když všechny svoje prvky dovádí do extrémů – problémy postav jsou vázané na konkrétní události, které je zcela definují, hra s nadpřirozenem dostává zcela jasné obrysy, prostředí zase přímo svazuje už svými základními vlastnostmi, ne způsobem natočení nebo dějem. Pokud ale celku odpustíme jistou obhroublost, dokáže přesvědčit a poskytnout komplexní divácký zážitek, kterému nechybí ani důležité poselství.

Jak se daří české AI, která předpovídá hodnocení filmů? Oppenheimera trefila, ale od Barbie čekala víc

Umělá inteligence od studia Elevup dala známé značce Kinobox nástroj, který před premiérami odhaduje hodnocení nejen hollywoodských hitů.

Michal MančařMichal Mančař

oppenheimer-barbie-1

Foto: CinemArt / Vertical Ent.

Jste Barbenheimer, nebo Oppenharbie?

0Zobrazit komentáře

S loňskými letními blockbustery se na filmový portál Kinobox dostala i neobvyklá novinka. Automatická předpověď toho, jak moc se nadcházející snímky budou divákům líbit. Jak si umělá inteligence stojí teď, tedy o půl roku a několik velkolepých premiér později? Skóre nemá bezchybné, ale spoustu velkých filmů odhadla přesně. A i u těch, kde se mýlila, se její predikce od živých diváků nerozcházejí příliš divoce.

Umělá inteligence Kinoboxu vezme filmaře a herce, kteří se na ještě neuvedeném snímku podílejí. Podívá se na jejich dosavadní portfolio i na to, jak se jim aktuálně daří, nesleduje tedy jen dřívější triumfy režisérů a scenáristů. A následně se pokusí předpovědět, jaké hodnocení snímek získá. Třeba u bombastického Oppenheimera tipovala skóre 86 procent a status největšího hitu loňska. Jaké číslo najdete na Kinoboxu u filmu teď, po jeho zhlédnutí a ohodnocení skutečnými diváky a kritiky? 88 procent. Solidní trefa.

„Ale chtěl bych zdůraznit, že jsme nikdy neměli ambici ani očekávání, že se trefíme s hodnocením umělé inteligence absolutně přesně do výsledného hodnocení uživatelů,“ říká pro CzechCrunch šéf filmového serveru Radim Horák. „Přemýšlíme nad tím tak, že pokud na Kinoboxu vidíte novinku, kterou vůbec neznáte, ale má skvělé AI hodnocení a je to třeba váš oblíbený žánr, může to být signál vyrazit do kina nebo si film pustit na streamu,“ vysvětluje spolumajitel známé značky.

Nástroj od vývojářského studia Elevup se podobně jako u Oppenheimera trefil i u dalších loňských filmů. Například Zabijáci rozkvetlého měsíce, dlouhatánské utrpení s Leonardem DiCapriem, měli podle virtuálního verdiktu zaskórovat se 79 procenty. Uživatelé byli ještě o čtyři procentní body pozitivnější. V případě nejnovější Mission: Impossible s Tomem Cruisem zase AI filmu věřila o dva body více než diváci s 82 procenty. Předvánočně přeslazený, ale milý Wonka měl mít 76 ze sta, v reálu získal o pět víc.

Filmy a seriály v únoru

Přečtěte si takéFilmy a seriály na únor 2024: Duna, Avatar i Star WarsNové seriály a filmové premiéry v únoru. Čeká nás druhá Duna, animovaný Avatar i Hopkins jako Winton

Ne vždy ale byly tipy tak blízko. Když Kinobox a Elevup svou technologii loni v létě představovaly, její předpovědi očekávaly Oppenheimerovu nadvládu nad dalším potenciálním hitem, Napoleonem režiséra Ridleyho Scotta. Ta se sice potvrdila, AI však očekávala výrazně lepší skóre, než si nakonec zábavný, ale historicky hrozivý snímek s Joaquinem Phoenixem v hlavní roli vybojoval. Místo 81 procent má u diváků jen 71. „Ale u něj bude zajímavé sledovat změnu hodnocení po uvedení oznámené režisérské verze,“ přidává Horák. Ta by měla být podstatně delší.

Ještě větší rozdíl mezi skutečností a virtuálním odhadem má blockbuster jménem Barbie. „U ní jsme predikovali 80 procent, při aktuálních 69 to je výrazná odchylka. Ale několik měsíců po uvedení v kinech měla ještě 74 procent, až teď s příchodem na streamy hodnocení kleslo. Může za to i širší publikum, které si film pustí ze zvědavosti, než že by na něj ze zájmu vyrazilo a zaplatilo v kině,“ vysvětluje Horák.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podobně pozitivní byla umělá inteligence v případě Marvels, chvíli zábavného, ale brzy předvídatelně nudného snímku o komiksových hrdinkách. Tipovala skóre 68 ze sta, fanoušci byli o deset bodů přísnější. Každopádně obecně platí, že čím zvučnější herec či známější režisér, tím větší přesnosti nástroj dosahuje. V takových případech prý mívá odchylku v rámci několika procentních bodů.

Ale co ty méně známé filmy, na kterých se nepodílejí hollywoodské hvězdy? „Tam se odchylka přehoupne i do nižších desítek procent. Je to dáno malým výskytem dat a nemožností větší vazby na minulost. Ovšem i to nám pomáhá identifikovat parametry pro budoucnost a AI zlepšovat,“ odpovídá Daniel Jay-Lett, spoluzakladatel a ředitel vývojářské firmy Elevup, jež nástroj pro Kinobox připravila.

hopkins-hawes

Přečtěte si takéNicholas Winton by ani dnes nestrkal hlavu do písku, říká režisérZ Nicholase Wintona jsem nechtěl dělat superhrdinu, zastínilo by to jeho příběh, říká režisér filmu Jeden život

zabza-mvp-jpg

Přečtěte si takéKomentář: Jak udělat z 10 tisíc přes 200 tisíc, navíc bez stresu?Jak udělat z 10 tisíc přes 200 tisíc a bez stresu? Nouzový fond pohání trpělivost a osmý div světa

Ta největší odchylka podle něj přišla u indického muzikálu The Archies, kdy umělá inteligence očekávala pouhých pětadvacet procent, ale nyní byste na Kinoboxu našli dvakrát tak vysoké hodnocení. Práce na AI navíc neustále pokračují. „Zapojujeme do našeho modelu více dat. Testujeme různé korelace a vzorce v chování filmových médií a kritiků. Chceme zapracovat na faktoru diváka, který není tak dobře vyčíslitelný, a zároveň se soustředit na samotné herce a jít do větší hloubky při hodnocení filmů právě přes ně,“ přibližuje Jay-Lett.

Zvídavé filmové fanoušky může mrzet fakt, že předpověď od umělé inteligence na webu Kinoboxu po premiéře daného filmu už nenajdete. Nad tím, že by se digitální očekávání a živé hodnocení na stránkách ukazovaly současně, prý autoři ani neuvažovali. „Má sloužit jen pro orientaci před uvedením díla do distribuce. Jakmile je dostupné uživatelské skóre, dáváme přednost jemu,“ uzavírá Radim Horák.