Ve Vídni vyjedou elektrické taxíky, které se samy připojí na nabíječky ve vozovce. Stačí stisknout tlačítko

videnske-taxi1

Foto: eTaxi Austria

Po Vídni začnou brzy jezdit taxíky nabíjené přímo z asfaltu

0Zobrazit komentáře

Vedení Vídně kráčí vstříc udržitelnosti s otevřenou náručí. Nedávno rakouská metropole představila podobu čtvrti, která ve svých ulicích téměř nepočítá s automobily, a nyní oznámila plány na vybudování flotily elektrifikovaných taxíků, jež nebude potřeba ani nabíjet u stojanu, ani připojovat do sítě kabelem. Veškeré nabíjení vyřeší stisknutí jediného tlačítka na určeném parkovacím stání.

Technologie, díky které je něco takového vůbec možné, se nazývá Matrix Charging. Jedná se o nabíječku zabudovanou přímo do vozovky, respektive do místa vyhrazeného jako parkovací stání pro taxíky. Aby bylo možné elektromobil s její pomocí nabíjet, musí být vybaven kompatibilním konektorem zabudovaným do podvozku auta.

Řidiči vozu pak stačí najet nad konektor a stisknout na palubní desce příslušné tlačítko. Konektor se následně již sám automaticky propojí s nabíječkou a vůz se začne nabíjet. Řidiči tak odpadá veškerá nutnost vyhledávání nabíjecích stanic, popřípadě manipulace s klasickým nabíjecím konektorem a kabelem.

videnske-taxi3

Foto: eTaxi Austria

Konektor ve spojení se zařízením zabudovaným ve vozovce

„Vytváříme zde ukázkový mezinárodní projekt, který může udržitelně změnit městskou dopravu. Vídeň je vzorovým městem v oblasti klimatu a vydává se touto cestou jako první. Z přechodu na elektrickou flotilu taxi profituje celé město a jeho obyvatelé. Snižujeme tím emise i hluk a zvyšujeme kvalitu ovzduší v místě, kde žijeme,“ uvedl za vídeňský magistrát radní pro hospodářství Peter Hanke.

Osm míst a 56 taxíků

Vídeň má v rámci projektu pojmenovaného eTaxi Austria v plánu do dvou let vybudovat celkem osm takových nabíjecích parkovacích míst, na kterých se bude moci dobíjet celkem 56 vozidel vídeňské taxislužby. Vybudování, ale také provoz nabíjecí infrastruktury si vezme na starosti městský energetický podnik Wien Energie. A aby byl projekt co nejzelenější, společnost se zavázala nabíjet vozy energií získanou pouze z obnovitelných zdrojů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vídeň momentálně nabízí více než tisíc nabíjecích stanic určených pro širokou veřejnost. V budoucnu by u nich měla stále častěji zastavovat i taxi, jelikož rakouské hlavní město chce, aby veškerá vozidla taxislužeb uvedená do provozu od roku 2025 využívala pouze alternativní bezemisní pohon. První elektrické taxíky a nabíjecí taxistanoviště eTaxi Austria by měly být připravené koncem prvního pololetí příštího roku.

Samotné taxíky dodá společnost Vibe Moves You, přičemž flotila bude tvořena vozy Hyundai Ioniq 5 a VW ID.4. Oba typy vozů podporují nabíjení 11 kW, technologie Matrix Charging pak nabízí efektivitu přenosu vyšší než 99 procent a výkon až 22 kW AC a 50 kW DC při 400 voltech a 100 kW DC při 800 voltech.

Součástí projektového konsorcia nového způsobu nabíjení taxíků je mimo města i hospodářská komora, společnost Easelink, místní taxislužby, půjčovna elektromobilů, výzkumné a odborné agentury nebo automobilka Hyundai.

Do realizace projektu, který mimo Vídně běží také ve Štýrském Hradci, bude dohromady investováno 7,5 milionu eur (bezmála 200 milionů korun). Kolem 2,2 milionu eur (55 milionů korun) z této částky tvoří podpora z Klimatického a energetického fondu Spolkového ministerstva pro klima, životní prostředí, energie, mobilitu, inovace a technologie.

Do Spojených států opět přímým letem. Delta chce na trase Praha – New York létat sedmkrát v týdnu

Boeing 767-300 společnosti Delta Air Lines

0Zobrazit komentáře

Pandemie výrazně zamíchala s letovým řádem Letiště Václava Havla, které přišlo o řadu dálkových spojů. Jejich obnovování je prozatím opatrné, a proto v současné chvíli platí i to, že se z Prahy do Spojených států nelze dostat jinak než s přestupem. Tento stav by se měl ovšem změnit na jaře příštího roku, kdy přímou cestu do New Yorku nabídnou Delta Air Lines a United Airlines.

Spolu s American Airlines byly aerolinky Delta i United jediné tři přepravní společnosti, se kterými šlo před příchodem koronavirové pandemie cestovat do Spojených států přímo. V případě Delty se jednalo o letiště JFK v New Yorku, United Airlines létaly na letiště Newark a s American Airlines šlo letět do Filadelfie.

Právě let American Airlines z Prahy do Filadelfie byl poslední možností, jak se loni do USA přímo dostat. V prosinci však i tato společnost oznámila, že linku v následujícím roce neobnoví. Aktuálně jsou tak zájemci o let do Spojených států nuceni využít přímého spoje z jiných evropských letišť, nebo letět z Prahy, ale počítat s přestupem.

Díky jednání zástupců Letiště Praha na světové konferenci World Routes Development Forum, která se konala v italském Miláně, by se však tato situace měla od jara příštího roku změnit. Přímou leteckou linku Praha – New York chtějí totiž od 26. května obnovit Delta Air Lines, přičemž o den později se přidají i United Airlines.

letiste-praha

Foto: Letiště Praha

Letiště Václava Havla Praha

„Obnova přímé linky do New Yorku, která v roce 2019 patřila na pražském letišti k atraktivním spojením, je vynikající zprávou zejména pro všechny české cestující, kteří tak budou moci po dvou letech využít pohodlného a rychlého spojení s východním pobřežím USA. Před krizí létalo mezi Prahou a New Yorkem každoročně více než 70 tisíc cestujících, což představuje silný potenciál až pro celoroční přímé spojení s Prahou,” uvedl Jiří Pos, předseda představenstva pražského letiště.

Delta by měla na trase létat sedmkrát týdně a k přepravě využije Boeing 767-300. V případě United Airlines jsou rezervace také stále otevřené, ovšem celou situaci může výrazně ovlivnit vývoj pandemické situace u nás i ve Spojených státech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Obnovení přímého spojení je z pohledu příjezdového cestovního ruchu zcela zásadní. Budeme tak moci navázat na setrvalý nárůst turistů z USA, kterému jsme se jako destinace těšili před koronavirovou krizí. Velmi bonitní turisté z USA jsou vítanou klientelou podnikatelů v cestovním ruchu nejen v Praze, ale i v ostatních regionech. Američané se totiž vyznačují delší dobou pobytu i návštěvou míst mimo hlavní město,” říká Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.

Kromě Spojených států chce Letiště Václava Havla otevírat i další z dálkových leteckých spojení. Těch bylo v roce 2019 celkem patnáct, přičemž dnes se opět létá na linkách do Dubaje a Dauhá. Obnovu dalších dálkových letů letiště zařadilo mezi hlavní priority. Charterové lety do exotických destinací by proto měly být obnovovány již v průběhu zimy.