Vidí do duše zákazníků online tržišť a nabízí mapu, jak se v nich vyznat. Startup nabírá první investici

Pražské Merchantee již využívají Philips či Aktin. V prvním investičním kole jej podpořily fondy Czech Founders VC a Reflex Capital.

Peter BrejčákPeter Brejčák

merchantee-team

Foto: Merchantee

Tým startupu Merchantee

0Zobrazit komentáře

Jakub Vraspír si potenciál platformy, která by předvídala chování zákazníků na online tržištích, poznala jejich citlivost na cenu a pomáhala tím e-shopům řídit své produktové portfolio, uvědomil během doby, kdy pracoval na projektu Mall Marketplace. Vznikl tak startup Merchantee, jenž nyní získal svou první investici od českých fondů. Vzhledem k tomu, že asi polovinu evropské e-commerce obsluhují právě online tržiště, Vraspír věří, že schopnost prodejců konkurovat v jejich prostředí bude klíčová.

Zainvestovaný startup: Merchantee

Kdo investuje: Czech Founders VC a Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce, jenž zároveň byl zakladatelem Mall.cz. „K e-commerce a marketplaces máme v Reflexu blízko a vidíme v řešení Merchantee veliký potenciál, stejně jako se nám líbí Jakub jako founder,“ komentuje Fryc.

Kolik a v jakém kole: 15 milionů korun v seed kole. Předtím startup podpořila svým know-how a vývojářskými kapacitami společnost BizMachine, která je zaměřená na analýzu dat.

Co startup dělá: Prodejcům nabízí sadu nástrojů vybudovaných pro online tržiště, jako jsou dynamická cenotvorba, proaktivní propagace produktů či řízení skladů. Jako svou výhodu uvádí data o poptávce, respektive objemech prodejů jednotlivých produktů, která mají slouží jako základní kámen pro další funkce. To má prodejcům umožnit řídit produktové portfolio a v konečném důsledku nepřicházet o marži ani o zákazníky.

Jaká je vize: „Merchantee se stane účinným kopilotem interních týmů prodejců. Přinese datově orientované řízení kanálů a ušetří práci díky automatizaci procesů. Od samotného rozhodování, na která tržiště vstoupit, přes vybudování účtu až po řízení kanálů. Přidanou hodnotu naši zákazníci vidí i v tom, že máme data mimo jejich portfolio, dokážeme jim efektivně radit, jaké produkty zařadit,“ popisuje zakladatel Jakub Vraspír.

merchantee-jakub-24

Foto: Merchantee

Zakladatel Merchantee Jakub Vraspír

Zakladatel: Jakub Vraspír má letité zkušenosti s digitalizací firemních procesů z německé společnosti Intrexx, později se přidal k datovým konzultantům z BizMachine. Jeho role spočívala i v rozvoji Mall Marketplace, což bylo podhoubí pro vznik nápadu na založení Merchantee.

Odkud startup je: Sídlí v Praze.

Jak je startup velký: V týmu má celkem jedenáct lidí, své uživatele počítá v desítkách. Mezi zajímavá jména klientů patří prodejce sportovní výživy Aktin, výrobce elektroniky Philips nebo online hračkářství Fonetip.

Proč je to zajímavé: „Potenciál pro disrupci v řízení prodejů přes online tržiště je obrovský. V Evropě neexistuje pro Merchantee velká konkurence, online tržiště jsou totiž, na rozdíl od Severní Ameriky, velmi fragmentovaná, s množstvím lokálních hráčů. A právě roztříštěnost prozatím prodejcům bránila v jejich efektivním využívání. Přesně tohle je problém, který se Merchantee chystá vyřešit,“ komentuje investici Ivan Kristel z Czech Founders VC.

Na co startup plánuje investici využít: Cílem Merchantee je prozatím se prosadit v Evropě. „Stavíme multichannel kopilota, který by měl pomoct všem prodejcům prodávajícím na dvou a více tržištích. Postupně se budeme koukat i mimo EU, v krátké budoucnosti máme ale plnou pozornost zaměřenou na pět nejsilnějších e-commerce zemí v EU,“ dodává Vraspír.

Vše o startupových investicích

10 věcí, které byste měli vědět o Temu. Co to je, čím dělá vrásky e-shopům i proč tam raději nenakupovat

Prodejce levného zboží z Číny na sebe váže kontroverze o možném zneužívání osobních dat zákazníků i prodeji produktů vyráběných nucenou prací.

Peter BrejčákPeter Brejčák

temu-4

Foto: CzechCrunch

Co je Temu?

0Zobrazit komentáře

Českou e-commerce vzalo čínské tržiště Temu doslova útokem. Velkými investicemi do reklamy v posledních měsících obsadilo značný prostor na sociálních sítích i ve vyhledávačích a mnoho menších e-shopů tím vytlačilo na druhou kolej. Jak ale vůbec funguje, kdo za ním stojí, jaká byla odezva na trhu a jaké kontroverze jsou s ním spojené? Odpovídáme na deset základních otázek.

1. Co je to Temu?

Temu je marketplace, tedy online tržiště fungující podobně jako například Amazon či Allegro. Spojuje zákazníky na jedné straně s obchodníky na té druhé. V drtivé většině přitom jde o čínské výrobce, kteří tak obcházejí prostředníky či distributory a mohou zákazníkům dodávat zboží přímo. To pomáhá snižovat koncovou cenu produktů. V nabídce má obrazně řečeno všechno, na co si vzpomenete.

2. Jak funguje?

Wikipedie ukazuje, že Temu od prodejců přímo vyžaduje, aby své produkty prodávali za nižší cenu než například na konkurenčním AliExpressu. V případě, že stejný produkt prodává několik obchodníků, Temu povolí prodej jen tomu s nejnižší cenou. Z nabídky pak platforma vyřazuje zboží, které nedodrží požadavky na prodeje, tedy prodat minimálně třicet kusů zboží a za alespoň devadesát dolarů během čtrnácti dnů.

3. Proč je populární?

Za jeho popularitou stojí zejména extrémně nízké ceny, což se však často odráží na kvalitě zboží, i nabídka dopravy zdarma. Temu je viditelné díky masivním investicím do marketingu na sociálních sítích, zejména na Instagramu, ale také v rámci vyhledávačů jako Google. Kolik zákazníků na něm nakupuje nebo kolik objednávek do Česka posílá, není jasné. Jak ale upozornil deník e15, Temu je již „top“ a klíčovým klientem logistické Zásilkovny. Podle informací CzechCrunche patří i mezi největší odběratele služeb DPD.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

4. Kdo za ním stojí?

Temu založila společnost PDD Holdings, která stojí i za další e-commerce platformou Pinduoduo operující v Číně. Oficiální sídlo má v irském Dublinu, s jejími akciemi se zároveň obchoduje na newyorské burze Nasdaq, kde aktuálně dosahuje hodnoty na úrovni 175 miliard dolarů, tedy 4,1 bilionu korun. Zakladatelem firmy je Colin Huang, podle amerického Forbesu třetí nejbohatší Číňan a 45. nejbohatší člověk světa s majetkem přes 46 miliard dolarů, tedy přes jeden bilion korun.

5. Proč se teď řeší?

Právě kvůli jeho masivním investicím do reklamy na sociálních sítích, díky čemuž se Temu rychle rozšířilo mezi zákazníky a je hodně viditelné. Vzniklo teprve v roce 2022, začátkem loňska začalo fungovat ve Spojených státech a postupně přidalo Austrálii a Nový Zéland či země v západní Evropě. Od léta působí také v Česku, celkem je aktivní na přibližně padesáti trzích.

6. Co udělalo s českou e-commerce?

Rozvířilo vody. E-shopy v loňském roce ve velkém očekávaly nástup zahraničních marketplaců Allegro a Kaufland Marketplace, které byly také hodně medializované a začaly u nás fungovat v první polovině roku. Naproti tomu Temu do PR moc neinvestovalo a na trh vstupovalo „jen“ velkými investicemi do reklamy na sociálních sítích a ve vyhledávačích.

Jak moc velkými? V podstatě vykoupilo celý prostor. Jak upozornily Hospodářské noviny, výdaje Temu zvýšily ceny za reklamu na Googlu (fungují na aukčním principu – zobrazí se nabídka firmy, která zaplatí nejvíc) meziročně o desítky procent. Menší hráči nejsou schopni držet krok a přichází o zákazníky, kteří k nim přicházeli právě odsud.

clanek-do-specialu

Přečtěte si takéLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v ČeskuLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v Česku

7. Jak reagují výrobci?

Na nástup Temu musejí reagovat i samotní výrobci. Americký magazín Time přinesl zprávu o tom, že se na tržišti objevují padělky či kopie jejich výrobků s unikátním designem, o stejném problému pak psaly Hospodářské noviny s příklady českých firem. Mediální zástupkyně Temu pro ně uvedla, že v případě okopírovaných výrobků bude podnikat kroky včetně sankcí a zrušení účtů konkrétních prodejců.

8. V čem je možné riziko?

Portál Lupa poukázal na analýzu společnosti Grizzly Research, která Temu označila za chytře skrytý spyware představující bezpečnostní hrozbu, prý má jít o nejnebezpečnější malware/spyware, který je nyní v širším oběhu. Analýza zdrojových kódu měla ukázat, že skryté funkce aplikace umožňují sbírat informace o uživatelích, kteří o tom nevědí, a poskytovat potenciální plný přístup ke všem datům na mobilech zákazníků. Temu prověřuje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. Samotné Temu na článek Lupy reagovalo vyjádřením, že jde o nepodložená tvrzení.

9. Jaké jsou kontroverze?

Během loňského léta podle BBC americký Kongres varoval před extrémně vysokým rizikem, že některé z výrobků prodávaných na Temu byly vyrobeny nucenou prací, a to zejména ujgurskou menšinou, která je v Číně potlačována. Podle tehdejších zpráv ještě nebylo ukončeno samotné vyšetřování, o zjištěních ale úřady chtěly informovat veřejnost co nejdříve. Zatímco jiní prodejci zboží z Číny jako například Shein pravidelně reportují, zda se takto vyrobené produkty prodávaly na jejich platformě, Temu podle portálu CNBC k takovému kroku zatím nepřistoupilo. V reakci pro CzechCrunch v tomto kontextu mediální zástupce Temu uvedl, že každý z obchodníků na platformě musí předem podepsat prohlášení o tom, že nezneužívají dětskou nebo otrockou práci, a že takové formy zaměstnávání jsou podle jeho vlastních regulí zakázané.

10. Co bude dál?

Jak pro e15 řekl Matěj Kapošváry, šéf společnosti Shopsys, která staví e-shopy na míru, některé české internetové obchody nervózně čekají, jaký bude přístup Temu v následujících týdnech a zda se mu podaří přes jeho mobilní aplikaci přitáhnout další velké množství zákazníků. „Pokud by se to Temu povedlo, bude mít v budoucnu díky přímým přístupům do aplikace mnohem nižší náklady na marketing a jeho byznys model tak už bude o něco udržitelnější,“ uvedl s připomínkou AliExpressu, který před lety také vtrhl na český trh s absurdně nízkými cenami, dnes má ale menší tržní podíl, než se všeobecně očekávalo.

Článek byl aktualizovaný 27. února o reakci Temu v otázce číslo devět.