Odešel z důchodu, aby Nike vrátil zpět na vrchol. Jeho prosté nápady se začínají vyplácet

Elliott Hill se chopil kormidla teprve před půl rokem, jeho vliv už je ale znát. A potvrzují to o něco pozitivnější výsledky z posledního čtvrtletí.

Filip HouskaFilip Houska

elliott-hill-mvp

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Nike

Elliott Hill

0Zobrazit komentáře

Když v loňském roce povolalo Nike zpět jednoho z největších srdcařů v historii firmy, bylo to jasné potvrzení, že nemá v plánu přenechat výsadní pozici na trhu jiným, dravějším značkám, ale naopak si chce své silné postavení uhájit. I když bylo silně otřeseno. Teď se ukazuje, že sázka na někdejšího obchodního mága Elliotta Hilla coby nového výkonného ředitele celého kolosu byla správná. Následuje přitom několik prostých principů.

Rok byl asistujícím trenérem fotbalistů, pak šel na stáž do Nike, což mu změnilo život. Ze začínajícího obchodníka se vyšplhal na vrcholového manažera a jednoho z nejdůležitějších lidí v celé firmě. Řídil klíčové byznysové operace, do toho pomohl Michaelu Jordanovi k miliardovému jmění. Ze společnosti ale v roce 2020 odešel do důchodu. Když se ovšem Nike dostalo do problémů, Elliot Hill se zvedl a šel na pomoc.

Postupná krize se v Nike začala rozvíjet minulý rok – a sešlo se hned několik věcí. Za některé mohlo přímo vedení někdejšího šéfa Johna Donahoea, když například rozvázalo vztahy s maloobchodníky a rezignovalo na větší inovace, za jiné mohlo dění na trhu s teniskami, na který vtrhly mladší, dravější značky typu On nebo Hoka. A do toho začal posilovat Adidas, který způsobil mánii se čtyřicet let starou edicí bot.

elliott-hill

Foto: Nike

Elliott Hill

Investoři začali být nervózní, což se projevilo na úpadku akcií i nelichotivých vyhlídkách na další období. To nakonec Donahoea stálo ředitelské křeslo, v němž ho vystřídal právě Hill. Ten zmínil, že se s Nike vrátí takříkajíc ke kořenům, obnoví vztahy s maloobchodníky, nakopne inovace, bude se více soustředit na sportovní příběhy – a především do středu pozornosti postaví jeho vlajkové sportovce.

Jeho snahy se zhruba po půl roce od jmenování začínají vyplácet. Nike se podařilo přeskočit odhady analytiků a za poslední čtvrtletí vykázalo tržby ve výši 11,27 miliardy dolarů (necelých 260 miliard korun), tedy o 260 milionů více, než se předpokládalo. Oproti odhadům se zvýšil i zisk na akcii, který činil 54 centů versus předpokládaných 29 centů.

elliott-hill-1

Přečtěte si takéZmáknutý LinkedIn, fajfka místo srdce. Nike má nového šéfaTopící se Nike potřebuje ven z krize. Z důchodu povolalo obchodního mága, který nechal zbohatnout Jordana

I když v meziročním srovnání poklesly tržby firmy o devět procent, což mělo být zapříčiněno mimo jiné slabým odbytem v Číně i Trumpovým celním kolotočem, čekalo se to horší. A to pro Nike může být dobrá zpráva. „Pokrok, kterého jsme dosáhli, mě utvrzuje v přesvědčení, že jsme na správné cestě,“ řekl Hill v oficiálním stanovisku.

Neudělal přitom nic ryze speciálního, radikálního. Žádnou výraznou změnu, která by zvedala obočí. Zkrátka a jednoduše se pokusil vrátit Nike tam, kde má být podle něj jeho místo. A historicky mu to v této poloze nejlépe fungovalo.


👉 Dlouhodobost především

Hill od začátku říkal, že proces revitalizace Nike bude trvat několik let, díky čemuž na sebe ani na trh nekladl nesplnitelná očekávání. Rozhodl se soustředit na dlouhodobost místo krátkodobých cílů, protože je natolik zkušený, že ví, že to v případě Nike není byznysově správný tah.

👉 Středobodem elitní sportovec

Nike bylo odjakživa spojováno s vrcholovým sportem, čemuž uzpůsobovalo i slogany a prakticky celou firemní kulturu. Hill však doznal, že se firma od této mise postupem let vzdálila, což podle něj není správně. Proto teď sportovce staví do středu každého rozhodnutí, které udělají.

👉 Prioritizace vztahů

Nike se v posledních době soustředilo hlavně na své vlastní prodejní kanály, Hill ale podotýká, že právě dobré vztahy s maloobchodníky se vzájemnou důvěrou jsou stěžejní pro větší úspěch. I proto se je snaží obnovovat, což potvrzuje třeba nová spolupráce se známým obchodem Foot Locker.

Zdá se ale, že Nike začíná šlapat i do nových oblastí. Ne že by se se slavnými osobnostmi dříve nespojoval, před několika týdny ale ohlásil spolupráci s Kim Kardashian, respektive s její značkou Skims, s níž vymyslel společný projekt, jehož cílem je více podporovat ženy a Nike jako takové jim ke sportování o trochu více přiblížit. I to může být cesta, jak si upevňovat pozici na pomyslném vrcholu.

Nebude to ale lehké. Adidas, On ani Hoka nemají v plánu zpomalovat, o to víc, když vidí, že Nike se z problémů pomaličku otřepává a bude se více soustředit na ony inovace, které značce v konkurenčním boji tak moc chyběly. Jestli se dostane zpět na výsluní, ukáže až příští rok. Nebo ten přespříští. Jak by totiž řekl Hill, je to o dlouhodobosti. A vytrvání.

Legendární Senna je miloval. TAG Heuer se vrací jako časomíra Formule 1, slaví to kolekcí hodinek

Dnes by slavil 65. narozeniny Ayrton Senna, pilot F1 a někdejší ambasador značky TAG Heuer. Ta po 12 letech opět měří čas na Mistrovství světa F1.

senna-tag-heuer

Foto: Koscom / CzechCrunch

Značka TAG Heuer představuje novou kolekci hodinek. Slaví tak návrat do role oficiální časomíry Mistrovství světa F1

Nejmladší trojnásobný mistr světa Formule 1, přes 40 vyhraných závodů, 80 pódiových umístění a jedinečný cit pro závodění. To byl Brazilec Ayrton Senna da Silva, legendární pilot Formule 1 a také ambasador značky TAG Heuer. Dnes by mu bylo 65 let a nejspíš by mu udělalo radost, že jeho oblíbený TAG Heuer začíná letošní rok ve velkém stylu. Po dvanáctileté pauze je zpět jako partner oficiální časomíry Formule 1 na následujících deset sezón. Při této příležitosti také v únoru představil kompletně přepracovanou kolekci hodinek Formula 1.

Po estetické stránce navazuje na své předchozí generace, které se v nabídce TAG Heueru objevily poprvé v roce 1986. Stále si zachovává své závodnické DNA v podobě chronografu, výrazných barev a robustně zpracovaného pouzdra s pískovanou povrchovou úpravou. Ta pomáhá k lepší čitelnosti času, kdy nehrozí nežádoucí odlesky, a navíc působí velmi luxusně.

Všechny čtyři modely s automatickým mechanickým kalibrem, které jsou uvedeny na trh, mají nový design i tvar pouzdra, jsou vyrobeny z titanu a dodávají se na kaučukových řemíncích. Tři standardní reference doplňuje model v barvách týmu Oracle Red Bull Racing. Značka ze skupiny LVMH sponzoruje nejúspěšnější stáj posledních let již od roku 2016, a byla tak u všech mistrovských titulů Maxe Verstappena, který ovládl poslední čtyři roky Mistrovství světa jezdců F1.

tag-heuer-2

Foto: Koscom

Hodinky TAG Heuer si zachovaly tradiční závodnickou DNA v podobě chronografu

TAG Heuer ale není v motorsportu žádným nováčkem. Bohatá historie tehdy ještě Heueru ve spojení s elitní Formulí 1 sahá až do šedesátých let. Systém pro měření času Centigraph už tehdy dokázal zaznamenat čas okruhu závodního vozu s přesností na tisícinu vteřiny a v sedmdesátých letech dokonce v jeden okamžik u více vozů současně.

Vizionář a ředitel značky Jack Heuer měl velmi dobré vztahy se závodníky a jeho hodinky se objevily na zápěstí legendárních pilotů, jako byl Jochen Rindt s modelem Autavia anebo Jo Siffert. Ten se stal vůbec prvním ambasadorem značky a pomohl Heueru do světa Formule 1 proniknout.

tag-heuer

Foto: Koscom

Od roku 2004 je TAG Heuer také oficiální časomírou závodu Indianapolis 500

„Byl to jeden z nejlepších marketingových tahů, které jsem kdy provedl,“ komentoval to Jack Heuer. Jo Siffert byl rozený obchodník a jeho vliv mezi piloty a funkcionáři týmů zajistil, že téměř každý z paddocku Formule nosil hodinky značky Heuer. Bylo to také vůbec poprvé, kdy se logo hodinářské manufaktury objevilo na závodnické kombinéze a monopostu formule. V té době také piloti běžně nosili hodinky i během samotné Grand Prix a pro Heuer to byla ideální příležitost, jak otestovat odolnost jejich kalibrů při skutečně extrémní zátěži.

Tak se nastartovalo dekády trvající úspěšné partnerství této švýcarské manufaktury s Formulí 1. V roce 1971 začal Heuer spolupracovat se stájí Ferrari a dodal kompletní systém časomíry na testovací okruh v italském Fioranu, v letech 1975 až 1979 se pak stal oficiálním sponzorem značky v éře slavných pilotů Nikiho Laudy a Claye Regazzoniho.

victorinox

Přečtěte si takéKlasický švýcarák, hodinky i kufry. Victorinox se v Česku usadilKlasický švýcarák, nůž na rajčata, hodinky i stále populárnější kufry. Victorinox se v Česku dobře usadil

Akvizice skupinou TAG v roce 1985 nasměrovala od následující sezóny manufakturu s již upraveným názvem TAG Heuer do stáje McLaren Formula 1, kterou skupina vlastnila. Po pár letech právě s ní podepsal kontrakt nadějný brazilský jezdec Ayrton Senna.

Senna byl spjatý se švýcarskou hodinářskou manufakturou od svého přestupu do McLarenu v roce 1988 a zůstal s ní úzce spojený po celou svoji závodní kariéru. Mezi lety 1988 a 1991 získal tři tituly mistra světa Formule 1 a stal se nejmladším trojnásobným šampionem v historii. Další možnost soupeřit o nejvyšší příčky ukončila jeho tragická nehoda při Velké ceně San Marina v květnu 1994.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Mechanická závada na monopostu způsobila vyjetí z trati v zatáčce Tamburello a náraz do betonové bariéry, kde mu úlomky formule způsobily smrtelné zranění hlavy. Partnerství TAG Heueru s legendou motorsportu ale přetrvává dále jako odkaz na samotného Sennu, jehož jméno je rovněž spojeno i s nadací podporující vzdělávání mladých Brazilců. TAG Heuer na jeho počest uvádí speciální edice, které mají jednoho z nejtalentovanějších závodníků všech dob připomenout.

CC Native

Partnerem článku je Koscom