Vítej, virtuální hattricku. Český Beat Saber je potřetí v řadě nejstahovanější hrou na PlayStation VR

Michal MančařMichal Mančař

beat-saber-1

Foto: Beat Games

Beat Saber je hit pro virtuální realitu

0Zobrazit komentáře

Se svou virtuální zábavou sklízí jeden skutečný úspěch za druhým. Česká videohra Beat Saber, v níž hráči do rytmu známých songů rozsekávají hromady kostiček, si ke svým početným triumfům připsala i titul nejstahovanější hry pro virtuální realitu na PlayStation VR za uplynulý rok. A to dokonce potřetí za sebou.

Vydání se Beat Saber dočkal už v roce 2018, ale i v roce 2021 ovládl žebříček nejstahovanějších titulů pro virtuální realitu na PlayStation Storu, který pravidelně publikuje Sony. Světový hit od českého studia Beat Games tak navázal na svá prvenství z let 2019 a 2020, kdy hitparádě taktéž kraloval, a díky hattricku si může do virtuální vitríny přidat další trofej. Beat Saberu se totiž daří nejen na PlayStation VR od Sony.

Nedávno studio Beat Games oslavilo tržby 100 milionů dolarů jen z VR platformy Oculus Quest od Facebooku, už na konci léta se zase mohlo pochlubit celkovým obratem vysoko přes miliardu korun. A že ani několik let po svém uvedení na trh jejich Beat Saber nijak nestárne, dokazují nejen tržby nebo trilogie triumfů v žebříčcích Sony, ale i neustálý přísun nového hudebního – a tedy i herního – obsahu.

Nedávno svůj playlist rozšířil o tvorbu slavných zpěvaček Lady Gaga nebo Billie Eilish. A evidentně tvůrci hry nehodlají zpomalovat – na Twitteru nyní lákají na příchod novinky tajemným sdělením. Detailnější informace zatím neposkytují a své fanoušky nechávají jen hádat.

Zveřejněný seznam Sony nicméně dává připomenout, že už krátce po svém vydání v roce 2018 Beat Saber pomýšlel na první místo nejstahovanějších her pro PSVR. Tehdy mu ho však ještě stačil vyfouknout Job Simulator. Ten mimochodem za rok 2021 už podruhé v řadě obsadil stříbrnou příčku žebříčku. Snad se v jeho popularitě odrazily reálné zkušenosti z pandemických home officů, ačkoliv VR simulátor práce rozmanitá zaměstnání prezentuje přece jen s větší dávkou humoru než realita.

Výrobce PlayStationu kromě her pro virtuální realitu ukázal i nejpořizovanější tituly na klasické konzole. Evropské hráče na next-gen PS5 i dřívější PS4 nejvíce lákal fotbal FIFA 22. V Severní Americe pak ty šťastlivce, kteří stále velmi nedostatkový PlayStation 5 získali, nejvíce lákalo NBA 2K22. Na „čtyřkové“ konzole pak američtí a kanadští hráči nejčastěji stahovali Grand Theft Auto V.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přehled popularity PlayStation Storu není jedinou novinkou, kterou si Sony v poslední dobře přichystalo. Na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky CES nedávno japonská společnost představila novou generaci headsetu i ovladačů pro hraní ve virtuální realitě. PlayStation VR2 má být ve všech ohledech zajímavým upgradem už šest let starého aktuálního modelu.

A jen pár měsíců nazpět akce PlayStation ShowCase 2021 přinesla odhalení několika herních novinek od pokračování populární akce God of War přes nové marvelovky až po remaster legendárního Star Wars RPG. Navíc potěšila nejen konzolové hráče, spousta ukázaných titulů totiž kromě PlayStationu zamíří třeba i na PC.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Téměř 13 miliard dolarů za tvůrce populárního simulátoru FarmVille. Take-Two kupuje herní studio Zynga

Filip HouskaFilip Houska

farmville-1

Foto: Zynga

Zynga stojí i za hrou FarmVille 3

0Zobrazit komentáře

V dobách, kdy se sociální síť Facebook naplno rozbíhala, jste možná v záložkách svého profilu měli hru pod názvem FarmVille, kde jste se starali o chod své digitální farmy. Právě za tímto fenoménem stojí americká vývojářská společnost Zynga, kterou nyní čeká velká změna. Spadne totiž pod křídla herního giganta Take-Two Interactive, jenž celou firmu v masivním obchodě kupuje.

Take-Two Interactive, kterému mimo jiné patří i tvůrci veleúspěšné herní série Grand Theft Auto (GTA), oznámilo, že Zyngu koupí zčásti v hotovosti a zčásti vlastními akciemi s tím, že se celková hodnota transakce vyšplhá až na 12,7 miliardy dolarů, respektive zhruba 274 miliard korun. Videoherní svět tak obří nákup historicky nepamatuje.

„Tato strategická kombinace spojuje naše nejlepší konzolové a počítačové franšízy s přední diverzifikovanou mobilní vydavatelskou platformou, která má bohatou historii inovací a kreativity. Zynga má také velmi talentovaný a zkušený tým, který v nadcházejících měsících rádi přivítáme v rodině Take-Two,“ říká Strauss Zelnick, šéf a předseda Take-Two Interactive.

Obchod by měl být dokončen nejpozději letos v červnu, přičemž Take-Two za každou akcii Zyngy zaplatí 9,86 dolaru. Kupní cena tak zahrnuje i prémii 64 procent k páteční závěreční ceně akcií na burze. S ohlášenou novinkou vyletěly akcie tvůrců FarmVille (a dalších populárních her jako Empires & Puzzles nebo Words with Friends) o 49 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zynga za sebou nemá zrovna nejúspěšnější období. Poté, co zanevřela na facebookové hraní, se začala soustředit hlavně na oblast mobilního gamingu, který rapidně roste. Na mobilní platformy proto uvedla několik titulů, u nichž věřila, že se osvědčí hlavně v uplynulých dvou letech, kdy svět zmítala pandemie. Za rok 2021 se ovšem její akcie propadly o přibližně 38 procent, což nevyvolalo úsměv na tváři zejména investorům firmy.

Pro Take-Two pak tento nákup dává velký smysl z pohledu ještě většího proniknutí do segmentu mobilního hraní. Know-how vývojářů ze Zyngy se totiž může hodit pro přetvoření jedněch z nejpopulárnějších sérií Take-Two (od Red Dead Redemption přes BioShock či Borderlands až po původem českou Mafii) právě pro mobilní platformy.