Vojtěch Kijenský z Cleverlance: DevOps je budoucnost vývoje aneb jak efektivně nastavit spolupráci mezi týmy

vojtakijensky

DevOps ve společnosti Cleverlance Vojtěch Kijenský

DevOps je v dnešní době skloňován vedle vývoje takřka na každém kroku. Jen málokdo ale tuší, co vše se za tímto termínem ukrývá – včetně lidí, kteří se obdobným oborem zabývají desítky let. Vojtěch Kijenský z české technologické společnosti Cleverlance se tak rozhodl celé toto odvětví přiblížit a popsat, jaký může mít DevOps pro větší i menší firmy přínos.

Vojtěch Kijenský aktuálně v rámci Cleverlance, jejíž většinový podíl vlastní tuzemská skupina KKCG, pracuje pro Škodu Auto, konkrétně na pozicích lead DevOps vývojáře a také architekta pro cloudové servery od Amazonu. Na následujících řádcích popisuje DevOps od jednoduchého nastavení přes možnosti a automatizaci až k vyhodnocení.

***

V počátcích technologického vývoje se projektový tým, který vytvářel aplikace, skládal z vývojářů, analytiků, testerů, systémových administrátorů, síťařů a hardware specialistů. Pokud byli všichni sehraní, fungovalo to. Zjednodušeně: lidé zodpovědní za vývoj vytvořili aplikaci (vývojáři) a předali ji systémovým administrátorům, kteří ji nasazovali (jakkoliv automatizovaně) na hardware v serverovně.

Ne tak dávno přišel ke slovu tzv. agilní přístup k vývoji. Ten se tím rapidně zrychlil a komunikace mezi vývojáři a operations byla čím dál složitější. V podstatě pak stačilo málo aby produkt (nebo jeho verze), na který klient netrpělivě čeká, nebyl vůbec doručen, případně byl doručen se značnou chybovostí. Na vině byla, a většinou stále je, komunikace mezi různými částmi týmu.

cleverlance-office

Foto: Cleverlance

Nové kanceláře Cleverlance na Palmovce

Existují tedy vývojáři a operations. Tyto dva tábory se spolu sice možná snaží komunikovat a domlouvat, ale v praxi je to složitější. Každý mluví takříkajíc vlastním jazykem, případně jiným nářečím. To, co je jednoduché z pohledu vývoje, nemusí být implementovatelné na serverech z pohledu infrastruktury. A to, co je snadno řešitelné v infrastruktuře bude zase velký oříšek pro vývojáře.

Co by se stalo, kdybychom měli vývojáře a poslali ho na studia k operations? Nebo z druhé strany, měli někoho z operations a poslali ho na výzvědy k vývojářům? Tímto krokem nakonec vznikne někdo, kdo si může říkat DevOps specialista. Aby si tento titul ale opravdu „zasloužil“, musí pochopit více, než z čeho projekt je a kam se implementuje. Musí změnit zejména způsob myšlení.

Qinshift Czechia

Pojďte s námi v rámci našich mezinárodních projektů rozvíjet svůj…

Mluvíme o celé sadě postupů, které automatizují a standardizují procesy mezi vývojem softwaru a operations, tak aby bylo možné software tvořit, testovat a vydávat rychleji a spolehlivěji. Základní myšlenkou přitom je, že DevOps není jen technologie, ale celé paradigma vývoje.

Aby to ve firmě fungovalo, je třeba změnit nejen používané aplikace, ale celý přístup k vývoji, testování i nasazování do produkce a vůbec celé uvažování nad tímto procesem.

You build it, you run it!

Dříve by to byla utopie, ale dnes už je možné pronajmout a nechat si spravovat celé clustery s propojením na nejrůznější služby od databází (např. Postgres, MySQL nebo CockroachDB), přes fronty (jako Kaftka či RabbitMQ), analytické systémy (Hadoop), logovací a monitorovací infrastrukturu (Elasticsearch, kibana, grafana) až po nejrůznější IoT služby a REST API. A jak jinak urychlit celý proces od vytvoření až po nasazení aplikace, než tím, že si budete umět tyto aplikace spouštět sami.

Jiný mindset, nové nástroje i nové schopnosti = DevOps

Pokud firma provozuje nějakou aplikaci, je dnes trendem místo vlastní infrastruktury na místě používat vzdálený cloud. Cloudová infrastruktura dnes už může být optimalizovaná pro vysokou dostupnost, pro nízkou latenci, dokonce lze nastavit, že například zákazníci z Čech budou využívat datový cloud v Německu a zákazníci z Francie ve Francii. Moderní cloudy splňují vysoké standardy zabezpečení a další výhodou je možnost používat řadu technologií spojených s jejich provozem jako službu.

V reálu to znamená, že si firmy nemusí držet specialisty, kteří se budou starat o infrastrukturu, její údržbu a instalaci, protože to vše dostanou jako službu, ve které formou tzv. microservices provozují své aplikace. Šetří se tedy (dnes tak nedostatkové) lidské síly i peníze. Důležité je vyvíjet nové aplikace jako cloud native. Nejčastější cloudy, se kterými se setkáte, jsou Azure, AWS a Google Cloud.

vratislav-zima-synetech

Přečtěte si takéŠéf českého vývojářského studia Synetech píše z Bengalúru a Nového Dillí: I Indie má vlastní Silicon ValleyŠéf českého vývojářského studia Synetech píše z Bengalúru a Nového Dillí: I Indie má vlastní Silicon Valley

Dříve se většina aplikací vyvíjela jako monolitická. Dnes se dělají aplikace z menších částí, které spolu přes jedno rozhraní vzájemně komunikují. Výhoda? Ty monolitické startují třeba čtvrt hodiny, menší aplikace v řádu desítek vteřin. U microservice architektury se vždy snažíme, aby byla nasazovaná jako Platform as a Service (PaaS) nebo Software as a Service (SaaS).

Oblíbenou metodologií je v této oblasti „The Twelve-Factor App“, která je vlastně souhrnem pravidel, která zásadně zpřehlední vývoj, pokud je dodržuje celý tým. Popisuje, jak zacházet s kódem, kde ukládat konfigurace, co se zálohami, buildy, jak na škálování, logy či administraci.

Architektura bez serveru (Serverless) i automatizace

Další velice zajímavý stavební kámen architektury moderních aplikací je „serverless“. Z výše zmíněných malých aplikací se zkrátka vezme část kódu, která může být výpočetně náročná, nebo naopak není potřeba její neustálý běh, použije se k tomu rozhraní, které vystavuje jak AWS (AWS Lambda), tak Azure (Azure Functions), ten si nastartuje malé subprocesy, spočítá výsledky a vrátí je zpět do servisy. Dokáže se škálovat i na úrovni funkcí, které mohou běžet paralelně a nezávisle.

Nezmínili jsme ještě jednu vhodnou vlastnost pro DevOps, a tou je lenost. DevOps si snaží maximálně ulehčit život automatizací – ta je alfou a omegou dnešního DevOps vývoje. Automatizujeme nasazování, pracovní procesy, testování, infrastrukturu, i správu a revizi uživatelských práv a přístupů, prostě všechno.

Kdy s automatizací začít? Pokud je potřeba jakoukoliv činnost opakovat víckrát než jednou.

Abychom mohli vyvíjet rychle a měli jistotu, že jsme nikde nic nerozbili, musíme mít vše pokryté testy, které si píší sami vývojáři. Tato myšlenka dotažena ad absurdum znamená, že by se měl naprogramovat nejdřív test a pak až funkce. Test Driven Development ostatně není v oblasti vývoje softwaru žádná novinka. Nečekat na testery a psát si testy samostatně patří to k tomu výše zmiňovanému DevOps přemýšlení.

cleverlance-dev

Pro automatizaci pracovních postupů používáme nástroje jako Jenkins (CI/CD), Gitlab, Container registry nebo Jira. V praxi to vypadá tak, že vývojář umístí svůj kód do GitLabu, automatická pipeline nad ním spustí unit testy, zkompiluje program a nasadí ho do prostředí na server, kde pak bude kontinuálně monitorovaný. V ideálním případě opravdu vše běží samo.

Automatizace infrastruktury: Infrastruktura jako kód!

Ideální konečný stav je, aby na všech prostředích vše běželo vždy stejně a aby se tato prostředí vytvořila na pouhé kliknutí. Nikdo tedy neinstaluje operační systém, všechno by mělo být naskriptované pomocí různých šablon. Abychom mohli vytvořit infrastrukturu jako kód, musíme nejdříve odstínit aplikaci od hardware. O to se stará například virtualizační nástroj Docker.

Vytvořenou aplikaci vezmeme a nasadíme do nějakého ekosystému – dnes nejčastěji buď Kubernetes nebo OpenShift. Všechno může běžet i on-premise, ale to není tak zásadní, oč v DevOps běží. Jak Kubernetes, tak OpenShift lze provozovat po několika kliknutích. Kubernetes běží hostovaně u všech velkých poskytovatelů.

Qinshift Czechia

Pojďte s námi v rámci našich mezinárodních projektů rozvíjet svůj…

U infrastruktury máme několik možností. Můžeme „naklikat“ infrastrukturu z pohodlí webového prohlížeče, nebo, a to je více preferované, vytvořit šablonu, podle které bude poskytovatel vytvářet infrastrukturu přímo přes API vrstvu. Nejrozšířenější univerzální šablonový software je Terraform. Obsahuje napojení na všechny velké poskytovatele, nebo je možné použít on-premise servery.

Snazší a mnohdy lepší, je psát tyto šablony v nativních scriptech (u AWS například Cloudformation v YAML a JSON, nebo nově AWS CDK, kde je možné popsat infrastrukturu JavaScriptem, v Javě nebo Pythonu). Tím se možnosti poskytovatele využijí na maximum. Tuto šablonu pak stačí pustit a lze s ní vytvořit identické prostředí i několikrát za sebou (vhodné pro různé prostředí dev/test).

Samotné aplikace lze do prostředí dodávat pomocí všech známých nástrojů od Jenkins, Gitlab, Bitbucket. Aplikaci máme v produkci, ale tím to nekončí. Je potřeba ji začít vyhodnocovat, analyzovat a opravovat chyby, potřebujeme tedy kontinuální metriky a nástroje pro analýzu. Ke sběru logů a jejich vizualizaci lze využít ELK Stack, což je celý balík nástrojů pro tyto účely.

cleverlance-office-palmovka2

Foto: Cleverlance

Kanceláře Cleverlance v Praze na Palmovce

Kibana je nástroj, který umožňuje procházení logů ve vizualizované formě na jednom místě, což perfektně umožňuje zjistit výkon aplikace i případně odhalit, kde je přesně problém, vedle filtrování chyb lze zobrazit i metriky z CPU atd.

Metodika

Dříve tak oblíbený a často používaný vodopádový přístup sice umožňuje pečlivý, ale v žádném případě ne rychlý vývoj. Proto se dnes používají tak často skloňované agilní metodiky, které umožní rozdělit vývoj na malé části a provádět ho po kouscích. Když se nad tím zamyslíte, je to v zásadě podstata celé DevOps filozofie – od infrastruktury až po metodiku a naopak.

Praktikujeme tedy denní standupy a vývoj běží v krátkých sprintech. Důležitá je standardizace celého vývojového procesu, počínaje analýzou, přes vývoj, testování, nasazování až po monitorování výkonu hotové aplikace.

Pro úspěch DevOps projektu je potřeba kombinace odborných znalostí, kvalitní technologie, řemeslné zkušenosti, ale hlavně změna nastavení fungování týmu a uvažování vývojářů. Ale pak to stojí za to. Dobře nastavený projekt pak umožňuje rychlejší inovace, je schopen obratem reagovat na požadavky byznysu, spolupráce týmu je efektivnější, stoupá celková kvalita kódu a výsledkem jsou častější releasy.

Qinshift Czechia

Pojďte s námi v rámci našich mezinárodních projektů rozvíjet svůj…

Klíčoví lidé

stros-cleverlance3

Petr Štros

Jednatel

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vídeň buduje na zelené louce čtvrť pro 20 tisíc lidí. Jde o laboratoř chytrých technologií i moderního plánování

Peter BrejčákPeter Brejčák

seestadt-aspern-minInsider

Foto: Seestadt Aspern

Vídeň staví novou čtvrť Seestadt Aspern pro 20 tisíc obyvatel

0Zobrazit komentáře

Když se ve Vídni vydáte na konečnou stanici linky metra U2 s názvem Seestadt, nejdřív doslova projedete polem, než se dostanete do stejnojmenné, nově vznikající čtvrtě. Při výstupu ze stanice se v podstatě ocitnete na staveništi – v jejím okolí aktuálně probíhá výstavba nových budov, mezi které patří například i HoHo, s 84 metry jedna z nejvyšších dřevěných staveb světa.

Ještě v roce 2013 tady přitom doslova uprostřed pole stála jen zmiňovaná stanice metra, podobně jako třeba v Letňanech. Na rozdíl od Prahy však byla tato stanice vybudovaná jako první stavba právě proto, aby do nově vznikající čtvrtě mohli docházet dělníci a pracovat na stavbách. Do Seestadtu, jednoho z největších rozvojových projektů v Evropě, přitom budou jezdit ještě minimálně dalších deset let, do kdy je plánovaná výstavba celé čtvrtě s 20 tisíci obyvateli a stejným počtem pracovních míst.

Vídeň je jedním z nejrychleji rostoucích měst v Evropě. Za posledních deset let její populace vzrostla o přibližně 250 tisíc obyvatel, což je téměř velikost druhého největšího města v zemi, Grazu, v češtině nazývaného Štýrský Hradec. Tak rychlý růst vyžaduje výstavbu mnoha nových sídlišť a promyšlenou koncepci urbanistického plánování. Právě proto Vídeň od roku 2009 pracuje na stavbě nové čtvrtě Seestadt Aspern, v překladu Jezerního města pojmenovaného podle pětihektarového jezera uprostřed sídliště.

seestadt-aspern-4

Foto: Seestadt Aspern

Centrální částí nové vídeňské čtvrtě je velké jezero

Nejde ovšem jen o novou obyčejnou čtvrť na okraji města. Seestadt pro vídeňský magistrát slouží kromě zastřešení rostoucí poptávky po bydlení také jako experimentální laboratoř pro chytré technologie, jež se ve městech zastřešují označením smart city. I když je podle Smart City Strategy Indexu poradenské společnosti Roland Berger Vídeň nejchytřejším městem na světě, technologie se rychle posouvají dopředu.

V Seestadtu tak město společně s partnery testuje nové přístupy na plánování všech oblastí souvisejících s urbanistickým rozvojem. Řeší se doprava, regulování typů obchodů na ulicích i doručování zásilek.

„Nejde jen o technologie smart city. Jde o místo, kde se mohou inovativní technologie otestovat ve velkém v praxi, aby se pak mohly použít i v jiných částech města například za dalších dvacet nebo třicet let,“ popisuje Nikolaus Summer z projektového týmu Seestadtu, zatímco mě provádí už vybudovanou částí nové čtvrtě.

seestadt-aspern-7

Foto: Peter Brejčák/CzechCrunch

Nikolaus Summer nad modelem budoucí čtvrtě Seestadt Aspern

Prohlídku začínáme v samém centru celé čtvrtě, tedy u nadzemní stanice metra. Nikolaus Summer proto výklad začíná u dopravy, která je při urbanistickém plánování pochopitelně jedním z hlavních témat.

Čtvrť pěších vzdáleností

Zmiňovanou zastávku metra v budoucnu doplní také železniční stanice nacházející se na trati mezi centrem města a vídeňským letištěm. Spojení s ostatními městskými částmi nabídne kvůli vysoké poptávce veřejnosti také nová tramvajová trať i osm linek autobusů. A protože je Seestadt laboratoří chytrého města, už teď po ní jezdí první autonomní autobus. Ve spolupráci s několika technologickými či automobilovými partnery probíhá vyhodnocování provozu, který se v budoucnu pravděpodobně masově rozšíří.

„Aut se nezbavíme. Můžeme ale pomoci snížit na nich závislost.“

Důraz je však v případě Seestadtu kladen zejména na pěší pohyb, a proto se buduje jako čtvrť pěších vzdáleností. To je umožněno díky kombinaci různých účelů budov, kdy například obytné nebo kancelářské budovy nejsou soustředěny vedle sebe, ale naopak rovnoměrně rozmístěny kolem celé čtvrtě. Ze stejného důvodu se v Seestadtu nevybuduje ani nákupní centrum koncentrující všechny obchody na jedno místo a přednost dostanou obchůdky na ulicích.

seestadt1-min

Foto: Seestadt Aspern

Letecký pohled na část dokončené čtvrtě Seestadt Aspern v roce 2019

Pěší pohyb následně doplní doprava na kolech, které město ve spolupráci se soukromými dodavateli obyvatelům nabízí v rámci bikesharingu. Celkovým cílem je nabídnout dostatek možností, aby lidé měli co nejmenší potřebu využívat auta.

lukas-polach-2

Přečtěte si takéV Londýně nejprve stavěl domy. Teď tam Lukáš Polach staví startup, který stavbařům ušetří čas i penízeV Londýně nejprve stavěl domy. Teď tam Lukáš Polach staví startup, který stavbařům ušetří čas i peníze

„Nechceme řidiče diskriminovat, aut se pochopitelně nezbavíme nikdy. Už od počátku plánování celé čtvrtě však myslíme na to, abychom co nejvíc snížili závislost na autech. Obyvatelům musíme nabídnout co nejvyšší možnou kvalitu jiného druhu dopravy,“ vysvětluje Summer s tím, že ve Vídni je aktuálně registrovaných více než 700 tisíc vozidel a cílem města je do dvaceti let snížit toto číslo na půl milionu.

Nákupní život se vrací do ulic

To, že mají přednost chodci, se projevuje téměř všude. Kolem celé čtvrtě je plánovaná jediná okružní cesta (dokončí se až s dokončením celé výstavby), pohyb automobilů uvnitř tohoto kruhu je pak výrazně omezen. Maximální rychlost je stanovena na 30 kilometrů v hodině a ulicím dominují pěší zóny a cyklopruhy.

seestadt-aspern-3

Foto: Seestadt Aspern

Pohled na část dokončené čtvrtě Seestadt Aspern

Parkování je však dostatek. Každá domácnost by měla mít nejbližší podzemní garáž vzdálenou do několika minut chůze. Vlastníci těchto garáží, kterými jsou developeři jednotlivých budov, ale musí část z příjmů z parkování posílat do takzvaného fondu mobility, ze kterého je následně financován provoz carsharingů či sdílených elektrických kol. Nepřekvapí, že i tyto dopravní služby a prostředky se tu s partnery rovněž testují.

Pěší zóny jsou plné zeleně, příjemnou a klidnou atmosféru čtvrtě dotváří pomalejší život v ulicích, který je v ostrém kontrastu například i s širším centrem Prahy. Po dokončení výkladu o okružní cestě se plynule posouváme na část nákupní ulice, která je podle Summera první „regulovanou“ nákupní ulicí světa.

Protože je rozvoj a budování čtvrtě během na dlouhou trať, někteří obchodníci by mohli mít problém udržovat svůj byznys při životě. Dokud nebude výstavba Seestadtu dokončena, mohou se provozovatelé obchodů těšit regulovanému nájemnému a mají tak čas vybudovat si vztahy s pravidelnými nakupujícími. Město reguluje také typy těchto obchodů, aby vedle sebe nebylo například několik pekařství a nákupní ulice nabídla obyvatelům mix všeho, co denně potřebují.

seestadt4-min

Foto: Seestadt Aspern

Letecký pohled na část dokončené čtvrtě Seestadt Aspern v roce 2019

„Pro předměstské části jde za poslední desetiletí o obrovský posun paradigmatu. Ještě před dvaceti lety lidé preferovali nákupní centra, teď se nákupní život opět vrací do ulic,“ pochvaluje si Summer.

Výzkum a vývoj před těžkým průmyslem

Regulace fungování nákupní ulice však ve čtvrti není ani zdaleka jedinou. Město rozhoduje i o druhu firem, které si v Seestadtu mohou otevřít své pobočky nebo kanceláře, přednost přitom dostávají například výzkumné a vývojářské firmy před těžkým průmyslem.

Aby všechny zúčastněné strany dodržovaly všechna nastavená pravidla, developerem čtvrtě je společnost Wien 3420 fungující ve formě tzv. PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, v rámci něhož zajišťuje veřejné služby a další klíčové projekty právě soukromý sektor namísto veřejného. Podíl v ní v případě Seestadtu drží město, stát i soukromé finanční instituce. Právě Wien 3420 stojí i za samotným plánem rozvoje, který byl schválen v době výstavby prvních budov.

seestadt13

Foto: Seestadt Aspern

Doprava bude v nové čtvrti Seestadt Aspern rozmanitá

O výstavbu jednotlivých domů soutěží investoři s přesně navrženým projektem zahrnujícím všechny náležitosti zmiňovaného plánu. Nezávislá komise pak posuzuje architekturu nebo efektivnost budov. Pokud plánované stavby nesplňují přísně nastavena kritéria, nebo pokud je nedodrží stavební firma, město může odkoupit již prodaný pozemek od investora zpátky. Tím chce zaručit dodržování všech požadavků.

Závěrem prohlídky mě Summer dovádí na jedno z několika náměstí čtvrtě – ve své podstatě jde ale jen o velkou travnatou plochu. Jednotlivé zelené plochy na sebe navazují, po dokončení čtvrtě budou tvořit téměř souvislý pás zeleně.

Náměstí je ohraničeno několika obytnými budovami a dvěma školami, proto je na něm jen jedna ulice, která je navíc od samotných škol vzdálená pár set metrů. Město se tak snaží předejít nehodám mezi pobíhajícími dětmi a nepozornými řidiči.

seestadt-aspern-6

Foto: Peter Brejčák

První základní škola Seestadtu byla vybudována právě na tomto náměstí před několika lety a podléhá těm nejpřísnějším energetickým standardům. A i když ve čtvrti zatím bydlí jen sedm tisíc lidí, tedy přibližně třetina plánovaného počtu, počet dětí narozených tam dosáhl neuvěřitelných pěti stovek.

„S tak velkým počtem dětí jsme nepočítali. Nemohli jsme předpovědět, že Vídeň zažije nejvyšší nárůst v míře porodnosti za posledních minimálně 30 let,“ přiznává Summer s tím, že ve čtvrti proto přizpůsobili plány a staví víc školek i škol, aby dokázali udržet poptávku za několik let.

Čtvrť budoucnosti

Právě tato přizpůsobivost nejen v oblasti plánování je podle Summera nejdůležitější vlastností celého Seestadtu a Vídeň si tady různé přístupy zkouší do budoucna. „Aspern je určen na to, aby se přizpůsoboval. Do budoucna může proběhnut několik megatrendů, které výrazně ovlivní, jak ve městech žijeme. I když je nedokážeme předpovědět, musíme na ně být připraveni,“ říká.

seestadt3-min

Foto: Seestadt Aspern

Kolem nové čtvrtě povede okruh pro automobily

V Seestadtu je proto téměř úplně všechno plánováno a stavěno jako víceúčelové. Příkladem jsou garáže. Aktuálně jsou lidé závislí na svých vlastních autech, které někde potřebují zaparkovat. S rozvojem autonomních vozů však někteří odborníci mluví o konci potřeby vlastnit auto – všeobecně si je budou všichni pronajímat, auta tak nebudou muset nikde parkovat, protože pořád budou v pohybu.

vr-education1

Přečtěte si takéKonec nudných školení. Češi chtějí změnit, jak se vzděláváme, a lektory posílají do virtuální realityKonec nudných školení. Češi chtějí změnit, jak se vzděláváme, a lektory posílají do virtuální reality

To by zanechalo obrovská parkoviště prázdná, protože ve většině dnes stavěných budovách nejsou nijak jinak využitelná, což je podle tvůrců Seestadtu chyba. Ze stejnými plány se staví také kancelářské budovy, protože se může hromadně rozmoct trend práce na dálku, kdy nebude potřeba tolik kanceláří. I zmiňované budovy škol se tak časem mohou transformovat na jiný účel, třeba na zdravotnická zařízení, když bude populace ve čtvrti starší. Podobných potenciálních trendů jsou přitom desítky, vypráví Summer.

„Do budoucna opravdu neumíme odhadnout s jistotou nic. A právě to dělá ze Seestadtu Aspern čtvrť budoucnosti. Ve všech svých fázích výstavby, ale i po ní, bude pořád adaptovatelná podle aktuálních potřeb. Nové přístupy a principy si dokážeme vyzkoušet na tak velkém měřítku už teď a díky získaným poznatkům budovat a plánovat další výstavbu nejenom v jiných částech Vídně.“

seestadt2-min

Foto: Seestadt Aspern

Letecký pohled na část dokončené čtvrtě Seestadt Aspern v roce 2019