Volat s Apple Watch bez iPhonu jde už i u O2. Operátor jako druhý v Česku podporuje eSIM u hodinek

V Česku eSIM v Apple Watch funguje rok, dodneška u jediného operátora, kterým byl T-Mobile. Teď se konečně připojuje alespoň jeden další.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-series-8-watchos-9

Foto: Apple

Apple Watch Series 8

0Zobrazit komentáře

Už pět let je díky zabudované SIM kartě – neboli eSIM – možné s Apple Watch volat či připojit se na internet zcela bez telefonu. Je to poměrně zásadní funkce, jelikož díky ní hodinky fungují i jako autonomní zařízení, ne pouze jako extrémně drahý doplněk. V Česku ovšem eSIM v Apple Watch funguje teprve rok, dodneška navíc jen u jediného operátora, kterým byl T-Mobile. Teď se konečně připojuje alespoň jeden další – O2 spouští podporu právě dnes.

Ti, co chtějí novou funkci využít, k tomu musí mít verzi Apple Watch s označením GPS + Cellular. U nich je pak třeba nainstalovat nejnovější aktualizaci, která umožní službu pojmenovanou prostě O2 Chytré hodinky zákazníkům operátora spustit. To se provede v několika krocích přímo v aplikaci Watch na telefonu.

Pro novou službu nebude potřeba si zařizovat nový tarif, jen se cena toho stávajícího navýší o 99 korun měsíčně. Kompatibilní jsou všechny tarify s datovou službou. Funkce O2 Chytré hodinky přitom bude všem na půl roku dostupná zdarma, aby si ji každý mohl vyzkoušet a zhodnotit, zda mu za příplatek stojí. Pokud ne, před vypršením bezplatného období ji půjde zrušit – podle informací operátora už však nebude stačit aplikace, ale bude třeba vydat se na prodejnu.

„Doposud mohli fanoušci kalifornské značky propojit svůj telefon s chytrými hodinkami jen prostřednictvím bluetooth. Nyní se ale možnosti využití posouvají. Díky Apple Watch Cellular s eSIM můžou zákazníci telefonovat, esemeskovat i využívat data třeba při poslechu písniček stejně, jako jsou zvyklí u svého iPhonu,“ popisuje Roman Bacík, ředitel pro produkty a inovace mobilních služeb O2.

ultra_1

Foto: Apple

Hodinky Apple Watch Ultra cílí na sportovce a dobrodruhy

„Největší výhodu vidím v tom, že uživatel může jít ven a vyčistit si hlavu bez telefonu v kapse. Zároveň ale zůstane v kontaktu se svou rodinou, přáteli a prací,“ dodává Bacík.

Apple Watch nezávislé na telefonu jsou ale užitečné třeba i při sportování, kdy se v oblečení kapsa na telefon často nenajde. Nemusí jít přitom o potřebu být pořád dostupný, dosud ale nebylo možné si při běhání z hodinek pustit hudbu ze streamovací služby, respektive bylo nutné ji mít předem vybranou a uloženou pro offline poslech.

Spolu se spuštěním podpory pro eSIM O2 také začalo prodávat odpovídající hodinky Apple Watch Cellular. V nabídce jsou různé verze letošních modelů Apple Watch SE, Series 8 a novinky s přídomkem Ultra. Na oslavu nové služby pro všechny zmíněné modely operátor připravil slevu ve výši tisíc korun. 

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Služba O2 Chytré hodinky je dostupná také pro kompatibilní zařízení od Samsungu, konkrétně hodinky Galaxy Watch3 LTE, Watch4 Classic LTE, Watch5 LTE a Watch5 Pro LTE. Proces aktivace je podobný jako v případě Apple Watch, jen se v telefonu provádí v aplikaci Moje O2.

Jak zaznělo v úvodu, Apple Watch s mobilními sítěmi mohou už něco přes rok využívat i zákazníci T-Mobile. Navýšení ceny tarifu je zde stejné, tedy o 99 korun měsíčně. Operátor má v nabídce pochopitelně i starší modely hodinek včetně Series 6 a 7.

Vodafone v minulosti zmínil, že svou službu pro hodinky s eSIM připravuje, nyní však na dotaz o její případné dostupnosti zatím nereagoval.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Křetínský a Tkáč do Foot Lockeru investovali kolem 10 miliard korun. Teď začali akcie vyprodávat

Česko-slovenské investiční duo začalo likvidovat své pozice v americkém prodejci tenisek. Už prodali akcie za více než miliardu korun.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

footlockerInsider

Foto: Depositphotos / Vesa / CzechCrunch

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč investují i do Foot Lockeru

0Zobrazit komentáře

Daniel Křetínský a Patrik Tkáč umí udělat ve světě byznysu pořádné haló. Před více než dvěma lety česko-slovenští miliardáři zaujali, když nakoupili velký balík akcií ve společnosti Foot Locker. Pár týdnů ještě přikupovali další cenné papíry populárního amerického prodejce tenisek a podle propočtů a odhadů CzechCrunche za ně utratili řádově kolem deseti miliard korun. Na rozdíl od obchodního domu Macy’s, kde se Křetínskému s Tkáčem podařilo během pár týdnů chytrým obchodováním vydělat desítky milionů dolarů, tady zatím takový výnos není. Výprodej akcií každopádně běží v plném proudu.

Jen za poslední měsíc prodala společnost Vesa Equity Investment, prostřednictvím níž Křetínský s Tkáčem investují do veřejně obchodovaných firem po celém světě, akcie Foot Lockeru v přepočtu za více než miliardu korun. Jejich pozice v americké firmě je dál silná. S celkovým počtem 11 469 887 akcií jsou stále největšími akcionáři. Jejich podíl při současné hodnotě akcií na newyorské burze a aktuálnímu kurzu koruny vůči dolaru dosahuje zhruba 9,1 miliardy korun. Česko-slovenští investoři teď mnoho akcií prodávají se ztrátou.

„Podle prodejů akcií se zdá, že Vesa čekala na okamžik, kdy se akcie odpoutají z konsolidace, ve které strávily většinu letošního roku,“ komentuje pro CzechCrunch dění Štěpán Hájek, analytik finančních trhů XTB. Zatímco poslední prodeje obsahující necelý milion akcií byly za cenu kolem 32 dolarů, většina nákupů v průběhu roku 2020 byla za cenu kolem 38 dolarů. Přesto platí, že se nyní cenné papíry Foot Lockeru obchodují výše než ve většině letošního roku, v červenci se propadly až ke 24 dolarům. „Křetínský tedy využil letní medvědí rally, kdy se valuace akcií trochu zvedly,“ doplňuje Hájek.

Poprvé se oficiálně objevily informace o tom, že se Daniel Křetínský a Patrik Tkáč zahryzli do Foot Lockeru před dvěma lety v květnu. Tehdy totiž ve firmě jejich podíl překonal pětiprocentní hranici, po čemž musí své nákupy oficiálně reportovat americké Komisi pro kontrolu cenných papírů (SEC). Od té doby už máme o aktivitách investiční společnosti Vesa Equity Investment velmi dobrou představu. Postupnými nákupy si tuzemští miliardáři došli až pro pozici největších akcionářů, když jejich podíl překonal třináct procent. Ten se však v poslední době zmenšuje.

foot-locker-nike

Foto: GOAT

Nejprodávanějšími botami ve Foot Lockeru jsou Nike

Samotná Vesa Equity Investment své kroky komentovat nechce. „Vesa nekomentuje jednotlivé prodeje či nákupy, ani se nemůžeme z regulatorních a obchodních důvodů vyjadřovat ke strategii k jednotlivým titulům ze svého portfolia,“ vzkázal pro CzechCrunch mluvčí Vesy Daniel Častvaj. Přesné parametry i data úplně prvních nákupů nelze zjistit. Podle odhadů a propočtů CzechCrunche nakoupila Vesa za více než dvanáct měsíců až do ledna 2021 akcie v celkové hodnotě pohybující se kolem 10,1 miliardy korun. Jednalo se o balík téměř třinácti milionů akcií. Poté nákupy ustaly.

Prodat část akcií Foot Lockeru se pak Křetínský s Tkáčem poprvé rozhodli dvakrát loni v červnu a pak ještě jednou v červenci. Tehdy byl celý kapitálový trh takzvaně nahoře a akcie s označením FL se na americké burze NYSE obchodovaly za více než 63 dolarů. To byl v některých případech až dvojnásobek proti tomu, za kolik Vesa historicky nakupovala. S dalšími prodeji po třech loňských zmíněných transakcích začala až letos v září, kdy již cena klesla na 39 dolarů a následně až na polovinu proti loňským maximům. Podle reportů SEC prodala Vesa Equity Investment letos jen od 20. září do 20. října akcie Foot Lockeru za necelou 1,1 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celkem už Křetínský s Tkáčem prodali téměř 1,5 milionu akcií za více než 54 milionů dolarů, což je v přepočtu dle kurzů koruny vůči dolaru v dané dny přes 1,3 miliardy korun. Při započtení celkových dosavadních nákupů a prodejů by na akciích Foot Lockeru při jejich současné ceně a směnném kurzu realizovali výnos přesahující 320 milionů korun. Avšak to jen v případě, že by teď najednou prodali veškeré své zbývající akcie. Lze očekávat, že další prodeje, pokud v nich budou pokračovat, budou trvat ještě minimálně několik dalších týdnů či měsíců, během kterých se může cena akcií různým směrem měnit. A také není vůbec jisté, zda Vesa Equity Investment svou pozici vyprodá úplně celou.

„Foot Locker nezažívá v letošním roce úplně šťastné období. Všechno začalo letos na jaře, kdy Nike začal materializovat svou strategii direct to customer, neboli prodeje přímo zákazníkům bez využití prostředníků,“ vysvětluje Anna Píchová, vedoucí analytického oddělení společnosti Cyrrus. Pro amerického prodejce obuvi, který má pobočky po celém světě včetně Česka, šlo o naprosto zásadní zprávu. Právě on je totiž prostředníkem prodávajícím zboží velkých značek koncovým spotřebitelům, přičemž Nike pro něj byl a stále je nejdůležitější značkou.

V roce 2020 tvořily produkty této značky tři čtvrtiny tržeb celého Foot Lockeru, aktuálně je to polovina. „Kvůli rozhodnutí Nike by měl podíl na tržbách klesat a s tím i celkové tržby Foot Lockeru. Investory tato zpráva nebyla úplně dobře přijata,“ uvádí Píchová. Trh ostatně letos očekává jen nepatrný růst tržeb firem. Fiskální rok 2022 pro Foot Locker skončil v červenci, ale finální hospodářské výsledky zatím nejsou známy. V příštím roce se pak očekává pokles tržeb o několik jednotek procent.

foot-locker-stocks1

Foto: Google Finance/CzechCrunch

Vývoj akcií společnosti Foot Locker za poslední rok

Dáno to je jednak zmíněnou politikou společnosti Nike a také ne úplně příznivým makroprostředím, kdy inflace nutí spotřebitele seškrtat některé výdaje. Anna Píchová z Cyrrusu nicméně připomíná, že dění kolem firmy není jen negativní. Investoři podle ní velmi dobře přijali nedávnou zprávu o nové výkonné ředitelce Mary Dillonové, která v čele Foot Lockeru nahrazuje dlouholetého šéfa Dicka Johnsona. Dillonová má za sebou v maloobchodu velké zkušenosti. Šéfovala americkému řetězci kosmetických obchodů Ulta Beauty, působila v McDonald’s či PepsiCo a seděla v představenstvu Starbucks.

„Investoři do ní vkládají naděje, že bude schopna Foot Locker vymanévrovat ze současné situace. Jejím úkolem je hlavně nastavení strategie a vyjednání kontraktů se značkami, jejichž zboží Foot Locker prodává,“ doplňuje analytička Cyrrusu. Klíčové bude, zda se nové CEO podaří firmu provést složitějším obdobím a následně ji opět vrátit k růstu. Zda tomu ještě věří i Křetínský s Tkáčem, není oficiálně zřejmé, jelikož své kroky nekomentují, ale aktuálně za ně hovoří zmíněný výprodej jejich pozic. A ten naznačuje, že v brzkou změnu k lepšímu tolik nevěří.

skola-ondrejov3

Přečtěte si takéŠkola v Ondřejově hýří barvami a sama slouží jako učebniceŠkola plná barev sama o sobě slouží jako učebnice. V Ondřejově hledali inspiraci i ve hvězdách

„Foot Lockeru klesají zisky čtyři čtvrtletí v řadě a firma se nepřipravila příliš dobře na nejistou situaci v ekonomice, kdy spotřebitelé začínají více zvažovat, kam nasměrují svou spotřebu. Zásoby firmě rostly za poslední rok o solidních 52 procent. Před slabším obdobím však Foot Locker varoval již na začátku roku, což způsobilo propad akcií. A realita, které nyní firma čelí, by neměla akcelerovat výraznější výprodeje. Z pohledu valuačních ukazatelů je na tom Foot Locker poměrně zajímavě, což také může brzdit další propady,“ dodává Štěpán Hájek z XTB.

Za investiční společností Vesa Equity Investment stojí Daniel Křetínský, který v ní vlastní 50 % plus jednu akcii. Jeho kolega Patrik Tkáč kontroluje 44 % minus jednu akcii a zbývajících šest procent akcií drží společnost manažerů Energetického a průmyslového holdingu (EPH), jehož je Křetínský dominantním akcionářem, předsedou a výkonným ředitelem. Také v EPH je akcionářská struktura stejná jako u Vesy. Ta investuje do veřejně obchodovaných firem po celém světě a aktuálně drží podíly například ve francouzském maloobchodním řetězci Fnac Darty, britské poště, nizozemské poště nebo britské síti supermarketů Sainsbury’s.