Volkswagen a Ford budou společně vyvíjet pick-upy a dodávky a nevylučují ani elektromobily

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vw-volkswagen-caddy-transporter
0Zobrazit komentáře

Tradiční konkurenti automobilového průmyslu, německý Volkswagen a americký Ford, oznámili, že vytváří globální alianci, v rámci níž spojí síly na vývoji dodávek a pick-upů. Jedná se o krok, který má oběma automobilkám ušetřit miliardy dolarů, a Volkswagen ani Ford nevylučují, že se do budoucna jejich spolupráce rozšíří.

Automobilky Volkswagen a Ford informovaly o nové globální alianci na detroitském autosalonu s tím, že v rámci nově vytvořené aliance budou společně vyvíjet lehké užitkové vozy, které by se měly začít prodávat od roku 2022. Na provozních výsledcích by se pak mělo spojení sil pozitivně projevit o rok později. O vlastnické propojení v případě aliance nepůjde.

„Tato aliance postupem času pomůže oběma automobilkám vytvářet hodnotu a plnit očekávání našich zákazníků a celé společnosti,“ uvedl v Detroitu šéf Fordu Jim Hackett. Obě firmy prý díky vzájemné spolupráci budou mít příležitost utvářet novou éru mobility.

Jim Hackett

Šéf Fordu Jim Hackett

Ford bude bude v rámci partnerství pro obě automobilky vyvíjet a vyrábět pick-upy střední velikosti určené pro světové trhy a také větší dodávky pro evropské zákazníky. Volkswagen se naopak zaměří na vývoj a výrobu městských dodávek, přičemž samotná výroba by mohla probíhat v turecké továrně Fordu. Obě automobilky zároveň vyjadřují odhodlání zkoumat možnosti spolupráce v oblastech elektromobilů, autonomních vozů a služeb osobní mobility.

Desítky nových hybridů a elektromobilů

Zatím není jasné, kolik by mělo americko-německé partnerství oběma automobilkám ušetřit, nicméně Volkswagen s Fordem očekávají, že se začne spolupráce na hospodářských výsledcích reálně projevovat v roce 2023. Spolupráce dvou konkurentů potvrzuje rostoucí tlak na tradiční výrobce automobilů, kteří jsou pod tlakem jednak kvůli stále se zpřísňujícím emisním limitům, o nichž Volkswagen ví moc dobře své, a také nastupující elektrizaci, kterou pro změnu táhne Tesla.

volkswagen-e-golf2

Přečtěte si takéV Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-GolfV Česku se loni registrovalo téměř tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, nejvíce Volkswagen e-Golf

Jelikož se jedná o největší evropskou automobilku a druhého největšího amerického výrobce, nelze brát jejich spojenectví na lehkou váhu. Zatím sice není jasné, co přesně z nové globální aliance vznikne, ale v případě šéfa Fordu Jima Hacketta jde o zajímavý tah. Jak píše agentura Reuters, do funkce CEO nastoupili Hackett v květnu 2017, aby uspíšil důležitá strategická rozhodnutí a také ořezal náklady, což by se mohlo ve spolupráci s VW splnit.

ford-transit

Ford Transit

Akcie Fordu sice nejprve na americké burze stouply o 0,7 procenta, nicméně po otevření burzy se o více než 2 procenta propadly. Volkswagen na frankfurtské burze rovněž posílil jen lehce. Na výsledky nově ohlášené spolupráce si tedy budeme muset počkat, ale minimálně z pohledu Fordu se konečně jedná o jasné kroky, jak pokračovat dál, což některým akcionářům od Jima Hacketta chybělo.

Ford minulý týden oznámil, že zruší několik tisíc pracovních míst, přestane vyrábět prodělečné vozy a v rámci obří restrukturalizace zavře také některé továrny, protože mu například evropský byznys nefunguje. Do vývoje celkem 40 nových hybridů a elektromobilů pak chce Ford investovat do roku 2022 až 11 miliard dolarů. Volkswagen zase minulý měsíc oznámil, že se chystá v následujících letech ušetřit 3 miliardy eur, jelikož plánuje optimalizovat svou výrobu a rovněž se začít soustředit na elektrické a samořízené automobily.

Dr. Herbert Diess

Foto: VW

Šéf Volkswagenu Herbert Diess

V pondělí pak Volkswagen uvedl, že plánuje investovat 800 milionů dolarů do výstavby nové továrny v americkém státě Tennessee, která by vyráběla výhradně elektrické vozy, v nichž vidí nejen Volkswagen budoucnost. Globální alianci Fordu s VW bude řídit společný výbor, do jehož čela se postaví šéfové obou automobilek, Herbert Diess za Volkswagen a Jim Hackett za Ford. Ve výboru je pak doplní další vysoce postavení lidé z obou firem.