Volkswagen chce být největším výrobcem elektromobilů. Objednal si baterie za 300 miliard korun a postaví nové továrny
Elektromobilita je teď v Evropě v automobilovém průmyslu hlavní téma. Legislativa je taková, že automobilky musí vyrábět nejen elektrifikovaná auta, kde se spalovací motory kombinují s těmi elektrickými, ale stále více i čisté elektromobily, do kterých už pistoli s naftou nebo benzínem nestrčíte. Elektromobilová budoucnost čeká také na německý Volkswagen, který oznámil velké plány a obří investice, aby se na ni připravil.
Německá automobilka v pondělí uspořádala svůj premiérový Power Day, a pokud na něm plánuje i do budoucna oznamovat tak velké novinky, mohl by se stát podobně sledovaným jako Battery Day, tedy obdobná událost od Tesly, během níž Elon Musk taktéž představuje zásadní novinky ve vývoji baterií pro své elektrické vozy.
Jelikož se elektromobilů, které místo tradičních pohonných hmot pohání elektřina, vyrábí stále více, zásadně se zvedá poptávka po bateriích, které už jsou mnohdy nedostatkovým zbožím. Běžně se stává, že dnes musí řidiči na svůj nový elektromobil čekat i několik měsíců, přičemž situaci nepomáhá ani pandemie koronaviru či globální nedostatek čipů. Aby podobným scénářům do budoucna předešel, oznámil Volkswagen masivní investici.
Se společností Northvolt podepsal obří objednávku přesahující 14 miliard dolarů, díky níž se švédský výrobce stane minimálně pro následujících deset let strategickým dodavatelem baterií pro celý německý koncern, jehož součástí je například také Škoda Auto. Celkově si již švédský výrobce baterií zajistil od klíčových zákazníků kontrakty za více než 27 miliard dolarů (590 miliard korun).
„Volkswagen je klíčovým investorem, který nám pomůže jít kupředu. Už nyní tvrdě pracujeme, abychom jim poskytli nejzelenější baterie na celé planetě,“ řekl Peter Carlsson, zakladatel a generální ředitel společnosti Northvolt. Mezi další partnery jeho firmy patří například ABB, BMW Group, Scania nebo Siemens.
Velká spolupráce mezi Northvoltem a Volkswagenem se bude točit kolem budované továrny ve švédském městě Skellefteå, která by měla začít vyrábět baterie v letošním roce. Německý koncern zároveň v průběhu let zvýší svůj podíl v Northvoltu, který aktuálně činí 20 procent. Na kolik se navýší, automobilka neprozradila. VW navíc od Northvoltu odkoupí jeho podíl v plánované továrně v německém Salzgitteru, která má zahájit výrobu v roce 2025.