Za miliardy prodal vyhledávač a řekl si, že postaví čínskou Teslu. Luxusní SUV teď přišlo do Evropy

Automobilka Xpeng loni prodala v Číně méně aut, než plánovala, ambice stejně jako konkurence ale nijak nezmenšila. Jejím cílem je Evropa.

Luboš KrečLuboš Kreč

xpengStory

Foto: Xpeng Motors

Zakladatelé automobilky Xpeng, Che Siao-pcheng stojí uprostřed

0Zobrazit komentáře

Dnes je Čína pro Teslu klíčovým trhem, ale v roce 2014 to tak ani náhodou nebylo. Jedním z prvních lidí, kteří ji tam získali, byl tehdy sedmatřicetiletý Che Siao-pcheng. Koupil si Model S a byl nadšený. Tak moc nadšený, že se rozhodl, že vybuduje čínskou alternativu. Ani ne po deseti letech vyrábí jeho automobilka Xpeng čtyři druhy aut, buduje vlastní síť nabíječek a prodává už i v Evropě. Firma i její zakladatel jsou připomínkou toho, proč by se měl i český autoland mít na pozoru před konkurencí, která přichází z Východu.

Když Siao-pcheng dostal svou Teslu, byl vysoce postaveným manažerem obří technologické skupiny Alibaba. Ovšem ne že by se její strukturou vypracoval – Jack Ma, zakladatel největšího asijského e-shopu, od něj koupil za 4,3 miliardy dolarů jeho firmu UCWeb, známou především populárním internetovým vyhledávačem. Šlo o největší byznysový deal, kdy jedna čínská firma koupila jinou čínskou firmu.

Siao-pcheng v Alibabě vydržel sice až do roku 2017, ale pozornosti jejímu mobilnímu byznysu, což byla jeho odpovědnost, věnoval čím dál méně, protože od roku 2015 budoval se dvěma kolegy Xpeng – podnik, který měl být nejen čínskou odpovědí na Teslu, ale vůbec průkopníkem v dopravě a elektrifikaci.

Ostatně je tomu pár týdnů, co jedné z dceřiných firem čínské úřady povolily komerční provoz její elektrické kvadrokoptéry s kolmým startem. Jmenuje se AeroHT X2, vejdou se do ní dva lidé, připomíná spíš futuristické auto se čtyřmi vrtulemi a podle Siao-pchenga se hodí k přesunům po městě. Či spíše nad ním.

Xpeng se svou inspirací u Tesly nikdy netajil, jeho zakladatelé včetně Siao-pchenga v minulosti přiznali, že si opakovaně pomohli třeba open-source dokumentací, kterou k některým technologickým parametrům svých aut Elon Musk zveřejnil. Dokonce proběhl soud, v němž Tesla vymáhala trest pro svého bývalého experta na autonomní řízení, který si před odchodem k Xpengu stáhl mnoho citlivých údajů. Obě strany se nakonec mimosoudně dohodly.

První auto poslala společnost Xpeng na trh v roce 2018, tedy jen tři roky po svém vzniku. Umožnila to souhra několika okolností – Siao-pcheng přizval k byznysu dva zkušené manažery ze státní automobilky GAC Sia Chenga a Che Tchaoa, sehnal postupně pro podnik dostatek prostředků nejen ze své kapsy, ale i od investorů jako Sequoia Capital nebo fond Mubadala z Abú Dhabí a navázal úzkou spolupráci se dvěma automobilkami, které se v rychle měnícím čínském autoprůmyslu sice trochu ztrácely, ale měly továrny a mohly rychle začít produkovat nová auta.

Jako první se tedy k zákazníkům dostal menší rodinný crossover G3, v roce 2020 následovala vlajková loď s označením P7. Ta už celkem otevřeně šla svým aerodynamickým a vkusným designem po Tesle a jejím trojkovém modelu. O rok později dorazil na trh rodinný sedan P5 a loni se začalo prodávat velké SUV pojmenované G9.

g9

Foto: Xpeng Motors

Xpeng G9

Robustní SUV nyní přišlo i na několik vybraných trhů v Evropě (model P7 se tam prodával už loni) a další mezinárodní pronikání má rychle pokračovat. Recenze vozů Xpeng jsou, stejně jako v případě dalších elektromobilních startupů Nio nebo Li Auto, vesměs pochvalné – zvlášť s ohledem na jejich cenu –, takže evropské automobilky mají důvod se bát. Stačí se podívat na G9 a je jasné proč. Majestátní velké SUV si vzhledem ani komfortem nezadá s BMW X7, ale stojí méně než polovinu.

Samozřejmě není vše zalité jen sluncem. Xpeng a jeho šéf Siao-pcheng plánovali za rok 2022 vyrobit čtvrt milionu aut, ale dotáhli to jen na slabou polovinu, což jsou i ve srovnání s českou Škodovkou malá čísla. Na vině byly jednak čínské lockdowny kvůli covidu, jednak Tesla, která prudce zlevnila svá auta, a také konec dotačních pobídek na nákup elektromobilů v Číně a zesílené prodejní snahy větších autohráčů, jako je čínský kolos BYD. O to víc se teď Siao-pcheng chce soustředit na Evropu.

„Posledních pět let jsme byli vždycky zaměření na vývoj jednoho produktu v danou chvíli. Teď budeme zaměření na vývoj několika produktů naráz,“ prohlásil Siao-pcheng počátkem ledna na tiskové konferenci, kde vysvětloval, proč se loni tolik nedařilo. A že odteď už bude jen lépe, protože každý rok uvedou jeden nový model a protože budují vlastní nabíjecí infrastrukturu. A protože nejsou jen automobilka, ale komplexní technologická společnost.

Jestli se jim to povede? Těžko říct, jenže dynamika a agresivita, se kterou se Xpeng nebo Nio pohybují, by měla strašit evropské manažery v Mladé Boleslavi, ve Wolfsburgu, v Mnichově nebo Stuttgartu ze sna. Xpeng G9, který se v Nizozemsku nebo ve Skandinávii prodává od ceny 60 tisíc eur (zhruba 1,2 milionu korun), zvládne například nabíjení rychlostí až 480 kW, což umožňuje načerpat energii na dojezd 200 kilometrů během pěti minut.

V Číně už má Xpeng, s jehož akciemi se obchoduje v New Yorku a v Hongkongu, vlastní síť tisícovky nabíječek a postupně do ní bude začleňovat i tyto superchargery, které jsou skoro dvakrát tak výkonné jako ty od Tesly. Pro srovnání – nejlepší elektrická Škoda Enyaq RS Coupé s cenou 1,5 milionu a víc zvládne nabíjení jen rychlostí 135 kW.

Mark Zuckerberg Facebook vybudoval i díky mottu „move fast and break things“, kterého se sveřepě držel. Dnes už možná Meta není ta nejrychlejší a nejprogresivnější firma, která by svou odvahou rozrážela zažité pořádky, ale jestli na někoho Zuckerbergův citát sedí, jsou to mladé čínské elektromobilní startupy. Mají sice v zádech podporu státu, ale i tak se dovedou pohybovat neuvěřitelně agilně a auta, která vrhají na trh, jsou rok od roku lepší. Už to nejsou žádné směšné, okopírované kostitřasy, ale často velmi elegantní, technikou nabušená a stále relativně levná vozidla.

p7

Foto: Xpeng Motors

Elektromobil Xpeng P7

Diskuze (0)

Novinka

Anonym