Volkswagen ukázal nový Passat. Pořád i s dieselem, ale už jen jako kombi a s velkým displejem uvnitř
Nová generace Passatu přijede na stejné platformě jako nový Superb. Ve variantě plug-in hybrid nabídne 100 kilometrů jen s elektromotorem.
Historicky nejprodávanějším modelem značky Volkswagen je Golf. Na druhém místě je Passat, který byl poprvé představen před padesáti lety – a jelikož se ho prodalo už více než 34 milionů kusů, je na každou novou generaci upřen zrak velkého počtu řidičů. Volkswagen nyní poprvé ukázal, jak bude vypadat devátá generace jeho oblíbeného manažerského vozu. I nadále bude mít populární dieselové motory, ale nabídne i zajímavý dojezd na čistě elektrický pohon. Zároveň už nebude k dispozici kratší varianta. Přesto německá automobilka říká, že to pořád bude „ten starý dobrý Passat“.
Oficiálně se nový model ukáže v příštím týdnu během mnichovského autosalonu IAA Mobility, do prodeje pak půjde v prvním čtvrtletí příštího roku. Volkswagen už ale teď ukázal vše podstatné včetně inovovaného designu, a to jak zvenčí, tak uvnitř. Pokud se máme bavit o rozměrech a tvarech, nejzásadnější je, že nově už bude Passat dostupný jen jako kombi, respektive Variant, jak zní oficiální názvosloví VW. Devátá generace každopádně o něco povyrostla, na délku má už 4 917 milimetrů a je také o něco širší, konkrétně 1 852 milimetrů.
Nový Passat přijíždí na stejné platformě MQB evo, kterou využije i chystaný nový Superb od Škodovky. Volkswagen uvádí, že i přes nárůst některých proporcí má mít upravená karoserie lepší aerodynamiku. Auto tak má být o něco úspornější a také tišší. Vyšší rozměry pak uvítají jednak pasažéři, zejména na zadních sedačkách, a zvětšený je také maximální objem zavazadlového prostoru.
Základní objem vyrostl na 690 litrů, což je hodnota, kterou nabízí i Superb, a se sklopenými sedačkami nabídne Passat dokonce 9 620 litrů. Větší komfort při cestování mají zajistit také nové sedačky s elektrickým nastavováním ve čtrnácti směrech či desetibodovou masáží, vyhříváním a odvětráváním. Vyšší verze s koženým čalouněním budou navíc i klimatizované.
K významným změnám došlo přímo u řidiče a v rámci ovládání. Volant již nemá haptické ovládání, ale klasická tlačítka, a celému ovládacímu systému dominuje velký dotykový displej. Vše je založené na vylepšeném systému MIB4, na který je napojen displej o úhlopříčce 12,9 palce, v příplatkové variantě dokonce 15 palců. U dolní hrany displeje se nachází ovládací tlačítka pro klimatizaci, nahoře na displeji jsou umístěna tlačítka nejčastěji využívaných funkcí, aby k nim měl řidič co nejjednodušší přístup.
Týká se to třeba i aktivace start/stop systému či zapnutí parkovacího asistenta. Jelikož už totiž nový Passat bude jedině s automatickou převodovkou, na středovém tunelu už prakticky žádná fyzická tlačítka nezůstala. I volič převodovky je pod volantem. Samotný parkovací asistent pak doznal také řady vylepšení. Nechat si zaparkovat auto má jít na dálku pomocí ovládání na telefonu, stejně jako s autem následně vyjet. Passat také dokáže uložit posledních 50 metrů jízdy – a když se pak auto na daném místě opět ocitne, dokáže samo třeba zaparkovat na vybrané stání.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsŘidiče pochopitelně zajímá také pohon. Tradičně Passat nabízel dieselové motory a ty přijdou i s novou generací, nicméně již jen ve dvou variantách: čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 110 kW a čtyřkolka s výkonem 143 kW. Spalovací alternativu nabídnou verze 1,5 eTSI se 48V mild-hybridní asistencí, pokročilou technikou vypínání válců a výkonem 110 kW či konvenční přeplňovaný dvoulitr 2.0 TSI s výkonem 150 kW (předokolka) nebo 195 kW (čtyřkolka). Pro řadu řidičů by se nicméně mohl z nového Passatu stát například pro denní dojíždění do práce čistý elektromobil.
Volkswagen do Passatu vložil druhou generaci plug-in hybridního pohonu (eHybrid). Jeho systémový výkon je buď 150 kW, nebo 200 kW, ale hlavně má ve spojení s novou sadou akumulátorů o využitelné kapacitě 19,7 kWh umožnit dojezd kolem 100 kilometrů čistě na elektřinu. K využití nového Passatu jako elektromobilu na krátké vzdálenosti má pomoci i rychlejší nabíjení. Baterii bude možné dobíjet střídavým proudem výkonem 11 kW místo dosavadních 3,6 kW. Na rychlonabíjecích stojanech může Passat Variant eHybrid dobíjet dokonce výkonem až 50 kW. Ceny nových modelů zatím nejsou známy.