Volkswagen zvažuje historické zavření továren a jeho šéf hlásí: Evropa i Německo stále víc zaostávají
Nejvyšší představitelé koncernu i značky Volkswagen začali bít veřejně na poplach. Situaci firmy už prý nevyřeší jen klasické osekávání nákladů.
Poprvé ve své téměř devadesátileté historii by mohl koncern Volkswagen zavřít některé své továrny na domácí půdě. Německá automobilka v pondělí varovala, že takový scénář nemůže vyloučit, protože se chystá přijmout rozsáhlá opatření pro snížení neudržitelně vysokých nákladů. Volkswagen zároveň uvedl, že cítí nutnost ukončit dohodu o ochraně pracovních míst. V rámci ní měla firma až do roku 2029 garantovat všechna pracovní místa. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji vyřešit prostým snížením nákladů,“ oznámil šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer, který dříve vedl jinou značku ze stejnojmenného koncernu, Škodu Auto.
Celý koncern Volkswagen, do něhož spadají značky Volkswagen, Porsche, Audi, Seat nebo Škoda, se v posledních letech potýká s velkými změnami v automobilovém světě. V něm je vyvíjen velký tlak v přechodu na elektromobilitu a zároveň je cítit stále větší konkurence z Číny, která začala chrlit jedno nové auto za druhým a kdysi de facto neohroženému evropskému automobilovému průmyslu šlape na paty.
„Evropský automobilový průmysl se nachází ve velmi náročné a vážné situaci,“ přiznal v pondělním prohlášení, které cituje CNBC, Oliver Blume, generální ředitel celé skupiny Volkswagen. „Ekonomické prostředí se stalo ještě tvrdším a na evropský trh vstupují noví konkurenti. Kromě toho zejména Německo jako místo výroby stále více zaostává, pokud jde o konkurenceschopnost,“ uvedl Oliver Blume s tím, že celý Volkswagen teď musí jednat rozhodným způsobem, aby na nepříznivě se vyvíjející situaci dokázal najít odpověď.
Rozsáhlou restrukturalizací budou muset podle VW projít jednotlivé značky v rámci koncernu a současná situace prý nevylučuje ani zavření některých výrobních linek na samotné vozy nebo některé součástky. K takovému opatření zatím firma v Německu nikdy nesáhla. Volkswagen má zvažovat vypnutí alespoň jedné větší továrny na výrobu aut a jednoho závodu na výrobu součástek. Zároveň chce s odbory jednat o zrušení stávajících dohod ohledně pracovních pozic, které jsou v platnosti od roku 1994.