Volkswagen zvažuje historické zavření továren a jeho šéf hlásí: Evropa i Německo stále víc zaostávají

Nejvyšší představitelé koncernu i značky Volkswagen začali bít veřejně na poplach. Situaci firmy už prý nevyřeší jen klasické osekávání nákladů.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

vw

Foto: Vygenerováno Midjourney

Ve Volkswagenu se snaží uhasit ekonomické požáry

0Zobrazit komentáře

Poprvé ve své téměř devadesátileté historii by mohl koncern Volkswagen zavřít některé své továrny na domácí půdě. Německá automobilka v pondělí varovala, že takový scénář nemůže vyloučit, protože se chystá přijmout rozsáhlá opatření pro snížení neudržitelně vysokých nákladů. Volkswagen zároveň uvedl, že cítí nutnost ukončit dohodu o ochraně pracovních míst. V rámci ní měla firma až do roku 2029 garantovat všechna pracovní místa. „Situace je mimořádně napjatá a nelze ji vyřešit prostým snížením nákladů,“ oznámil šéf značky Volkswagen Thomas Schäfer, který dříve vedl jinou značku ze stejnojmenného koncernu, Škodu Auto.

Celý koncern Volkswagen, do něhož spadají značky Volkswagen, Porsche, Audi, Seat nebo Škoda, se v posledních letech potýká s velkými změnami v automobilovém světě. V něm je vyvíjen velký tlak v přechodu na elektromobilitu a zároveň je cítit stále větší konkurence z Číny, která začala chrlit jedno nové auto za druhým a kdysi de facto neohroženému evropskému automobilovému průmyslu šlape na paty.

„Evropský automobilový průmysl se nachází ve velmi náročné a vážné situaci,“ přiznal v pondělním prohlášení, které cituje CNBC, Oliver Blume, generální ředitel celé skupiny Volkswagen. „Ekonomické prostředí se stalo ještě tvrdším a na evropský trh vstupují noví konkurenti. Kromě toho zejména Německo jako místo výroby stále více zaostává, pokud jde o konkurenceschopnost,“ uvedl Oliver Blume s tím, že celý Volkswagen teď musí jednat rozhodným způsobem, aby na nepříznivě se vyvíjející situaci dokázal najít odpověď.

Rozsáhlou restrukturalizací budou muset podle VW projít jednotlivé značky v rámci koncernu a současná situace prý nevylučuje ani zavření některých výrobních linek na samotné vozy nebo některé součástky. K takovému opatření zatím firma v Německu nikdy nesáhla. Volkswagen má zvažovat vypnutí alespoň jedné větší továrny na výrobu aut a jednoho závodu na výrobu součástek. Zároveň chce s odbory jednat o zrušení stávajících dohod ohledně pracovních pozic, které jsou v platnosti od roku 1994.

Koncern aktuálně po celém světě zaměstnává kolem 650 tisíc lidí, téměř 300 tisíc jich je v Německu. Jak upozorňuje agentura Bloomberg, velký spor s odboráři by mohl být značným problémem pro Olivera Blumeho, který je nejen šéfem celého koncernu VW, ale řídí také značku Porsche. Právě spory s odboráři totiž stály místo několik jeho předchůdců.

Polovinu míst v dozorčí radě společnosti drží zástupci odborů a německá spolková země Dolní Sasko, která má ve Volkswagenu pětinový podíl a často se staví právě na stranu odborů. Bloomberg připomíná, že střety s odboráři již dříve stály místo bývalého šéfa koncernu Bernda Pischetsriedera, bývalého šéfa značky Volkswagen Wolfganga Bernharda i Blumeho předchůdce Herberta Diesse. Ti všichni se snažili prosadit zvýšení efektivity zejména v německých závodech a právě to bude možná současný management koncernu považovat za nezbytné.

Jedním z největších problémů má být aktuální kondice značky Volkswagen, která má na celkových prodejích koncernu největší podíl. V loňském roce tvořila tato značka zhruba 45 procent z celkových příjmů, dále bylo Audi s přibližně 21 procenty, Porsche s dvanácti procenty, Škoda Auto s osmi procenty a Seat s přibližně třemi procenty. Právě Volkswagen se přitom potýká s vysokými náklady, bojuje se snižováním marží a hrozí, že se výrobce populárních vozů Passat, Golf nebo Tiguan propadne do ztráty.

Odbory již v reakci na prohlášení zástupců koncernu uvedly, že se proti úsporným opatřením postaví. „Představenstvo dnes prezentovalo nezodpovědný plán, který otřásá základy Volkswagenu a představuje obrovskou hrozbu pro pracovní místa a závody,“ řekl zástupce odborového svazu IG Metall Thorsten Gröger.