Vrah sovy Duolinga: Věděli jsme, že děláme něco velkého. Pozastavili se nad tím i právníci

Jeden ze strůjců virální kampaně populární jazykové aplikace vysvětluje, co k ní vedlo a proč se firma rozhodla svého maskota „zabít“.

Filip HouskaFilip Houska

duo-mvp-z

Foto: Duolingo / Filip Houska/CzechCrunch

Duo

0Zobrazit komentáře

Byl to šokující moment, jaký sociální média nepamatují. Když totiž malou roztomilou sovu na cestě srazilo auto Elona Muska, nikomu se nechtělo věřit, že by Duolingo dopustilo, aby jeho ikonický firemní maskot přestal existovat. Přece to nedávalo smysl, šlo o nedílnou součást aplikace, na němž byznys firmy stojí. „Chtěli jsme ho zabít už dávno,“ říká v rozhovoru člověk, který byl jedním ze strůjců neštěstí. Až překvapivě dobře se jim to ale vyplatilo.

Před několika týdny způsobil marketingový tým populární jazykové aplikace Duolingo dokonalý mediální cirkus. Zničehonic rozjel zpočátku nevinnou kampaň, ve které se rozloučil s Duem, animovanou sovou, která přes sto milionů lidí po celém světě každý měsíc provází hravou výukou jazyků. Oznámil, že ji někdo zabil – a nechal veřejnost si hrát na detektivy.

Otřel se při tom o slavného kanadského rappera Drakea, který zrovna kousal lyrický útok od svého soka Kendricka Lamara, a podprahově se opřel i do Elona Muska, protože to měl být právě Cybertruck jeho automobilky Tesla, který maskota srazil a usmrtil. Do toho byla celá kauza živena i těmi nejvyššími v Duolingu, konkrétně jeho šéfem, který nahrál rozlučkové video.

duo-is-dead-mvp-cc-x

Přečtěte si takéSova z Duolinga je mrtvá. Může za to Drake? Vyšetřování probíháHravě vás učila novým jazykům, teď je mrtvá. Podle Duolinga za smrt sovy může Drake

„Upřímně, byl to nápad, který jsme měli už roky. Věděli jsme, že vyvolá reakce, ale nikdy jsme netušili, jak velké to nakonec může být,“ říká v rozhovoru pro magazín The Drum James Kuczynski, jeden z kreativců, který za virální kampaní stál. A o výsledné velikosti celého marketingového kousku svědčí nejen komentování situace ze strany slavných značek, ale hlavně čísla.

Za asi čtrnáct dní trvání kampaně na duolingovském Instagramu přiskočily stovky tisíc sledujících, přičemž ta nejúspěšnější videa čítala miliony zhlédnutí. „Čísla ještě stále sčítáme, ale zdaleka je to naše největší kampaň,“ dodává Kuczynski s tím, že z pohledu impresí jde o ekvivalent tří reklam na Super Bowlu, finále ligy NFL, které je zároveň i největším reklamním svátkem na světě.

Nutno podotknout, že Duolingo má své zkušenosti s reklamami na Super Bowlu. Když se tam se svou sovičkou objevilo loni, potřebovalo opravdu jen pár vteřin, aby vyvolalo rozruch. Tehdejší spot ale firmu přišel na miliony dolarů, zatímco poslední „smrtící“ kampaň je ve srovnání s tím nestála prakticky nic. Pouze myšlenku a čas interního týmu k exekuci něčeho, co pobláznilo svět.

„Kdybychom museli procházet agenturními vrstvami, nikdy bychom nebyli schopni postupovat tak rychle. A rychlost je v případě kulturní relevance vším. Navíc milujeme šedé zóny – a pokud se nad tímhle nápadem muselo pozastavit naše právní oddělení a přemýšlet, tak jsme věděli, že děláme něco velkého,“ objasňuje Kuczynski.

duolingo-mvp-x-cc

Přečtěte si takéDuolingo a Elon Musk: Příčina smrti vyvolává otázkyZáhada smrti sovy z Duolinga míří i na Elona Muska a cybertruck. Mezitím se prodávají rakve

V konečném důsledku potřebovalo Duolingo opravdu jen málo. Vesměs mu stačilo, aby vymyslelo několik příspěvků na sociální sítě, aktualizovalo logo aplikace a natočilo produkčně jednoduchá videa. „Náš produkt je postaven na gamifikaci – a tomu musí odpovídat i náš marketing,“ dodává Kuczynski.

Kuczynski totiž trefně vysvětluje, že kdyby na sociálních sítích dělali jen bláznivý obsah pro bláznivý obsah, každý to prokoukne. Potřeba je přicházet s prvky, které sedí k tomu, co Duolingo v jádru vytváří – a tím je aplikace pro hravou výuku jazyků. „Zkrátka chceme, aby se o nás mluvilo,“ říká s tím, že prodávání produktu je v tomto případě až na druhém místě.

„To je rozdíl mezi tradičním marketingem a přístupem zaměřeným na sociální sítě. Zatímco většina značek utápí miliony v televizních kampaních, Duolingo dosáhlo největších úspěchů díky nízkonákladovým počinům s vysokou mírou zapojení na sociálních sítích, jako je trolling uživatelů kvůli jejich vině vyplývající z odkládání učení jazyků nebo, jak už teď víte, fingovaná smrt maskota,“ doplňuje.

Teď už všichni ví, že sova Duo vstala z mrtvých a opět všechny nadšence do cizích jazyků štve tím, že jim denně připomíná lekce, do kterých se jim ne vždy chce. Celé to (pochopitelně) bylo nahrané, nutno ale říct, že se to Duolingu z marketingového pohledu povedlo na výbornou. A co bude dál? „Něco chystáme, ale hodně věcí přichází z takzvané reaktivity. To je naše omáčka,“ dodává Kuczynski.

Díky její kreativitě značka generovala miliardy ročně. Teď končí, svými kroky ale inspiruje další

Luxusní módní značku změnila v celosvětový fenomén, který nastavil směr. Donatella Versace teď v klíčové pozici končí, její vliv ale nezmizí nikdy.

Filip HouskaFilip Houska

donatella

Foto: Filip Houska/CzechCrunch / Depositphotos

Donatella Versace

0Zobrazit komentáře

Když před čtvrt stoletím vyrazila Jennifer Lopez na předávání cen Grammy v odvážných zelených šatech od Versace, šlo o natolik vyhledávaný outfit, že kvůli němu Google vymyslel službu Images. To proto, aby lidé mohli rychleji hledat na internetu pomocí fotek. To je ale jen malý střípek vlivu, který měla Donatella Versace na celý svět – a ne nutně jen ten módní. A některé její principy si mohou osvojit i firmy, které s módou nemají nic společného.

Před pár dny se módní průmysl na chvíli zastavil. I když to dřív nebo později muselo přijít, to, že slavná návrhářka a byznysmenka Donatella Versace po skoro třiceti letech odchází z pozice kreativní ředitelky Versace, by mediální zájem vyvolalo kdykoliv. Zpráva navíc přišla v době, kdy sílí spekulace o tom, že ikonickou italskou značku chce koupit Prada, která za ni údajně nabízí zhruba 1,5 miliardy eur.

I přes konec na postu, ze kterého Versace bez nadsázky měnila trh s luxusní módou, ale nikdy neskončí její nesmírný vliv, z něhož mohly – a nadále mohou – všichni čerpat. Je totiž živoucím důkazem, že se odvaha a risk může vyplácet, když máte ty správné karty, se kterými hrát. Nebýt toho, značka by jen stěží mohla ročně generovat miliardy korun v tržbách.

Donatella Versace na přehlídce


Průkopnice digitálního influencerství

Donatella už dávno před vznikem sociálních sítích pochopila, jak důležité jsou pro jméno značky a její byznys celebrity. Tušila, že když vybraným modelkám, zpěvačkám nebo herečkám poskytne šaty nebo doplňky, budou prakticky zdarma šířit její značku před zraky milionů lidí. Na internetu, v televizích, na prestižních událostech. Takřka kdekoliv.

Nevsázela přitom jen na mainstreamové hvězdy. Šla i do dosud neprobádaných vod hip hopu a nebála se módní chloubu Itálie spojovat s rappery. Versace tak nosil The Notorious B.I.G. nebo Tupac, kteří ze značky udělali drahý symbol svého žánru. A ona tak prakticky spojila vysokou módu s pouličním stylem, což se v devadesátých letech nikomu nepodařilo.

Co si z toho můžete odnést vy? Hlavně to, že spolupráce s influencery může být nesmírně silný marketingový nástroj, který může fungovat napříč odvětvími. Je skoro jedno, ve kterém oboru podnikáte – vždy se dá najít přesah, do kterého lze napasovat známou osobnost, která vaši firmu zviditelní.


Značková fúze

Byla si vědomá, že její značku si nemůže dovolit kdekdo. Nechtěla ale budovat Versace jen pro movitou klientu – a proto když se v roce 2011 spojila se švédským módním řetězcem H&M, se kterým vymyslela kolekci dostupnějšího oblečení, vyvolala dojem, že značku mohou nosit i ti, kteří k high fashion tolik netíhnou.

Postupem času se tohoto trendu chytily i ostatní firmy z branže. Spojení s dostupnějšími brandy nebo franšízami navázali Gucci, Louis Vuitton, Balenciaga a další, kteří se tak velmi rychle dostali do hledáčků nových cílových skupin. A ty tak o nich minimálně začaly mít povědomí, které by jednou mohly překlopit v nákup.

Co si z toho můžete odnést vy? Třeba to, že není třeba se soustředit jen na úzkou skupinu vašich zákazníků, potažmo jen na stávající klienty. Často může stačit jen malé vystoupení ze zajetých pořádků a navázání ne tak očekávané spolupráce, abyste se dostali do jiných okruhů – a potenciálně vydělávali více peněz.


Šéfsymbol

Donatella je stejně slavná jako Versace. Není snad nikdo, kdo by její fotku někde neviděl – a mnoho lidí ji dokáže i verbálně popsat. Platinové blonďaté vlasy, odvážný make-up, sebevědomé vystupování, neustálá péče o zevnějšek. A tak dále. Pochopila, že když lidé budou znát ji, budou znát i její firmu. A naopak.

I přes spolupráci se slavnými osobnostmi to byla ona, která byla nejviditelnější ambasadorkou značky. Ostatně od prvního dubna, kdy se vzdá pozice kreativní ředitelky, se bude věnovat výhradně ambasadorství pro Versace, byť to dělala i celá ta desetiletí před tím. Podobně funguje například Olivier Rousteing z Balmain.

Co si z toho můžete odnést vy? Především to, že se může vyplácet, pokud se stanete tváří vaší značky, ačkoliv je vaše hlavní role jiná, exekutivní. Pomoci to může nejen vašemu osobnímu brandu, čemuž se dnes v marketingovém světě přikládá čím dál větší důraz, ale právě i firmě. Zvýšíte tak šance, že si vás lidé všimnou.

Butik Versace v italském Miláně


Inovování tradic

Když v roce 1997, po smrti jejího bratra Gianniho, převzala Donatella otěže firmy, stála před náročnou výzvou. Nikdo by Versace neodpustil, kdyby upustila od svých kořenů, zároveň ale značka potřebovala být relevantní i v novém tisíciletí. Proto se rozhodla zariskovat a vstoupit na tenkou hranici zachovávání tradic a inovování.

Ponechala glamour, sex appeal a ikonické, výrazné vzory, ale přizpůsobila své kolekce novému vnímání světa. Modernizovala střihy, přidala nové materiály, zavedla udržitelnější přístupy k produkci a prostoupila více i do zmíněné streetwearové módy. Nikdy neusnula na vavřínech a vždy se snažila držet prst na tepu doby, případně určovat nové směry.

Co si z toho můžete odnést vy? Hlavně to, že se nemusí vyplácet se zarytě držet tradic a původního DNA, protože pak vás může konkurence snadno předběhnout. Není třeba kompletně překopávat váš produkt, ale snažit se ho dělat tak, aby odrážel váš brand a zároveň byl neustále aktuální a kvalitní.


Kreativně, ale expanzně

Donatella excelovala v kreativním pojetí módy – a magazín Harper’s Bazaar dal dokupy velmi dobrý výběr –, ale podobně silná byla i v jiných, ne tak tvůrčích oblastech. Například v expanzní strategii, kdy včas vycítila ten správný moment k rozšíření do Asie, na Střední východ a do Latinské Ameriky, díky čemuž svůj zákaznický repertoár rozšířila o další movitou klientelu.

Zejména se jí ale spolu s jejím týmem podařilo v roce 2018 sjednat akvizici, díky níž mohla značka ještě agresivněji expandovat dál. Tehdy ji totiž koupila americká skupina Capri Holdings, kterou založil neméně slavný návrhář Michael Kors. Cena? Přes 2,1 miliardy dolarů. I díky tomu mohla reagovat na rostoucí konkurenci v podobě Gucciho, Louise Vuittona nebo Prady.

Co si z toho můžete odnést vy? Především to, že se vyplatí myslet globálně. Jde o klíčový aspekt k tomu, jak si mimo jiné udržet konkurenceschopnost v dnešním rychlém světě. Šance, že tak myslí ostatní, je totiž vysoká – a pokud má váš produkt celosvětový přesah, je vhodné tomu jít naproti a být zákazníkům z celé planety „blíž“.