Vyhrál vše, co se dalo. Po neskutečné kariéře teď legenda NFL Tom Brady končí a zkusí štěstí v kryptu i módě

Filip HouskaFilip Houska

Tom Brady v dresu New England Patriots

0Zobrazit komentáře

Na střední škole byl skvělým baseballovým chytačem a nad jeho silou v levé ruce se rozplývali i zkušení hráči. Stejně tak ale vynikal v americkém fotbalu, a to kvůli své přesnosti při hodu. Rozhodování to bylo složité, nakonec si ale tehdy osmnáctiletý Tom Brady vybral hru s hnědým šišatým míčem. A stal se v ní jedním z nejlepších v celé Americe. Teď – po dvaadvaceti sezónách – oznámila ikona americké NFL a držitel těch nejprestižnějších trofejí ve věku 44 let konec kariéry. Naplno se vrhne do módy, krypta a pomoci se zdravějším životním stylem.

To, co Lionel Messi nebo Cristiano Ronaldo znamená pro „evropský“ fotbal, znamená Tom Brady pro ten americký. Pro početný zástup fanoušků nejsledovanějšího sportu ve Spojených státech je právě on tím důvodem, proč platí za vstupenky na zápas a zapínají televizi vždy, když se utkání tvrdých hochů v helmách blíží. Nejen, že platí za výborného quarterbacka, ale také vždy překypoval loajalitou ke svému týmu.

Jako tomu u jiných úspěšných amerických sportovců bývá, i kariéra Toma Bradyho se začala psát v jeho vysokoškolských letech. Ačkoliv měl dobré předpoklady stát se profesionálním baseballovým chytačem, na univerzitě v Michiganu v roce 1995 přičichl spíš k americkému fotbalu. Pět následujících sezón reprezentoval barvy své alma mater. „Jo, v tom chlapci něco je,“ říkali si tehdy trenéři i veřejnost.

Během univerzitního hraní zaznamenal úspěchy, díky kterým si Bradyho všimli skauti týmů z nejvyšší ligy amerického fotbalu NFL. V roce 2000 ho v draftu získal tým New England Patriots, kde se začal více soustředit na roli takzvaného quarterbacka, tedy hráče, který rozehrává hru a je stěžejním elementem celého mančaftu. Rychle se ukázal jeho obrovský přínos – a započal tam novou éru týmu.

Tandem s cejchem vítězství

Když do New England Patriots nastupoval, šel tam z pozice 199. draftovaného hráče v šestém kole, což mohlo indikovat, že skauti a trenéři od něj neměli nějaká zvýšená očekávání. Jak se ale ukázalo o několik let později, jednalo se o jeden z nejpodceňovanějších draftů v novodobé historii NFL. Tom Brady se ihned stal velmi důležitým hráčem, který Patriots dopomohl k zisku cenných vítězství.

Tom Brady v dresu New England Patriots

Svůj tým dovedl v rámci dvaceti sezón, kdy byl jeho součástí, k sedmnácti divizním titulům a devíti účastem na finálových zápasech play-off známých jako Super Bowl. Z nich New Englands Patriots v době Bradyho éry vyhráli šest trofejí, což přepsalo knihy rekordů. Brady se navíc stal rekordmanem v počtu přihrávek, kompletních přihrávek, touchdownů i započatých zápasů.

Jeho vliv byl natolik výrazný, že se o něm dokonce začalo mluvit jako o strůjci nové „klubové dynastie“ Brady–Belichick. Úspěch týmu totiž nezávisel jen na Bradym (a ostatních hráčích), ale také na trenérovi Billu Belichickovi, jenž je považován za jednoho z nejlepších hlavních koučů v historii NFL. Spolu tak tvořili doslova milníkový tandem.

Bradyho angažmá v New England Patriots skončilo po dvaceti loajálních letech, kdy odešel do Tampy Bay Buccaneers. Obrovský přestup si vysloužil velkou mediální pozornost a zcela pochopitelně velká očekávání, která byla… naplněna. Tehdy třiačtyřicetiletý Brady s novým chlebodárcem vyhrál předloňský Super Bowl, čímž rozšířil svou sbírku prstenů, které hráči vítězného týmu dostávají, na sedm kousků.

Brady tak v profesionální hráčské kariéře dosáhl snad všeho, čeho mohl. Vedle toho, že přepsal klubové i osobní tabulky rekordů, potvrdil, že i po čtyřicítce se dá hrát americký fotbal na té nejvyšší úrovni. Právem si vysloužil označení GOAT, což je zkratka ze slovního spojení Greatest Of All Time (v překladu nejlepší všech dob). Vše ale jednou končí.

Před několika dny se napříč sportovními médii začalo spekulovat o tom, že Tom Brady po dvaadvaceti sezónách ukončí profesionální kariéru v NFL. Poté skutečně přišlo i potvrzení, které zveřejnil na svém Instagramu. Jeden z nejslavnějších amerických fotbalistů všech dob pověsí svou helmu na hřebík a nechá klubový make-up, se kterým si maloval černé pruhy pod oči, navždy v šatně.

„Vždycky jsem věřil, že se do sportu musí jít takříkajíc all-in. Pokud nemáte stoprocentní soutěžní nasazení, neuspějete. A úspěch je to, co na naší hře tolik miluji. Každý den je pro mě fyzickou, mentální a emocionální výzvou, která mi umožnila maximálně využít můj potenciál. A já jsem se těch posledních dvacet dva let snažil ze všech sil,“ napsal Brady ve svém vyjádření.

Čas na byznys

Rázem se rozjela lavina děkovných vzkazů od týmů, hráčů, fanoušků, sportovních expertů a médií. Takové rozhodnutí je totiž ve světě sportu velkou věcí, protože neexistuje mnoho hráčů, kteří by byli tak slavní jako on. Minimálně v Americe, ale také v Evropě, kde americký fotbal tak zvučné renomé nemá. Zkrátka končí jedna obří éra, na kterou se bude ještě dlouho vzpomínat.

Brady se ovšem rozhodně neschová ve stínu. Naopak. Ačkoliv zmínil, že se v profesním důchodu chce více věnovat rodině a soukromému životu, lidé ho budou stále potkávat. Nikoliv na hřišti coby profesionálního hráče, ale jako podnikatele. Stejně jako řada jiných sportovců i Brady má několik byznysů. A jedním z nich je i tržiště pro prodej NFT.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Trend takzvaných nezaměnitelných tokenů, které vyjadřují právo vlastnit digitální předmět na blockchainu (jakési účetní knize pro kryptoměnové transakce), se totiž dostává i mezi celebrity. Proto na něj Brady spolu se svým byznysovým partnerem Richardem Rosenblattem minulý rok naskočil a založil NFT platformu Autograph.

Ta funguje obdobně jako OpenSea, největší tržiště s NFT na světě, jen se soustředí na digitální sběratelské předměty se sportovní tematikou. Už se na ní objevily exkluzivní kousky ve spolupráci s legendárním skejťákem Tonym Hawkem nebo golfovou ikonou Tigerem Woodsem. Za úspěch lze považovat i navázání partnerství s americkou sázkovou kanceláří DraftKings.

Byznysové vizi Bradyho a Rosenblatta věří i investoři, jmenovitě pak renomované venture kapitálové firmy Andreessen Horowitz a Kleiner Perkins. Ty se minulý měsíc podílely na investici ve výši 170 milionů dolarů, dohromady už Autograph na investicích nasbíral 205 milionů dolarů. Vedle NFT pak legenda NFL nedávno vstoupila i do módy, a to přes vlastní brand.

tom-brady1

Foto: Brady

Tom Brady v „civilu“

Na založení vlastní značky sportovního oblečení ostatně není nic překvapivého. Je totiž řada známých sportovců, která svůj módní brand má. Od fotbalového Cristiana Ronalda až po Stephena Curryho z NBA. Brady ji nicméně spustil ve velkém stylu rovnou s člověkem, který pomohl vybudovat módní impéria pro celebrity typu Kim a Khloe Kardashianových, Jensem Gredem.

„O založení oděvní značky jsem přemýšlel mnoho let a chtěli jsme, aby byla dokonalá. Chtěli jsme mít jistotu, že to opravdu zvládneme a že to bude správně. Blížím se ke konci své fotbalové kariéry, ale zároveň chci pořád dělat věci, které jsou zábavné,“ řekl začátkem ledna Brady v rozhovoru pro WWD. V sortimentu jsou trička, šortky nebo třeba bundy.

V návaznosti na sportovní odvětví má Brady i tréninkovou společnost TB12 Sports, přes kterou chce lidi motivovat ke zdravému pohybu a vytvořit jim zdravé životní návyky, jež vychází z Bradyho zkušeností. Klienti tak mají dostat cenné informace o výživě, hydrataci i duševní kondici. O tom ostatně Brady napsal i knihu. Sedminásobný vítěz Super Bowlu tak rozhodně má co na práci.

Za kuchyňské prkénko v podobě české vlajky získali medaili. Teď chce firma Ubrd zaujmout v Evropě

Iva BrejlováIva Brejlová

hrach-kruta-ubrdStory

Foto: Ubrd

Vojtěch Hrach a Jiří Krůta, spoluzakladatelé Ubrd

0Zobrazit komentáře

Když tohle prkýnko kdysi Petr Novague přihlásil na designérskou soutěž, byli to nadšenci, kteří neměli ani prototyp. To, co měli, byl nakreslený design. Na kterém se, pravda, pracovalo rok. Jenže oni prestižní soutěž Red Dot Award i tak vyhráli. Byla to startovní čára, ze které Jiří Krůta a Vojtěch Hrach rozjeli značku Ubrd. S designovými doplňky během prvního půlroku fungování dostali její obrat na milion korun a další roky to zopakovali. Teď získali investora a hodlají zaujmout v Evropě.

Je to jejich vlajková loď. A vlajku, konkrétně tu českou, má také představovat. Doteď ostatně prkénko značky Ubrd tvoří významnou část prodejů. Právě ono získalo ve zmiňované designérské soutěži v roce 2019 ocenění. A shodou okolností ho teď jsou na skladě tři nebo čtyři stovky – jsou to „zbytky“ po Vánocích, s jejichž přípravami tu začali pozdě.

„Asi to budeme prodávat několik měsíců. Ale nejsou to jogurty. Prkénka se nezkazí. Aspoň na nich olej kvalitně vyschne,“ krčí rameny Krůta. Beztak si v dílně jejich výrobky dlouho pobudou. Každé z prkének má totiž za sebou zbroušení, naolejování, alespoň dvoutýdenní odležení a znovu přeolejování. A zase odležení.

vlajka3_ubrd

Foto: Ubrd

Prkénko Vlajka odstartovalo sérii designových cen pro Ubrd

Berou je tu do ruky až třicetkrát. A když jeden člověk v dílně Ubrd prkénka brousí celý den, zvládne jich jen deset. „Takže je jasné, že urychlit to moc nejde,“ dodává Krůta. A je asi také jasné, že za pár stovek tu tenhle kus dřeva zákazníci nekoupí. Pokud chcete prkénko s designem, zaplatíte několik tisíc.

To bezpochyby výrazně omezuje okruh zákazníků, kteří si jsou ochotni takový doplněk do kuchyně koupit. Přesto se zmíněný milionový obrat během prvního roku fungování podařilo překonat hned následující rok. V roce 2020 se firma dostala na 1,2 milionu. A pokud jde o aktuální výsledky, tak loni tato čísla zřejmě zopakovala.

Bojovat o své místo na trhu

I když – mimo jiné i kvůli zmíněné ne úplně povedené vánoční sezóně jsou loňská čísla ve skutečnosti trochu zklamáním. Posunout je teď má výrazně širší zákaznická základna v zahraničí, kam by se ještě letos Ubrd chtělo vydat.

Podporu značce zajišťuje Robert Valentík, který se s vkladem několik stovek tisíc korun stal investorem a firmě pomáhá i zprostředkováním zajímavých kontaktů. Valentík už dostal společnost TON do regionu německy mluvících zemí, tedy Německa, Rakouska a Švýcarska, a z těchto zkušeností chce čerpat i Ubrd.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Produkty i celá firma Ubrd mají potenciál a kvalitu pro růst na vyspělých zahraničních trzích, kde vám silná konkurence nic neodpustí a musíte bojovat o své místo na trhu,“ myslí si Valentík, jenž teď ve firmě získal patnáctiprocentní podíl, který by postupně měl vzrůst na 25 procent.

V Ubrd zatím k prkýnku přidali ještě další varianty, k tomu otvírák, stojan na nože, podnos a podtácky. A s rozšiřující se nabídkou výrobků získali další designérské ceny: European Product Design Award, dvakrát International Design Award a stejně tak dvakrát iF Design Award. O ni se mimochodem loni přihlásilo deset tisíc projektů a získalo ji za různé výrobky jen pět českých firem.

Budeme to muset řešit seriózněji

Tu slovní hříčku prý každý nepochopí. Ubrd – se sídlem v Rožmitále pod Třemšínem, tedy u Brd – je podle Krůty jednoznačně firma, která Brdy zdůrazňuje a k oblasti se hodlá odkazovat i dál. Právě tady její výrobky získávají finální podobu. A právě odsud pocházejí oba spoluzakladatelé, Jiří Krůta a Vojtěch Hrach.

Kdysi si Krůta představoval, že v brdských lesích stráví pár let. A bude tam jezdit na kole. Tehdy měl čerstvě po základní škole a svým rodičům řekl, že se přihlásil na střední, jenže pravda to nebyla. Když jeho podvod zjistili v průběhu září, těžko už se jeho vzdělávací instituce dala vůbec z něčeho vybírat. A tak ho umístili na školu známého. Krůta se začal učit truhlářem.

Poté, co se školou skončil, ho prababička ještě přemluvila, aby si dodělal maturitu. A po maturitě pravnuka přesvědčovala ke studiu vysoké školy. Tehdy se Krůta dostal do Prahy, kde už na něj, jak říká, rodina neměla takový vliv – a tak studovat přestal.

ubrd-produkty

Foto: Ubrd

Ubrd pomalu rozšiřuje nabídku produktů

Zato se dostal k práci v IT a vyvíjel weby. Pravidelně z Prahy jezdil do brdské oblasti, kde potkával Hracha, kamaráda z dětství. Spolu začali provozovat firmu na renovaci jízdních kol a později, po návštěvě u kamaráda truhláře, je napadlo založit společnost na výrobu dřevěných doplňků do kuchyně. Postupně přešli k prkénkům na krájení, k designu oslovili návrháře Petra Novagua a právě on se stal tím, kdo produkt s názvem Vlajka do designérské soutěže přihlásil.

Když vyhráli, nesměli o tom ještě měsíc nikomu říct. Ale získali čas. „Pochopili jsme, že to budeme muset řešit seriózněji,“ shrnuje Krůta. „Nechali jsme si připravit prkénka a pak jsme je brousili. U Hrachových rodičů ve vilové čtvrti. Přišel za námi soused, jestli jsme se nezbláznili,“ směje se dnes.

Ocenění zafungovalo. To první společnost vystřelilo do obecného povědomí a zákazníky jí přivedlo. „Objednávky nám začaly padat do klína. Co jsme předtím dělali řadu měsíců, měli jsme najednou za den,“ popisuje Krůta. Jen během prvního měsíce prodali prkénka na krájení za 300 tisíc korun.

Strojař, odborník na dřevo

Paradoxně dnes je Krůta ve firmě ten, který rozumí dřevu méně. „Dělám si z něho srandu, že nepozná javor od dubu,“ říká s nadsázkou Hrach. To on, mimochodem strojař a inženýr, se stará o výrobu a postupně se učí, jak se dřevem pracovat. Od dodavatelů, řemeslníků i pozorováním detailů. „Každý na to má jiný názor,“ krčí rameny s tím, že jediný správný postup pro práci se dřevem prostě neexistuje.

Ubrd si našlo prostory pro tentokrát už oficiální dílnu, kterou si upravilo a vybavilo menšími stroji, což vyšlo na zhruba 800 tisíc korun. V areálu, kde vyrábí, si pro sebe připravilo tři místnosti, jež zastupují část výroby i sklad. Ještě než se sem ale dřevo dostane, dost se nacestuje.

Dřevo pochází ze severní Itálie nebo Maďarska a výjimečně se kupuje i ve Spojených státech. „Velká část výroby je americký ořech. Roste i v Čechách, ale ne v takovém množství, aby se dal využívat,“ vysvětluje Krůta. Spoluzakladatelé ho nicméně jezdí vybírat do specializované firmy v Česku, odkud pak putuje na výrobu spárovky k Písku, následně na Šumavu na frézování a zpátky do Brd na finální zpracování.

Průměrný měsíc neexistuje

Krůta dodává, že je možné, že bez zmíněných větších investic do výroby by už firma byla v černých číslech. Zatím tomu tak ale není. Na výrobcích teď pracuje, především externě, asi desítka lidí. Odbyt přitom záleží hodně na tom, kolik peněz pošle do marketingu. A na oceněních. Pokaždé, když nějaké přijde, zájem o výrobky vzroste.

„Průměrný měsíc pro nás neexistuje,“ říká Krůta. Půlku ročního obratu tvoří předvánoční období. Jiné měsíce může být obrat 150 tisíc korun, ale také 30. Naprostá většina objednávek chodí z vlastního e-shopu. „Je to dobře, držíme si komunikaci se zákazníkem,“ dodává Krůta.

ubrd

Foto: Ubrd

Vojtěch Hrach a Jiří Krůta, spoluzakladatelé Ubrd

Způsob odbytu by se mohl pomalu měnit s expanzí na německy mluvící trhy, kde se firma hodlá prosadit s pomocí distributorů. K tomu se pomalu přesouvá i z kuchyně, pro kterou doteď výrobky vytvářela. Nejdřív do obýváku. Na produktu, který spoluzakladatelé zatím nechtějí konkretizovat, se už pracuje.

„Myslím, že délka jeho přípravy předčí i to prkýnko,“ směje se Krůta. Zatímco na prvním výrobku tu totiž pracovali rok, než se na trh dostane ten příští, už to budou od prvních nápadů roky skoro dva. Velkovýroba z Ubrd tak prý nikdy nebude.

„Chceme být firma, která bude mít do třiceti produktů. Vyrábět věci, které budou fungovat jako solitéry,“ vysvětluje Krůta. „Víme, kam běžíme. Nevím, jestli tam doběhneme. Ale rozhodně víme kam,“ uzavírá.