Výška je v Praze jako červený hadr. Tři věže Evy Jiřičné nám zakázali, nechápu to, říká Kunovský

Zakladatel Central Group Dušan Kunovský v podcastu Money Maker hovoří o tom, jak vybudoval největšího rezidenčního developera v zemi.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

I díky studiím na Cambridge na začátku 90. let měl před sebou Dušan Kunovský nalajnovanou kariéru právníka. Pak se ale zhlédl v realitách a začal kolem nich stavět vlastní společnost Central Group. Z ní během třiceti let vybudoval největšího rezidenčního developera v Česku, který aktuálně stojí za čtvrtinou všech připravovaných bytů v Praze a zisky počítá v miliardách. Jelikož je Kunovský stále jediným vlastníkem Central Group, patří také k nejbohatším Čechům.

Co mu v realitách vydělalo první peníze? Proč rostou ceny bytů a co na jejich výstavbě nejvíce trvá? A proč kroutí hlavou nad tím, na co všechno v Praze dohlížejí památkáři? Přinášíme výběr toho nejzajímavějšího, co padlo v podcastu Money Maker s Dušanem Kunovským, na který se můžete podívat níže a najdete ho také ve všech podcastových aplikacích.

Absurdní povolovací procesy

Všechno je komplikovanější přemírou byrokracie a přeregulace. Trh se zásadním způsobem vyvinul a zkomplikoval. Přiznám se, že dnes bych si netroufl tento byznys zakládat, ani do něj vstupovat. Za posledních deset let se z developmentu stal vůbec nejdlouhodobější byznys, co si člověk dokáže představit. Na stavební povolení na běžný bytový dům v Praze často čekáme deset a více let. Vlastní rok a půl nebo dva roky, co se staví a prodává, tedy kdy to i lidé vidí a vnímají, to je jen taková třešnička na dortu. Ale předtím je nad tím deset let práce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Někdy čekáme i patnáct let. Nedávno se nám něco podařilo schválit za sedm let, to jsme otevírali šampaňské a skoro udělali ohňostroj. Míra nefunkčnosti povolovacího procesu je obrovská. Impotence, do které se dostal celý schvalovací proces, jakožto důležitá součást pro ekonomiku, je absolutně absurdní.

Praha se chrání až moc

Praha je svou historií a svojí nádherou do určité míry specifická, v tom se asi nedá ani s Varšavou, ani s Bratislavou srovnat. Je to dané i relativně striktní ochranou historického jádra a jeho bezprostředního okolí, ale pravda je taková, že široká ochranná zóna v rámci Pražské památkové rezervace je tak obrovská, že v podstatě zahrnuje více než polovinu aktivní Prahy, kde vzniká nějaký ekonomický život. Samozřejmě chraňme historickou Prahu a její bezprostřední okolí, ale proč v nějakých okrajovějších nebo dobře dostupných částech nevzniká unikátní a třeba i vyšší výstavba? Proč je s tím, proboha, v Praze takový problém? To úplně nechápu.

Památkáři a UNESCO v podstatě chrání nikoliv jen historické centrum Prahy, ale i výhledové horizonty. Když si představíte, kam až vidíte z rampy Pražského hradu, tak je fakticky vše chráněné. A jelikož vidíte prakticky všude, je to složité. Ale role památkářů v Praze je rozhodně nezastupitelná. Praha je unikátní a ochranu si zasluhuje, akorát je třeba vnímat, že ochranné pásmo je obrovské a bez vyšších staveb se do budoucna stejně dříve nebo později neobejdeme, protože nebude kde stavět, pokud se nemáme rozrůstat i v rámci Středočeského kraje a zastavět nakonec úplně všechno.

dusan-kunovsky1

Foto: Tomáš Svoboda / CzechCrunch

Dušan Kunovský, zakladatel Central Group

Výška jako červený hadr

Výška je v Praze jako velký červený hard. Setkali jsme se s tím ve dvou našich projektech. Přestože mám rád výškové stavby a mám rád unikátní architekturu, která město obohatí, tak to rozhodně není tak, že každý barák musí být architektonický unikát. Musí ale vznikat nějaké eye catchers, aby to bylo prostě zajímavé a aby to nebylo všechno jenom fádně zprůměrované. A je pravda, že prosadit v Praze něco architektonicky unikátního, to je červený hadr. A vůbec nejčervenější hadr je, když by to mělo jít trošku do výšky.

Skoro zničený projekt Evy Jiřičné

Opět to bohužel narazilo na UNESCO. Dokonce kvůli tomu projektu UNESCO pohrozilo, že by tím byl ohrožen zápis Prahy do jeho seznamu. Projekt se šest let přepracovával, optimalizoval a teď byl čerstvě představen, kdy ze tří věží zůstala jedna věž, a to v dominantním místě, kde byla dřívější telekomunikační věž. Je to unikátní stavba, Eva Jiřičná jí říká rozvlněná věž. Věřím, že je to architektonický unikát, takže je dobře, že alespoň část projektu se zachránila.

olsanska-11

Přečtěte si takéNa Žižkově vznikne podle Jiřičné jen jedna věž obklopená kvádryTři vysoké věže zamítli. Místo Mordoru na Žižkově bude od Evy Jiřičné jen jedna rozvlněná

Nakonec se podařilo domluvit – a chci poděkovat i památkářům, protože jednu dobu se jednalo o tom, zda tam vůbec může vzniknout nějaká trochu vyšší stavba –, že stavba je do výšky dřívější telekomunikační věže, tedy 80 metrů. Je správné a logické, kdy památkáři uznali, že v tom místě jsou lidé z Prahy zvyklí na nějakou výškovou dominantu. Nefunkční telekomunikační věž, která nebyla jakkoliv využitelná a přestavitelná, nahradí nová unikátní stavba, která bude sloužit tomu účelu, který je v Praze v současnosti nejnaléhavější, což je pro bydlení.

Bydlení v Praze jako výsada

Hlavní důvod je, že bytů vzniká málo. Kdyby na trhu vznikalo více bytů, tak se více potkává nabídka s poptávkou, a to by vliv na cenu bezesporu také mělo. Ale není to jen růst cen bytů jako takových. Teď, dejme tomu, dva roky stagnovala, ale v mezičase roste o deset procent ročně i nájem. Trh v Praze i v dalších velkých městech má růstové trendy, ale musím k tomu říct, že to není přeci tak, že úplně každý by měl mít ústavní pravo vlastnit byt v Praze nebo bydlet v Praze. Jsou jiné možnosti, příležitosti, takže bydlet v Praze je do určité míry výsada. To se nedá nic dělat. Je to všude, ať se podíváme na západ od našich hranic – atraktivní velká města jsou tahákem pro lidi z regionů. Trpí tím všechna města, některá více, některá méně.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

Beton a krajina umí najít společnou řeč. Dům zasazený do svahu nad městem oboje mistrně kombinuje

Dům stojící na kopci nad Banskou Bystricou se otevírá krásným výhledům, šikovně pracuje se svažitostí pozemku a nebojí se betonu.

beton-bystrica2

Foto: Matej Hakár

Dům nad Banskou Bystricou dokázal najít propojení mezi betonem a přírodou

0Zobrazit komentáře

Rodinný dům nedaleko Banské Bystrice na Slovensku se částečně vnořil do svahu pozemku, na kterém stojí. I přesto je plný světla a vzdušnosti. Majitelé se navíc rozhodli být věrni přírodním materiálům, a tak zde v harmonii hrají svou roli beton, dřevo a sklo, skrze které do interiéru nakukuje okolní zeleň nedalekého borového lesa. Objevte více příkladů zajímavé architektury v našem pravidelném newsletteru Arch, k jehož odběru se můžete přihlásit v boxu níže.

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Dům stojí uprostřed hor na středním Slovensku, ve svahu kopce, ze kterého se otevírá nádherný výhled do okolí. Vidět je odtud nejen blízký borový les a Banská Bystrica, ale také štíty hřebenů Velké Fatry a Nízkých Tater.

Investor si přál do tohoto místa zasadit rezidenci, která si drží od okolních nemovitostí určitý odstup kvůli co největšímu soukromí, zároveň měla být jednopodlažní, aby příliš nevyčnívala, a přesto měla mít dobrý vizuální kontakt se zahradou a okolní krajinou ze všech svých místností. S tím také souvisí apel na co největší prosvětlení a proslunění interiéru domu a propojení s terasou, která jej obklopuje.

Životnost domu měla být také co nejdelší a zároveň mělo jít o téměř bezúdržbovou stavbu. Architekti ze studia Paulíny Hovorka Architekti se proto rozhodli pracovat s materiály, které budou syrové, využijí minimum vrstvených povrchů a složitých detailů.

Vše začíná zelenou střechou, která napomáhá domu s pláštěm z šedého betonu lépe zapadnout do okolního prostředí. Beton se objevuje i na stěnách a stropech interiéru, jehož dominantním prvkem je výrazný střešní světlík, který surovou šeď rozjasňuje, což se daří i masivu použitému na podlahách a nábytku.

Daří se to rovněž velkým proskleným plochám, které propojují v jeden celek interiér a terasu z neošetřeného dřeva. Tu architekti zapustili hlouběji do středu stavby, aby mohla v letních měsících fungovat coby plnohodnotná letní kuchyně s jídelním i obývacím posezením.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotná dispozice domu je velmi jednoduchá. Autoři návrhu kladli důraz na minimum chodeb kolem centrální obytné haly, kam směřuje hlavní vstup. Do domu se vchází v jeho nejvyšší úrovni v západním rohu. Na obytnou halu navazuje hlavní ložnice s šatnou a koupelnou a také pracovna. Na opačné straně se na centrální halu napojují dětské pokoje a pokoje pro hosty, které mají vlastní hygienické zázemí.

Do severní, zahloubené části domu, která má minimální přístup ke světlu, byly umístěny technické a skladovací prostory. Součástí domu je také vinný sklípek, který je ovšem přístupný jen ze zahradní terasy. Sklípek byl totiž umístěn pod parkovací místa hned vedle vstupu do domu, se kterými sousedí také sklad. Z ulice je vše přístupné po svažité zatravněné rampě, která klesá na úroveň domu.