Vyšla čtvrtá řada seriálu Banda o zkažených superhrdinech. Má to být jeden z nejlepších titulů léta

Seriál Banda z produkce Amazonu ukazuje svět, v němž superhrdinové nejsou vzory morálky, ale naopak. Právě vychází čtvrtá řada, která je opět skvělá.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

the-boys-amazon-prime-video-karl-urban-billie-butcher

Reprofoto: Prime Video/YouTube

Karl Urban jako Billy Butcher v seriálu Banda

0Zobrazit komentáře

První řada Bandy vyšla v roce 2019, pár měsíců po premiéře Avengers: Endgame. Pokud bychom v tom měli hledat symboliku, šlo by říct, že svým příchodem oznámila novou éru superhrdinů v masových médiích, její hlavní postavy totiž mají velice daleko byť i k nedokonalým hrdinům Marvelu. Jsou extrémně narcistní, sebestřední, zneužívají svůj vliv i moc a mediální mašinérie, v jejímž středu jsou, je jen zástěrka velice temné skutečnosti. Ve čtvrté řadě Bandy (v originále The Boys), která v těchto dnech vyšla na Amazon Prime Video, je tato zástěrka už definitivně pryč.

Seriál, který adaptuje stejnojmennou komiksovou předlohu, se díky své satiře kultu celebrit, společenské kritice, černému humoru a v neposlední řadě vysoké míře násilí okamžitě stal hitem. V mainstreamu dosud spíš idealizované superhrdiny ukázal jako v jádru obyčejné lidi, jež obrovská moc ne ani tak zkazila, jako jim spíš dovolila naplno se oddat jejich nejhorším tendencím, když neexistuje důvod je krotit nebo eliminovat. Naopak v některých případech je podporovala.

Ve světě Bandy je superhrdinů mnoho, hlavní dějová linie ale sleduje takzvaných Sedm, tedy sedmičku postav stojící na samotném vrcholu společenského žebříku. Za dobu svého působení napáchali mnoho škody, a i když se to firma Vought International, která všechny nadpřirozeně obdařené lidi bere pod svoje křídla, snaží ututlat, někteří jsou odhodlaní dobrat se pravdy. Jako například Hughie Campbell, jemuž jeden se Sedmi kvůli své nedbalosti přímo před očima zabil přítelkyni. Bez následků.

Naštvaný Hughie se připojí k Bandě, skupině lidí, které spojuje nenávist k superhrdinům a záměr odhalit, co jsou opravdu zač. Vede je Billy Butcher, bývalý člen britského námořnictva, který je pro dosažení svého cíle – eliminace co nejvíce nadpřirozených lidí – ochotný udělat prakticky cokoliv. Jak se ale několik obyčejných, byť schopných lidí může postavit obrovské korporaci a nejmocnějším individuím na planetě?

Každá další řada Bandy sleduje rostoucí konflikty a katastrofy kolem Sedmi, nové plány Bandy, jak je zničit, a s tím i postupně odhaluje další znepokojivé informace o pozadí celé mašinérie kolem superhrdinů. Například že to, kdo se jedním stane, není tak docela dílem genetické náhody, nebo že sklony Homelandera – hlavy Sedmi a nejmocnějšího superhrdiny – k autoritářství a fašismu se pojí s jeho osobní i rodinnou historií.

Čtvrtá řada přichází přesně dva roky po třetí a začíná v kritickém bodě. Homelander v záchvatu vzteku na veřejnosti zabil člověka a má stanout před soudem za vraždu. Zjišťuje ale, že má větší podporu, než si myslel. A začíná testovat její hranice více a více. To je ale jen jedna z celé řady dějových linií, každá z hlavních postav má svoji a každá je trochu jiná. Jako celek se ale příběh vydává čím dál temnějším směrem a tvůrci jako by hledali, jak špatné mohou věci být.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zahraniční novináři výsledek označují za minimálně stejně dobrý jako předchozí řady. Chválí satirické aspekty, které zveličují současnou politickou a společenskou situaci ve Spojených státech i ve světě. A i když je vývoj, který Banda ukazuje, mnohdy velmi depresivní, černý humor funguje jako dobrá protiváha, aby se ze seriálu nestalo jen utrpení.

Fanoušci utrpení, alespoň toho tělesného, si ale rozhodně opět přijdou na své. Seriál opět potvrzuje svůj status té nejkrvavější podívané v televizi a ve čtvrté řadě prý nabízí hned několik scén, které ohromí svou vynalézavostí, jak zničit lidské tělo. Někteří kritici nicméně nejsou tak docela spokojení s množstvím proplétajících se dějových linií. Zápletka kvůli nim někdy nemá dávat dostatek prostoru plnému rozvinutí všech postav.

Obecně se Banda po dvou letech nejspíš opět zařadí mezi to nejlepší, co lze přes léto v televizi sledovat. Spolu s její premiérou tvůrce seriálu Eric Kripke oznámil, že se chystá ještě jedna řada, která bude poslední. „Vždy to byl můj plán, ale musel jsem si to nechávat pro sebe, dokud mi to neschválili,“ napsal na sociální síti X. „Těším se, až ten příběh dotáhnu do krvavého, velkolepého, mokrého finále,“ dodal.

Netflix v Česku točí francouzskou fantasy i o rakouské císařovně. Proč ne původní český seriál?

„Čeští filmaři nebo kaskadéři jsou světově oceňovaní,“ říká zástupce Netflixu. Přesto u nás žádný původně český film nebo seriál zatím nenatočil.

Michal MančařMichal Mančař

The Gray Man

Foto: Netflix

Ryan Gosling ve filmu The Gray Man natáčeném v Praze

0Zobrazit komentáře

Netflix i v Česku platí za nejpopulárnější streamovací službu. Domácí diváky láká nejen nabídkou zahraničních hitů, ale i lokální tvorbou. „Na Netflixu byste mohli český titul sledovat každý den. A ještě by jich vám sto padesát zbylo,“ hlásá zástupce společnosti Adam Malczak. Jenže český seriál či film přímo natočený pro Netflix byste mezi nimi nenašli. Přitom třeba v Polsku už se netflixovské originály tvoří. Čím to?

„Máme přes pět stovek licencovaných českých titulů. Jsou to dramata, komedie, nová tvorba, ale licencujeme například i oblíbené tituly, které lidé sledují na Vánoce. Třeba Pelíšky,“ uvádí pro CzechCrunch Adam Malczak, jenž má v Netflixu na starosti komunikaci pro střední a východní Evropu. Jenže jsou to právě licencovaná díla. Tedy někým jiným natočené filmy a seriály, na které si Netflix pořídil práva a zařadil je do své knihovny.

Původní tvorbu, do které se počítají i hity jako Bridgertonovi, Stranger Things nebo Zaklínač, v Česku zatím nenatočil. Což je rozdíl třeba oproti sousednímu Polsku. Do tamní historie zasazenou nekorektní komedii 1670 si rozhodně pusťte. V Německu zase vznikla napětím a mystériem překypující série Dark. Případně ve Španělsku po premiéře seriálu Netflix převzal produkční otěže strhujícího Papírového domu.

V Česku je přitom streamovací společnost výrazně aktivní. V rozšiřování svého portfolia má za největší partnery místní distribuční společnosti Cinemart, Bontonfilm, AQS (návštěvníci kin budou spíš znát její divizi Bioscop) a Continental film. Stejně tak v Praze i jinde po republice neváhá točit svá zahraniční díla.

Mezi ty nejvýznamnější patří Vyproštění 2 s Chrisem Hemsworthem, další akčňák The Gray Man s Ryanem Goslingem, nedávné filozofické sci-fi Kosmonaut z Čech (jak příznačné) nebo adaptace válečného románu Na západní frontě klid, která získala čtyři Oscary. „Je to pro nás způsob, jak se zapojit do lokálního filmového průmyslu. Nějakým způsobem jsme v Česku byli zapojeni do více než třicítky projektů,“ říká Malczak.

Z těch aktuálnějších titulů Netflixu v Česku vznikl například francouzský fantasy film Loups-Garous s Jeanem Reno. Podle traileru to vypadá na variaci na Jumanji, kdy hlavní hrdiny spolkne titulní desková hra o vlkodlacích. Anebo se krásy místních zámků a památek budou vyjímat v druhé sezoně Císařovny o Alžbětě Bavorské alias Sissi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kdykoliv točíme mezinárodní projekty, snažíme se pracovat s lokálními filmaři a pracovníky. A z vlastní zkušenosti vím, že česká produkce i postprodukce, kaskadéři nebo třeba triková studia jsou velmi oceňovaní a uznávaní,“ uvádí zástupce varšavské centrály Netflixu.

Jenže ani kombinace dobrých zkušeností z natáčení, zavedeného filmového průmyslu a pěkných kulis nejen Prahy ještě nevedla k tomu, aby s nálepkou Netflix Originals vznikl český film nebo seriál. Mohla by se situace změnit? Třeba po vzoru už uváděného Polska, kde se mimochodem zrovna natáčí minisérie Heweliusz o „polském Titaniku“, tedy o skutečném námořním neštěstí ze začátku devadesátých let.

Nemáme o sobě tak velké mínění, abychom si mysleli, že jen Netflix Originals dokážou diváky zaujmout.

V dohledné době spíš ne. „V Česku se nyní soustředíme pouze na licencování,“ komentuje Malczak. „I když se podíváte na Polsko, tak první původní tvorbu jsme tam odstartovali před nějakými pěti lety. Což je, navíc s ohledem na pandemii, v měřítku tak velké společnosti jako Netflix poměrně krátká doba. Není to tak, že by se třeba v Polsku už deset nebo dvacet let točila původní díla, ale v Česku ne,“ dodává.

„Netflix je aktivní v desítkách zemí, kde původní tvorbu netočí. Nemáme o sobě tak velké mínění, abychom si mysleli, že jen Netflix Originals dokážou diváky zaujmout. Lidi láká prostě dobrý obsah,“ říká zástupce streamovací společnosti. „A jestli je licencovaný, jestli je to původní lokální tvorba anebo jestli je to originální dílo Netflixu třeba z Koreje, to pro nás není důležité,“ uzavírá Adam Malczak.