Vyšla nejlepší hra všech dob? Fantastický Elden Ring boří recenze, na akčním RPG pracoval i autor Hry o trůny

elden-ring10

Foto: FromSoftware

Právě vychází Elden Ring, už teď je označovaný za jednu z nejlepších her poslední doby

0Zobrazit komentáře

George R. R. Martin, autor ságy, na jejíž motivy byl natočen seriál Hra o trůny, má zálibu v rozsévání smrti do řádků svých knih s geniální nepředvídatelnosti. O umírání jako na běžícím páse ví své i japonské herní studio FromSoftware, autor titulů Dark Souls, Bloodborne či Sekiro: Shadows Die Twice. Nyní se FromSoftware s Martinem spojilo a vytvořilo Elden Ring, epický zážitek, který se prozatím ukazuje jako jeden z nejzajímavějších herních počinů posledních let.

Pokud by se vám v následujících měsících přestali ozývat kamarádi z řad hardcore fandů mystických světů plných fantazie, nepanikařte. To si jen nejspíš na svou konzoli či počítač nainstalovali herní novinku Elden Ring, která servíruje tak hutnou porci akce a dobrodružství, že na její konzumaci je nutné vzít si až několikaměsíční neplacené volno.

Premiéra Elden Ringu, která připadá právě na dnešek, se dá již nyní nazvat herní událostí roku. FromSoftware na svou novinku lákalo několik posledních měsíců epickými trailery plnými draků, obřích medvědů a znetvořených bossů. Ovšem kvalitní trailer nutně neznamená povedenou hru. Vzpomeňme na fiasko spojené s uvedením Cyberpunku 2077 od polského CD Projektu Red. Jak se ovšem zdá, v případě Elden Ringu trailery nelhaly.

elden-ring1

Foto: FromSoftware

Elden Ring je nejen náročná hra, ale i rozsáhlý fantasy svět

Elden Ring se prozatím jeví jako epická hra, do které FromSoftware vložilo to nejlepší ze svého umu, aniž by se přitom snažilo podlézat masám. Někteří fanoušci z trailerů totiž mohli nabrat zrádný pocit, že vývojáři tak trochu vyměkli, odklonili se od své klasické mantry „mrtvý hráč – dobrý hráč“ a že snad servírují zábavu třeba ve stylu Zaklínače.

Jenže legendární nápis „You Died“ známý z her japonského studia lakonicky oznamující smrt postavy bude způsobovat hráčům šediny na hlavě i nadále. A to povětšinou v momentě, kdy si jej po půl hodině hrání přečtou už asi postopadesáté. Elden Ring je totiž hardcore akčním RPG v duchu Dark Souls, kde leckdy stačí jediný mocný úder nepřítele tak zrůdného, že byste si o něj ani kolo neopřeli, a hráč může začít znovu od posledního checkpointu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Se Zaklínačem však Elden Ring přece jen něco pojí, a to rozsáhlost světa, ve kterém má hráč absolutní svobodu. Již nyní někteří hovoří o tom, že na kompletní dohrání hry bude zapotřebí i půl roku. Nebude to však dovolená zalitá sluncem. Svět Elden Ringu je sice úchvatný, plný monumentálních hor, planin, pevností, na něž shlížejí obří stromy se zlatými korunami, ovšem slunko zde vysvitne jen málokdy. Daleko častěji místní rosničky hlásí mlhy a oblačnost s častým výskytem srážek či bouřkami.

Je to jeden z nástrojů, jak dobarvit příběh o roztříštěném prstenu z názvu hry, jehož části nyní mají ve svém držení polobohové – rozumějme herní bossové – kteří mezi sebou svádějí nelítostné boje. Autorem tohoto mýtu je právě George R. R. Martin, autor knižní Písně ledu a ohně. „Chtěli po mně jen trochu budování světa: hluboký, temný, rezonující svět, jenž by sloužil jako základ pro hru, kterou plánovali vytvořit. A jaká to náhoda, já vytváření světů a psaní imaginární historie miluji,“ napsal Martin na svém blogu.

elden-ring8

Foto: FromSoftware

Nepřátelé v podání FromSoftware bývají skutečně nevzhledné obludy

Hidetaka Mijazaki, hlavní mozek FromSoftware, jeho námět přetvořil k obrazu svému, což tak trochu připomíná vývoj seriálu Hra o trůny. I zde původní Martinův námět posloužil k výstavbě mantinelů, ve kterých následně televizní producenti rozehráli takový hokej, že si tím znepřátelili nejednoho fanouška. V případě Elden Ringu se však Martin nechal slyšet, že výsledek vypadá neuvěřitelně.

A jeho slova nyní potvrzují i ohlasy expertů z řad novinářů, kteří prozatím hovoří o Elden Ringu jako o jedné z nejlepších her vůbec. Agregátor recenzí Metacritic ukazuje pro verzi na PlayStation 5 ze stovky možných rovnou 97 bodů. Díky tomu se novinka řadí po bok takových titulů, jako je Red Dead Redemption 2, GTA V či Super Mario Galaxy.

Verze na PC má na Metacriticu jen o dva body méně, podobně skvěle se jí daří i na dalších agregátorech hodnocení. OpenCritic označuje Elden Ring dokonce za druhou nejlepší hru historie a podobné nadšení sdílí i čeští recenzenti. Server Games.cz udělil hře 9 bodů z deseti a stejným číslem novinku hodnotí i Vortex. Kromě konzolí je hra k dispozici i na Steamu za částku 60 eur, tedy necelých 1 500 korun.

Česká hra Space Engineers se vesmírem řítí k pěti milionům prodaných kopií. Pandemie tvůrcům přihrála stamiliony

Michal MančařMichal Mančař

space-engineers-regular

Foto: Keen Software House

Space Engineers od českého studia Keen Software House

0Zobrazit komentáře

Pandemická situace uplynulých dvou let představovala pro videoherní průmysl příležitost k mimořádnému růstu. Dílčím důkazem z české herní branže jsou zveřejněné finanční výsledky studia Keen Software House za roky 2020 a 2021, během kterých zaznamenalo významný růst a tržby v řádu stovek milionů. Za ty vděčí své vesmírné simulaci Space Engineers, jejíž tryskové motory ji vynesly na dosah pěti milionům prodaných kopií.

Videohry hráče často zavedou do neprobádaných zákoutí kosmu. Někdy v roli vůdce hvězdného impéria, jindy s laserovou puškou v ruce, čas od času za kniplem hyperrychlého hvězdoletu. Zato Space Engineers od pražského studia Keen Software House sází na konstruktivnější přístup. A to doslova. K boji v nich sice může dojít, sandboxový simulátor nicméně vyrostl na kreativní konstrukci kosmických lodí, stavbě stanic a prozkoumávání vesmírných těles.

Možnost alespoň virtuálně se podílet na dobývání vesmíru a vyměnit čtyři stěny obývacího pokoje za interiér rakety a roli astronauta se za poslední dva roky ukázala pro hráče jako výjimečně lákavá – a pro tvůrce Space Engineers jako výjimečně lukrativní. Předloni Keen Software House utržili 211,5 milionu korun, v roce 2021 pak tržby klesly zhruba na 140 milionů, přesto jsou výrazně vyšší než poslední předpandemický obrat 85 milionů korun.

Předloňské výsledky, na něž upozornil server Lupa.cz, studio zveřejnilo teprve před několika týdny ve výroční zprávě. Částka za loňský rok pak ještě může doznat menších upřesnění. „140 milionů za rok 2021 je téměř finální, i když zaokrouhlené číslo. Mohou tam být ještě drobné posuny,“ upřesnil pro CzechCrunch šéf studia Marek Rosa s tím, že konečnou loňskou sumu mohou mírně ovlivnit například reklamace či měnové kurzy.

space-engineers-1

Foto: Keen Software House

Space Engineers z vás udělají astronauta. Nebo astronautku

Space Engineers po několika letech v režimu předběžného přístupu vyšli v roce 2019 na PC, o rok později jim pak k tržbám 211,5 milionu pomohlo především vydání na konzoli Xbox. „V roce 2020 se Xbox podílel na 33 procentech celkových tržeb. Loni to bylo 18 procent,“ upřesňuje Rosa, jenž Keen Software House založil už v roce 2010 a kromě vývoje her se zabývá i oblastí umělé inteligence s projektem GoodAI.

I díky příznivému vlivu konzole od Microsoftu si předloni jeho herní studio připsalo zisk 100 milionů korun oproti 13,5 milionu za rok 2019. Zisk za loňský rok ještě firma nezveřejnila, opět se ale dají očekávat desítky milionů korun. „Mezi roky 2020 a 2021 jsme neměnili nákladovou strukturu a neočekáváme výrazné změny v absolutních nákladech,“ říká zakladatel.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vesmírní inženýři se kromě černých hodnot v kolonkách tržeb a zisku navíc budou moci brzy pochlubit také dalším sympatickým číslem. V roce 2019 ohlásili Keen Software House tři miliony prodaných kopií Space Engineers, dva pandemické roky je pak akcelerovaly k další metě. „V současnosti se počet prodaných kopií blíží pěti milionům,“ hlásí Rosa. „A počet prodaných balíčků DLC by to číslo ještě zvýšil,“ dodává.

Zmínkou o DLC také připomíná, že práce na Space Engineers nezpomalují. Keen Software House do hry stále přidávají dodatečný obsah, a i díky němu si český titul na Steamu drží „velmi kladné“ hodnocení, kdy ze 110 tisíc hráčských recenzí jich je přes 96 tisíc pozitivních. „Stále platí, že Space Engineers je velmi úspěšná hra. Po nedávné aktualizaci se nám zdvojnásobil počet hráčů,“ zmiňuje dokonce Rosa.

Zájemci o kosmické konstrukce se už teď navíc mohou těšit na další velký skok pro hráčstvo. „Před rokem jsme zahájili práce na nové verzi našeho herního enginu VRAGE3. Jedná se skutečnou modernizaci s množstvím revolučních funkcí. Jsem z toho velmi nadšený,“ uzavírá Marek Rosa.