Vytvořila ji umělá inteligence, ale nepoznáte to. Ukrajinské ministerstvo zahraničí má novou mluvčí

Ukrajinský úřad používá virtuální mluvčí, která bude informovat o dění. Inspirací pro ni byla známá zpěvačka a má šetřit lidské zdroje.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ua-mluvci

Foto: Ministerstvo zahraničních věcí Ukrajiny

Ukrajinské ministerstvo zahraničí má novou virtuální mluvčí

0Zobrazit komentáře

Na první pohled nic nepoznáte. Na videu vystupuje žena, která se představuje jako nová mluvčí ukrajinského ministerstva zahraničí, a kdyby to sama neprozradila, dost možná ani po jeho zhlédnutí nebudete vědět, že nejde o reálného člověka. Ukrajinský úřad totiž nechal svou mluvčí vytvořit umělou inteligencí a plánuje, že díky tomu bude při oznamování konzulárních zpráv šetřit lidské zdroje. O technologické novince informoval zpravodajský server Kyiv Post.

Někomu by nicméně mohla být nová virtuální mluvčí povědomá. Jmenuje se Viktorija Šiová a byla vytvořena podle podoby Rosalie Nombreové, ukrajinské zpěvačky a mediální osobnosti pravděpodobně smíšeného původu narozené v Doněcku. Ta si získala popularitu mezi Ukrajinci jako účastnice Holostjaku, ukrajinské verze západní reality show The Bachelor, a podle ministerstva souhlasila s použitím svého hlasu a podobizny „pro bono“.

Na svém oficiálním účtu na síti X ministerstvo zveřejnilo krátké video, ve kterém jeho virtuální zástupkyně popisuje svou úlohu a funkce. „Mé jméno symbolizuje náš hlavní cíl v podobě vítězství Ukrajiny a mé příjmení umělou inteligenci, která mě vytvořila,“ řekla mluvčí. ŠI – štučnyj intelekt – je ukrajinská zkratka pro umělou inteligenci.

„Moje práce bude spočívat v podávání operativních a ověřených informací konzulárního oddělení ministerstva zahraničních věcí Ukrajiny veřejnosti. Budu informovat novináře o novinkách v práci konzulů při ochraně práv a zájmů ukrajinských občanů v zahraničí, o reakci na incidenty nebo mimořádné situace a dalších novinkách,“ dodala.

Ministerstvo zahraničí uvedlo, že se rozhodlo experimentovat s technologií umělé inteligence, aby během války ušetřilo lidské zdroje a čas. „Skuteční diplomaté budou moci být efektivnější a soustředit se na jiné úkoly poskytování pomoci občanům,“ uvedl ukrajinský ministr zahraničí Dmytro Kuleba.

Svou mluvčí vytvořenou umělou inteligencí ukrajinské ministerstvo představilo krátce poté, co tamní vláda 24. dubna přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat cestovní pasy pouze na území Ukrajiny. O den dříve ukrajinské ministerstvo zahraničí oznámilo pozastavení konzulárních služeb pro muže v branném věku, kteří pobývají v zahraničí, a to do 18. května.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tou dobou podle ukrajinské diplomacie vstoupí v platnost nový zákon, jenž mění pravidla mobilizace vyhlášené na Ukrajině před více než dvěma lety v reakci na ruskou invazi. Jeho hlavním úkolem je podle médií podchytit všechny muže podléhající branné povinnosti a aktualizovat jejich údaje, což má úřadům zjednodušit povolávání do armády.

Viktorija Šiová není první nezvyklou mluvčí, kterou ukrajinské úřady postavily do přední linie mediální fronty. V srpnu loňského roku vyvolalo značnou pozornost jmenování tehdy šestačtyřicetileté americké transgenderové aktivistky a novinářky Sarah Ashton-Cirillové novou mluvčí teritoriální obrany ukrajinských ozbrojených sil. Ve funkci ale vydržela jen o málo víc než měsíc a poté byla odvolána, protože podle ukrajinských zdrojů mluvila bez souhlasu velení.

S přispěním ČTK

Aby se firmám z umělé inteligence nemotala hlava. České AppSatori radí, jak se vyznat v té od Googlu

Ivan Kutil, technický ředitel AppSatori, je uznávaný expert na technologického obra z Kalifornie. Firma například nahrazuje IT podporu chatbotem.

Jiří BlatnýJiří Blatný

ivankutilappsatori1

Foto: AppSatori

Ivan Kutil, technický ředitel AppSatori

Světoví technologičtí giganti vydávají v oblasti generativní umělé inteligence jednu novinku za druhou a produktů je někdy tolik, že je obtížné se v nich orientovat. Některé z nich navíc Češi sledují jen z dálky, protože je tvůrci spouští nejprve ve Spojených státech amerických a do Evropy se dostávají se zpožděním. Zmatek v tom nemusí mít jen jednotlivci, ale i firmy, které by přitom podle Ivana Kutila, technického ředitele AppSatori, generativní AI rády využily. I od toho tady česká společnost je. Technologie Googlu, tedy i jeho umělou inteligenci, dobře zná a pro klienty umí připravit řešení na míru.

AppSatori vzniklo na chodbách pražské Vysoké školy ekonomické. Jeho spoluzakladatel Ivan Kutil, tehdy student, založil komunitu fanoušků technologií zvanou Google User Group. Tam potkal i budoucí byznysové partnery, se kterými v roce 2013 založil AppSatori. Ve stejném roce Google Kutila zařadil do elitního programu odborníků Google Developer Expert, čímž se na světě chlubí jen dvacet lidí. V roce 2021 obdržel jako první Čech ocenění Champion Innovators pro Google Cloud.

Svým kořenům zůstává AppSatori věrné dodnes. A to jak zaměřením na Google, tak i místem, odkud firmám radí, jak na něj. Sídlí totiž v Domu Radost, dominantní budově pražského Žižkova vedle VŠE. Byznys AppSatori stojí na třech pilířích – Google Workspace, Google Cloud a vývoji vlastních globálních produktů, třeba SignatureSatori pro centrální správu e-mailových podpisů, která má na Google Workspace Marketplace přes 900 tisíc stažení a hodnocení 4,8 hvězdičky z 5.

„Celosvětově nástroj hodně využívají školy, protože jim to nesmírně ulehčí práci. Kromě snadné správy podpisů všech zaměstnanců z jednoho místa si mohou do podpisu přidat vychytávky jako odkaz na kalendář s důležitými daty a akcemi nebo na plánování konzultací,“ říká Kutil. SignatureSatori pomáhalo nastavit a designově dotáhnout e-mailové podpisy třeba Kofole. V případě Google Workspace AppSatori firmě navrhne řešení na míru, a ta pak využívá jen to, co potřebuje. Za řešení neplatí Googlu, ale přímo AppSatori. Jde například o využití kancelářské sady aplikací Gmail na vlastní doméně nebo chytrého asistenta Gemini.

ivan-kutil

Přečtěte si takéZpřístupňujeme lidem technologie budoucnosti, říká Ivan Kutil z AppSatoriProdloužená ruka Googlu. Zpřístupňujeme lidem technologie budoucnosti, říká Ivan Kutil z AppSatori

V posledních několika letech v AppSatori zaznamenali zájem hlavně o cloudové služby. Ten u firem nejprve zvýšila pandemie koronaviru, aktuálně ho ale žene hlavně rychlý nástup umělé inteligence. „Aby firmy od generativní AI získaly kvalitní odpovědi, potřebují mít v pořádku data, která jsou navíc na správném místě. Tím je cloud,“ vysvětluje Kutil. Zvýšený zájem a dlouhodobá sázka na něj se AppSatori vyplácí. Za poslední čtyři roky vzrostl obrat firmy z 25 milionů na necelých sto.

Google sice není jediným hráčem velké technologické čtyřky, který nabízí služby říznuté generativní AI, ale je podle AppSatori nejdál. „Některé klíčové technologie generativní AI Google vymyslel. Vezměte si název modelu od OpenAI, tedy GPT. Písmeno T odkazuje na slovo transformer, což je technologie, se kterou přišli výzkumníci Googlu v roce 2017,“ uvádí Kutil a doplňuje: Do budoucna také bude v konkurenčním boji jednotlivých modelů hrát roli multimodalita a cena za provoz, kde se očekává, že Google bude vysoce konkurenceschopný.”

ivankutilappsatori2

Foto: AppSatori

Ivan Kutil, technický ředitel AppSatori

Podle něj má Google náskok i v hardwaru, kde je méně závislý na třetích stranách. „Na rozdíl od ostatních má v datových centrech i vlastní specializované mikročipy (TPU). Pro zákazníka to znamená, že služba má příslib dlouhodobé udržitelnosti, je funkční a cenově dostupná,“ říká Kutil.

V době, kdy se technologické kolosy předhánějí, kdo s novými programy generativní AI přijde rychleji, je však podle Kutila obtížné orientovat se v tom, které služby a za jakých podmínek jsou dostupné. „Spousta aplikací se spouští nejprve ve Spojených státech amerických, a protože je dnes vše globalizované, Čech si přečte, že nejnovější model něco umí, už se ale často nedozví, že služba v Česku zatím dostupná není,“ vysvětluje.

Tvůrci totiž obvykle vydávají své systémy v různých oblastech světa postupně. Setrvačnost je podle Kutila daná technologicky, ne na všech místech je stejná úroveň cloudových služeb. V případě Evropy je háček i v legislativě.

Písmeno T v názvu modelu GPT od OpenAI odkazuje na slovo transformer, což je technologie, se kterou přišli výzkumníci Googlu.

Zpoždění má ale podle Kutila i světlou stránku: „České firmy tak mají čas se připravit.“ V AppSatori vidí, že firmy v Česku nelení a o generativní AI se v poslední době zajímají stále více. Společnost se také nedávno rozhodla své know-how v umělé inteligenci předávat dál a jako jeden z prvních partnerů začala spolupracovat s Českou asociací umělé inteligence, sdružením, které se mimo jiné snaží zvýšit povědomí o AI. Ale zpět k tomu, co umí s technologií Googlu a vlastními produkty vymyslet AppSatori.

Způsobů, jak byznysy umělou inteligenci od Googlu mohou využít, je spousta. Jeden příklad z praxe: chatbot, který nahrazuje interní IT podporu klientské firmy. „Klíčová je bezpečnost. Pokud například chatbot pomůže zaměstnanci aktualizovat bezpečnostní certifikát, chcete mít jistotou, že data neodchází pryč a že se velký jazykový model nedotrénovává citlivými daty,“ přibližuje provozní ředitel AppSatori Petr Votoček.

Bezpečná umělá inteligence

„Společnost do služby nahraje svá data, systém je zaindexuje, a když se pak ptáte na otázku, chatbot sáhne po správném dokumentu a pomocí velkého jazykového modelu vede srozumitelnou konverzaci a čerpá z konkrétního dokumentu,“ vysvětluje Votoček princip tohoto řešení. Klíčové podle něj je, že má firma data bezpečně uložená na svém cloudu.

Právě bezpečnost je u umělé inteligence jednou z častých obav. „Člověk o rizicích slyší v souvislosti s jejím použitím u jednotlivců. Pak jsou ale nástroje pro firemní účely, kde si program dotrénujete jen na vašich datech, která se nepropisují do široce přístupného modelu,“ uvádí Kutil.

behavio-mvp

Přečtěte si takéVykašlete se na lovebrand, říká Vojtěch Prokeš z BehaviaVykašlete se na lovebrand, budujte svému startupu značku s chladnou hlavou, říká Vojtěch Prokeš z Behavia

Dodatečný trénink na úzce vybraných údajích má podle Kutila s Votočkem ještě jednu výhodu: eliminuje typický problém velkých jazykových modelů, „halucinace“. Při nich AI uživateli odpovídá nepravdivě. „Systém nastavíte tak, že když nezná odpověď, nesnaží se za každou cenu s nějakou přijít, ale řekne, že neví,“ říká Votoček a uzavírá: „Ta magie se přitom děje na pozadí a pro firmu je to záležitost pár kliknutí.“

CC Native

Partnerem článku je AppSatori