Vzhůru za Bachem. Projeli jsme se hybridním BMW 330e aneb když mistrná tradice potká touhu po inovacích
Německo patří mezi nejvýznamnější státy světa, co se vztahu k automobilovému průmyslu týče. Důkazem je nejméně pět globálně významným automobilek, které zde mají svou domovinu. Každá z nich se nemalou měrou zapsala do dějin motorismu a všechny jdou vstříc novým zítřkům autotechnologií.
Mezi tyto automobilky zcela určitě patří také BMW, které má své kořeny v leteckém průmyslu, na což stále odkazuje roztočená vrtule v jejím logu. Letadla poháněná motory značky Bayerische Motoren Werke se začala prohánět oblohou ve 20. letech minulého století. Do automobilového průmyslu však mnichovský výrobce vstoupil až v roce 1928. A tak trochu překvapivě nebyl jeho vůbec první model Dixi vyráběn doma v Mnichově, ale v německém městě Eisenach.
Ačkoliv ne tolik známé, hraje město v Durynsku velmi důležitou roli nejen v německé historii. Právě zde se narodil slavný skladatel Johann Sebastian Bach, který k celé německé kultuře patří stejně neodmyslitelně jako značka BMW. A mezi významné osoby, které ve městě nějaký čas žily, patří i Martin Luther, osoba ztělesňující vzdor a snahu zavádět nové praktiky do zdánlivě zkostnatělých soukolí zaběhlých systémů.
Luther svého času pobýval na hradě Wartburg (ano, i zde máme další odkaz na významné jméno automobilové historie), který je nedaleko Eisenachu. A právě Bach se spolu s Lutherem stali našimi průvodci během testování BMW 330e, za jehož zapůjčení děkujeme tuzemskému dealerovi BMW Stratos Auto.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
BMW 330e stejně jako Bach přináší klasickou německou preciznost ve své nejčistší podobě, do které však přidává trochu vzdoru a inovací, pro změnu po vzoru Martina Luthera. Zda takové spojení může fungovat, jsme se ještě před vypuknutím pandemie koronaviru a uzavření hranic zajeli přesvědčit do Lipska.
Vzhůru za Bachem
Proč zrovna do největšího saského města? Lipsko představovalo pro Bacha druhý domov. Útočištěm mu zde byl kostel sv. Tomáše, tedy stejný chrám, ve kterém i Martin Luther tvrdošijně obhajoval svých slavných 95 tezí, které byly základem církevní reformace a vzniku protestanství. To představovalo zcela nové pojetí víry, zprvu bylo vysmíváno, následně pronásledováno, aby se dnes představovalo nedílnou součást křesťanství.
Tyto znaky můžeme sledovat také u elektromobility – původně téměř všemi vysmívaný způsob dopravy si dnes nachází cestu ke stále většímu množství zákazníků automobilek, BMW nevyjímaje. Proto jsme na Spotify připojené přes službu CarPlay od Applu pustili výběr Bachových skladeb, na navigaci nastavili směr Lipsko a vyrazili na pouť dlouhou přes 200 kilometrů, na které nám dělala doprovod 330tka s přívlastkem „e“.
Plug-in hybridní verze tolik oblíbené trojkové řady, která byla letos vyhlášena českým Autem roku, se v kombinaci klasického a elektrického pohonu představuje již podruhé.
Druhá generace nabízí zážehový dvoulitrový čtyřválec naladěný na výkon 135 kW a technologii BMW eDrive, v tomto případě zastoupenou elektromotorem o výkonu 50 kW, ze kterého lze na krátkou chvíli vybičovat o dalších 32 kW navíc. Kombinovaný výkon 185 kW je na zadní nápravu přenášen pomocí převodovky Steptronic.
Kdo šetří, má za tři
Ještě na českých okrskách jsme si užívali, za poslechu Bachova Dobře temperovaného klavíru, zcela nové zábavy. Ta přichází se schopností motoru rekuperovat energii při zpomalování a brždění. Díky tomu se dá hrát s vozem hra, jejíž podstatou není být vždy a všude první, ale dostat se do cíle za maximálního využití rekuperace.
„Trojková řada v sedanu rozhodně nepatří mezi vozy, které si majitelé pořizují, aby v nich převáželi kontrabasy.“
Jak moc se vám pravidla hry daří dodržovat, vůz zobrazuje přehlednou infografikou, která vám říká, zda energii střádáte, nebo jí naopak plýtváte. Energie je ukládána do akumulátoru, který je uložen pod zadními sedadly vozu a značným způsobem zmenšuje objem kufru.
Trojková řada v sedanu však rozhodně nepatří mezi vozy, které si majitelé pořizují, aby v nich převáželi kontrabasy a jiné objemné náklady. Samotný dojezd pouze na elektřinu se v našem případě pohyboval pod hranicí 40 kilometrů při plném nabití akumulátoru.
Pokud během svých cest potkáte někoho, kdo v BMW 330e onu úspornou hru hraje, možná byste mohli získat klamný dojem, že tohle auto vlastně dynamicky jen vypadá. Opak je ovšem pravdou. Stejně jak mocně zní píšťaly varhan při Bachově skladbě Tokáta a fuga d moll, dokáže stejnou silou zapět motor pod kapotou 330e.
Stačí k tomu stisknout jediné, ale všeříkající tlačítko Sport, díky čemuž se asi na 10 sekund aktivuje funkce XtraBoost a obě pohonné jednotky začnou pracovat v pekelném tempu, díky kterému se ostatní vozy začnou vzdalovat ve zpětných zrcátkách vozu.
Naplno pracuje také osmistupňový automat Steptronic a do toho všeho se začne z reproduktorů ozývat uměle modulovaný zvuk motoru, který je ostrý jak Lutherovo kázání. Ostatně 330e dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h už za šest sekund a jeho rychlost může jít až na 230 km/h.
My jsme si tuto pekelnou jízdu vyzkoušeli na německých dálnicích a okamžitě jsme měli vykouzlený úsměv na tváři. Kdo však z naší jízdy tolik nadšený nebyl, byl akumulátor o kapacitě 12 kWh, který se musel rychle vzdávat tolik opečovávané energie, kterou jsme si spořili. Naštěstí jsme využili možnosti nastavit si, kolik energie chceme v baterii uchovat, takže při příjezdu do Lipska jsme mohli v klidu přepnout na čistě elektrický režim. Ten naznačuje rozsvícení modrého ambientního osvětlení a změnu grafiky budíků, kterými vůz dává jasně najevo, že teď se jede bezemisně.
Na návštěvě u mistrů
Vysoce kultivované jízdní vlastnosti vozu a snadnou manévrovatelnost jsme ocenili i v ulicích samotného Lipska. Až překvapivě hladce jsme se dostali pod skleněné tabulky vysokých oken kostela sv. Tomáše, do kterých mráz kreslil své ledové umění. To nám ale bylo díky nezávislému vytápění, kterým lze vůz vyhřát ještě před samotnou jízdou, úplně jedno.
Sv. Tomáš byl tím pravým cílem celé naší lipské cesty. Chtěli jsme si zde poslechnout instrumentální koncert Bachových skladeb, které se v tomto kostele rozléhají po více než dvě století a doplňují protestantská kázání, která zde znějí ještě déle. Když jsme z kostela vycházeli, byli jsme plni dojmů a pocitů radosti, a podobně tomu bylo i v momentě, kdy jsme vystupovali z automobilu na konci naší pouti do Lipska a zpět.
Interiér BMW 330e nabízí příjemné posezení a velice přívětivé ovládání celého vozu
BMW 330e, jehož cena startuje v rámci českého trhu na částce 1 250 600 korun, je důstojný zástupce německé automobilky, která vždy hrála na notu výjimečnosti a německé kvality. Svým konvenčním příbuzným rozhodně nedělá ostudu, zároveň se hrdě hlásí k nové generaci elektrických vozidel, které ohlašují příchod další éry automobilové dopravy.
Právě BMW 330e je její zajímavou ochutnávkou, která rozhodně neomrzí stejně jako Bachova geniální hudba a zároveň vzbuzuje stejné vzrušení, jaké musela přinášet Lutherova slova během tajných kázání jeho příznivcům.
Popis obrázku: Po 151 ujetých kilometrech, které jsme absolvovali na okreskách, dálnicích i ulicích měst, a během kterých jsme zkoušeli šetrné střádání energie i jízdu ve svižnějším tempu, nám vůz ukazoval průměrnou spotřebu 5,2 litru na 100 kilometrů a 57,2 kilometru ujetých na čistě elektrickou energii.
Související témata:BMWPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.