Z dějepisu za čtyři, ze zábavy dvojka. Scottův Napoleon je popcornový spektákl o velkém muži Evropy

Oscara si Napoleon neodnese, ale zábava do kina to je. Protože kdy jste naposledy sledovali opulentní historický snímek na velkém plátně?

Michal MančařMichal Mančař

napoleon-boxed

Foto: Falcon

Joaquin Phoenix jako Napoleon Bonaparte v novém snímku Ridleyho Scotta

0Zobrazit komentáře

Historik zapláče. Ale divák si dá kolu, popcorn a užije si po dlouhé době pořádný historický velkofilm, ve kterém je místo pro válčení, politikaření i divoký vztah titulního hrdiny s životní láskou Josefínou. Napoleon od režiséra Ridleyho Scotta v čele svých pluků pochoduje do českých kin. A je to solidní, ale rozhodně ne bezchybná podívaná.

Ridleyho Scotta proslavil Vetřelec, Blade Runner, Černý jestřáb sestřelen nebo Marťan. A hlavně oscarový Gladiátor, dodnes oslavovaný coby skvělá historická akce, i když přísným pohledem dějepisáře byl s tou historií docela na štíru. Jenže vadilo to tomu, abyste se podívali do starověkého Říma a nasáli atmosféru Kolosea i pach krve k smrti odsouzených válečníků?

Napoleon je právě takový. Nesnese přísnější historické měřítko. Ale musí? To je složitá otázka, dvojnásob v okamžiku, kdy jako velkolepý počin navzdory výtkám baví. Má dvě a půl hodiny, ale utečou jako voda v Seině. Docela uspěchaně totiž sledujete přes dvacet let Bonapartova života. Začne jako ctižádostivý důstojník v revoluční Francii, kde gilotina šmiká jednu hlavu za druhou. Stane se z něj nejmocnější muž světa, ale skončí ve vyhnanství na bohem zapomenutém ostrově. To vlastně hned dvakrát.

Což jsou fakta divákům dobře známá z hodin dějepisu. Ale pro ty, kteří s historií neskončili v deváté třídě, bude nejnovější dílo Ridleyho Scotta v tomto ohledu zklamáním. Asi jako jeho Robin Hood nebo nerežisérská verze Království nebeského. Je to pořád zábavný velkofilm, ale kroutí se vám palce u nohou, když víte, že takhle ty bitvy prostě neprobíhaly. Že nepálil dělové koule na vršky pyramid a neutopil nepřátelskou armádu vedle Slavkova u Brna. Ani neútočil v čele své jízdy proti britským bodákům…

Nejen takto náročnějším milovníkům dějin bude líto, že Napoleon není ještě delší. Protože osud tyrana, jemuž ležela u nohou prakticky celá kontinentální Evropa a který svět přetvořil snad víc než do té doby kdokoliv jiný, je na 158minutovou stopáž příliš velké sousto. A to nutně znamená roztříštěnost a zkratkovitost. Případně by vůbec nevadilo zaostření třeba jen na nějakou část Napoleonova života.

Když se však s uspěchanou skorohistorií smíříte (nebo ji neřešíte), Joaquin Phoenix v titulní roli rozehraje Bonaparta coby ambiciózního a schopného muže, který má rád kanóny, ale jehož počínání sabotují až dětinské charakterové nedostatky. Muže, který je v toxickém vztahu s milovanou, zbožňovanou a někdy zase nerespektovanou Josefínou v podání méně výrazné, ale místy správně utrápené či naopak sebevědomě panovačné Vanessy Kirbyové.

Napoleonovi díky nim nechybí vášnivá jiskra. Ani vtip, často pramenící ze složitého vztahu ústřední dvojice. Skoro se chce říct, že pohled do jejich až italské (ačkoliv francouzské) domácnosti je zábavnější či napínavější než bitevní scény. Těch klidně mohlo být o něco víc nebo mohly být o pár výstřelů delší. O něco zajímavější než střety regimentů jsou i státotvorné pasáže, kdy zájmy Francie a trůnu upozadí zájmy osobní. Tedy pokud vůbec někdy byly přednější…

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oscar z toho nebude, na to se Napoleon snaží dělat moc věcí najednou a ty všechny pak ve výsledku trpí. Ale dějinami inspirovaný velkofilm, který stojí za zhlédnutí na velkém plátně, to je. Mimochodem, plátna malířská s portréty zamyšleného vojevůdce pár záběrů hodně připomíná. Avšak jindy je film až moc barevně přefiltrovaný a triky příliš okaté.

V rámci výtek lze zmínit i to, že snímek by také mohl dávat více prostoru jiným osobnostem než císařské dvojici. Třeba Bonapartovi maršálové byli taková veselá sebranka, že by vydali na samostatné dílo. Takto snímek trochu náhodně předhodí pár vedlejších postav, které nic většího nepředvedou. Jenže všechny zmíněné nedostatky naráží na už tak nacpanou stopáž – respektive z ní přímo pramení.

Ridley Scott nicméně zmínil, že pro Apple TV+ chystá čtyřhodinovou prodlouženou verzi Napoleona. Ta by mohla posunout film do úplně jiných rozměrů, jako se to povedlo u zmiňovaného Království nebeského. Napoleon Bonaparte byl výjimečný velikán dějin. Zasloužil by si lepší, hlubší film? Určitě. Ale pozor, Waterloo to rozhodně není. Spíš takové dobytí Toulonu. Úspěch, ale ani žádný Slavkov.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nechal se na týden pohřbít zaživa. V rakvi dosáhl milníku jako žádný jiný youtuber před ním

MrBeast znovu posunul hranici toho, kam je schopen kvůli videu zajít. A minimálně na číslech se to mladému youtuberovi zatím vyplácí.

Filip HouskaFilip Houska

mrbeast_1

Reprofoto: MrBeast/YouTube

MrBeast má na kontě další výzvu

0Zobrazit komentáře

Schválně se nechal ztratit na voru, vyrazil na dovolenou za jeden dolar, nechal vybudovat studny v Africe a také kdysi uspořádal vlastní výzvu inspirovanou seriálovým hitem Hra na oliheň. MrBeast už mnohokrát dokázal, že umí plnit internet výzvami, které dokonale prezentuje svým divákům. Potvrdil to i teď, když se nechal zaživa pohřbít, aby překonal hranici, která se žádnému jinému youtuberovi dosud nepodařila.

Americký youtuber MrBeast, jehož rozpočty na produkci často dosahují několika milionů dolarů, před pár dny vydal nové video nazvané jednoduše I Spent 7 Days Buried Alive. V něm měl za úkol strávit týden v rakvi, kterou jeho tým umístil pod zem a zasypal devíti tisíci kilogramy hlíny. K přežití měl jen osmnáct litrů vody a několik základních, předpřipravených jídel v sáčku.

Podobně bláznivé výzvy dělá už několik let. Ve virálním videu záměrně odplul daleko od břehu a snažil se několik dní přežívat na polorozpadlém voru. Nebo natočil vlastní verzi olympijských her, do které obsadil i Čecha. MrBeast zjevně zná recept na to, jak svou bohatou fanouškovskou základnu pobavit – a často balancovat i na hraně toho, co se na YouTube sluší dát.

Jinak tomu nebylo ani teď, když poslední video, ve kterém se nechává zaživa pohřbít, nasbíralo za úvodních čtyřiadvacet hodin okolo 57 milionů zhlédnutí. Jde tak o jedno z jeho nejúspěšnějších videí, co se zhlédnutí za jeden den týče. Podobný koncept už natočil před dvěma lety, kdy byl pod zemí padesát hodin – dosud nasbíral přes 300 milionů zhlédnutí. Rekordem je ovšem dílo, ve kterém srovnával dům za 100 milionů dolarů a chatrč za dolar. Byť novinka za ním zhruba o tři miliony zhlédnutí zaostává, je pro jeho kariéru naprosto zásadní.

Během natáčení totiž v reálném čase sledoval, jak se jeho základna youtubových odběratelů šplhá k magické hranici 200 milionů. To je číslo, které žádný jiný samostatný tvůrce nemá. A zatímco musel řešit základní lidské potřeby ve vystlané rakvi v zemi, počítadlo tuto úroveň překonalo – dnes má MrBeast už přes 212 milionů sledujících, čímž své výsadní postavení na platformě s videy jen potvrzuje.

Nejsledovanějším nezávislým tvůrcem na YouTube je ostatně už delší dobu, růst nad hranici 200 milionů odběratelů je ale pro tým okolo MrBeasta zásadní v tom, že ho přibližuje k tomu nejvyššímu stupínku. Na něm je indická produkční společnost T-Series, na niž ztrácí zhruba čtyřicet milionů lidí, kteří by na jeho kanále stiskli tlačítko Odebírat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rychlejší růst by mu mohly zajistit kromě napínavých výzev i kreativní spolupráce, díky nimž by se pětadvacetiletý tvůrce dostal k ještě více lidem, ideálně dospělým. I proto nepřímo vyzývá Netflix, jestli by s ním nevymyslel zvláštní sérii přímo pro televizní obrazovky. Zatím nic nenaznačuje, že by nějaká forma spolupráce vznikala. Populární streamovací služba ale o něm zřejmě ví – ostatně jeho adaptace netflixového hitu Hra na oliheň má už přes půlmiliardu zhlédnutí.

Hodí se dodat, že všechna videa MrBeasta mají jasný scénář a početný tým lidí, kteří mnohdy velice náročný proces tvorby zajišťují. Všude musí být kamery a vše musí být pečlivě sestříhané, aby video udrželo pozornost (proto MrBeast v úvodních sekundách zpravidla zmíní to nejzajímavější na celém obsahu). Do detailu musí být naplánována i produkce, logistika, rekvizity nebo vybavení štábu a podobně.