Z Facebooku se stává Meta. Bude se soustředit na tvorbu virtuálního vesmíru, který má v mnohém nahradit realitu
Pod značkou Facebook se ukrývala nejen stejnojmenná sociální síť, ale i Instagram, WhatsApp, Messenger nebo Oculus. To se ale dneškem mění. Jak totiž oznámil šéf Facebooku Mark Zuckerberg na konferenci Connect 2021, korporátní jméno společnosti bude nyní Meta. A podle jeho slov bude reflektovat nové zaměření celé firmy.
Pod názvem Meta, pocházející ze starořeckého slova znamenající „nad rámec“ či „za hranicí“, se už nebude soustředit jen na rodinu svých aplikací, ale i systém, který bude zcela mimo dvojdimenzionální obrazovky – takzvaný metaverse, neboli virtuální vesmír, postavený na virtuální realitě.
„V tuto chvíli je naše značka tak úzce spojena s jedním produktem, že nemůže reprezentovat vše, co děláme dnes, natož v budoucnu. Odteď není na prvním místě Facebook, ale metaverzum,“ uvedl Zuckerberg.
Nad rámec značky zůstává struktura firmy v zásadě stejná – to znamená, že samotný Facebook, jakožto nejpoužívanější produkty Mety, zůstane Facebookem. Nové logo Mety má mimo jiné reprezentovat ležatou osmičku, tedy symbol nekonečna.
Změna hlavní identity může ale mít i sekundární účel, který pochopitelně Zuckerberg nezmínil – může se jednat o pokus, jak ze sebe shodit pochroumanou identitu Facebooku, který je vystavován stále větším tlakům, a to jak ze strany evropských i amerických zákonodárců, tak od bývalých vlastních zaměstnanců.
O poslední rozruch se postarala třeba bývalá produktová manažerka Frances Haugenová, jež vynesla z firmy interní dokumenty poukazující na její nekalé praktiky i fakt, že společnost věděla, jak moc ubližuje svým uživatelům, ale v zájmu zisku nedělala nic.
Meta je však pravidelně kritizována i za monopolní praktiky nebo jistou „bezhodnotovost“ – tedy přístup, kdy ve skutečnosti záleží firmě jen a pouze na tvrdých metrikách. Svět také zasáhl nedávno rozsáhlý výpadek služeb.
Co je to metaverse?
Zatímco svět se soustředí na problémy firmy pod nadvládou Zuckerberga, on sám poslední dobou hovoří právě o metaverse. Reálná podoba je zatím spíš konceptem, ale plán má zakladatel Facebook poměrně jasný. „V metaverzu budete moci dělat téměř vše, co si dokážete představit,“ nastiňuje Zuckerberg.
„Můžete se setkávat s přáteli a rodinou, pracovat, učit se, hrát si, nakupovat, tvořit a také mít zcela nové zážitky, které do dnešní představy o počítačích a telefonech vůbec nezapadají,“ napsal. Klíčovým médiem by se měly stát brýle pro virtuální realitu – tuto část byznysu už Meta má zajištěnou přes firmu Oculus, kterou vlastní. Prvním krokem se staly sluneční brýle ve spolupráci se značkou Ray-Ban.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV produktu od Mety bychom jinými slovy měli podle Zuckerberga v podstatě žít. Virtuální realita dnes trpí ale jasným problémem – není dostatečně skutečná a zážitek z ní se často zkrátka nedokáže vyrovnat požitku z osobního setkání. To by chtěla Meta změnit.
„Charakteristickým rysem metaverza bude pocit přítomnosti – jako byste byli přímo s jinou osobou nebo na jiném místě. To je největším snem sociálních technologií,“ říká Zuckerberg. Představy o tom, jak by měl vypadat fyzický svět, však ve svém nejnovějším příspěvku Zuckerberg příliš neřeší. Místo toho se oddává až dystopickým představám o tom digitálním.
„Přemýšlejte o tom, kolik fyzických věcí, které dnes máte, by v budoucnu mohlo být jen hologramem. Vaše televize, dokonalá pracovní sestava s několika monitory, stolní hry a další. Místo fyzických věcí to budou hologramy,“ představuje si Zuckerberg novou budoucnost.
Že je metaverzum pro firmu prioritou, dokazují i čísla. Jak totiž Zuckerbeg představil v rámci čtvrtletních finančních výsledků, jedná se nejen o klíčový projekt, ale i o hlavní investiční položku firmy. Jen letos za jeho vývoj utratí 10 miliard dolarů (210 miliard korun).